Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Renault Zoe
Gå till sida Föregående  1, 2, 3 ... , 11, 12, 13  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Renault (Zoe, Kangoo, Twizy...)
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 595

InläggPostat: 2018-12-09 11:11:16    Rubrik: Svara med citat

Och har din kollega 22kW tillgängligt hemma (3x32A)?
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1181
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-12-09 11:57:06    Rubrik: Svara med citat

Hur mycket skiljer priset mot "riktiga grejer", typ Tesla Wallbox?

Har hon verkligen 32A trefas hemma?
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
OskarP
Aktiv


Registreringsdatum: 05 juni 2018
Inlägg: 68
Ort: Dingelvik

InläggPostat: 2018-12-09 12:01:26    Rubrik: Svara med citat

nej hon har 16a trefas, men den laddkabeln verkade ju vara ställbar?
_________________
Älskar 80-tals jänkare med V8 diesel som jag kör på HVO, och vill helst av allt ha en El-konverterad Fullsize US-van som bruksbil. Men kör just nu en Kangoo Maxi ZE -14 som är lite "usa-stylad"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1181
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-12-10 09:06:50    Rubrik: Svara med citat

Ja, om du byter till 16A handske, och den aldrig ställs högre så kan det ju funka. Den var ju onekligen kompakt. Fördelen jämfört med en låda på väggen är ju att man kan ta den med sig. En nackdel är att den är helt oprövad av Zoe-ägare (vad jag vet iaf).
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
OskarP
Aktiv


Registreringsdatum: 05 juni 2018
Inlägg: 68
Ort: Dingelvik

InläggPostat: 2018-12-10 10:42:10    Rubrik: Svara med citat

bjn skrev:
Ja, om du byter till 16A handske, och den aldrig ställs högre så kan det ju funka. Den var ju onekligen kompakt. Fördelen jämfört med en låda på väggen är ju att man kan ta den med sig. En nackdel är att den är helt oprövad av Zoe-ägare (vad jag vet iaf).

precis, eller så låter man CEE 432 sitta kvar och gör en adapter från 416-432 som man kan använda i 16A uttag (samtidigt som man ställer ner strömmen på dosan) det kan ju vara skönt att ha möjlighet till 32A laddning när sådant uttag finns. en låda på väggen är ju en riktigt dum lösning, förstår inte varför folk ens funderar på såna lösningar, det begränsar ju starkt var man ska parkera på tomten, och ger ingen flexibilitet ute på resande fot. stickproppar ftw!! Smile
_________________
Älskar 80-tals jänkare med V8 diesel som jag kör på HVO, och vill helst av allt ha en El-konverterad Fullsize US-van som bruksbil. Men kör just nu en Kangoo Maxi ZE -14 som är lite "usa-stylad"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gäst






InläggPostat: 2018-12-16 13:35:32    Rubrik: Servicekostnader? Svara med citat

Har hört att elbilar är jämförelsevis billiga gällande service, men vad stämmer egentligen - och vad är normal service på en Zoe? (varje år, vartannat?)
Till överst på sidan
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 328

InläggPostat: 2018-12-16 15:32:15    Rubrik: Svara med citat

Välkommen Gäst!

På elbilar är det inte mycket att göra på en service, men ofta tvingar tillverkaren bilägaren att låta utföra service varje år på deras märkesverkstad. Annars avsäger sig tillverkaren sina garantier. Ett sätt att hålla verkstäderna under armarna.

De byter väl kupéluftfiltret varje år, och bromsoljan ca var 3:e år, tror jag. Kanske även uppdaterar ombord-datorn. Bromsarna ses över. Bromsarna används inte alls så mycket på en elbil, som på en bensinbil. Bromsning på elbilen görs till stor del genom rekuperering och återvinning av energi, som laddar batteriet. Man får göra kraftiga bromsningar emellanåt för att rensa bromsskivorna. Kann annars gnissla vid backning, har jag märkt.

