Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


ElVito
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra...
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Edis
Elbilsguru


Registreringsdatum: 29 april 2013
Inlägg: 1206

InläggPostat: 2019-01-19 10:02:20    Rubrik: Svara med citat

Ser riktigt nice ut, man blir verkligen sugen på att se provkörningen Very Happy
_________________
Snabbladdad.se #WaitOrDrive
Kör Leaf 40kWh, har tidigare haft Leaf -14 och BMW i3 REX -16
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
steel
Elektrisk


Registreringsdatum: 17 november 2017
Inlägg: 175
Ort: Smedjebacken

InläggPostat: 2019-01-21 07:03:43    Rubrik: Svara med citat

Tack, Edis ! Har testat lite, men bara nån kort sväng utanför verkstaden men det lovar gott Very Happy

Har börjat plocka ihop Elcrosskarten :



Samt initierat ett nytt projekt, Elsnöcross, har ju inte fårr drivaxlarna än galen
Köpte en skoter utan motor och spräckt chassie:











_________________
Mvh Pär , 15,3 kW solceller installerade, väntar på att ladda Elvito !!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1965
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2019-01-21 09:31:00    Rubrik: Svara med citat

Har du funderat på att standardisera dina batterimoduler så att de går att flytta enkelt mellan alla dina fordon? Jag menar alla kommer ju inte användas samtidigt. Wink
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
steel
Elektrisk


Registreringsdatum: 17 november 2017
Inlägg: 175
Ort: Smedjebacken

InläggPostat: 2019-01-21 12:28:43    Rubrik: Svara med citat

Jodå, tor.ake, har funderat på det. Tänkte jag skulle få till någonting med de beställda 18650 batterierna. Satt dessvärre och räknade på batteripacket och kom fram till att jag beställt för få 18650 batterier....utav någon outgrundlig anledning har jag räknat på 20s15p istället för 24s15p. Leveranstiden är 60-70 dagar pga att de får åka tåg med avseende på säkerhet och vikt,suck. Det är ju bra för miljöns skull men inte tålamodet Rolling Eyes

Får labba med mitt 48 V LiPo batteripack så länge. Elcrossens 72V är permanent fastsatt.

Har dock några Teslamoduler över, då jag troligen kommer att stoppa i endast 12 moduler i Elvito. Men de är på 24 volt stycket och väger 25 kg varför det blir tungt ifall man ska upp i volt. Har sett att de fräser om modulerna till 48 V men tyvärr inte fått riktigt kläm på det. Annars vore det en utmärkt lösning. 2 moduler 50 kg, 96 volt och 10 kWh, perfekt till Elsnöcrossen.
_________________
Mvh Pär , 15,3 kW solceller installerade, väntar på att ladda Elvito !!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2613
Ort: Örebro

InläggPostat: 2019-01-21 14:53:32    Rubrik: Svara med citat

Mycket intressant elektrifiering program du kör steel... finns lite för varje smak måste man säga... Wink

På tal om unifierad batteri pack som kan lätt flyttas mellan olika leksaker jag kan varm rekommendera Outlander PHEV moduler, Yuasa 40Ah med upp till 10C puls, 6C konstant och i fantastisk användarvänligt förmat:




fick pack levererad i fredags, finns 80st celler i och total 12kWh energi, inte det lättaste cell volym och vikt messigt men mycket lätt att packa om... skicka PM om du är intresserad har celler över både 40 & 50Ah... och "keep us posted" om alla spännande projekt...
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
steel
Elektrisk


Registreringsdatum: 17 november 2017
Inlägg: 175
Ort: Smedjebacken

InläggPostat: 2019-01-22 07:34:21    Rubrik: Svara med citat

Tack,elfi ! Kommer uppdatering direkt Very Happy

Tyngdpunkt och skidtryck blir helt avgörande om det kommer att gå att styra denna mojäng.





