Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


2019 Peugeot e208 Revealed

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> diskutera övriga märken
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Bim
Aktiv


Registreringsdatum: 27 augusti 2012
Inlägg: 58
Ort: Linköping

InläggPostat: 2019-02-25 09:27:39    Rubrik: 2019 Peugeot e208 Revealed Svara med citat

Visste inte att denna skulle släppas iår. En av de snyggaste småbilarna enligt mig och med 50KW batteri helt perfekt, återstår att se vart priset landar bara.

https://insideevs.com/2019-peugeot-e208-revealed-211-mile-range/
_________________
Nissan Leaf 40KW
(Nissan Leaf 2015)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leafsnjutare
Passiv


Registreringsdatum: 24 januari 2019
Inlägg: 4

InläggPostat: 2019-02-25 10:41:34    Rubrik: Svara med citat

Verkar som en riktigt fin bil, ganska lagom med runt 35 mils räckvidd. 11kw laddning samt snabbladdning på 100kw.

Jag gissar på 299000, efter bonus 239000. Den kommer sälja som smör!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Bim
Aktiv


Registreringsdatum: 27 augusti 2012
Inlägg: 58
Ort: Linköping

InläggPostat: 2019-02-25 11:53:46    Rubrik: Svara med citat

För 300 000kr lägger jag beställningen idag och det skulle lätt ta över leaf och zoe marknaden, men jag tror inte det tyvärr.
Jag gissar på att det kommer att starta runt 360-380 000kr men jag hoppas hoppas att jag har fel.
Frun har peugeot 3008 Suv och infotaiment och inredningen är så jäkla snygg.
_________________
Nissan Leaf 40KW
(Nissan Leaf 2015)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 958
Ort: Gbg

InläggPostat: 2019-02-27 05:35:59    Rubrik: Svara med citat

Nedan skrivet den 25e, men forumet har legat nere (?), eller är selektivt stundtals utlåst via tex IP adress (?, någon illvillig som stänger forumet just för Anders ?), eller datorn krånglar specifikt enbart just forums-adressen (?, via tex virus, hur osannolikt är det ?), eller någon annan ”mörk kraft” blockerar åtkomsten (?, förbrännings-maffian ?), någon annan här som erfar samma sak..?
Nedan alltså ofrivilligt lite upprepning ovan tråd, och ”gammal” nyhet, men delger i alla fall.

Trodde aldrig man skulle få uppleva denna dagen.., har själv jobbat med Peugeot-bilar under 80-talet, 205-modellen var populär, en sportig gokart, men dessvärre förbrännings-driven...
Byggde därför själv om en Golf till eldrift slutet 80-talet, det fanns ju inga färdiga att köpa.., och ägnade i princip hela 90-talet åt kommersiell elfordons-verksamhet av olika slag (däribland import av Skoda electric från Tjeckien, ja, suck, med bly-batterier...).

Nu 30 år senare får Peugeot äntligen så sin första egna riktiga elbil, Peugeot e208.
Läckert snygg på franskt design-vis, både in- och utvändigt, ett (eller snarare två) batterier på totalt 50 kWh (som, inte helt oviktigt, är vattenkylt/värmt ?, tänk ”Cold-/Rapid-gate”), är placerade under stol-raderna och ger så bättre sitt-ergonomi både fram och bak, laddas med CCS på 100 kW DC (teoretiskt minst 80 kW i snitt 0-80 % SOC på 30 minuter), eller AC 7,4 resp 11 kW (1-fas resp 3-fas), laddnings-porten är (tyvärr ?) placerad vänster bak (slipper ju förvisso vinterns snö-slask i grillen...), en WLTP-räckvidd på respektabla 34 mil, elmotorn på prick 100 kW, har en värmepump (tot. 5 kW), och en bagage-volym på 265 L(jmfr tex Kona 332 L, ZOE 338 L, och eUp 250 L), har även en 3 Dimensionell instrument-panel (första i världen ?), samt möjlighet att fjärrstyra laddning och klimat-anläggning via en App.

Verkar ha allt viktigt man önskar sig, förutom dragkrok ?
Autopilot får anses som ett lyx-tillbehör, inget nödvändigt i en stadsbil.

Då e208 är mindre både fysiskt och batteri-mässigt kontra tex Kona64, samt att den saknar diverse ”över-kurs-tillbehör” såsom Autopilot (behövs liksom inte i en utpräglad stadsbil), så borde priset följaktligen också bli lägre, i synnerhet för att helt enkelt kunna konkurrera, och då Kona64 kostar från 410.000 (exkl Bonus) borde e208 gissningsvis kunna hamna runt 330.000 kr (betänk att Kona dels ska fraktas långt samt påläggs 10 % EU-tull, vilket inte drabbar e208), minus Bonusen 60.000 kr kanske ger slutpriset 270.000 kr, hur skulle det locka marknaden tro, sannolikt riktigt bra ?

