Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Första elbilen, en kamp mellan Zoe & Löövet?
Gå till sida Föregående  1, 2, 3
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt om elfordon
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-12-13 17:03:58    Rubrik: Svara med citat

Jag ser nu att det blev lite oklart. Men inlägget jag började skriva på var en jämförelse baserat på 30 mils körning, sen ändrade jag lite utan att tänka på att sammanhanget försvann. För att få en rättvis jämförelse lade jag bara in laddtid för att få samma SOC i slutet av 90 km/h-körningen som i slutet av 70 km/h-körningen, d.v.s samma lilla marginal i båda fallen.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
najkks
intresserad


Registreringsdatum: 10 december 2018
Inlägg: 24

InläggPostat: 2018-12-13 19:36:23    Rubrik: Svara med citat

haralt skrev:
Zoé 41 kWh och även den med 22 kWh battriet, kan bara laddas som mest med 22 kW vid en snabbladdstolpe.
(Bortsett från Zoé med Q90 motorn, som tydligen inte säljs i Sverige, som har 43 kW-ombordladdare och kan laddas med som mest 43 kWh vid 43 kWh-laddstolpe.)

Det tar därför 2h40 min från 0 till 100 % att ladda vid 22 kW-laddstolpe en Zoé 41 kWh.

Är laddstolpen bara på 11 kW tar det ännu längre tid, nämligen 4h30 min.

bjn, du kanske förväxlar med en Leaf med Chademo-laddning, när du säger 40 min laddtid?


ja men lite drygt 2.5 timme för att gå från 0% - 100% är ju rimligt

låt säga att man kör 20 mil, sedan laddar man en timme,
sedan kör man en bit till.. och stannar en sväng igen!

det är ju fullt genomförbart, och då kanske det är värt att lägga till 30 000kr för att gå från en 22kwh - till en 41kwh?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-12-14 08:07:22    Rubrik: Svara med citat

En timme med 22kW-laddning lägger till ca 20kWh i batteriet, alltså hälften av det stora batteriet. Så det går att köra 15 mil i 70km/h, eller 12 mil i 90km/h på den laddningen.

En timme med 22kW-laddning i det lilla batteriet kommer inte ge 20kWh, eftersom att när batteriet närmar sig fullt minskar hastigheten. En bättre strategi i det fallet är att ladda oftare, och köra kortare till nästa laddare, om möjligt.

Jag tror att du aldrig kommer ångra valet att köpa det större batteriet, inte ens om prisskillnaden vore större.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
najkks
intresserad


Registreringsdatum: 10 december 2018
Inlägg: 24

InläggPostat: 2018-12-16 07:19:54    Rubrik: Svara med citat

Såg att man kan leasa 41kwh-modellen för 3099/mån nu!

Då ingår:

Vinterdäck
Batterihyra (1000mil /år som jag förstår det)
Service
Samt all annan grund-utrustning

Kanske vore ett alternativ?

Eller är det smartare att köpa loss för 160 000kr,
och sedan leasa batteriet för 799kr/mån ?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 295

InläggPostat: 2018-12-16 08:52:58    Rubrik: Svara med citat

najkks,

Hur många år behåller ni en bil idag då, och hur många mil har ni då kört, innan ni skaffar en annan?
Alltså med tanke på att du säger att batteriet måste bytas ut.
Många behåller en bil nu förtiden inte 10 till 15 år, som på 1980-talet, utan byter nog oftare.

Tråder börjar handla om en diskussion liknande "vilken färg som är finast".

För övrigt, se Tor-Åkes inlägg nedan.


Senast ändrad av haralt den 2018-12-16 11:09:20, ändrad totalt 8 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
najkks
intresserad


Registreringsdatum: 10 december 2018
Inlägg: 24

InläggPostat: 2018-12-16 08:56:20    Rubrik: Svara med citat

haralt skrev:
Är det en Nissan Leaf du menar?
Har du talat med bilhandlaren? Det är bra att tala med bilhandlaren, då det kanske kommer fram saker du inte tänkt på.
Viktigt är hur lång bindningstid det är på batterihyresavtalet. Du måste ju kunna komma ur avtalet.
Efter det batterihyresavtalet löpt ut, vad betalar dig bilhandlaren för bilen?
Är det ett garanterat återköpsbelopp? Annars kan det bli väldigt dyrt.
Att sälja privat en bil som har batterihyresavtal, är troligen väldigt svårt.


Zoe 41kwh-modellen

Tror definitivt inte det är svårt att sälja en bil beg med batterihyra, många drar sig för att betala fullpris för en bil med ett batteri som till slut måste bytas.

Enklare att betala 799kr/mån för att slippa det momentet.

I detta fall gällde det 36mån leasing på en renault Zoe 41kwh
Inklusive vinterdäck och batterihyran för 41kwh-batteri 1000mil/år

Förstår dock inte din fråga, vad bilhandlaren betalar oss för bilen?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1965
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-12-16 10:18:46    Rubrik: Svara med citat

najkks, detta med batterihyran har diskuterats otaliga gånger förut, du kan t.ex. söka bland inläggen av användarna "iAkita" och "El_Ementary" så kommer du hitta de diskussionerna.

Det finns ingen sanning i vilket som är "bäst" eller "smartast", man får välja den man vill och finansieringsmodellerna har både fördelar och nackdelar.

En privatleasing på 37000kr/år/1000 mil utan kontantinsats ger en ganska rimlig kostnad på 40kr/mil inkl elen man laddar hemma. Med en begagnad bil går det givetvis att komma lägre men då är det ju det där problemet med räckvidden igen...
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
najkks
intresserad


Registreringsdatum: 10 december 2018
Inlägg: 24

InläggPostat: 2018-12-16 11:29:20    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
najkks, detta med batterihyran har diskuterats otaliga gånger förut, du kan t.ex. söka bland inläggen av användarna "iAkita" och "El_Ementary" så kommer du hitta de diskussionerna.

Det finns ingen sanning i vilket som är "bäst" eller "smartast", man får välja den man vill och finansieringsmodellerna har både fördelar och nackdelar.

En privatleasing på 37000kr/år/1000 mil utan kontantinsats ger en ganska rimlig kostnad på 40kr/mil inkl elen man laddar hemma. Med en begagnad bil går det givetvis att komma lägre men då är det ju det där problemet med räckvidden igen...


Ja nu kan man ju köpa loss 41kwh-modellen för 160 000kr,
och sedan välja att leasa endast batteriet för 799/mån!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt om elfordon Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Sida 3 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.06 sekunder att ladda.