Även skruvat med Elcrosskarten:





_________________
Mvh Pär , 15,3 kW solceller installerade, väntar på att ladda Elvito !!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Edis
Elbilsguru


Registreringsdatum: 29 april 2013
Inlägg: 1206

InläggPostat: 2019-01-22 17:45:36    Rubrik: Svara med citat

Men SATAN vilka roliga projekt du ger dig på! Grymt imponerande Very Happy

Bra jobbat!!
_________________
Snabbladdad.se #WaitOrDrive
Kör Leaf 40kWh, har tidigare haft Leaf -14 och BMW i3 REX -16
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
steel
Elektrisk


Registreringsdatum: 17 november 2017
Inlägg: 175
Ort: Smedjebacken

InläggPostat: 2019-01-22 20:42:30    Rubrik: Svara med citat

Tack, Edis ! El är väldigt kul, dessutom är det enklare att bygga än dito fossildrivet.

Fimpade bort fotstegen ( en cross har ju fotpinnar ) och började förstärka bandtunneln.




_________________
Mvh Pär , 15,3 kW solceller installerade, väntar på att ladda Elvito !!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
steel
Elektrisk


Registreringsdatum: 17 november 2017
Inlägg: 175
Ort: Smedjebacken

InläggPostat: 2019-01-24 10:40:20    Rubrik: Svara med citat

Hej, riktade in styrkronan och svetsade dit första ramskenorna. MEN hur ska batterierna få plats. Kommer att använda 2 st BMW i3 moduler 96V och 50 kg. Planen var att bygga 18650 batteripack men så blir det inte och dessa moduler tar mer plats.



_________________
Mvh Pär , 15,3 kW solceller installerade, väntar på att ladda Elvito !!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
steel
Elektrisk


Registreringsdatum: 17 november 2017
Inlägg: 175
Ort: Smedjebacken

InläggPostat: 2019-01-24 20:38:00    Rubrik: Svara med citat

Hej, skruvade isar BMW i3 batteripacket och "lånade" 2 moduler. De fick inte plats. ......gör om.



Lade dit sadeln för att få lite känsla hur det kommer att se ut.

_________________
Mvh Pär , 15,3 kW solceller installerade, väntar på att ladda Elvito !!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
steel
Elektrisk


Registreringsdatum: 17 november 2017
Inlägg: 175
Ort: Smedjebacken

InläggPostat: 2019-01-25 20:31:59    Rubrik: Svara med citat

Hej, har triangulerat samt passat in sadeln. Funderar på att skrota bort främre delen av bandtunneln. Blir cleanare anslutning till främre ramskenor samt enklare att göra skydd för lagerhusen vid drivaxeln.





_________________
Mvh Pär , 15,3 kW solceller installerade, väntar på att ladda Elvito !!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
steel
Elektrisk


Registreringsdatum: 17 november 2017
Inlägg: 175
Ort: Smedjebacken

InläggPostat: 2019-01-27 19:27:52    Rubrik: Svara med citat

Hej, har nu satt dit en gäng förstärkningsplåtar samt fixat fäste åt sadeln samt gjort klart bakdelen.



Byggde om främre delen av bandtunneln för ökad attackvinkel och framkomlighet i djup snö.

Nu kan bandet tugga snö 😀




_________________
Mvh Pär , 15,3 kW solceller installerade, väntar på att ladda Elvito !!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
steel
Elektrisk


Registreringsdatum: 17 november 2017
Inlägg: 175
Ort: Smedjebacken

InläggPostat: 2019-01-28 20:41:06    Rubrik: Svara med citat

Hej, elmotorn på plats. Ca 15 mm kedjespänning, dvs en delning, borde funka.



_________________
Mvh Pär , 15,3 kW solceller installerade, väntar på att ladda Elvito !!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
steel
Elektrisk


Registreringsdatum: 17 november 2017
Inlägg: 175
Ort: Smedjebacken

InläggPostat: 2019-01-30 21:18:39    Rubrik: Svara med citat

Hej, plåt/fäste för controller samt fotpinnar på plats. Klart för lack.





