Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Lastvakt och trefas

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Laddplatser/Laddning
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Eska
Passiv


Registreringsdatum: 02 februari 2019
Inlägg: 1
Ort: Sollentuna

InläggPostat: 2019-02-05 19:43:29    Rubrik: Lastvakt och trefas Svara med citat

Undrar lite över det här med lastvakt och laddbox med trefas:
Vi betraktar två fall: enfasladdning och trefasladdning (hela tiden med 3-fas-laddbox)

Fall 1 - Bilen kan bara laddas med enfas (t.ex. 230 V/16 A)

Eftersom belastningen på de tre faserna i ett hushåll varierar i förhållande till varandra, beroende på vad man för tillfället har inkopplat som drar el (spis, ugn, elelement, bastu mm), så vore det bra om en laddbox hela tiden kunde ta från den fas där det finns maximalt med marginal.

Antag 3 x 25 A huvudsäkringar och en 3 x 16 A laddbox.
Som ett exempel antar vi att belastning av hushållsel, exklusive laddbox (vid ett visst tillfälle) är följande:
Fas 1: 20 A
Fas 2: 3 A
Fas 3: 10 A
Om laddboxen hela tiden laddar bilen med Fas 1 får man bara ut 5 A, trots att man skulle kunna ta ut fulla 16 A (och ha 6 A marginal) från fas 2.
Finns det någon laddbox som automatiskt och dynamiskt tar från "bästa" fas på detta sätt? Om inte, kan man välja vilken fas man ska ladda elbilen med?

Fall 2 - Bilen laddar med trefas
Frågan är om trefasladdningen nödvändiggör att alla tre faserna har samma ström (symmetrisk belastning) eller om man med belastningsexemplet ovan skulle kunna ladda bilen enligt följande:
Fas 1: 25 A - 20 A = 5 A
Fas 2: 25 A - 3 A = 18 A (neddraget till 16 A om detta är max från laddboxen)
Fas 3: 25 A - 10 A = 15 A

Om strömmen måste vara densamma i all faserna innebär det ju 5 A i alla tre faserna, vilket ju långt under vad som teoretiskt finns. Känns ju lite dåligt om det skulle vara så att trefasladdning innebär att "sämsta fas" är dimensionerande för alla faser!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Mksen
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 oktober 2017
Inlägg: 199
Ort: Töreboda

InläggPostat: 2019-02-05 20:56:33    Rubrik: Svara med citat

vad jag vet finns ingen box som väljer minst belastade fas vid enfas laddning, dock kan man ju koppla in boxen på det sättet när det gäller en trefas box så vid enfas laddning används den fas som i huset normalt sett är minst belastad.

Garos box med dynamisk lastavkänning i trefas utförande sänker laddströmmen efter den mest belastade fasen, den kan ej ge olika ström på olika faser, tveksamt om det finns en box som kan det, eller finns en bil som kan ladda med olika ström på olika faser.

skulle nog gå bygga en men kan bli dyrt.
Finns ju en ferroamp hub man kan köpa annars som kan föra över ström från en fas till en annan dock ganska dyr.
_________________
Nissan Leaf 2018 40Kw
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mpostma
intresserad


Registreringsdatum: 13 november 2017
Inlägg: 33

InläggPostat: 2019-02-06 10:30:44    Rubrik: Svara med citat

Jag funderade även på detta (fick en GARO nu i december) men det kan inte fördela om strömmen från den minst belastade fasen till den fasen som är kopplad till bilen.

Kollade upp det med elektrikern och även GARO's tekniksa specifikationer bekräftade detta.

Jag tror inte det ger så mycket att växla dynamiskt. Det kan dock vara smart att balancera lite, så att den fasen som går till enfas bilen faktiskt inte delar fasen med laster som faktiskt kan vara på under avgörande tider.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Q
Aktiv


Registreringsdatum: 28 december 2017
Inlägg: 60

InläggPostat: 2019-02-06 19:10:32    Rubrik: Tips Svara med citat

Ett tips till den som t.ex har Garos trefasladdbox och mätare E 09 001 35 för lastbalansering är att bara låta den fasen som går till laddboxen gå igenom mätaren.
Då uppnås att den bara reglerar på den fasen som går till bilen.
Nackdel: Om du kommer med en trefasbil så funkar ju inte balanseringen som tänkt. Men kanske ett senare bekymmer för många.......

