Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Gruppköp Leaf62kWh?
Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 595

InläggPostat: 2019-01-17 13:57:25    Rubrik: Svara med citat

Säger ingenting om hur varmt eller kallt det kan bli utanför batteriet innan det påverkar livslängden eller prestandan nämnvärt. Allt sådant beror på kemin och BMS:en, som man tyvärr inte kan säga något om från bilder.

Och det lär väl dröja innan några tester gjorts eller vi har sett någon kapacitetsförsämring. Har inte hört något om det senare för Leaf2 än, tex.

Man *måste* ju inte förkasta eller höja till skyarna allt omedelbart. Det går att vänta lite... Cool
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3181
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2019-01-17 14:12:32    Rubrik: Svara med citat

MH skrev:
Säger ingenting om hur varmt eller kallt det kan bli utanför batteriet innan det påverkar livslängden eller prestandan nämnvärt.


Men kära, det är ju inte det vi dividerar om. Såg du videon? Om inte så gör det. Det är tydligt att batteriet helt saknar hantering av värme (och kyla)

Vi precis som i filmen konstaterar att Leaf E-plus inte har någon som helst kylning av batteriet. Vi konstaterar att det fortfarande är AESC celler och inte LG. Sen konstaterar vi att hur det kommer fungera får framtiden utvisa.

Sen är det ju ganska enkelt att dra paralleler mot Leaf40 som inte fungerar. Det är ju naturligt.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Mksen
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 oktober 2017
Inlägg: 199
Ort: Töreboda

InläggPostat: 2019-01-17 17:36:44    Rubrik: Svara med citat

Leaf skrev:
Är det Leaf 4.zero som är närmast i bild? Smile

Jag håller med elfi, akta er för Leaf bluffen.
Alla dom andra är mer prisvärda eller bättre ibland både och.
Överväg
- e-golf
- eniro
- soul
- ioniq
- kona
- i3
- model3
Har jag missat nån?


Kan ju påpeka att e-golf också är passivt kyld och på inget sätt bättre än Leafen i den aspekten.
_________________
Nissan Leaf 2018 40Kw
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1632

InläggPostat: 2019-01-17 19:38:24    Rubrik: Svara med citat

Mksen skrev:
Leaf skrev:
Är det Leaf 4.zero som är närmast i bild? Smile

Jag håller med elfi, akta er för Leaf bluffen.
Alla dom andra är mer prisvärda eller bättre ibland både och.
Överväg
- e-golf
- eniro
- soul
- ioniq
- kona
- i3
- model3
Har jag missat nån?


Kan ju påpeka att e-golf också är passivt kyld och på inget sätt bättre än Leafen i den aspekten.


Jag tror dock mer på Samsung SDI batterier som golfen har jämfört med NEC/AESC som Leaf använder.
Leaf batterier byter dom på löpande band i US, inte hört något om e-golfar som behövt nya batterier. Tycker inget pekar på att nyare leafar har bättre batterilivslängd.

Tycker också Nissan ”lurar” kunderna när svensson tror att en Leaf 40kWh har 40kWh tillgängligt.
Eniro 64 har dubbel räckvidd mot Leaf40 i praktiken, då borde eniro heta 80 Smile

Leaf40 wltp 270km siffra verkar vara ”fuskade”
Leaf62 har dom inte lyckats få igenom bluffen, därför bara 40% ökad räckvidd trots 55% mer batterikapacitet

Att inte ha uppvärmt batteri är tråkigt på vintern då snabbladdning blir långsam och det finns bara ca 32 kWh tillgängligt på en ny Leaf40 (teslabjørn)
_________________
Model 3
Köpa Tesla med 1500km gratis supercharging?
https://ts.la/magnus93984
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 595

InläggPostat: 2019-01-18 10:15:54    Rubrik: Svara med citat

Henke2, en lite trevligare ton skulle uppskattas

Det jag vill få fram är att hur batteriet klarar värme och kyla beror även på annat än hur dyr kylanläggning man sätter dit.
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1632

InläggPostat: 2019-01-18 14:09:42    Rubrik: Svara med citat

Privat leasing Leaf62 12mån, 3995kr, 1500mil, högsta utr nivån.
Norge exporten verkar fortgå

https://www.blocket.se/ostergotland/Nissan_Leaf_62_kWh_ZERO__3995___MAN_BOKA_NU_83351735.htm?aw=1
_________________
Model 3
Köpa Tesla med 1500km gratis supercharging?
https://ts.la/magnus93984
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3181
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2019-01-18 14:20:05    Rubrik: Svara med citat

MH skrev:
Det jag vill få fram är att hur batteriet klarar värme och kyla beror även på annat än hur dyr kylanläggning man sätter dit.


