Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Uppgraderade batterier i VW?

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> VW
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Primus
Aktiv


Registreringsdatum: 25 augusti 2014
Inlägg: 47

InläggPostat: 2017-08-23 04:03:00    Rubrik: Uppgraderade batterier i VW? Svara med citat

Jag ser på nätet att det påstås att VW under 2017 ska uppgradera batterierna i sina bilar. För tex. Passat GTE skulle kapaciteten öka från 50 km till 66 km. Någon som hört något mer säkert om detta?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Stefan N
intresserad


Registreringsdatum: 28 september 2018
Inlägg: 20

InläggPostat: 2018-12-16 10:25:46    Rubrik: Svara med citat

Det vart ju ingen uppgradering då men nu ska det ju komma en inför vad jag antar är MY2020 så då är ju frågan vad det kan tänkas bli för räckvidd?
_________________
VW Passat GTE 2017
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Primus
Aktiv


Registreringsdatum: 25 augusti 2014
Inlägg: 47

InläggPostat: 2019-02-11 23:50:33    Rubrik: Svara med citat

För att uppdatera denna tråd så kom ju nu information om Passats Facelift. Det innebär för GTE att man uppger 55 km på el enligt den nya körcykeln. 70 km tror jag enligt den gamla. En förbättring på 30% är inte fy skam.

Nu har jag bara haft min GTE i 14 månader av ett 36 månaderskontrakt, så det är inte aktuellt med ett byte än på ett tag. Men den här uppgraderingen är verkligen guld värt. Jag kör de absolut flesta stockholmsresor på el(bor och jobbar i Stockholm). Den med denna uppgradering så kommer det bli väldigt få resor där fosilmotorn måste gå in.

Jag är väl medveten om att jag har en i det närmaste perfekt körcykel för en laddhybrid. Ska laddhybriderna ta ytterligare ett hopp måste de upp mot 80-85 km enligt den nya cykeln för att få stor påverkan på min förbrukning. Då skulle det tydligt påverka förbrukningen på en del weekendresor vi gör.
_________________
Volvo V60 D6
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3134
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2019-02-12 09:27:05    Rubrik: Svara med citat

Hur har denna ökning av räckvidd ordnats? Mjukvara som släpper på mer kapacitet eller mer batterier eller effektivare drivlina?
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2598
Ort: Örebro

InläggPostat: 2019-02-12 12:33:18    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:
Hur har denna ökning av räckvidd ordnats? Mjukvara som släpper på mer kapacitet eller mer batterier eller effektivare drivlina?


facelift + nytt batteri pack... enligt WLTP gamla modell inte var supermiljöbil längre och utsläpp var övanför 49g/km, därav VW säljstop... så VW passar på att köra modell facelift och nytt batteri pack på 13kW istället för 9.9kW, dock jag ser ingen skillnad mellan nya och gamla modellen, man märker ingen radikal förbättring nånstans, kan säkert vara tweek i form av att bilen är med strypt och inte lika rapp och lutar mer mot ECO…

https://insideevs.com/new-2019-volkswagen-passat-gte-debuts/
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 594

InläggPostat: 2019-02-12 12:51:48    Rubrik: Svara med citat

Glöm inte uppdatera din signatur. Smile

Hur är det med Golfen, kommer det en uppdaterad GTE av den också?
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2598
Ort: Örebro

InläggPostat: 2019-02-12 13:45:13    Rubrik: Svara med citat

MH skrev:


Hur är det med Golfen, kommer det en uppdaterad GTE av den också?


Golf ska också få facelift på facelift och eftersom MQB plattformen tillåter integration av samma delar mellan modeller då är det fysisk samma batteri pack i Passat som i Golf så jag misstänker att det skulle handla om samma uppdatering… plus att VW har sagt att Golf kombi PHEV kommer också… allt är möjligt…

https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20180111/vw-golf-generation-8-det-har-vet-vi/
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Primus
Aktiv


Registreringsdatum: 25 augusti 2014
Inlägg: 47

InläggPostat: 2019-02-12 19:02:06    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:
Hur har denna ökning av räckvidd ordnats? Mjukvara som släpper på mer kapacitet eller mer batterier eller effektivare drivlina?
Så som jag förstått det har de ökat energitätheten. Så storleken/volymen på batteriet har inte ökat. Möjligen vikten.
_________________
Volvo V60 D6
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Primus
Aktiv


Registreringsdatum: 25 augusti 2014
Inlägg: 47

InläggPostat: 2019-02-12 19:06:29    Rubrik: Svara med citat

elfi skrev:
Henke2 skrev:
Hur har denna ökning av räckvidd ordnats? Mjukvara som släpper på mer kapacitet eller mer batterier eller effektivare drivlina?


