Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Tesla 3
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Tesla
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1476
Ort: Örebro

InläggPostat: 2019-02-08 15:20:13    Rubrik: Svara med citat

elfi skrev:
AS1 skrev:


Men den har inget drag, det är ett absolut krav.


den inte är "kombi"...

SUV önskas inte sedan...

glastak måste försvinna...

man kan inte få 7-sitsig...

man kan fortsätta i timmar fast ingen bil är perfekt... Wink


Ja att den är sedan är värdelöst, men att den saknar drag är oförlåtligt. Jag behöver drag.
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1541

InläggPostat: 2019-02-08 16:45:03    Rubrik: Svara med citat

AS1 skrev:
elfi skrev:
AS1 skrev:


Men den har inget drag, det är ett absolut krav.


den inte är "kombi"...

SUV önskas inte sedan...

glastak måste försvinna...

man kan inte få 7-sitsig...

man kan fortsätta i timmar fast ingen bil är perfekt... Wink


Ja att den är sedan är värdelöst, men att den saknar drag är oförlåtligt. Jag behöver drag.


En sportbil ska väl inte ha drag! 😊
Rattvärme däremot borde den ha
_________________
2012-2018 6st Leaf (sålda)
2016 i3 rex 22 kWh
2018/19 Soul 35 kWh
2019 Model 3 (till våren)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1476
Ort: Örebro

InläggPostat: 2019-02-08 20:54:34    Rubrik: Svara med citat

Leaf skrev:
AS1 skrev:
elfi skrev:
AS1 skrev:


Men den har inget drag, det är ett absolut krav.


den inte är "kombi"...

SUV önskas inte sedan...

glastak måste försvinna...

man kan inte få 7-sitsig...

man kan fortsätta i timmar fast ingen bil är perfekt... Wink


Ja att den är sedan är värdelöst, men att den saknar drag är oförlåtligt. Jag behöver drag.


En sportbil ska väl inte ha drag! 😊
Rattvärme däremot borde den ha


Jag vill inte ha en sportbil, jag vill ha en brukselbil med drag.
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1541

InläggPostat: 2019-02-08 22:00:09    Rubrik: Svara med citat

AS1 skrev:
Leaf skrev:
AS1 skrev:
elfi skrev:
AS1 skrev:


Men den har inget drag, det är ett absolut krav.


den inte är "kombi"...

SUV önskas inte sedan...

glastak måste försvinna...

man kan inte få 7-sitsig...

man kan fortsätta i timmar fast ingen bil är perfekt... Wink


Ja att den är sedan är värdelöst, men att den saknar drag är oförlåtligt. Jag behöver drag.


En sportbil ska väl inte ha drag! 😊
Rattvärme däremot borde den ha


Jag vill inte ha en sportbil, jag vill ha en brukselbil med drag.


Tesla Y
_________________
2012-2018 6st Leaf (sålda)
2016 i3 rex 22 kWh
2018/19 Soul 35 kWh
2019 Model 3 (till våren)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1541

InläggPostat: 2019-02-08 22:12:51    Rubrik: Svara med citat

https://electrek.co/2019/02/08/tesla-model-3-new-record-charge-rate-125-kw-ccs/

Lägger till min vetenskapliga jämförelse, gjord på 1 minut utan källor Laughing



_________________
2012-2018 6st Leaf (sålda)
2016 i3 rex 22 kWh
2018/19 Soul 35 kWh
2019 Model 3 (till våren)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3114
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2019-02-09 06:09:11    Rubrik: Svara med citat

Hehe jag var såååå nära igår att göra just den jämförelsen mellan model3 och leaf40. Model3 laddar ju exakt samma kurva som en rapidgate leaf40. Laughing
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
el<$
Forumstammis


Registreringsdatum: 01 juli 2014
Inlägg: 904

InläggPostat: 2019-02-13 20:14:09    Rubrik: Svara med citat

Nu kan man visst boka provkörning av TM3 i Sverige. Very Happy

Hmm, den ”billigaste” versionen kostar 600’ (660’-60’ bonus).
Undrar när det kommer en version under 10PBB?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1917
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2019-02-14 08:40:48    Rubrik: Svara med citat

Det är "bara" 200kkr mer än en Outlander med businesspaket - jag gissar på att det kommer säljas ett ganska stort antal ändå. Troligen upp i topp på BEV-listan om Tesla lyckas leverera tillräckligt många bilar.

Men jag avvaktar nog ett lite lägre pris.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Melkin
intresserad


Registreringsdatum: 09 augusti 2018
Inlägg: 22
Ort: Täby, Sthlm

InläggPostat: 2019-02-14 10:21:08    Rubrik: Svara med citat

el<$ skrev:
Nu kan man visst boka provkörning av TM3 i Sverige. Very Happy


Ja det var lite lustigt att få en "inbjudan" i mejlen igår kväll med tanke på att jag erbjöds provkörning redan förra veckan när jag var in på Teslas showroom i Täby. Ska köra nu på lördag. Spännande. Smile
_________________
Kia Soul EV 30 kWh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1541

InläggPostat: 2019-02-14 10:30:59    Rubrik: Svara med citat

Det finns två paradigmskiften, den första från fossil till elbil, det andra från elbil till Tesla


https://m.youtube.com/watch?v=qNu1Lz4dWDY
_________________
2012-2018 6st Leaf (sålda)
2016 i3 rex 22 kWh
2018/19 Soul 35 kWh
2019 Model 3 (till våren)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
el<$
Forumstammis


Registreringsdatum: 01 juli 2014
Inlägg: 904

InläggPostat: 2019-02-23 20:15:47    Rubrik: Svara med citat

Melkin skrev:
el<$ skrev:
Nu kan man visst boka provkörning av TM3 i Sverige. Very Happy