Som sagt bara den fasen som skall balanseras genom mätaren, men låt gärna samtliga inkommande faser vara anslutna. Då går det att läsa ut en hel del skoj, för den vetgiriga....

Skaffar du en trefasbil senare, så koppla om.

Alltså INTE pilla själv, låt en sådan som mig göra det:
_________________
Eltekniker
Förr Honda Civic 2,2-12
Nu 25/1-19 Kia e-niro
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mpostma
intresserad


Registreringsdatum: 13 november 2017
Inlägg: 33

InläggPostat: 2019-02-11 08:35:33    Rubrik: Re: Tips Svara med citat

Q skrev:
Ett tips till den som t.ex har Garos trefasladdbox och mätare E 09 001 35 för lastbalansering är att bara låta den fasen som går till laddboxen gå igenom mätaren.
Då uppnås att den bara reglerar på den fasen som går till bilen.
Nackdel: Om du kommer med en trefasbil så funkar ju inte balanseringen som tänkt. Men kanske ett senare bekymmer för många.......

Men vad är fördelen? Om bilen man laddar använder bara en fas, så varför ska laddaren då kollar på de andra fasen? Har du upptäckt att den gär något konstigt?

Jag befinner mig i detta läge som du beskriver, men varför skulle jag ropa hem min elektriker, låta honom göra de här ändringar?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
OskarP
Aktiv


Registreringsdatum: 05 juni 2018
Inlägg: 64
Ort: Dingelvik

InläggPostat: 2019-02-12 14:51:44    Rubrik: Svara med citat

eftersom laddboxen kommunicerar med bilen via de 2 kommportarna och talar om för bilen vilken ström den får dra så är det bilen som borde kunna lastbalansera, och laddboxen skulle behöva förmedla 3 olika signaler.. det är ju inte uppbyggt på det viset i typ 2 vad jag vet.
_________________
Älskar 80-tals jänkare med V8 diesel som jag kör på HVO, och vill helst av allt ha en El-konverterad Fullsize US-van som bruksbil. Men kör just nu en Kangoo Maxi ZE -14 som är lite "usa-stylad"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Q
Aktiv


Registreringsdatum: 28 december 2017
Inlägg: 60

InläggPostat: 2019-02-13 17:16:00    Rubrik: Svara med citat

Hej :
Möjligtvis lite missförstånd här, MEN

Om nu bilen laddar från fas 1, med godtycklig siffra samtidigt som du har hög last på fas 2 och/eller fas 3 så kan det bli så olyckligt att laddningen till bilen strypes ner till 6 A eller helt stängs av bara för att du har för hög last på en annan fas.
Kanske inte så stort problem om man laddar över natten men kommer du hem och vill ladda lite samtidigt som du tex tvättar eller diskar så kan du alltså bli utan laddning trots att det igentligen finns plats på "bilens fas."

Det här är inte helt lätt, trots att jag är rätt så driven elektriker så var det här inget jag tänkte på i början. Man lär sig efterhand. Question

Så för att undvika detta så låter jag bara boxen lastbalansera på den fasen som laddar bilen. Det är inte fel på något sätt att köra standardvarianten men så länge du bara använder en fas på en trefasladdbox så finns det ingen anledning till att låta belastningen på andra faser styra den.