Om vi säger så här, det är is på sjön där hemma nu. Det är ju kallt ute. Om isen försvinner till sommaren kan vi inte veta säkert för ens midsommar har varit. Jag tror isen kommer ligga kvar över midsommar. Säg inte emot mig för vi vet inte och mycket pekar på det blir kallt över midsommar för det är kallt nu.

https://www.youtube.com/watch?v=ZwMA4K9tMEY
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
BRsweden
Elektrisk


Registreringsdatum: 24 mars 2016
Inlägg: 133
Ort: Mora

InläggPostat: 2019-01-18 19:04:30    Rubrik: Svara med citat

Den där 24 kWh Leafen måste ju ha gått i extremt varmt klimat?
Ägaren i videon verkar inte ha stenkoll på vart bilen har gått när den var ny.

Det man ser i den där videon var ju vad "vanligt" folk snackade om (och kanske fortfarande gör?) för ett par år sedan.
Många hade fått för sig att batterierna höll i ca: 2 år som i en mobil och sedan var det dax att byta batteriet Mr. Green
_________________
Nissan Leaf -15 Magnetic Red
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3181
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2019-01-18 19:19:33    Rubrik: Svara med citat

BRsweden skrev:
Den där 24 kWh Leafen måste ju ha gått i extremt varmt klimat?


24:orna blev aldrig speciellt varma alls. Strax över omgivningstemperaturen. 30kwh går varm men inom gränsen. Den har inte funnits så länge eller 2år? Vet inte så mycket om degradering där. 40kwh är ju alltid rejält mycket varmare. Om det kan liknas vid denna Leaf24 som måste gått i extremt klimat vet jag inte men det är rejält mycket varmare på en 40:a hela tiden även i minusgrader ute. Överhettar en vårdag liksom.

Sen kommer vi till en 62kWh med fler celler i samma låda. Man säger laddeffekt på upp till 100kW. Vissa tror det kommer gå kallare. Ja, vi får se...

Det handlar ju inte om rapidgate i första hand utan om en bil med ett batteri som skall hålla i längden.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 595

InläggPostat: 2019-01-18 22:23:05    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:
MH skrev:
Det jag vill få fram är att hur batteriet klarar värme och kyla beror även på annat än hur dyr kylanläggning man sätter dit.


Om vi säger så här, det är is på sjön där hemma nu. Det är ju kallt ute. Om isen försvinner till sommaren kan vi inte veta säkert för ens midsommar har varit. Jag tror isen kommer ligga kvar över midsommar. Säg inte emot mig för vi vet inte och mycket pekar på det blir kallt över midsommar för det är kallt nu.


Nu är det ju trots allt lite skillnad på ett bilbatteri och årstidsväxlingarna. Så pass mycket erfarenhet har vi inte av Nissans nya bil med nya batterier med ny kemi att vi kan dra tvärsäkra slutsatser att det skulle bli bättre eller sämre än deras tiidgare modeller.

Både värmekänslighet och inre resistans kan ha ändrats, tex.
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1992
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2019-01-19 10:49:28    Rubrik: Svara med citat

Spelar egentligen ingen roll om de gjort förbättringar i kemin - att de inte byggt in ett sätt att kontrollera temperaturen i packet kommer sannolikt att leda till problem.

Säg att de lyckats sänka inre resistansen en del, så att att en viss ström alstrar mindre värme - de har samtidigt ökat motoreffekten och snabbladdningseffekten ganska mycket, så varmt kommer det att bli. Och eftersom det inte finns något sätt att ta bort den värmen kommer den att nå så höga temperaturer att nånting måste ge vika. Om inte vintertid, så i alla fall under den varma årstiden och ännu värre i varma länder.

På tal om vintertid - om de minskat inre resistansen kommer det vara mycket svårt att få upp lagom värme för att få någon slags laddning vintertid, men när väl temperaturen kommer upp och effekterna går upp tillåts värmen skena igen.

Det går inte att få till ett stabilt system med positiv feedback utan att ha något sätt att styra.

Enda räddningen kan vara om de fått till en kemi som utan problem klarar arbetstemperaturer mellan -20 och +80°C, och att temperaturen därför inte spelar någon egentlig roll, men är det troligt? Confused
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Nissan Leaf -14 och Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Mksen
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 oktober 2017
Inlägg: 199
Ort: Töreboda

InläggPostat: 2019-01-19 11:03:15    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Spelar egentligen ingen roll om de gjort förbättringar i kemin - att de inte byggt in ett sätt att kontrollera temperaturen i packet kommer sannolikt att leda till problem.