Ja det var lite lustigt att få en "inbjudan" i mejlen igår kväll med tanke på att jag erbjöds provkörning redan förra veckan när jag var in på Teslas showroom i Täby. Ska köra nu på lördag. Spännande. Smile

Blev det någon provkörning och isåfall vad tyckte du?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Melkin
intresserad


Registreringsdatum: 09 augusti 2018
Inlägg: 22
Ort: Täby, Sthlm

InläggPostat: 2019-02-27 09:20:53    Rubrik: Svara med citat

el<$ skrev:
Melkin skrev:
el<$ skrev:
Nu kan man visst boka provkörning av TM3 i Sverige. Very Happy


Ja det var lite lustigt att få en "inbjudan" i mejlen igår kväll med tanke på att jag erbjöds provkörning redan förra veckan när jag var in på Teslas showroom i Täby. Ska köra nu på lördag. Spännande. Smile

Blev det någon provkörning och isåfall vad tyckte du?


Ja, vad ska man säga... Tanken var ju mest att stilla min nyfikenhet då jag aldrig ens suttit i en Tesla. Men så hängde frugan med, och hon blev (nästan) lika imponerad som jag. Vilken körkänsla! Detta låter säkert dumt för er som kört en massa olika bilar i högre prisklasser, men jag har aldrig känt mig så trygg på isiga småvägar som i denna bil. Den verkligen kramade vägen i kurvorna. Detta på en väg som jag vanligtvis måste sakta in ordentligt på för att känna att jag har full kontroll. Kanske är det bara fyrhjulsdriften, men i kombination med allt annat kändes det som en riktig vinnare. Jag var som många andra orolig för mittskärmen, men den vande jag mig vid väldigt snabbt.

Provkörningen väckte ha-begäret, och när vi insåg att vi faktiskt skulle kunna sälja vår Soul EV utan större förlust så slog vi till och beställde en Model 3. Prel. leverans i slutet av mars... Embarassed
_________________
Kia Soul EV 30 kWh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1541

InläggPostat: 2019-02-27 09:58:40    Rubrik: Svara med citat


_________________
2012-2018 6st Leaf (sålda)
2016 i3 rex 22 kWh
2018/19 Soul 35 kWh
2019 Model 3 (till våren)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2573
Ort: Örebro

InläggPostat: 2019-02-27 10:56:11    Rubrik: Svara med citat

Bra, då hinner ni innan EU inför import skatt mot Amerikansk tillverkade bilar...

hoppas Tesla fixar laddnings bug innan eran bil levereras:

https://youtu.be/QtaIRk6BFng
_________________
ZOE & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3114
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2019-02-27 11:17:39    Rubrik: Svara med citat

elfi skrev:
Bra, då hinner ni innan EU inför import skatt mot Amerikansk tillverkade bilar...

hoppas Tesla fixar laddnings bug innan eran bil levereras:

https://youtu.be/QtaIRk6BFng


Det verkar som om både hårdvara och mjukvara behöver sig en översyn.

Leaf laddar för sakta bara man tittar på den och Model 3 behöver köras som fan för att bli varm nog att ladda snabbt hehe...
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Melkin
intresserad


Registreringsdatum: 09 augusti 2018
Inlägg: 22
Ort: Täby, Sthlm

InläggPostat: 2019-02-27 13:03:16    Rubrik: Svara med citat

Jag har svårt att se att denna "bugg" kommer påverka mig nämnvärt då jag laddar via schuko i varmgarage (bor i BRF). Längs vägen blir det väl supercharger eller annan CCS, inte AC-laddning. (Såvida inte DC-laddning också går långsamt, men det har jag inte hört något om tror jag..?)

Edit: Tappade uppmärksamhet på Bjørns video så missade att han hade problem med CCS också. Har dock sett tyskar ladda 120 kw på Fastned och 117 på Ionity i kylan, så inte särskilt orolig. Förhoppningsvis löser de problemen med hypercharger osv så småningom.
_________________
Kia Soul EV 30 kWh


Senast ändrad av Melkin den 2019-02-27 20:39:05, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1476
Ort: Örebro

InläggPostat: 2019-02-27 15:03:45    Rubrik: Svara med citat

elfi skrev:
Bra, då hinner ni innan EU inför import skatt mot Amerikansk tillverkade bilar...

hoppas Tesla fixar laddnings bug innan eran bil levereras:

https://youtu.be/QtaIRk6BFng


Är nog inga jättebekymmer den laddar med 20kW vid dryga 90% och 46kW vid 70% IRL med kallt batteri.
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2573
Ort: Örebro

InläggPostat: 2019-03-01 09:32:22    Rubrik: Svara med citat

Idag har Tesla skickat meddelande, man kan börja konfigurera 35.000USD Standard Range Model 3:




https://3.tesla.com/model3/design#battery
_________________
ZOE & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3114
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2019-03-01 10:23:22    Rubrik: Svara med citat

Jag är nyfiken på exakt vad en instegsmodell är för något. Batteriets konfiguration jämfört mot övriga modeller. Standard 379km WLTP, mot standard plus 413km WLTP.

SW lås? På gott(laddhastigheten) och ont(extra vikten)
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2573
Ort: Örebro

InläggPostat: 2019-03-01 10:31:45    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:
Jag är nyfiken på exakt vad en instegsmodell är för något. Batteriets konfiguration jämfört mot övriga modeller. Standard 379km WLTP, mot standard plus 413km WLTP.

SW lås? På gott(laddhastigheten) och ont(extra vikten)


Bra fråga… man kan säga det blir halvmiljons fråga… Mr. Green
_________________
ZOE & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Tesla Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa
Sida 8 av 9

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 1.22 sekunder att ladda.