Den norska importören gissar att priset inte borde överstiga 250.000 NOK (ca 270.000 SEK), eftersom e208 närmast kan liknas vid ZOE (40 kWh) i storlek, och med svensk moms skulle det bli ca 340.000 kr innan Bonusen, dvs slutpris ca 280.000 kr (Norge har moms-befrielse på elbilar).

Premiär-visas på Geneve-salongen 7 Mars, om ca 9 dagar, med första leveranserna till hösten -19 (Okt ?), men går redan den 5 Mars att boka i Norge, där den antas bli en bäst-säljare.
Dock, föga förvånande.., ännu ingen info hos den svenska Peugeot-agenturen...

Peugeot´s nya motto: Unboring the future...
Måste nog hålla med.
https://youtu.be/eRw6kROwBGU
https://youtu.be/4SG_nS-_8xM
https://youtu.be/DvCZ-vKnPlE
https://youtu.be/2LhRl8wcBVE
https://youtu.be/B7JPpYlUVDA
https://www.motor1.com/photo/3805446/peugeot-e208-2019/
https://insideevs.com/electric-peugeot-e208-detail-specs-images-videos/
https://insideevs.com/ds-3-crossback-electric-cuv/
https://www.tv2.no/a/10437936/
https://www.dinside.no/motor/denne-elbilen-kan-bli-en-storselger/70797346
https://www.peugeot.no/
https://www.peugeot.no/modell/velg-og-bygg-din-peugeot/nye-208/nye-peugeot-e-208.html
https://www.peugeot.se/
https://www.gims.swiss/



_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3124
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2019-02-27 07:14:28    Rubrik: Svara med citat

Är detta en Zoe V2 i Peugeotkläder eller en ny plattform helt?
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Bim
Aktiv


Registreringsdatum: 27 augusti 2012
Inlägg: 58
Ort: Linköping

InläggPostat: 2019-02-27 08:31:19    Rubrik: Svara med citat

@Anders, det är nog inte bara du som är blockad från forumet jag har inte heller kunnat komma åt den så....
Jag ska nog fråga en återförsäljare i stan vad de vet om denna, om jag får gissa så vet de absolut ingenting precis som de andra Kia o Hyundai säljarna förrens bilen står i deras hallar.
_________________
Nissan Leaf 40KW
(Nissan Leaf 2015)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 958
Ort: Gbg

InläggPostat: 2019-03-01 04:32:11    Rubrik: Svara med citat

Gamla 208-plattformen (PF1) synes vara enbart gjord för PSA, delad med Citroen C3, C4 och DS3, Renault har sannolikt inget samarbete med PSA, då de är direkta konkurrenter och tillhör skilda fordons-grupper.

Den nya 208-plattformen, generation 2 (från 2019), Common Modular Platform (CMP), delas med DS3 och Opel Corsa (numera PSA-ägd).

På den franska Wiki-sajten för 208-modellen (Gen 2) framgår mått mm på bilen:
Längd 4050 mm, bredd 1740 mm, höjd 1430 mm, hjulbas 2540 mm, vikt 1455 kg, toppfart 150 km/h, 0-100 km/h på 8,1 s, förbrukning 1,47 kWh/mil.

Referenser Hyundai Kona64 resp ZOE40:

Kona64:
Längd 4180 mm, bredd 1800 mm, höjd 1570 mm, hjulbas 2600 mm, vikt 2170 kg, toppfart 167 km/h, 0-100 km/h på 7,6 s, förbrukning 1,43 kWh/mil.

ZOE40:
Längd 4084 mm, bredd 1730 mm, höjd 1562 mm, hjulbas 2588 mm, vikt 1500 kg, toppfart 135 km/h, 0-100 km/h på 11,4 s, förbrukning 1,33 (eller 1,77 kWh/mil enl datablad, men kan väl inte stämma..?).

Noterbart att Kona64, trots större och tyngre, är mer energi-effektiv än e208, Korea kan uppenbart det här med batterier och elektriska drivlinor riktigt bra.

Samtidigt är ZOE också effektivare än e208, den kommer ju 317 km trots bara 41 kWh (9 mindre än e208), förvisso finns det faktorer som kWh brutto resp tillgängliga, det framgår tyvärr nästan aldrig i databladen...

Kanske skulle jämfört med Kona39 istället för Kona64 (?), men den har lägre räckvidd (289 km).
https://en.wikipedia.org/wiki/Peugeot_208
https://fr.wikipedia.org/wiki/Peugeot_208_II
https://translate.google.se/translate?hl=sv&tab=wT&sl=auto&tl=sv&u=https%3A%2F%2Ffr.wikipedia.org%2Fwiki%2FPeugeot_208_II
https://pushevs.com/2019/02/25/peugeot-e-208-official-specs/
http://www.peugeotpress.co.uk/releases/1725
https://int-media.peugeot.com/en/new-peugeot-208-n-futuristic-young
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> diskutera övriga märken Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.