Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


"Snabbladdning" hemma 32a

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Batterier, laddning, urladdning
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Yberhydro
Nyfiken


Registreringsdatum: 23 februari 2014
Inlägg: 9

InläggPostat: 2018-12-09 19:06:31    Rubrik: "Snabbladdning" hemma 32a Svara med citat

Jag sitter i funderingarna på hur man enklast löser problemet med att överbelasta sitt elsystem så fort man behöver ladda bilen. inte ens 16a är ju att enkelt att få ut hemma utan att säkringen går. Så helst vill man ju dela upp det hela på fler faser.
Det finns ju transformatorer som gör 400v 3fas till 230v enfas men de kostar ca 10k plus frakt och tull från kineserna. Annars borde man med lätthet kunna lösa det med ett gäng likriktare göra om trefas till likström och på så sätt få angingen 380v eller 230v DC och sen använda en inverter som gör om till 230 v växelspänning igen.
Själva elektroniken bör inte kosta några hutlösa summor och bör vara mycket billigare en vad en trafo är.
Någon som provat att göra något av ovanstående?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1965
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-12-09 20:49:49    Rubrik: Svara med citat

Intressant. Men var hittar du billiga likriktare och ren sinusinverter som klarar 7kW?

Min 2,5kW inverter för likströmmen på upp till 600V från solpanelerna kostade 12.000kr...
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jellybear
Elektrisk


Registreringsdatum: 21 oktober 2016
Inlägg: 155
Ort: Nacka

InläggPostat: 2018-12-09 21:14:44    Rubrik: Svara med citat

Även om det är tekniskt möjligt misstänker jag att både installationskostnader och även verkningsgrad inte blir något vidare med 3 omvandlingar ā 7kW:
- Likriktning av husets 3-fas 400V till "mellan"-DC
- Invertering av "mellan"-DC till 1-fas 230V laddspänning
- Bilens ombordladdare från 1-fas 230V laddspänning till batteriets DC.

Det finns enstaka laddboxar som tar 3-fas 400V in och lämnar DC ut i en chademo- eller CCS-kontakt. Alltså som en snabbladdare, fast inte fullt så snabbt. Är det inte något sådant du borde kika på (även om du bygger själv)?
_________________
Nu: Saab 9-5 SC aero -04.
Härnäst: Elbil. Dagsnotering: Kia Niro EV

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Beetleboy1963
Forumstammis


Registreringsdatum: 18 juni 2015
Inlägg: 309
Ort: Falköping

InläggPostat: 2018-12-10 07:19:14    Rubrik: Svara med citat

Svenska Ferroamp har ju en del coola prylar. Bland annat en grunka som kan just fördela ut en enfaslast över flera faser:
https://www.ferroamp.com/adaptive-current-equalization
_________________
Nutid: Kia e-Niro
Förut: BMW i3 60Ah 2016, Nissan Leaf 24 kWh 2015
Fossilt: VW 1200 typ-1 1963
Bygger: Eldriven ATV
Övrigt: 6,4 kW solceller
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Yberhydro
Nyfiken


Registreringsdatum: 23 februari 2014
Inlägg: 9

InläggPostat: 2018-12-10 12:58:04    Rubrik: Svara med citat

jellybear skrev:
Även om det är tekniskt möjligt misstänker jag att både installationskostnader och även verkningsgrad inte blir något vidare med 3 omvandlingar ā 7kW:
- Likriktning av husets 3-fas 400V till "mellan"-DC
- Invertering av "mellan"-DC till 1-fas 230V laddspänning
- Bilens ombordladdare från 1-fas 230V laddspänning till batteriets DC.

Det finns enstaka laddboxar som tar 3-fas 400V in och lämnar DC ut i en chademo- eller CCS-kontakt. Alltså som en snabbladdare, fast inte fullt så snabbt. Är det inte något sådant du borde kika på (även om du bygger själv)?


Självklart blir verkningsgraden lidande, men kan man få 70% så skulle jag vara nöjd.
Billiga likriktare är ju enkelt att hitta som klarar mellan 50-100a. Inverter har jag i mitt sökande inte hittat någon lämplig på just 7kw. 3kw med 6kw peak 400vdc-230vac finns för ungefär tusenlappen. Det skulle ju i teorin bara vara att utöka kylningen för att konstant kunna köra 6kw konstant och montera några fler för mer effekt. En dc snabbladdare kräver ju sin styrelektronik för att kunna fungera och jag tror att den idag är lite för dyr att köpa för att ro iland det projektet.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3144
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2018-12-10 13:23:57    Rubrik: Svara med citat

Många har försökt lösa detta ingen har gjort det vad jag vet. Det är helt enkelt inte värt mödan.

Sök i forumet så finns det en hel del.

https://setec-power.se/produkt/10kw-ccs-chademo-barbar-laddare/
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1736
Ort: Östersund

InläggPostat: 2018-12-10 14:13:48    Rubrik: Svara med citat

Det borde väl gå attanvända en lite större UPS.

3-fas in och 1-fas Ut

Typ som denna:
https://www.aliexpress.com/item/10KVA-8KW-Online-UPS-Tower-Style-192VDC-External-Battery-Pure-Sine-Wave-Output-3-Phase-In/32958419630.html?spm=2114.search0104.3.1.5e292332fxilQO&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_5_10065_10068_319_317_10696_10084_453_454_10083_10618_10307_10820_10821_10301_538_10303_537_536_10059_10884_10887_100031_321_322_10103_5735411,searchweb201603_51,ppcSwitch_0&algo_expid=18e66aa7-530e-46d0-8491-db6a4e1444f8-0&algo_pvid=18e66aa7-530e-46d0-8491-db6a4e1444f8


Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-12-10 14:39:00    Rubrik: Svara med citat

pm_dawn skrev:
Det borde väl gå attanvända en lite större UPS.

3-fas in och 1-fas Ut

Typ som denna:
https://www.aliexpress.com/item/10KVA-8KW-Online-UPS-Tower-Style-192VDC-External-Battery-Pure-Sine-Wave-Output-3-Phase-In/32958419630.html?spm=2114.search0104.3.1.5e292332fxilQO&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_5_10065_10068_319_317_10696_10084_453_454_10083_10618_10307_10820_10821_10301_538_10303_537_536_10059_10884_10887_100031_321_322_10103_5735411,searchweb201603_51,ppcSwitch_0&algo_expid=18e66aa7-530e-46d0-8491-db6a4e1444f8-0&algo_pvid=18e66aa7-530e-46d0-8491-db6a4e1444f8


Mvh
/Per

Intressant lösning. Överkomlig pris med 800 USD.
Då kan man ju även ha ett batteri som buffert om man skulle behöva. 32A enfas borde ju bli 12-13A per fas, inräknat verkningsgraden. Men det är en stor pjäs, nära 30kg.

Beetleboy1963 skrev:
Svenska Ferroamp har ju en del coola prylar. Bland annat en grunka som kan just fördela ut en enfaslast över flera faser:
https://www.ferroamp.com/adaptive-current-equalization


Fördelen med denna lösning är ju att den aktivt jämnar ut strömmen mellan faserna, så tar även hand om fallet med snedbelastat hus som inte klarar 12A per fas vid laddning om t.ex. all belysning och tvättmaskinen är igång. Så om priset inte är avsevärt högre tror jag mer på detta. Dock tror dom att man behöver 3x20A för att klara 32A enfasladdning. Jag hade hoppats att klara det på 3x16A.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Batterier, laddning, urladdning Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.