facelift + nytt batteri pack... enligt WLTP gamla modell inte var supermiljöbil längre och utsläpp var övanför 49g/km, därav VW säljstop... så VW passar på att köra modell facelift och nytt batteri pack på 13kW istället för 9.9kW, dock jag ser ingen skillnad mellan nya och gamla modellen, man märker ingen radikal förbättring nånstans, kan säkert vara tweek i form av att bilen är med strypt och inte lika rapp och lutar mer mot ECO…

https://insideevs.com/new-2019-volkswagen-passat-gte-debuts/
Om batteriet har ökat med (drygt)30% är det väl inte så konstigt at bilen går längre på batteri? Behövs inget mjukvarupillande eller strypande. 30% är dessutom inte fy skam tycker jag. Om en GTE i snitt går 35 km på el i verkligheten ökar det till 45,5 km med nya batteriet.
_________________
Volvo V60 D6
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2598
Ort: Örebro

InläggPostat: 2019-02-12 19:47:23    Rubrik: Svara med citat

Primus skrev:
elfi skrev:
Henke2 skrev:
Hur har denna ökning av räckvidd ordnats? Mjukvara som släpper på mer kapacitet eller mer batterier eller effektivare drivlina?


facelift + nytt batteri pack... enligt WLTP gamla modell inte var supermiljöbil längre och utsläpp var övanför 49g/km, därav VW säljstop... så VW passar på att köra modell facelift och nytt batteri pack på 13kW istället för 9.9kW, dock jag ser ingen skillnad mellan nya och gamla modellen, man märker ingen radikal förbättring nånstans, kan säkert vara tweek i form av att bilen är med strypt och inte lika rapp och lutar mer mot ECO…

https://insideevs.com/new-2019-volkswagen-passat-gte-debuts/
Om batteriet har ökat med (drygt)30% är det väl inte så konstigt at bilen går längre på batteri? Behövs inget mjukvarupillande eller strypande. 30% är dessutom inte fy skam tycker jag. Om en GTE i snitt går 35 km på el i verkligheten ökar det till 45,5 km med nya batteriet.


Titta på det som på dieselgate fix... VW hävdar att membran innan luftfilter har fixat bilar... hade det varit så då skulle dem inte köpa tillbaka 400.00 bilar i USA... I EU kan vi låsas att alla bilar blev mirakulöst rena, men i verkligheten har dem strypt insprutning tryck, ökat och fixat blandningen av diesel och luft för att strypa bilar, sänka vrid moment och utsläpp... samma fix kan man göra med laddhybrid i form av sänkt effekt, ökad fördröjning i att motor startar för att klara WLTP under 49g/km... Mitsubishi var först att kunna fixa sin Outlander med samma tweek redan från sent 2018 modell... Batteri är Fisisk samma, kapacitet ökning är resultat av bättre kemisk stabilitet och möjlighet att packa mer energi i exakt samma volym med ökad precision, tunnare film inuti batteriet samt annan katod material som är tåligare, billigare och stabilare... min elbil fick ökning från 22 till 41kWh på samma sett, drivlinan är mer raffinerad och ECO läget mer strypt samt räckvidd blev mer än dubbel.. Wink
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Primus
Aktiv


Registreringsdatum: 25 augusti 2014
Inlägg: 47

InläggPostat: 2019-03-03 09:16:04    Rubrik: Svara med citat

[quote="elfi"]
Primus skrev:
elfi skrev:
Henke2 skrev:
Hur har denna ökning av räckvidd ordnats? Mjukvara som släpper på mer kapacitet eller mer batterier eller effektivare drivlina?


facelift + nytt batteri pack... enligt WLTP gamla modell inte var supermiljöbil längre och utsläpp var övanför 49g/km, därav VW säljstop... så VW passar på att köra modell facelift och nytt batteri pack på 13kW istället för 9.9kW, dock jag ser ingen skillnad mellan nya och gamla modellen, man märker ingen radikal förbättring nånstans, kan säkert vara tweek i form av att bilen är med strypt och inte lika rapp och lutar mer mot ECO…

https://insideevs.com/new-2019-volkswagen-passat-gte-debuts/
Om batteriet har ökat med (drygt)30% är det väl inte så konstigt at bilen går längre på batteri? Behövs inget mjukvarupillande eller strypande. 30% är dessutom inte fy skam tycker jag. Om en GTE i snitt går 35 km på el i verkligheten ökar det till 45,5 km med nya batteriet.


