Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Gruppköp Leaf62kWh?
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Oranjemic
Aktiv


Registreringsdatum: 11 november 2017
Inlägg: 76

InläggPostat: 2019-01-11 17:52:49    Rubrik: Gruppköp Leaf62kWh? Svara med citat

Går det få till ett gruppköp med Leaf 62Kwh som gjordes med Leaf 40 kWh? 14 procent (motsvarande företagsrabatten) vore trevligt.
Finns det någon bilfirma som nappar på det och hur många här skulle vara sugna på det i så fall?
_________________
Leaf24 & Leaf40
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3124
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2019-01-11 18:11:55    Rubrik: Svara med citat

Kommer inte ske. Tilldelningen på 5000st bilar för Europa omöjliggör några gruppköp. Dessutom skulle de inte börja tillverkas för EU fören till sommaren typ.

Hyundai lyckatdes trots gruppköp, köplatser osv bara få hit 17st bilar i år med 8-12mån väntetid from nu.

Bilen har dessutom samma batteri AESC som Leaf 24, 30 samt 40 fast ännu tätare packat och fortfarande ingen kylning alls. Så.... hm.... dom kan nog behålla sina bilar.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Jopp
intresserad


Registreringsdatum: 29 juni 2017
Inlägg: 15
Ort: Torslanda

InläggPostat: 2019-01-14 18:59:25    Rubrik: Svara med citat

Jag skulle tro att Kia e-Niro är en bättre bil. Vet inte om Leaf 60 har fått något pris ännu.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Beetleboy1963
Forumstammis


Registreringsdatum: 18 juni 2015
Inlägg: 302
Ort: Falköping

InläggPostat: 2019-01-14 19:16:04    Rubrik: Svara med citat

482 500 kr...
https://teknikensvarld.se/nissan-leaf-e-officiell-med-storre-batteri-och-langre-rackvidd/
_________________
Nutid: Kia e-Niro
Förut: BMW i3 60Ah 2016, Nissan Leaf 24 kWh 2015
Fossilt: VW 1200 typ-1 1963
Bygger: Eldriven ATV
Övrigt: 6,4 kW solceller
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Mksen
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 oktober 2017
Inlägg: 197
Ort: Töreboda

InläggPostat: 2019-01-14 19:30:21    Rubrik: Svara med citat

detta är ju dock limited edition kommer ju vanliga versioner sedan då även billigare pris, men visst även top modellen borde ju varit billigare
_________________
Nissan Leaf 2018 40Kw
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
delarium
Aktiv


Registreringsdatum: 10 november 2017
Inlägg: 89
Ort: Västerås

InläggPostat: 2019-01-14 19:58:37    Rubrik: Svara med citat

Det återstår att se hur den blir... men avsaknad av vätskekylning och CCS kan vara en dealbreaker här. Specad 100kW laddning blir klart intressant med fläktkylning. Om den visar sig klara av det, så kanske Smile
Ursäkta pessimismen, men ställer mig skeptisk till hur Nissan löst kylningen på 40kWh.
_________________
Nissan Leaf Tekna -19
Moderator
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3124
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2019-01-15 01:45:44    Rubrik: Svara med citat

delarium skrev:
Det återstår att se hur den blir... men avsaknad av vätskekylning och CCS kan vara en dealbreaker här. Specad 100kW laddning blir klart intressant med fläktkylning. Om den visar sig klara av det, så kanske Smile
Ursäkta pessimismen, men ställer mig skeptisk till hur Nissan löst kylningen på 40kWh.