KAPISH
galen
_________________
Eltekniker
Förr Honda Civic 2,2-12
Nu 25/1-19 Kia e-niro
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mpostma
intresserad


Registreringsdatum: 13 november 2017
Inlägg: 33

InläggPostat: 2019-02-14 08:37:21    Rubrik: Svara med citat

Q skrev:
Hej :
Möjligtvis lite missförstånd här, MEN

Om nu bilen laddar från fas 1, med godtycklig siffra samtidigt som du har hög last på fas 2 och/eller fas 3 så kan det bli så olyckligt att laddningen till bilen strypes ner till 6 A eller helt stängs av bara för att du har för hög last på en annan fas.
Kanske inte så stort problem om man laddar över natten men kommer du hem och vill ladda lite samtidigt som du tex tvättar eller diskar så kan du alltså bli utan laddning trots att det igentligen finns plats på "bilens fas."

Det här är inte helt lätt, trots att jag är rätt så driven elektriker så var det här inget jag tänkte på i början. Man lär sig efterhand. Question

Så för att undvika detta så låter jag bara boxen lastbalansera på den fasen som laddar bilen. Det är inte fel på något sätt att köra standardvarianten men så länge du bara använder en fas på en trefasladdbox så finns det ingen anledning till att låta belastningen på andra faser styra den.

KAPISH
galen


Dock borde lastboxen kunna avkänna att det är bara en fas som används.

Men det blir lite spekulation hur boxen jobbar och hur snabbt bilen reagerar på nedtrampningen. Och jobbar den pro actief för att förhindra att strömmen någonsin går över maxvärdet eller reagerar den mer reaktiv först när strömmen går över maxvärdet och reglerar då tillbaka. En proppsäkring är trots allt hyfsad trög, så några ampere för mycket under en kort tid bränner inte säkringen direkt. Det krävs dock också att bilen regerear snabb när pilotströmmen säger till att bilen sak mindre ström.

En hake blir med 3 fas ladning dock i vilket vall att man inte kan reglera strömmen på faserna oberoende av varandra.

Kanske intressant fråga för Garo själv?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Q
Aktiv


Registreringsdatum: 28 december 2017
Inlägg: 60

InläggPostat: 2019-02-14 14:47:53    Rubrik: Svara med citat

När jag kört prov på lastregleringen så tar det ca 5 sek innan den rampar ner och ca 30 sek innan den rampar upp.
Mycket snabbt, anser jag, skulle vilja ha lite längre tider framför allt på upprampningen för när ena ungnen värmer så går den ca 1 minut åt gången ( när ugnen är uppvärmd )
Mig veterligen så går inte det att ställa någonstans.

Det känns lite onödigt att bilen pendlar hej vilt under tiden fiskgratängen står i ugnen Very Happy Men visst det går enkelt att lösa genom att via webben stänga laddboxen just då.. Men.... då skall man komma ihåg att starta den sedan galen

Ilandsproblem Wink Frugan får krupp av mina bekymmer.
_________________
Eltekniker
Förr Honda Civic 2,2-12
Nu 25/1-19 Kia e-niro
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Mksen
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 oktober 2017
Inlägg: 199
Ort: Töreboda

InläggPostat: 2019-02-14 16:45:31    Rubrik: Svara med citat

har nog ingen betydelse för bilen att den rampar upp ner fort
_________________
Nissan Leaf 2018 40Kw
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Q
Aktiv


Registreringsdatum: 28 december 2017
Inlägg: 60

InläggPostat: 2019-02-14 18:54:20    Rubrik: Svara med citat

Nej nej det tror jag inte heller Very Happy Det är bara min mani att justera och optimera som säger något annat. galen
_________________
Eltekniker
Förr Honda Civic 2,2-12
Nu 25/1-19 Kia e-niro
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
OskarP
Aktiv


Registreringsdatum: 05 juni 2018
Inlägg: 64
Ort: Dingelvik

InläggPostat: 2019-02-18 16:25:39    Rubrik: Svara med citat

Q skrev:
Nej nej det tror jag inte heller Very Happy Det är bara min mani att justera och optimera som säger något annat. galen

skönt att veta att man inte är ensam om den!
_________________
Älskar 80-tals jänkare med V8 diesel som jag kör på HVO, och vill helst av allt ha en El-konverterad Fullsize US-van som bruksbil. Men kör just nu en Kangoo Maxi ZE -14 som är lite "usa-stylad"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Laddplatser/Laddning Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.