Säg att de lyckats sänka inre resistansen en del, så att att en viss ström alstrar mindre värme - de har samtidigt ökat motoreffekten och snabbladdningseffekten ganska mycket, så varmt kommer det att bli. Och eftersom det inte finns något sätt att ta bort den värmen kommer den att nå så höga temperaturer att nånting måste ge vika. Om inte vintertid, så i alla fall under den varma årstiden och ännu värre i varma länder.

På tal om vintertid - om de minskat inre resistansen kommer det vara mycket svårt att få upp lagom värme för att få någon slags laddning vintertid, men när väl temperaturen kommer upp och effekterna går upp tillåts värmen skena igen.

Det går inte att få till ett stabilt system med positiv feedback utan att ha något sätt att styra.

Enda räddningen kan vara om de fått till en kemi som utan problem klarar arbetstemperaturer mellan -20 och +80°C, och att temperaturen därför inte spelar någon egentlig roll, men är det troligt? Confused


finns ju den typen av kemier men tveksamt om nissan använt detta.

skulle kunna tänka mig en 62kw leaf lite synd på ej ccs men vehicle to grid är ju trevligt om man kan ha hemma, det värsta är väl egentligen priset borde varit betydligt lägre, säg 50000 lägre då hade det ju helt klart varit en hyfsat prisvärd bil endå.
_________________
Nissan Leaf 2018 40Kw
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 595

InläggPostat: 2019-01-19 15:52:10    Rubrik: Svara med citat

Ett 50% större batteri har 33% mindre inre resistans (allt annat lika). Innebär att vid samma strömuttag, så minskar förlusteffekten med 33%. Om du kör motorväg i Sverige tex, så är du ju i snitt långt från motorns maxeffekt, så vid motorvägskörning så kommer värmeutvecklingen i batteriet att bli mindre än i samma bil med ett mindre batteri.

Du kommer också kunna ladda med (lite) mer effekt och få samma effektavgivninghöjning.

Ett större batteri har även större termisk massa, så temperaturvariationerna blir mindre med samma förlustenergi.

Redan dagens Leaf har elslinga för att värma batteriet (säkerhetsvärme, liten effekt). Det är inte otänkbart att de gjort som andra tillverkare, lagt in mer effekt i den slinga.

Det krävs ju inte ett system som reglerar temperaturen noga oavsett omvärlden, även om youtube vill få oss att tro det. Det skall klara tillräckligt mycket av normal körning.

(Kolla gärna mina uträkningar ovan, är inte hundra på att jag fått rätt Smile )
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3181
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2019-01-19 16:14:03    Rubrik: Svara med citat

Nu förefaller det vara samma celler tätare paketerade. 40kWh/192=58Ah/cell 62kWh/288=59Ah/cell.

Mixtrar man med kemin och öser in mer kapacitet i samma cell så ökar iR inte minskar. Nu har dom dock fler celler för 3P istället för 2P (288/3=96, 192/2=96).

Termiskt vet i tusan eftersom dom fått in allt i samma kapsling. Bort med sardinburkarna till metallemballage och in med celler, samma massa, samma termiska egenskaper *typ*

Som sagt, det kommer vara is på sjön midsommarafton tills ni motbevisat mig, det kan ni med säkerhet inte fören midsommardagen...

Det är ganska rimligt att dom använder samma cell i 40 och 62kWh med tanke på att det är samma fabrik som gör cellerna. Om nu cellen är uppdaterad så borde 40kWh få samma uppdaterade cell också. Kanske därför nya Leaf40 inte segar ner på laddhastigheten som de äldre Leaf40 gör?
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1992
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2019-01-19 17:11:11    Rubrik: Svara med citat

Som jag sade ovan, om man ändrat så att värmeutvecklingen är 33% lägre, då blir det dels problem att få upp värmen i ett kallt pack, så att man man kan ladda det med högre effekt. Säkerhetsvärmaren är ju som sagt bara för att förhindra frysning.

När packet sedan väl fått upp lite värme så att man kan plocka ur mer effekt (eller om det är sommar) så tror jag den gamla sanningen om bilar att "om det finns något att gasa med så gasar man". Att ligga och köra långsamt som man måste göra med 2016-2018s Leaf för att inte överhetta batteriet på långresa blir väldigt tradigt, så man kommer nog gasa på så att effektuttaget är högre, och när man väl kommer fram till första snabbladdningen är batteriet tokvarmt.

