Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Snabbladdning Leaf 2016
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Antos
intresserad


Registreringsdatum: 21 november 2018
Inlägg: 12

InläggPostat: 2018-11-22 10:44:35    Rubrik: Snabbladdning Leaf 2016 Svara med citat

Som nybliven Elbilsägare har jag lite funderingar kring
laddning när man inte är hemma.

Provade snabblanddning igår 50kw 2kr/min, fick 11.7 kWh på 30
för 60kr...känns som dyrt kwh pris att ladda med minuttaxa

Ute tempen var -5 vilket kanske på verkar hur mycket ström man får.

22kwh stolparna vår elbolag satt upp kostar 2kr/kWh. Är det alternativet bättre? Iofs måste jag väl köpa en typ 2 till typ1 kabel då.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3144
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2018-11-22 11:04:46    Rubrik: Re: Snabbladdning Leaf 2016 Svara med citat

Antos skrev:

Ute tempen var -5 vilket kanske på verkar hur mycket ström man får.


Ja, även vilket batteri du har.

Antos skrev:
22kwh stolparna vår elbolag satt upp kostar 2kr/kWh. Är det alternativet bättre?


Bättre som i billigare, men det kommer ta mycket längre tid att ladda, flera timmar. Åter igen beroende på batteri och laddare i din bil.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Antos
intresserad


Registreringsdatum: 21 november 2018
Inlägg: 12

InläggPostat: 2018-11-22 11:27:43    Rubrik: Svara med citat

Är en 24kwh Leaf 2700mil så skicket på batteriet borde väl vara
ok ett bra tag till.

Bilen ska användas som andra bil och vi bor i stan så kan nog
klara 90% av all laddning hemma.

Ser det här med elbil som ett test, har varit intresserad
länge och jag är riktigt imponerad hittills av känslan med elbil.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 296

InläggPostat: 2018-11-22 11:35:29    Rubrik: Svara med citat

antos,

Det finns säkert en del gratis-laddstolpar, som du kanske kan ladda på?
Bl.a. Lidl har det, tror jag. IKEA. Ni kanske bor långt bort.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3144
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2018-11-22 11:35:58    Rubrik: Svara med citat

Antos skrev:
Är en 24kwh Leaf 2700mil så skicket på batteriet borde väl vara
ok ett bra tag till.


24kwh är mycket snällare ställd i laddkurvan. Laddaren fjångar inte på lika mycket som med 30kWh på långa vägar. Både vid högre SoC och temperaturer.

30kWh matar på med bra malle till 95% medan en 24kWh får man bryta vid kanske 75% om man inte vill stå och vänta i onödan.


Men det glömmer handlaren tala om.... eller så har dom som vanligt zero koll på läget......
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsA
Forumstammis


Registreringsdatum: 08 februari 2016
Inlägg: 404
Ort: Rögla

InläggPostat: 2018-11-22 11:39:54    Rubrik: Svara med citat

Beror på hur varmt batteriet är och hur många procent batteriet har när du laddar.
Bifogar länk https://pushevs.com/2018/05/21/fast-charging-curves/ som visar hur dålig laddkurvan är då den sänker laddhastigheten redan vid SOC 20-25% .
_________________
Leaf LE40 -18
Hyundai Ioniq ev -19
Solel 5,4 kW & batt. 6 kWh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Antos
intresserad


Registreringsdatum: 21 november 2018
Inlägg: 12

InläggPostat: 2018-11-22 11:49:35    Rubrik: Svara med citat

Man har en hel del att lära sig förstår jag.
Snabbladdningen jag gjorde gick från, enligt bilen
17-68% kollade tyvärr inte i vilken takt procenten steg.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2218
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2018-11-22 16:00:54    Rubrik: Svara med citat

En bra utgångspunkt vid snabbladdning är 0-80%ca 30min 80-100% ca 30min
_________________
Nissan Leaf
Renault Express
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Joel80
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 november 2015
Inlägg: 190
Ort: Gävle

InläggPostat: 2018-11-23 21:46:31    Rubrik: Re: Snabbladdning Leaf 2016 Svara med citat

Antos skrev:
Som nybliven Elbilsägare har jag lite funderingar kring
laddning när man inte är hemma.

Provade snabblanddning igår 50kw 2kr/min, fick 11.7 kWh på 30
för 60kr...känns som dyrt kwh pris att ladda med minuttaxa

Ute tempen var -5 vilket kanske på verkar hur mycket ström man får.