Fläkt? Mer och mer pekar på utan fläkt.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1558

InläggPostat: 2019-01-15 04:58:25    Rubrik: Svara med citat

Den är minst 100,000kr för dyr.
Köp Kia istället, nya soul har app styrning och eniro kommer med app styrning.
Eller vänta på vw id eller billigare version av model3.
Måste ni ha bil direkt, köp något begagnat.
_________________
2012-2018 6st Leaf (sålda)
2016 i3 rex 22 kWh
2018/19 Soul 35 kWh
2019 Model 3 80 kWh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Bim
Aktiv


Registreringsdatum: 27 augusti 2012
Inlägg: 58
Ort: Linköping

InläggPostat: 2019-01-15 11:06:12    Rubrik: Svara med citat

Jag har helt gett upp på Leafen, ingen batterikylning, gammal design, förhistorisk infotaiment och förarmiljö. Och priset blir minst lika hög som Kia och Kona så nej det är nog Kia eller huyndai som gäller senare iår.
_________________
Nissan Leaf 40KW
(Nissan Leaf 2015)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Mksen
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 oktober 2017
Inlägg: 197
Ort: Töreboda

InläggPostat: 2019-01-15 17:32:32    Rubrik: Svara med citat

förvisso nytt infotain system i 62kw leaf svårt vet hur det är innan man ser det dock
_________________
Nissan Leaf 2018 40Kw
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2583
Ort: Örebro

InläggPostat: 2019-01-17 06:53:22    Rubrik: Svara med citat

Leaf E-Plus



ProPilot är version man vill ha…

434 efter 60 i bonus… dem är dumma i huvudet helt enkelt… min teori sedan början visar sig stämma, nu ändrar dem INGENTING! Producerar batteri själva, ingen kylning, på papper 62kW i verkligheten närmare 55kW att nyttja i bästa fall… 350km räckvidd som skulle slåss mot E-Niro/Kona som levererar 64kW verkliga och 450km i räckvidd utan #rapidgate…
Bara 5000bilar för att skapa EXKLUSIVITET…

Folket, jag har haft varje Leaf som producerades tills idag och min starka rekommendation är vänd huvudet och kom inte i närheten av nya Leaf, det är bluffens bluff… för 330.000kr som RRP eftersom så mycket det kostar i verkligheten med alla påslag och vinst till alla skulle Leaf vara ”atraktiv” proposition eftersom vi fick betala 320´kr för Leaf 2 Zero… 494’kr är det dummaste jag har sett någonsin sedan Leaf introducerades, punkt slut…
_________________
ZOE & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3124
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2019-01-17 07:14:23    Rubrik: Svara med citat

Nu äntligen verkar rätt info med hyggliga källor komma fram.

AESC gör batteriet som är passivt kylt precis som alla andra Leaf också. Så är det med det.


http://www.youtube.com/watch?v=mcfXiNEfPsM

Blir att köra Volvo ett tag till Smile


_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 586

InläggPostat: 2019-01-17 08:34:23    Rubrik: Svara med citat

Råder delade meningar om det, första vi fick höra var att de hade lagt till fläktkylning. Men det verkar onekligen inte som det nu.

Skall bli intressant att se mer info om kylning, kemi och konstruktion på det här paketet.
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3124
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2019-01-17 08:43:45    Rubrik: Svara med citat

MH skrev:
Råder delade meningar om det, första vi fick höra var att de hade lagt till fläktkylning. Men det verkar onekligen inte som det nu.

Skall bli intressant att se mer info om kylning, kemi och konstruktion på det här paketet.


Ja jag vet, men det blir ju inte mer konkret än video på produktionen av batteriet *tyvärr*.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1558

InläggPostat: 2019-01-17 08:45:22    Rubrik: Svara med citat

Är det Leaf 4.zero som är närmast i bild? Smile

Jag håller med elfi, akta er för Leaf bluffen.
Alla dom andra är mer prisvärda eller bättre ibland både och.
Överväg
- e-golf
- eniro
- soul
- ioniq
- kona
- i3
- model3
Har jag missat nån?
_________________
2012-2018 6st Leaf (sålda)
2016 i3 rex 22 kWh
2018/19 Soul 35 kWh
2019 Model 3 80 kWh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3124
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2019-01-17 09:49:22    Rubrik: Svara med citat

Leaf skrev:
Är det Leaf 4.zero som är närmast i bild? Smile

Jag håller med elfi, akta er för Leaf bluffen.
Alla dom andra är mer prisvärda eller bättre ibland både och.
Överväg
- e-golf
- eniro
- soul
- ioniq
- kona
- i3
- model3
Har jag missat nån?