Men visst, 33% mer möjligt effektuttag är ju inte att spotta på, det motsvarar ju att man kan ligga i 105 eller kanske 110 istf i 90, om det inte är för varmt ute. Och de CHAdeMO-laddare som finns här ger ju ändå inte mer än ca 45kW så det är ju möjligt att det funkar okej i Sverige.

Men det är inte tillräckligt bra för det pris de begär. Och dra släp kommer inte att bli tekniskt möjligt utan kylning.
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Nissan Leaf -14 och Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 595

InläggPostat: 2019-01-19 17:31:04    Rubrik: Svara med citat

Kör man lika fort blir det inte lika varmt, kör man så att värmen blir samma, så kommer man fram fortare. Oavsett, är det ju en förbättring.

Som jag sa ovan, en värmesllinga med mer effekt är inte omöjligt - men kanske inte troligt - att de fått dit.

Antagligen kommer de CCS-laddare som har mer än 50 kW få nya CHAdeMO-uttag, så de kan öka effekten. Kanske räcke rmed SW-uppdatering (ny standard). 200A klarar man med okylda kablar, ger ju 80 kW i alla fall.

De har ju redan ändrat värmegränserna för den gamla Leaf 40. Det finns säkert mycket man kan justera.
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3181
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2019-01-19 17:54:10    Rubrik: Svara med citat

MH skrev:
De har ju redan ändrat värmegränserna för den gamla Leaf 40. Det finns säkert mycket man kan justera.


Ja, men då hamnar vi ju där med 50% degradering som på filmen ovan. Första ägaren behöver inte bry sig, men se på dig själv där det börjar jävlas och tom Nissan har svårt att lösa det utan det tar 100år.

Det går ju att köra en bensinbil med blinkande oljelampa också. Men hur bra är det? Är det en lösning att skruva ur lampan?
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 595

InläggPostat: 2019-01-19 18:38:05    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:
MH skrev:
De har ju redan ändrat värmegränserna för den gamla Leaf 40. Det finns säkert mycket man kan justera.


Ja, men då hamnar vi ju där med 50% degradering som på filmen ovan.


Jag förstår inte hur du kan vara så säker på det? Ett enda exemplar av en annan kemi, säger inte mycket om dagens eller framtidens Leaf.

Skall vi leta upp de värsta för Tesla så är det 15% på 3000 mil.

https://electrek.co/wp-content/uploads/sites/3/2016/11/tesla-battery-degradation-1.png
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsA
Forumstammis


Registreringsdatum: 08 februari 2016
Inlägg: 406
Ort: Rögla

InläggPostat: 2019-01-19 19:43:26    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:
MH skrev:
De har ju redan ändrat värmegränserna för den gamla Leaf 40. Det finns säkert mycket man kan justera.


Ja, men då hamnar vi ju där med 50% degradering som på filmen ovan. Första ägaren behöver inte bry sig, men se på dig själv där det börjar jävlas och tom Nissan har svårt att lösa det utan det tar 100år.

Det går ju att köra en bensinbil med blinkande oljelampa också. Men hur bra är det? Är det en lösning att skruva ur lampan?


Nu har man ju tillverkat ett antal 100 tusen bilar och degraderingen har noterats på denna och antagligen några till men knappast över 1 %, man kanske inte ska dra för stora växlar på detta exemplar och måla fan på väggen med denna bil som underlag.

Sett på youtube att både Kona och eNiro's 64 kWh bilar kan begränsa snabbladdningen till 22 kW vid låga temperaturer. Tydligt att vissa delar av bilindustrin behöver lära sig mer om batteri teknik och snabbladdning.
_________________
Leaf LE40 -18
Hyundai Ioniq ev -19
Solel 5,4 kW & batt. 6 kWh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2669
Ort: Örebro

InläggPostat: 2019-01-20 08:36:33    Rubrik: Svara med citat

E-Niro och Kona lovar 1timme laddning 0-80% och kopplar man laddningen och batteri har 65% då anpassar algoritmen för att man kommer upp till 80% under 1timme... är det smart eller lurigt kan man undra eftersom material har inte begränsningar i form att det slits så mycket, snarare är det försiktighets åtgärd eller tvång att inte ta upp laddplatsen och sakta toppa batteri...

Det måste finnas nån detalj nånstans som irritations faktor... galen
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Sida 2 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 1.01 sekunder att ladda.