Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


IONITY

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Laddplatser/Laddning
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
el<$
Forumstammis


Registreringsdatum: 01 juli 2014
Inlägg: 910

InläggPostat: 2018-04-22 10:13:44    Rubrik: IONITY Svara med citat

Bara CCS hos IONITY, är det början på slutet för CHAdeMO i Europa?

http://www.ionity.eu

https://insideevs.com/volvo-fca-psa-and-jaguar-in-talks-to-join-ionity/
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knabb
Elektrisk


Registreringsdatum: 20 maj 2016
Inlägg: 255
Ort: Blentarp

InläggPostat: 2018-04-22 12:05:01    Rubrik: Svara med citat

Tror inte det, såklart ett sätt för de tyska tillverkarna att försöka utmanövrera konkurrenter. Men att vägra bygga norr om Sundsvall visar på hur låg ambitions nivå de har, ska väl byggas massa i Tyskland där de ändå inte klarar av att sälja elbilar.

Med tanke på hur många Leaf som sålts senaste månaderna i Europa så lär nog chademo leva vidare ett bra tag till. I Norra Norge är det väl bara 20 kwh chademo som finns, så att välja CCS där är inte så bra.
_________________
Ampera
Esho pluto
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Krille84
Aktiv


Registreringsdatum: 27 november 2017
Inlägg: 40

InläggPostat: 2018-04-29 08:41:24    Rubrik: Svara med citat

Ska bli intressant att se hur de väljer att ta betalt för användningen. Man kan ju hoppas att de tar efter Tesla och erbjuder fri laddning för de bilmärken som ingår i samarbetet.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knabb
Elektrisk


Registreringsdatum: 20 maj 2016
Inlägg: 255
Ort: Blentarp

InläggPostat: 2018-04-29 12:01:27    Rubrik: Svara med citat

En av medlemmarna i nätverket har gått ut med att kostnaden kommer bli nära motsvarande bensin pris.

https://insideevs.com/porsche-no-free-fast-charging-cost-close-gasoline/

När man sätt kostnader för driva en snabbladdare kan jag tycka det är helt okej att det kostar lite extra, blir ju ändå relativt lite kwh man behöver ladda per år. Clever har ju lite olika abonnemang, så det går att komma ner i priser om man behöver snabbladda mycket idag.
_________________
Ampera
Esho pluto
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Krille84
Aktiv


Registreringsdatum: 27 november 2017
Inlägg: 40

InläggPostat: 2018-04-29 12:13:19    Rubrik: Svara med citat

Det är ju tråkigt om de andra tillverkarna tar efter och gör samma sak.

"blir ju ändå relativt lite kwh man behöver ladda per år."

Relativt lite kWh man, eller DU behöver ladda per år? För mig som kör långsträckor väldigt mycket så hade det varit grymt önskvärt att dessa laddare blev kostnadsfria. Jag hade personligen önskat att de kanske la på kostnaden direkt i bilens pris likt den lösning Tesla använder. Visst, Clever är kanske billigare, men långt ifrån den hastighet av laddning jag vill åt när jag kör långresor i stort sett dagligen.
Jag har idag två bilar, varav den ena drivs helt av el. Kör idag mellan 4-5000 mil om året. Hade ju hoppats på att byta ut bilen kring år 2020 för att enbart köra på el. Om det kostar lika mycket att ladda som att tanka bensin så försvinner ju lite av de viktigaste incitamenten för att köra elbil även på mina längre resor.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
becker
Elektrisk


Registreringsdatum: 25 februari 2011
Inlägg: 126
Ort: Utanför Gävle

InläggPostat: 2018-04-29 12:57:13    Rubrik: Svara med citat

Skulle inte en beg. Tesla med fri laddning löna sig för dig om du kör mycket?
_________________
e-Golf -17
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Joel80
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 november 2015
Inlägg: 190
Ort: Gävle

InläggPostat: 2018-05-01 12:24:28    Rubrik: Svara med citat

Gratis laddning på långresor innebär ju egentligen bara att alla betalar för de som kör mycket långresor. Alltså det bakas in i priset på alla bilar. De som laddar mest hemma sponsrar då de som gör många långresor.