Spolarvätska fylls på på servicen. Det finns en kopia av service-räkning på forumet här över en service på en Nissan Leaf. Du får leta fram den själv.
Vi betalade ca 3100 kr, inkl. moms nu i aug 2018 för en service på en Nissan Leaf Acenta 2014.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
najkks
intresserad


Registreringsdatum: 10 december 2018
Inlägg: 24

InläggPostat: 2018-12-20 06:34:25    Rubrik: Snabbare laddning möjlig överallt? Svara med citat

Om vi tänker tanken att det inskaffas en Renault Zoe 41kwh, 2017

Kommer denna kunna använda chameleon-laddteknik även på stationer som endast har 22kw? Det finns flest sådana häromkring.

Handlar det om att byta laddkabeln, och att själva snabbladdningen är inbyggd i bilen redan från början?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1181
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-12-20 06:57:53    Rubrik: Svara med citat

Zoe 41kWh I Sverige har inte chameleon-laddteknik (inbyggd 44kW-laddare) enligt detta forum.

Zoe 41kWh I Sverige har inbyggd 22kW-laddare.

Att ladda på laddstationer med 44, 22, eller 11kW AC tillgängligt ska inte vara något problem. Sladdarna som behövs ska finnas. Laddhastigheten blir 22, 22, eller 11 kW.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
najkks
intresserad


Registreringsdatum: 10 december 2018
Inlägg: 24

InläggPostat: 2018-12-20 07:01:32    Rubrik: Svara med citat

bjn skrev:
Zoe 41kWh I Sverige har inte chameleon-laddteknik (inbyggd 44kW-laddare) enligt detta forum.

Zoe 41kWh I Sverige har inbyggd 22kW-laddare.

Att ladda på laddstationer med 44, 22, eller 11kW AC tillgängligt ska inte vara något problem. Sladdarna som behövs ska finnas. Laddhastigheten blir 22, 22, eller 11 kW.


någon sa till mig att det går att ladda 80% på ca 90min, är det korrekt?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
najkks
intresserad


Registreringsdatum: 10 december 2018
Inlägg: 24

InläggPostat: 2018-12-20 07:01:32    Rubrik: Svara med citat

bjn skrev:
Zoe 41kWh I Sverige har inte chameleon-laddteknik (inbyggd 44kW-laddare) enligt detta forum.

Zoe 41kWh I Sverige har inbyggd 22kW-laddare.

Att ladda på laddstationer med 44, 22, eller 11kW AC tillgängligt ska inte vara något problem. Sladdarna som behövs ska finnas. Laddhastigheten blir 22, 22, eller 11 kW.


någon sa till mig att det går att ladda 80% på ca 90min, är det korrekt?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 2006
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-12-20 09:27:28    Rubrik: Svara med citat

41kwh laddar enligt Renault 80% på 100 minuter, ej 90.

Men eftersom man sällan rullar in med helt tomt kan väl 90 minuter sägas vara "ungefär" .
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Nissan Leaf -14 och Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gäst






InläggPostat: 2018-12-20 09:30:30    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
41kwh laddar enligt Renault 80% på 100 minuter, ej 90.

Men eftersom man sällan rullar in med helt tomt kan väl 90 minuter sägas vara "ungefär" .


och detta är alltså vid en laddstation som ger 22kw?
Till överst på sidan
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 2006
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-12-20 09:38:13    Rubrik: Svara med citat

Naturligtvis. 22kw ggr 1,5h = 33kWh. Är det en 3,6kW stolpe så blir det bara 13%, exempelvis

Och så skall det ju tilläggas att dessa siffror är för ett varmt batteri. Är batteriet vinterkallt kan det ta flera timmar att ladda till 80%.
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Nissan Leaf -14 och Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1181
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-12-20 10:34:53    Rubrik: Svara med citat

Anonymous skrev:
tor.ake skrev:
41kwh laddar enligt Renault 80% på 100 minuter, ej 90.

Men eftersom man sällan rullar in med helt tomt kan väl 90 minuter sägas vara "ungefär" .


och detta är alltså vid en laddstation som ger 22kw?