22kwh stolparna vår elbolag satt upp kostar 2kr/kWh. Är det alternativet bättre? Iofs måste jag väl köpa en typ 2 till typ1 kabel då.


22kw-stolparna (inte kwh.. Wink blir ju billigare, men där laddar ju bara i 7,4kw med en leaf 2016. (Max 32A enfas)
På snabbladdare borde du kunna komma upp i högre hastighet än vad du gjorde. Om batteriet inte är för kallt, eller för varmt (!) borde du väl fått i närmre 15kwh under dina 30 minuter. Men dom sista 10-15% du laddade kanske var i sämre hastiget så det drog ner snittet. Om du stoppar laddningen vid 65-70% nästa gång kanske du får ett bättre snittpris.
Laddar man istället på t.ex Clever snabbladdare betalar man per kwh.
_________________
Kör: V60 D5 TE -16 Summum, Driver support
Snart: Nissan Leaf 40kwh
Samt via jobbet: E-NV200 -16 24kwh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Antos
intresserad


Registreringsdatum: 21 november 2018
Inlägg: 12

InläggPostat: 2018-12-02 22:27:31    Rubrik: Svara med citat

Gjorde en ny snabbladdning ikväll och fick mer kW för pengarna denna
gång 9.1 kW på 20min...40kr kostade det. Verkar som flitigt användande
av bilen gjort att både snabb och hemma laddning går fortare...Tyvärr saknas
den kraftigare laddaren på 6.6 i min bil...Men hur som helst är jag och hela familjensupernöjd med elbil, fattar inte hur jag har missat att testa en tidigare
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 296

InläggPostat: 2018-12-03 08:39:10    Rubrik: Svara med citat

antos,

Jag tror det är så att Leafens-ombord-laddstyrning från en snabbladdstolpe minskar laddströmmen från Chademo om batteriet är kallt, dvs har lägre temperatur än +20 grader.
Har er Nissan Leaf 24-kWh stått utomhus över natten i minus -10 grader, då kan batteriet kanske vara ca -5 oC, och om ni kör kort sträcka till snabbladdstolpen och påbörjar Chademo-snabbladdning, då laddar stolpen inte med full effekt, pga att Leafen beordrar lägre laddström, och laddstolpen stryper ner laddströmmen för att inte skada batteriet.

Därför är det kanske bättre att utföra Chademo-snabbladdningen efter det ni har kört några mil och fått upp temperaturen i batteriet. Men jag tror inte temperaturen stiger så mycket i Leaf 24-kWh-batteriet om man bara kör ett par mil puttrar med 80 km/h vid utetemperatur på -10 grader. Man måste nog bränna på med 110 ā 120 km/h för att "värma batteriet". Enligt min teoretiska beräkning värmer man batteriet ca 4,5 grader per mil vid 120 km/h. Vid 80 km/h bara 1,1 grad/mil.

När man laddar med Chademo, dvs laddstolpen matar bilen med likström ca 400 Volt, då går den raka vägen in i batteriet. Laddar du hemma med 1-fas 230 Volt växelström, då omvandlas växelströmmen i ombordladdaren(standard 3,6 kW, finns även de med 2x3,6 kW) till likström ca 400 Volt som sedan går in i batteriet.

Billigast att tanka ström är väl där du tankar gratis. Är billigare än hemma? Du nämner "stan" du bor i en stad. På Lidl är det gratis, vet jag.
Så här skryter Lidl på sin hemsida "Kunder som kör elbil eller elcykel kan snabbladda gratis i våra laddstationer medan de handlar. Elen kommer från våra egna solceller på butikens tak."

Ovan är vad jag tror, jag vet inte. Säkert någon forumsexpert som vet mycket bättre.


Senast ändrad av haralt den 2018-12-03 16:16:08, ändrad totalt 5 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
TonyV
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 februari 2015
Inlägg: 605

InläggPostat: 2018-12-03 12:50:22    Rubrik: Svara med citat

antos,

Om din bil har enkelladdare eller dubbelladdaren spelar ingen roll vid likströms snabbladdarna. Utan som haralt skriver så beror laddhastigheten på batteritemperatur, laddnivå och kanske något annat som bilen reglerar.

