Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Laddstolpe LKF i Lund

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Laddplatser/Laddning
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
klase
Passiv


Registreringsdatum: 16 februari 2019
Inlägg: 4
Ort: Lund

InläggPostat: 2019-02-16 18:33:27    Rubrik: Laddstolpe LKF i Lund Svara med citat

Hej,

Håller på att fundera på att skaffa elbil. Jag bor i ett radhusområde från LKF i Lund, och de erbjuder en laddstolpe vid vår parkeringsplats. På deras hemsida står det att det är ett typ2 3,7 kW uttag. Det ska kosta 600 kr/mån inkl el.

Min fråga är om 3,7 kW räcker i dagens läge? Bilen vi funderar på har ett 64 kWh batteri. Borde det inte då ta nästan 18 timmar att ladda?

Mvh
Klas
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
T B
Forumstammis


Registreringsdatum: 06 september 2013
Inlägg: 461
Ort: Järfälla

InläggPostat: 2019-02-16 19:02:11    Rubrik: Svara med citat

Nej, enligt min åsikt duger det inte.

3.7 kW tyder på enfas laddbox. Vilket dög till äldre elbilar som hade bara enfas laddning.

Om bilen du valde stödjer trefas laddning ska du välja trefas laddbox.

Om bilen du valde inte stödjer trefas laddning bör du tänka om ditt bilval Wink
_________________
2019 Tesla Model 3 LR, midnight silver
2013 Nissan Leaf (JapanLeaf), vit ibland
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 986
Ort: Gbg

InläggPostat: 2019-02-16 19:05:22    Rubrik: Svara med citat

"Räcker" är beroende på hur urladdat batteriet är, är det helt urladdat så tar det teoretiskt 18 timmar, ja, men kanske 20 i praktiken (sista procenten laddar långsammare), så frågan är hur många mil som ska köras dagligen, hur urladdat batteriet kommer vara vid laddning, och hur länge bilen får ha tid på sig att ladda (under natten tex).

Om ingen situation ovan ger förutsättning att få tillräcklig laddning, kan ett besök då och då göras vid en snabbladdningsstation ( i närheten) för att klara av ev underskott, samt ev försöka hitta långsam-laddare vid arbetsplatsen etc, och ladda extra vid matköp (tex en del Lidl har laddare), många laddnings-bäckar små kanske kan lösa behovet.
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Knabb
Elektrisk


Registreringsdatum: 20 maj 2016
Inlägg: 258
Ort: Blentarp

InläggPostat: 2019-02-16 19:10:23    Rubrik: Svara med citat

Det räcker gott och väl till de flesta. Även 2,3 kw räcker till de flesta.

Men om du exempelvis har ett jobb som gör att du kör cirka 40 mil varje dag och bara kan ladda hemma blir det ett problem.

Ett större batteri gör dig normalt mindre beroende av att ha tillgång till bra laddning överallt.
_________________
Ampera
Esho pluto
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
klase
Passiv


Registreringsdatum: 16 februari 2019
Inlägg: 4
Ort: Lund

InläggPostat: 2019-02-16 19:41:43    Rubrik: Svara med citat

Tack för bra svar.

Jag är i händerna på fastighetsägaren (LKF). Men det kan vara så att deras information på hemsidan är föråldrad (2017). Ska kolla upp det. Jag kan spontant tycka att det inte är så framtidssäkert att installera 3,7 kW 2019 eller?

Min körning är mestadels 2-3 mil om dagen, så de vanliga dagarna bör inte vara något problem. Men 1-2 ggr i veckan åker jag längre 25-30 mil och då kan det bli problem med så långsam laddning.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knut.Karlsson
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 januari 2009
Inlägg: 212
Ort: Färjestaden

InläggPostat: 2019-02-16 21:20:17    Rubrik: Svara med citat

Med ett så stort batteri måste det ju inte alltid bli fulladdat över natten. Man klarar kanske dag nr 2 med 50%...