Titta på det som på dieselgate fix... VW hävdar att membran innan luftfilter har fixat bilar... hade det varit så då skulle dem inte köpa tillbaka 400.00 bilar i USA... I EU kan vi låsas att alla bilar blev mirakulöst rena, men i verkligheten har dem strypt insprutning tryck, ökat och fixat blandningen av diesel och luft för att strypa bilar, sänka vrid moment och utsläpp... samma fix kan man göra med laddhybrid i form av sänkt effekt, ökad fördröjning i att motor startar för att klara WLTP under 49g/km... Mitsubishi var först att kunna fixa sin Outlander med samma tweek redan från sent 2018 modell... Batteri är Fisisk samma, kapacitet ökning är resultat av bättre kemisk stabilitet och möjlighet att packa mer energi i exakt samma volym med ökad precision, tunnare film inuti batteriet samt annan katod material som är tåligare, billigare och stabilare... min elbil fick ökning från 22 till 41kWh på samma sett, drivlinan är mer raffinerad och ECO läget mer strypt samt räckvidd blev mer än dubbel.. Wink[/quote ] Jag tror jag hänger med på det mesta du skriver. Men om en tillverkare ökar batteriets kapacitet med 30% och anger att körsträckan ökat med 30% finns väl ingen anledning att blanda in massa spekulationer om tweak? En annan sak vore ju om batteriet ökat med 30% och körsträckan med 40%.Men rätta mig gärna om jag har fel.

Ps. Det blev något fel när jag citerade. Hoppas det är läsbart ändå...
_________________
Volvo V60 D6
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2598
Ort: Örebro

InläggPostat: 2019-03-03 10:30:24    Rubrik: Svara med citat

Folk kan tycka vad dem vill om GTE mid-life cycle updatering till 8.5 modell, sanningen är att VW slutar tillverka industri motorer eftersom dem inte klarar nya EU normer...

Nya Passat har varit på test bänken för WLTP certifiering och bilen fick inte tillräckligt bra siffra för certifieringen, därför har dem beslutat följande åtgärder på bilen:

https://uploads.volkswagen-newsroom.com/system/production/uploaded_files/14096/file/4eb9b9b454abc95ce3d7d512b317af18be88f05d/The_New_Passat_The_Update.pdf?1549368375

Som sagt, man kan tolka hur man vill, jag tolkar det som att konsumenten vinner större batteri, VW fortfarande försöker inom parantes visa att Nya Passat kommer 70km per laddning... dem gör det dem gör och att presentera "Nya Passaten" med samma räckvids siffra 50km med 30% mer batteri fast med nya WLTP försöker dem pensla lite med 70 siffran... det är ingen konspiration det är vad VW gör, skulle inte förvåna mig att nya ID3 som det skrivs så mycket om för 25.000EUR och med 60-ish kW batteri blir bara bluff, kanske instegsmodell med 200km räckvidd och ingen utrustning...

I min värld det måste ske mirakel för att jag skulle lita på vad dem säger och bygger... å andra sidan är man ute efter laddhybrid och behöver tjänst bil då är VW Passat det bästa man kan få för pengarna och 70km kommer du mycket varm sommar dag, själv i bilen, allt avstängd, 30km/h och med vind i ryggen... Rolling Eyes
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1956
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2019-03-03 10:40:14    Rubrik: Svara med citat

Wow! Touch-ratt, kapacitiv teknik samma som smartphoneskärm. Nu kommer man kunna styra Passaten bara genom att hålla i ratten! Att ingen biltillverkare tänkt på det, innan?
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3134
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2019-03-04 07:18:01    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Wow! Touch-ratt, kapacitiv teknik samma som smartphoneskärm. Nu kommer man kunna styra Passaten bara genom att hålla i ratten! Att ingen biltillverkare tänkt på det, innan?


Nissan uppfann ju en pedal förra året som gör att bilen går snabbare om man trycker på den med foten. Slutar man trycka går bilen långsammare!
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1956
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2019-03-04 09:48:34    Rubrik: Svara med citat

Tror vi kan enas om att fokus i marknadsföringen är på fel grejer. Eldrift, bättre eldrift, större batteri längre räckvidd, laddeffekt vid AC/DC? Näh, konsumenterna är säkert mer intresserade av touch-ratt och nya led-ljus, skriv det i pressreleasen istället!

Om man inte vet var på sociala medier, forum, youtube, man skall leta, hur skall man någonsin hitta den relevanta informationen?

/end rant
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> VW Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.13 sekunder att ladda.