Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Renault Zoe vs Nissan Leaf?
Gå till sida Föregående  1, 2
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Renault (Zoe, Kangoo, Twizy...)
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 268

InläggPostat: 2018-12-08 13:02:39    Rubrik: Svara med citat

Här en jämförelse Zoé 41 kWh och Leaf 40 kWh vid
konstant 90 km/h, 20 oC batteritemp., 20 oC utomhustemp.
Ingen väglutning. Torr väg.
Ingen klima.

Se här:
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/file/n5015723/j%C3%A4mf%C3%B6relseZo%C3%A9Leaf.pdf

Man ser att Zoén drar vid 90 km/h ca 0,12 kWh/mil mer än Leafen.
Zoén kommer på A-däck 30,3 mil till sista droppen ström.
Leafen kommer på A-däck 28,8 mil till sista droppen ström.

Man ser att det kostar Leafen ca 0,11 kWh/mil mer att köra med däckenergiklass C istället för A. (Bjn, du har rätt där!)

Man ser att bruttoenergin i batteriet för Zoén verkar vara ca 45,61 kWh, medan Leafen verkar ha 39,41 kWh. Den tillgängliga batterikapaciteten är lägre, där har jag antagit en faktor.

Nissan Leaf i alla fall de före Leaf 40 kWh, de verkar vara driftssäkra och kräva blygsamt med reparationer. Under ett år på den Leaf Acenta 2014, 24 kWh vid hade, det enda som behövde göras var att byta torkarblad för bakruta.

Hur det är med reparationskostnader för en Zoé 41 kWh vet jag inte.
Jag läste om att en verkstad vid årliga servicen på Zoé hade satt upp på fakturan ca 1500 kr "avskiljning av högvoltsbatteriet" vid bromsoljebyte. Tydligen komplicerad manöver, tar ca 1 timma. Kanske behöver verkstäderna vara påhittiga för elbilar för att lyckas komma upp i samma servicesumma som för bensinbilar?

Helt klart är Zoé 41 kWh ett alternativ till Leaf 40 kWh om man tänker på räckvidd.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1516

InläggPostat: 2018-12-08 14:22:44    Rubrik: Svara med citat

Leaf siffrorna verkar uppåt väggarna.
I nollgradigt slöslask väder kommer man runt 15mil med hastighet runt 90.
Har kört Leaf40 en del sista tiden och förvånad över den korta räckvidden.
_________________
2016 i3 rex 22 kWh
2019 Soul 35 kWh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 268

InläggPostat: 2018-12-08 14:55:05    Rubrik: Svara med citat

Leaf,

Du missar möjligen att min beräkning ovan gäller för torr väg och +20 C. Det är en väldig skillnad om du kör på våt väg eller snöslask. Men du kanske menar räckvidden som anges i Nissans försäljningsbroschyrer?

Här beräkning för Leaf 40 kWh vid konstant 90 km/h, 0 oC batteri- och uteluft och B-däck, plan väg(ingen stigning, inget nerförslut).

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/file/n5015723/NissanLeaf40vid90km.pdf

Fall 1: referensfall (räckvidd=22,1 mil)
Fall 2: kliman slås på (räckvidd=21,1 mil)
Fall 3: 0,5 mm vatten på vägbana (räckvidd=18,4 mil)
Fall 4: 1,0 mm vatten på vägbana (räckvidd= 14,5 mil)
Allt enligt beräkningen i pdf-filen

Räckvidden är till sista strömdroppen. Men förbrukningen står i pdf-filen för de olika fallen.

Var glad, att du inte kör på lös sand, som förorsakar väldigt högt däckrullmotstånd.

I verkligheten tillkommer sådant som:
med-, sid- eller motvind.
vägen stiger eller faller.
man accelererar.
man rekupererar.
bromsar.

Men kör man på motorväg och ska långt då kan man hålla i stort sett 90 km/h utan att behöva minska eller öka hastigheten, eller bromsa. Visst stiger och sjunker nog vägen, men kan försummas om man startar på samma höjd över havet som man slutar färden.

