Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Opel eCorsa

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Opel
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 946
Ort: Gbg

InläggPostat: 2019-02-14 01:45:30    Rubrik: Opel eCorsa Svara med citat

Första (?) billiga folk-elbilen för Europa när Opel Corsa snart (i år ?) släps ut på marknaden, ska kunna bokas första halvåret, blir det månde Norden-premiär på eCarExpo-mässan Gbg ?

Priset för Corsa förbrännings-versionen börjar på ca 125.000 kr, så i den häraden plus 60.000 kr Bonus, dvs ca 190.000 kr och (?) en räckvidd på ca 25 mil (ca 38 kWh ?), och Opel skulle kunna sälja hundratusentals elbilar..!?
https://int-media.opel.com/en/next-generation-opel-corsa-brings-top-technologies-small-cars#prettyPhoto
https://www.opel.se/personbilar/corsa/corsa-5d/overblick/
https://insideevs.com/opel-vauxhall-teases-all-new-corsa-ev/

“With the new Corsa we will make electric mobility accessible to many customers – it will be a real electric car for the people.”
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1917
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2019-02-14 08:37:16    Rubrik: Svara med citat

Får man gissa på en taskig konvertering i stil med Ford Focus Electric, och ett pris på runt 300.000. Som en Zoe fast sämre?

Om Opel skriver en skärmsida om den intelligenta LED-strålkastare i Corsa, och nämner EV-versionen i förbigående så kan man ju gissa vilken prioritet EV har. Ingen prioritet = inga resurser = inget resultat.

Eller är jag för cynisk nu? Laughing
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Bim
Aktiv


Registreringsdatum: 27 augusti 2012
Inlägg: 58
Ort: Linköping

InläggPostat: 2019-02-14 08:55:09    Rubrik: Svara med citat

Håller med Tor-Åke, jag har gett upp hoppet från de tyska tillverkarna helt.
Dagens tillverkare verkar vara för giriga för att sälja en miljöbil till ett vettigt pris, de verkar vilja ha bra med marginal på elbilar.
_________________
Nissan Leaf 40KW
(Nissan Leaf 2015)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 946
Ort: Gbg

InläggPostat: 2019-02-14 09:04:46    Rubrik: Svara med citat

Journalisterna i diverse artiklar gissar stora batterier.., men då blir ju inte priset billigt, och folk lär inte vilja åka långt med en småbil, så då behövs heller inte stora dyra batterier.

Samtidigt vill folk inte lägga mkt pengar på en småbil i B-klass-segmentet (relativt; -noll status, noll funktioner, noll praktikalitet, noll säkerhet etc), en småbil ska vara billig, och enkel, spelar ingen roll hur mkt dyra och fina batterier man trycker in i bilen.., liksom, då blir det ingen folkbil och inga kommer vilja köpa den (kontra tex en Leaf), närmaste konkurrent kanske en ZOE eller eUp (som tillfälligt utgått ur VW´s sortiment, pris 285.000 kr, återkommer till hösten, troligen med en facelift ?).

Priset för en liten folkbil, oavsett elektrisk eller förbränningsdriven, ska rimligtvis inte vara mer än just runt 150.000 kr, annars är det per definition inte en folkbil eftersom inte lika mkt folk kommer kunna eller vilja köpa den, och eftersom i princip alla EU-länder har någon form av subvention kring 50.000 kr så kommer/borde tillverkaren utgå från riktpriset 200.000 kr, innan Bonusen, så att slutpriset för kunden hamnar just omkring 150.000 kr, ett lagom ”folk-pris”.

Allt är ju relativt, och allt går att hävda med mördande reklam, men ska man ordagrant tyda citatet så har vi en ”riktig” första folk-elbil i Europa i år.
Eller så har vi ytterligare en falsk marknadsföring med bedrägligt uppsåt.., varifrån ska Opel trolla fram batterier på ca 40 kWh x 100.000 (ponerade) exemplar, det skulle motsvara en fabrik på 4 GWh, kanske är det LG i Polen som ska leverera (med idag produktionen 10 GWh, till 70 GWh om 3 år), dock ska många andra bilföretag samsas om tilldelningen, det här med elbils-tillverkning är ju så beroende av batteri-tillgången, och väldigt sällan ges klara besked på hur mycket batterier en marknad och bilmodell kommer tilldelas.
https://insideevs.com/lg-chem-to-increase-battery-production-in-poland/
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Opel Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.06 sekunder att ladda.