/Knut
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
klase
Passiv


Registreringsdatum: 16 februari 2019
Inlägg: 4
Ort: Lund

InläggPostat: 2019-02-16 21:27:06    Rubrik: Svara med citat

Ok, tack. Men ska jag tolka det som att 3,7 kW fortfarande är normalt vid nyinstallationer? Det är min huvudfråga. Jag kan ju inte denna branschen, och min fråga är om det är rimligt med en sådan installation i dagens läge? Funkar det om jag senare vill köpa en trevligare elbil som en Tesla t.ex.? Och om man installerar sådana stolpar nu, kommer de vara användbara 10 år framåt?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1957
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2019-02-17 07:25:03    Rubrik: Svara med citat

En Tesla model S eller X har något högre förbrukning men du kommer fortfarande cirka 15 mil på bara en natts laddning. Om inte "framtiden" innefattar att sju dagar i veckan köra mer än 15 mil eller 5000 mil om året då kommer den laddstolpen fungera utmärkt.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3134
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2019-02-17 07:47:12    Rubrik: Svara med citat

klase skrev:

Min körning är mestadels 2-3 mil om dagen, så de vanliga dagarna bör inte vara något problem. Men 1-2 ggr i veckan åker jag längre 25-30 mil och då kan det bli problem med så långsam laddning.


Alltså 3.7kW ger dig nog effektivt 3.3kWh per timme in i bilen. Om bilen drar halva det ungefär så får du 2 mil i timmen eller 20km/h.

Skall du åka 30mil så behöver du alltså ladda 15timmar. En normal kväll/natt ger dig ju ca 12h * 2mil = 24mil.

Den utdömda stolpen på 3.7kW ger dig alltså 24mil om dagen bara för du valt en snål elbil. 64kWh batteri luktar nämligen Kia Niro/Kona/Soul och det är snåla bilar. En "Tesla" hade krävt mer laddning för samma antal bil, en Model X typ dubbla tiden närmare bestämt.

Snål bil är koolt!!

Sen är det antagligen så att du inte åker 30mil lämnar en låda och åker hem direkt igen? eller 15+15mil utan ärende? Då stannar du ju på destinationen ett slag och kan ladda där, eller tar en fika på vägen vid en snabbladdare. Det räcker ju med 4 minuter på snabbladdaren för att fylla på det din stolpe behöver en timme för att göra. Så stannar du till en kvart så har du ju stoppat in ca 6mil bara där.


Jag tänker absolut att en snål bil är nyckeln och 64kWh är så stort att du alltid kommer ligga kring fullt vid daglig användning. Då har du inga problem att toppa upp till din 30mil resa och inga problem med kraft kvar om du akut behöver till sjukhus osv.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1957
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2019-02-17 11:32:42    Rubrik: Svara med citat

Jag vet att det är en onödig kommentar, men är detta inte ändå höjden av räckviddsångest? Bilen i fråga har lätt 40 mil räckvidd och ett 16A uttag finns till förfogande alltid. Och skall köras 2-3 mil om dagen, ibland 25. Very Happy Känns väldigt främmande för en som åkt Leaf och laddat på 10A i några år.

Själv brukar jag lägga in en jeepdunk bensin i skuffen på outlandern när jag skall till Ica. Ni vet, om bensinen inte skulle räcka. galen

Ber om ursäkt på förhand! Mvh
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3134
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2019-02-17 15:51:48    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Jag vet att det är en onödig kommentar, men är detta inte ändå höjden av räckviddsångest? Bilen i fråga har lätt 40 mil räckvidd och ett 16A uttag finns till förfogande alltid. Och skall köras 2-3 mil om dagen, ibland 25. Very Happy Känns väldigt främmande för en som åkt Leaf och laddat på 10A i några år.

Själv brukar jag lägga in en jeepdunk bensin i skuffen på outlandern när jag skall till Ica. Ni vet, om bensinen inte skulle räcka. galen

Ber om ursäkt på förhand! Mvh


Nödvändig Kommentar eftersom många inte tänker i elbilsbanorna utan tänker bensin
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
klase
Passiv


Registreringsdatum: 16 februari 2019
Inlägg: 4
Ort: Lund

InläggPostat: 2019-02-17 16:12:36    Rubrik: Svara med citat

Tack alla för bra svar!

Jag känner helt klart igen mig i bensintänket Very Happy

Ni har ju helt rätt. Den dagen i veckan jag kör min längre sträcka kommer ändå laddningen över natten räcka för dagen efter och då ordnar allting upp sig. För flera dagar med längre sträckor får man som ni säger använda snabbladdare där man kan.

Jag känner mig tryggare nu i mitt beslut, och att en sådan laddstolpe räcker fint för mig.

Fotnot. Ja jag tycker 64 kWh bilarna som Kona och andra verkar vettiga, det är där någonstans jag funderar just nu, men det är ju en annan diskussion.

Tack igen!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Laddplatser/Laddning Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.