Sen detta med priset för snabbladdningen:
Det finns 2 skolor, dessa med minutpris och de som tar kwh pris.
Så misstänker man att man kommer få låg laddstyrka kan man med fördel sikta på en med kwh pris: Clever , EoN
Annars under en långkörning med varmt(men inte för varmt), tomt batteri så brukar minutdebitering vara mer fördelaktigt: Charge'n'drive(Fortum), Incharge(Vattenfall)
_________________
/Leaf24 -15 Svart
/Leaf30 -17 Bronze
/Leaf40 -19 Silver
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Antos
intresserad


Registreringsdatum: 21 november 2018
Inlägg: 12

InläggPostat: 2018-12-03 14:00:46    Rubrik: Svara med citat

Att temperaturen spelar väldigt stor roll har man märkt. Det finns
bara en snabbladdare här i stan samt några 22kw stolpar men där
får jag väl bara 3.3kw så det blir nog mest laddning hemma, vilket väl också är billigast...

Bilen jag har köpt hade stått hos Nissan handlaren ca 3mån, så tror att lite i och uraddnig motionerat igång batteriet
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsA
Forumstammis


Registreringsdatum: 08 februari 2016
Inlägg: 404
Ort: Rögla

InläggPostat: 2018-12-03 16:35:55    Rubrik: Svara med citat

Om du orkar kan du prova nästa gång att avbryta snabbladdningen efter 5-10 minuter och starta om snabbladdningen.
Leaf bestämmer tydligen laddeffekten när den ansluts till snabbladdaren och justerar inte fortlöpande under laddningen. Eftersom snabbladdningen höjer temperaturen i batteriet(bara att kolla på displayen) kan man på vintern avsluta snabbladdningen efter några minuter och starta om snabbladdningen med högre temperatur i batteriet med förhoppningsvis högre laddeffekt.
_________________
Leaf LE40 -18
Hyundai Ioniq ev -19
Solel 5,4 kW & batt. 6 kWh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Antos
intresserad


Registreringsdatum: 21 november 2018
Inlägg: 12

InläggPostat: 2018-12-03 20:09:07    Rubrik: Svara med citat

Det låter mycket intressant. Ska testa det nästa gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1781

InläggPostat: 2018-12-03 22:23:13    Rubrik: Svara med citat

Tänk på att göra ur och i kopplingen lugnt och långsamt, har fått felmeddelanden två gånger när jag varit lite för snabb.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Antos
intresserad


Registreringsdatum: 21 november 2018
Inlägg: 12

InläggPostat: 2019-01-15 00:26:18    Rubrik: Svara med citat

Nu har jag hunnit testa lite mer snabbladdning och mängden kW man
får varierar ganska kraftig och det verkar uteslutande bero på batteritemp
samt hur många % man har kvar i batteriet.

Resultat från förra veckan

16% vid laddstart 4staplar på batteritemp
24 minuter 11.9 kW laddning -3 ute temp 48kr

22% vid laddstart 3 staplar batteritemp
28 minuter 7.75 kW laddning -5 ute temp 56kr

Förstår att laddning är en hel vetenskap men kan inte
förstå hur det kan vara minuttaxa...Tänk om det var så på en bensin pump
_________________
Leaf -16
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Antos
intresserad


Registreringsdatum: 21 november 2018
Inlägg: 12

InläggPostat: 2019-03-31 22:23:29    Rubrik: Svara med citat

Har kollat med LeafSpy vid hemmaladdning och får endast 14-1600w, är det normalt ? Borde väl ligga kring 2000-2300w?
_________________
Leaf -16
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
BRsweden
Elektrisk


Registreringsdatum: 24 mars 2016
Inlägg: 130
Ort: Mora

InläggPostat: 2019-03-31 22:47:01    Rubrik: Svara med citat

Jag utgår ifrån att du laddar i ett vanligt vägguttag?
Då är 1400 - 1600 watt lite lågt om du laddar med 10A.
1900-2100 watt är mer normalt efter värmeförlust.
Men jag har dock sätt allt mellan 1400 - 2200 watt på 10A vägguttag.
Får för mig att det beror på ålder och kvalitet på installationen, men det är bara min gissning.
_________________
Nissan Leaf -15 Magnetic Red
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1588

InläggPostat: 2019-04-01 06:39:32    Rubrik: Svara med citat

Vissa Leaf`s, runt 2016 levererades felaktigt med 8A klump, sa man till om det så fick man en 10A sladd utan att lämna tillbaka 8A sladden.
8A stämmer bättre med ~1500w in i batteriet
Läs på baksidan av klumpen om det står 8A
_________________
Model 3
Köpa Tesla med 1500km gratis supercharging?
https://ts.la/magnus93984
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.76 sekunder att ladda.