Det Leaf vinner på är att dom iaf har funnits med kort leveranstid och på leasingkampanjer till hyfsade priser. Övriga bilar brukar straffa ut sig på att kostnaden blir skyhög i månaden till ganska få mil.

Leaf har iaf erbjudit typ 2000mil för 4000kr. Det var ju så jag började åka elbil, ett bra erbjudande och vips var man där och kunde testa om det var något att ha utan att slanta upp en halv mille på en chansning. Dom flesta vill jag mena inte kan eller vågar göra denna chansning. Men dom kan tänka sig 4000kr/mån i ett år på test.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 586

InläggPostat: 2019-01-17 11:47:06    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:
MH skrev:
Råder delade meningar om det, första vi fick höra var att de hade lagt till fläktkylning. Men det verkar onekligen inte som det nu.

Skall bli intressant att se mer info om kylning, kemi och konstruktion på det här paketet.


Ja jag vet, men det blir ju inte mer konkret än video på produktionen av batteriet *tyvärr*.


Säger ine så mycket om hur batteriet hanterar värme och kyla.
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2583
Ort: Örebro

InläggPostat: 2019-01-17 12:14:18    Rubrik: Svara med citat

MH skrev:
Henke2 skrev:
MH skrev:
Råder delade meningar om det, första vi fick höra var att de hade lagt till fläktkylning. Men det verkar onekligen inte som det nu.

Skall bli intressant att se mer info om kylning, kemi och konstruktion på det här paketet.


Ja jag vet, men det blir ju inte mer konkret än video på produktionen av batteriet *tyvärr*.


Säger ine så mycket om hur batteriet hanterar värme och kyla.


titta på cell uppbyggnad, som pannkakor på varan ≡





hade det varit klokt byggd så skulle cellerna stå som stängsel för att kunna underlätta luftflöde mellan dem IIIIIIII…

Tyvärr, jag har tappat förtroende att dem vet vad är rätt och vad är fel…
_________________
ZOE & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Bim
Aktiv


Registreringsdatum: 27 augusti 2012
Inlägg: 58
Ort: Linköping

InläggPostat: 2019-01-17 12:42:14    Rubrik: Svara med citat

Wow vilka priser, det börjar ju likna ett riktigt dåligt skämt det här Nissan.
Om Tesla model 3 hade funnits i den billigare varianten hade jag köpt det bara för att visa långfinger åt alla andra tillverkarna.
_________________
Nissan Leaf 40KW
(Nissan Leaf 2015)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3124
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2019-01-17 13:47:52    Rubrik: Svara med citat

MH skrev:
Henke2 skrev:
MH skrev:
Råder delade meningar om det, första vi fick höra var att de hade lagt till fläktkylning. Men det verkar onekligen inte som det nu.

Skall bli intressant att se mer info om kylning, kemi och konstruktion på det här paketet.


Ja jag vet, men det blir ju inte mer konkret än video på produktionen av batteriet *tyvärr*.


Säger ine så mycket om hur batteriet hanterar värme och kyla.


Jo det säger det. Titta på bilderna på batteriet så syns det tydligt. Dom har fyllt på utrymmet med celler, finns inte plats!! (Jämför mot bilder på NV-200 batteriet tex)

På ENV-200 sitter anslutningen till vänster om den orangea vinklade kontakten. en svart oval/avlång anslutning med två hål.



Här syns insidan och slangarna in till en liten värmeväxlare och en fläkt.



_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Sida 1 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.09 sekunder att ladda.