_________________
Mvh Pär , 15,3 kW solceller installerade, väntar på att ladda Elvito !!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Edis
Elbilsguru


Registreringsdatum: 29 april 2013
Inlägg: 1206

InläggPostat: 2019-01-30 21:58:36    Rubrik: Svara med citat

Du ligger i för fullt! Snyggt jobbat Very Happy
_________________
Snabbladdad.se #WaitOrDrive
Kör Leaf 40kWh, har tidigare haft Leaf -14 och BMW i3 REX -16
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
steel
Elektrisk


Registreringsdatum: 17 november 2017
Inlägg: 175
Ort: Smedjebacken

InläggPostat: 2019-01-31 08:37:59    Rubrik: Svara med citat

Tack, Edis ! Angående Elsnöcross känner jag lite stress, snön smälter i vår, vill hinna provköra. Rolling Eyes Det jag hoppas på är att det ska gå att montera dit framhjul på gaffeln, lite osäker på hur långt motorhylla sticker ut framåt. Kan hissa gaffelbenen upp och ner för inställning av skidtryck men även nyttja det för montering av hjul. Ska testa detta vid montering. Åkte tyvärr på influensan. ...inge bra för byggtempot Mad
_________________
Mvh Pär , 15,3 kW solceller installerade, väntar på att ladda Elvito !!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knut.Karlsson
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 januari 2009
Inlägg: 212
Ort: Färjestaden

InläggPostat: 2019-01-31 08:42:17    Rubrik: Svara med citat

Även jag hejar på från sidlinjen. Kul med byggen. Smile

Jobba på...

/Knut
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
steel
Elektrisk


Registreringsdatum: 17 november 2017
Inlägg: 175
Ort: Smedjebacken

InläggPostat: 2019-02-03 10:53:51    Rubrik: Svara med citat

Tack, Knut ! Förkylningen biter sig fast....
Fick styrskidan, rejäl pjäs 300 mm bred. Blir bra !

Även batterierna damp ner. Passar ju bra att pilla med. Gjorde ett litet 4s5p batteri på prov. Spotweldern funkar bra.

Konfigurerar stora packet. Får bli två moduler för bästa packform. Blir 24s14p, det kom 340 batterier? Antingen har jag beställt fler än jag trodde eller har kineserna räknat fel.


_________________
Mvh Pär , 15,3 kW solceller installerade, väntar på att ladda Elvito !!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Edis
Elbilsguru


Registreringsdatum: 29 april 2013
Inlägg: 1206

InläggPostat: 2019-02-03 18:57:52    Rubrik: Svara med citat

Man är nästan lite nervös när man sitter och fipplar med batterierna och nickelbanden, gäller att vara försiktig, tänka en extra gång och täcka över det som är risk att kortsluta.

Har du testat olika svetsband? Har en liknande svets och tycker att de som är i ren nickel är svårare att få bra, än "fulbanden" som är lite mer orena.

Har du provladdat batterierna och kollat kapaciteten? Verkar det stämma med vad som är sagt?
_________________
Snabbladdad.se #WaitOrDrive
Kör Leaf 40kWh, har tidigare haft Leaf -14 och BMW i3 REX -16
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
steel
Elektrisk


Registreringsdatum: 17 november 2017
Inlägg: 175
Ort: Smedjebacken

InläggPostat: 2019-02-03 19:51:36    Rubrik: Svara med citat

Håller med Edis.....är nervös. Bara testat pure nickel 99,6 %. Har provsvetsat på kasserade celler och testat hållfasthet. Sitter väldigt bra, nickel banden går sönder innan svetsen lossnar. Trots det nervöst innan man ska ge sig på storpacket.
Men konstaterade att jag har för klena nickelband, de klarar inte att överföra den Amp som det kommer bli. Pure nickel 99,6% tål tydligen mer amp än "fulband ". Har 0,15 x 7 och de tål knappt 7a, har 14p kopplingar och de klarar då 14x7=98A .
Har beställt 0,2 x 10, de tål 15A ger 210 A, på Aliexpress men nu har de Kinesiska Nyåret. Allt står still tills 14 feb, inge bra.
Men planen för packet blir " raster 2p" i 0,2 x 7 och en extra 0,2x10 i den parallella kopplingen.

Bild på raster.
_________________
Mvh Pär , 15,3 kW solceller installerade, väntar på att ladda Elvito !!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra... Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa
Sida 8 av 10

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.67 sekunder att ladda.