Ja, eller 44kW, då inbyggda laddaren i bilen använder 22kW av dessa 44kW ifall bilen inte har chameleon-laddteknik (inbyggd 44kW-laddare).
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Petter
Gäst





InläggPostat: 2019-05-14 07:58:16    Rubrik: Ladda Zoe hemma med laddbox Svara med citat

Är det någon som vet varför jag inte kan ladda min nya Zoe med mer än 7.7kW hemma?

Vi har en laddbox (iofs Tesla) som ger 3-fas 16A, dvs 11 kW.

På stan verkar den kunna ta till sig mer, kanske går att lurades på något sätt?
Till överst på sidan
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2694
Ort: Örebro

InläggPostat: 2019-05-14 08:08:46    Rubrik: Re: Ladda Zoe hemma med laddbox Svara med citat

Petter skrev:
Är det någon som vet varför jag inte kan ladda min nya Zoe med mer än 7.7kW hemma?

Vi har en laddbox (iofs Tesla) som ger 3-fas 16A, dvs 11 kW.

På stan verkar den kunna ta till sig mer, kanske går att lurades på något sätt?


jag misstänker att faser är blandade och därför vägrar ZOE skicka dem igenom motor tillbaka till laddaren... sen har jag läst nånstans om att Teslas utrustning inte äe 100% kompatibel med ZOE beroende vilken version man har... testa faser först skulle jag rekommendera!
_________________
ZOE ZE40 & Blackie 30kW
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Petter
Gäst





InläggPostat: 2019-05-14 08:13:58    Rubrik: Re: Ladda Zoe hemma med laddbox Svara med citat

elfi skrev:
Petter skrev:
Är det någon som vet varför jag inte kan ladda min nya Zoe med mer än 7.7kW hemma?

Vi har en laddbox (iofs Tesla) som ger 3-fas 16A, dvs 11 kW.

På stan verkar den kunna ta till sig mer, kanske går att lurades på något sätt?


jag misstänker att faser är blandade och därför vägrar ZOE skicka dem igenom motor tillbaka till laddaren... sen har jag läst nånstans om att Teslas utrustning inte äe 100% kompatibel med ZOE beroende vilken version man har... testa faser först skulle jag rekommendera!


Kanonbra, tack.

Teslas mobila 3-faskabel fungerar inte alls, den låser ZOEns laddfunktion. Jag ska be elektrikern kasta om faserna så får vi testa. Det lustiga är att Renault skriver att ZOEn kan laddas med 7.7kW om du har en laddbox hemma, men inte mer. Vet inte om de har lagt in en spärr för att du inte ska blåsa säkringarna för hus med 16A? (jag har säkrat upp till 20A)
Till överst på sidan
OskarP
Aktiv


Registreringsdatum: 05 juni 2018
Inlägg: 68
Ort: Dingelvik

InläggPostat: 2019-05-14 14:11:17    Rubrik: Svara med citat

vill den bara dra typ 11-12 amp per fas då eller? hur blir verkningsgraden? vid 10 amp laddström tappar den ju nästan 50% i laddförluster, men vid 16A bara knappt 15%..
_________________
Älskar 80-tals jänkare med V8 diesel som jag kör på HVO, och vill helst av allt ha en El-konverterad Fullsize US-van som bruksbil. Men kör just nu en Kangoo Maxi ZE -14 som är lite "usa-stylad"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders
Elbilsguru


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 1042
Ort: Gbg

InläggPostat: 2019-06-17 16:29:13    Rubrik: Svara med citat

Någon som vet ifall kampanjen gäller även med batteriköp ?
Står enbart om batterihyra vid kampanjen, bla 27.000 kr nybilsrabatt.
Ca 333.000 kr med batteriköp för enklaste modellen, ev minus 27.000 kr rabatt, minus 60.000 kr Bonus, slutpris 246.000 kr för 30+ mil räckvidd, riktigt bra ?
https://www.renault.se/bilar/kampanjer/zoe.html
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Renault (Zoe, Kangoo, Twizy...) Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3 ... , 11, 12, 13  Nästa
Sida 12 av 13

 
Hoppa till:  
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.31 sekunder att ladda.