Fördelen är att det kommer in kapital för att bygga ut nätverket. Men jag ser nog hellre en mellanväg. En viss del av varje såld bil till utbyggnad av infrastrukturen, men en viss kostnad för det löpande kostnaderna från de som använder snabbladdare. En kostnad på 3-4kr/kwh, kanske lite billigare för de som skaffar abonnemang, vore önskvärt. Billigare än diesel/bensin men förhoppningsvis tillräckligt för att upprätthålla kvalité och service.
_________________
Kör: V60 D5 TE -16 Summum, Driver support
Snart: Nissan Leaf 40kwh
Samt via jobbet: E-NV200 -16 24kwh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1778

InläggPostat: 2018-05-01 12:48:31    Rubrik: Svara med citat

Jag ser en medel väg där de som kör mycket kan köpa in sig i en klubb och få billigare laddning. Men det är naturligtvis inte vettigt att jag med en Leaf skulle betala 20 eller ens 10 000kr för ett gratis laddnätverk.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsA
Forumstammis


Registreringsdatum: 08 februari 2016
Inlägg: 398
Ort: Rögla

InläggPostat: 2018-05-01 16:15:50    Rubrik: Svara med citat

Tesla’s supercharging har ju aldrig varit gratis utan läggs på inköpspriset, var väl något år när det ”erbjöds” som tillägg men togs bort då de flesta valde med supercharging. Undrar hur de ska lösa det om två-tre år med alla modell 3, kanske begränsa hur mycket man kan ladda under de tider då efterfrågan vid Supercharger är hög.
Bäst är nog att betala vid snabbladdning för att förhoppningsvis begränsa onödig laddning bara för att det är gratis. De flesta gratis snabbladdarna i vårt närområde kräver numera betalning.
Om man kör ofta längre resor brukar det vara i tjänsten och då utgår det ju milersättning, då har man ju råd att betala.
Skulle dock vilja se enklare form för betalning utan en massa olika kort och appar. Tesla’s system med identifiering av bilen och fakturering till ägaren är ju tilltalande.
_________________
Leaf LE40 -18
Hyundai Ioniq ev -19
Solel 5,4 kW & batt. 6 kWh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Mksen
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 oktober 2017
Inlägg: 197
Ort: Töreboda

InläggPostat: 2018-05-01 17:32:41    Rubrik: Svara med citat

Model 3 kostar pengar på supercharger, går ej köpa med gratis laddning
_________________
Nissan Leaf 2018 40Kw
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1778

InläggPostat: 2018-05-01 18:44:52    Rubrik: Svara med citat

Det enkla systemet, som Tesla har för Model 3, är att bilen identifierar sig själv emot systemet. Det vore så klart den bästa lösningen för snabbladdare, rent smidighetsmässigt.

Men enegileverantörerna vill binda in kunden hos sig, så klart. De vill inte att det ska vara lika smidigt att ladda hos konkurrenten som på deras system. E.ON har ju gått så långt att de vill att jag ska förbetala laddningen, tala om inlåsning.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1731
Ort: Östersund

InläggPostat: 2018-10-22 06:23:32    Rubrik: Svara med citat

Första Ionity I sverige.......

https://ionity.eu/en/where-and-how.html

Kommer nordväst om Sundsvall.
Eller ganska mycket väst om sundsvall.
Ganska fränt att det blev där.
Lär kanske bli någon till mellan Stockholm och Åre.

Tydligen ligger VM i Åre och Audi med E-tron modellerna till viss del bakom att det blir denna som öppnar först i Sverige.



Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Joel80
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 november 2015
Inlägg: 190
Ort: Gävle

InläggPostat: 2018-10-23 06:21:20    Rubrik: Svara med citat

Vissa andra snabbladdningskedjor har ju typ abonnemangsform så att man för en månadskostnad får ladda billigare, eller t.o.m fritt. (Clever har en månadskostnad på 399kr/månad, för fri laddning i deras publika nät).

Kör man lucket och snabbladdar över 120kwh per månad på Clever lönar dert sig. (Deras abb för 99kr/mån ger ett pris på 2,50kr/kwh.. 99+120+2,50=399)

Kanske Ionity också kommer med nått liknande.
_________________
Kör: V60 D5 TE -16 Summum, Driver support
Snart: Nissan Leaf 40kwh
Samt via jobbet: E-NV200 -16 24kwh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jellybear
Elektrisk


Registreringsdatum: 21 oktober 2016
Inlägg: 153
Ort: Nacka

InläggPostat: 2018-10-23 07:12:02    Rubrik: Svara med citat

Fundamenta kvarstår, någon ska pröjsa för bygge och drift av en snabbladdare, sedan hur betalning sker är en annan sak.