En teoretisk beräkning gör man för att se vad olika saker inverkar på förbrukningen, t.ex. däckenergiklass, last, slutpunkt högre än startpunkt(alltså körning till alptopp), vatten på vägen.
Att utföra experimentkörning och utreda sådant är väldigt besvärligt då det är så många omständigheter att mäta och hålla reda på. Kräver en massa mätinstrument.

Med den teoretiska beräkningen kan jag säga att köra med G-däck istället för A-däck minskar räckvidden med 20 %. Det gäller även om man kör på våt väg, eller vägen lutar, eller mot- eller medvind. Det är en intressant utsaga.

Du ser att 0,5 mm vatten på vägen minskar räckvidden med 12 %.
Du ser att 1,0 mm vatten på vägen minskar räckvidden med 31 %.
Alltså jämfört torr vägbana.
Detta gäller för din Leaf 40 kWh också Leaf.

Du ser också i pdf-filen att du har 0,15 kWh(=540 kJ) rörelseenergi i bilen vid 90 km/h. Den kan du återvinna med rekuperering minus förlust(är det 20 % förlust?). Säg att du rekupererar på 10 sekunder, ja du blir laddeffekten till batteriet hela 54 kW, förluster obeaktade.

Mycket intressant i beräkningen. Även uppvärmning av batteripacken.


Senast ändrad av haralt den 2018-12-08 16:58:39, ändrad totalt 8 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1516

InläggPostat: 2018-12-08 15:21:44    Rubrik: Svara med citat

Det var ingen kritik menat mot dom teoretiska värdena, dom stämmer säkert i ett laboratorium.

Men om man tar värdena gånger 0,95 några gånger så stämmer dom nog bättre med verkligheten.
Påhittade data som sänker räckvidden:
Accelerationsändringar 0,95
Upp och nedför 0,95
Risk för motvind 0,95
Vill inte köra till bilen stannar 0,95

Men som sagt, inte kollat pdf.
Men värdena du skrev vid 0 grader låter inte så främmande även om några 0,95 kanske skulle behövas ibland.
_________________
2016 i3 rex 22 kWh
2019 Soul 35 kWh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
FlipTheFrog
intresserad


Registreringsdatum: 21 mars 2017
Inlägg: 32

InläggPostat: 2019-01-11 21:58:23    Rubrik: Svara med citat

Idag har jag provkört en ny Renault Zoe R90. Den var piggare än vad jag trodde, bagaget var större än vad jag tänkte mig medan baksätet kändes litet. VAd gäller räckvidden antar jag att den inte ska vara några problem - vi har klarat oss mer än väl med vår Leaf med mindre batteri. I övrigt kändes den smidig och fin att köra, men lite plastig och den kändes inte "dyr" sett till inredning. Lustiga små detaljer var att den blev smutsig om nosen och fick som en Hitler-mustasch Rolling Eyes , bakdörrarna hade inget riktigt handtag (why, oh why?) och blinkersen lät som en inte helt frisk kanariefågel. Har den någon rattvärme? Det glömde jag fråga försäljaren. Jag älskar rattvärmen på Leafen Cool

Helt klart duger Zoen som pendlarbil för mig och för kortare resor med familjen (barnen är 6 och 8 nu och dessutom små för sin ålder). Den hade kostat oss 3750 kr/mån inkl allt (dubbdäck och försäkring) för tre år och 4500 mil. Frågan är hur mycket jag kommer sakna min älskade Leaf... eller om vi skulle ta och gå tillbaka till ruta 0 och börja köra 'skräpbilar' som andrabil igen...

Försäljaren pratade om eventuella svårigheter att få tag på Zoe R90? Kan det stämma? Att en ny modell är på G?