Därför är det väl bra att det finns lite olika firmor som bygger snabbladdare, ungefär som att det finns olika bensinkedjor? Då blir det ju lite konkurrens vilket borde hålla ner prissättningen. Om ionity ska ha samma prissättning som bensin (=10kr milen) så laddar jag på annan kedja...
_________________
Nu: Saab 9-5 SC aero -04.
Härnäst: Elbil. Dagsnotering: Kia Niro EV

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Joel80
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 november 2015
Inlägg: 190
Ort: Gävle

InläggPostat: 2018-10-23 23:21:45    Rubrik: Svara med citat

För mig känns det viktigare att laddarna kommer upp och att de fungerar! Även om jag är en sån som troligen kommer behöva snabbladda lite då o då eftersom jag kör Gävle - Stockholm t.o.r ca 2 dagar i veckan så kommer ändå merparten av laddningen kunna ske hemma eller när jag är parkerad i Sthlm.
Om så 10 eller 20% sv min laddning blir på dyra snabbladdare kommer min besparing på bränsle från idag ändå kunna räknas i tiotusentals kronor per år.
_________________
Kör: V60 D5 TE -16 Summum, Driver support
Snart: Nissan Leaf 40kwh
Samt via jobbet: E-NV200 -16 24kwh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
becker
Elektrisk


Registreringsdatum: 25 februari 2011
Inlägg: 126
Ort: Utanför Gävle

InläggPostat: 2018-10-24 18:00:09    Rubrik: Svara med citat

Joel80,
Om du ofta kör Gävle Stockholm och behöver ladda kan det ju vara idé att skaffa Clever, de har ju en deal där du betalar ett fast pris per månad och kan ladda hur mycket du vill.
Och Clever finns ju lite här och där mellan Gävle Stockholm.
_________________
e-Golf -17
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Joel80
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 november 2015
Inlägg: 190
Ort: Gävle

InläggPostat: 2018-10-24 20:52:52    Rubrik: Svara med citat

becker, läs inlägget typ 4 steg upp... det var ju precis det jag skrev om. Wink

Jag tror inte jag kommer behöva ladda så värst mycket på Clever så det lönar sig med fast abb. Men kanske blir det ett för 99kr så det kostar 2,50kr/kwh,
Laddar jag då över 40kwh per månad blir det billigare.

För att spara in för det fasta måste jag ladda över 120kwh/mån för att det ska bli billigare än om jag väljer 99kr-abonnemanget.

Eftersom jag har laddplats både hemma och där jag oftast är i Stockhom tror jag inte jag kommer vara i behov av så mycket snabbladdning. Lite upptoppning ibland och nån enstaka längre då man flängt runt under dagen och inte hunnit ladda så mkt. Smile
_________________
Kör: V60 D5 TE -16 Summum, Driver support
Snart: Nissan Leaf 40kwh
Samt via jobbet: E-NV200 -16 24kwh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Sunrider
intresserad


Registreringsdatum: 29 januari 2017
Inlägg: 16
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-12-31 14:38:02    Rubrik: Ionity Tracker Svara med citat

Jag hittade en Ionity Tracker.
https://ionity.evapi.de/

Där går det att följa utveckllingen.

Såg att bygget av en station i Örebro startade den 12/12 -2018.

Var förbi där idag.
Den ligger vid Cirkle K i Västhaga.
Det kommer att bli 6 st laddare.
Elhuset och fundamenten verkar vara klara.
Kan ladda upp bilder om någon önskar.

I närheten finns bl a Scandic Hotel, Willys, Mc Donalds och Subway.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1560

InläggPostat: 2018-12-31 16:28:25    Rubrik: Re: Ionity Tracker Svara med citat

Sunrider skrev:
Jag hittade en Ionity Tracker.
https://ionity.evapi.de/

Där går det att följa utveckllingen.

Såg att bygget av en station i Örebro startade den 12/12 -2018.

Var förbi där idag.
Den ligger vid Cirkle K i Västhaga.
Det kommer att bli 6 st laddare.
Elhuset och fundamenten verkar vara klara.
Kan ladda upp bilder om någon önskar.

I närheten finns bl a Scandic Hotel, Willys, Mc Donalds och Subway.


Och 150 meter till en ”no go zon” för den som vill ha extra spänning
_________________
2012-2018 6st Leaf (sålda)
2016 i3 rex 22 kWh
2018/19 Soul 35 kWh
2019 Model 3 80 kWh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
p8
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 april 2008
Inlägg: 503
Ort: Malmö

InläggPostat: 2019-01-01 17:16:44    Rubrik: Re: Ionity Tracker Svara med citat

Sunrider skrev:
Jag hittade en Ionity Tracker.
https://ionity.evapi.de/

Där går det att följa utveckllingen.

Såg att bygget av en station i Örebro startade den 12/12 -2018.

Var förbi där idag.
Den ligger vid Cirkle K i Västhaga.
Det kommer att bli 6 st laddare.
Elhuset och fundamenten verkar vara klara.
Kan ladda upp bilder om någon önskar.

I närheten finns bl a Scandic Hotel, Willys, Mc Donalds och Subway.

Du får gärna registrera laddplatsen på uppladdning.nu (som planerad) och ladda upp bilder.
_________________
hitta laddningsplats på www.uppladdning.nu
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Laddplatser/Laddning Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.