Vårt leasingavtal på Leafen går ut i augusti. Min gissning är att leasing av en ny sån skulle bli en tusenlapp till i månaden jämfört med Zoen. Suck. Confused
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Mksen
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 oktober 2017
Inlägg: 186
Ort: Töreboda

InläggPostat: 2019-01-12 08:02:48    Rubrik: Svara med citat

finns ju zoe R110 den bör gå bra få tag i
_________________
Nissan Leaf 2018 40Kw
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
FlipTheFrog
intresserad


Registreringsdatum: 21 mars 2017
Inlägg: 32

InläggPostat: 2019-01-12 08:26:50    Rubrik: Svara med citat

Varför skulle en R110 vara lättare att få tag på? Nån som vet hur mkt dyrare en sådan kan vara?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Mksen
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 oktober 2017
Inlägg: 186
Ort: Töreboda

InläggPostat: 2019-01-12 09:46:18    Rubrik: Svara med citat

det är en ny modell, eller snarare ny motor något, så den bör vara lättare få tag i.
_________________
Nissan Leaf 2018 40Kw
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gäst






InläggPostat: 2019-01-14 09:06:35    Rubrik: Svara med citat

FlipTheFrog skrev:
Varför skulle en R110 vara lättare att få tag på? Nån som vet hur mkt dyrare en sådan kan vara?


Det är olika modeller (som Leaf har med Accenta, Tekna osv.)
Zoe har Life (instegsmodell med R90 motor) samt Intense och Bose.

Intense och Bose har R110 motorn.
Jag lånade en Intense i helgen av Upplands motor samt fick offert på den (Leasing).

Jag hade 4500mil/3 år på offerten och det skulle landa på ca 3950.-/mån inkl allt. Jag fick även offert på Life, och där är det samma summa som du har, ca 3750/mån.

Jag har tidigare jobbat på en Nissan ÅF och har rätt bra erfarenheter av Leafen. Jag måste säga att jag är riktigt imponerad över hur bra Zoen kändes. Den var INTE burkig. Den var rymlig (hade 2 barnstolar i, en i framsätet och en precis bakom) Samma utrymme kvar som i min Mercedes CLA. Bagaget får vi in vår barnvagn i, utan att montera ned den. Nu har vi ju iofs Emmaljungas minsta barnvagn, men säger mycket om utrymmet. För att vara en sådan liten bil så är den väldigt rymlig. Iaf om man jämför med konkurrenter.
I Leafen får vi inte in barnvagnen utan att ta isär den. Det beror på bagageluckans lutning.

Jag vet inte vad ni har upplevt, men under 30km/h så kommer det ett riktigt jobbigt motorljud, främst vid deacceleration. låter nästan som en buss. Går att leva med när man har radion på, men jobbigt ljud som sagt.
Blinkersljudet reagerade jag också på, men går ju att leva med.

Förbrukningen hade jag på ca 1,5 Kwh/mil med Eco läge på och -6 ute (r110 motor). Utan Eco så låg jag på ca 2 Kwh/mil. Det innebär att jag kommer ca 30 mil med Eco, 20 utan vid -6 grader. Renault säger själva 20 mil på vinter och 30 på sommaren i räckvidd, så det är sjukt ärliga siffror.

Med tanke på att den är ca 100.000 billigare än Leafen så är valet ganska klart. Speciellt eftersom jag vet Leafens dåliga räckvidd på vintern.
Men detta är lite konstigt för mig som har jobbat på Nissan.
Nissan och Renault har ju ett STORT samarbete. Det sitter väldigt mycket Renault motorer i Nissan bilarna. Jag skulle bli sjukt förvånad om Zoe inte fått någon teknik från Nissan då Nissan haft ren el så pass länge.

Aja, det var lite reflektioner från mig. Jag skulle bli tacksam för lite recentioner av er som haft Zoe ett tag. hur är driftsäkerheten? Finns det andra saker som jag inte upptäckt som är negativa osv?
Till överst på sidan
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Renault (Zoe, Kangoo, Twizy...) Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2
Sida 2 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.06 sekunder att ladda.