Föregående ämne :: Nästa ämne |
Författare |
Meddelande |
MH Forumstammis
Registreringsdatum: 14 juni 2017 Inlägg: 596
|
Postat: 2018-12-09 11:11:16 Rubrik: |
|
|
Och har din kollega 22kW tillgängligt hemma (3x32A)? _________________ Kör ett e-nv200 skåp från 2015
Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
bjn Elbilsguru
Registreringsdatum: 20 december 2011 Inlägg: 1181 Ort: Vänersborg
|
Postat: 2018-12-09 11:57:06 Rubrik: |
|
|
Hur mycket skiljer priset mot "riktiga grejer", typ Tesla Wallbox?
Har hon verkligen 32A trefas hemma? _________________ Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
OskarP Aktiv
Registreringsdatum: 05 juni 2018 Inlägg: 68 Ort: Dingelvik
|
Postat: 2018-12-09 12:01:26 Rubrik: |
|
|
nej hon har 16a trefas, men den laddkabeln verkade ju vara ställbar? _________________ Älskar 80-tals jänkare med V8 diesel som jag kör på HVO, och vill helst av allt ha en El-konverterad Fullsize US-van som bruksbil. Men kör just nu en Kangoo Maxi ZE -14 som är lite "usa-stylad"
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
bjn Elbilsguru
Registreringsdatum: 20 december 2011 Inlägg: 1181 Ort: Vänersborg
|
Postat: 2018-12-10 09:06:50 Rubrik: |
|
|
Ja, om du byter till 16A handske, och den aldrig ställs högre så kan det ju funka. Den var ju onekligen kompakt. Fördelen jämfört med en låda på väggen är ju att man kan ta den med sig. En nackdel är att den är helt oprövad av Zoe-ägare (vad jag vet iaf). _________________ Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
OskarP Aktiv
Registreringsdatum: 05 juni 2018 Inlägg: 68 Ort: Dingelvik
|
Postat: 2018-12-10 10:42:10 Rubrik: |
|
|
bjn skrev: | Ja, om du byter till 16A handske, och den aldrig ställs högre så kan det ju funka. Den var ju onekligen kompakt. Fördelen jämfört med en låda på väggen är ju att man kan ta den med sig. En nackdel är att den är helt oprövad av Zoe-ägare (vad jag vet iaf). |
precis, eller så låter man CEE 432 sitta kvar och gör en adapter från 416-432 som man kan använda i 16A uttag (samtidigt som man ställer ner strömmen på dosan) det kan ju vara skönt att ha möjlighet till 32A laddning när sådant uttag finns. en låda på väggen är ju en riktigt dum lösning, förstår inte varför folk ens funderar på såna lösningar, det begränsar ju starkt var man ska parkera på tomten, och ger ingen flexibilitet ute på resande fot. stickproppar ftw!!  _________________ Älskar 80-tals jänkare med V8 diesel som jag kör på HVO, och vill helst av allt ha en El-konverterad Fullsize US-van som bruksbil. Men kör just nu en Kangoo Maxi ZE -14 som är lite "usa-stylad"
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Gäst
|
Postat: 2018-12-16 13:35:32 Rubrik: Servicekostnader? |
|
|
Har hört att elbilar är jämförelsevis billiga gällande service, men vad stämmer egentligen - och vad är normal service på en Zoe? (varje år, vartannat?)
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
haralt Forumstammis
Registreringsdatum: 12 augusti 2017 Inlägg: 330
|
Postat: 2018-12-16 15:32:15 Rubrik: |
|
|
Välkommen Gäst!
På elbilar är det inte mycket att göra på en service, men ofta tvingar tillverkaren bilägaren att låta utföra service varje år på deras märkesverkstad. Annars avsäger sig tillverkaren sina garantier. Ett sätt att hålla verkstäderna under armarna.
De byter väl kupéluftfiltret varje år, och bromsoljan ca var 3:e år, tror jag. Kanske även uppdaterar ombord-datorn. Bromsarna ses över. Bromsarna används inte alls så mycket på en elbil, som på en bensinbil. Bromsning på elbilen görs till stor del genom rekuperering och återvinning av energi, som laddar batteriet. Man får göra kraftiga bromsningar emellanåt för att rensa bromsskivorna. Kann annars gnissla vid backning, har jag märkt.
Spolarvätska fylls på på servicen. Det finns en kopia av service-räkning på forumet här över en service på en Nissan Leaf. Du får leta fram den själv.
Vi betalade ca 3100 kr, inkl. moms nu i aug 2018 för en service på en Nissan Leaf Acenta 2014.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
najkks intresserad
Registreringsdatum: 10 december 2018 Inlägg: 24
|
Postat: 2018-12-20 06:34:25 Rubrik: Snabbare laddning möjlig överallt? |
|
|
Om vi tänker tanken att det inskaffas en Renault Zoe 41kwh, 2017
Kommer denna kunna använda chameleon-laddteknik även på stationer som endast har 22kw? Det finns flest sådana häromkring.
Handlar det om att byta laddkabeln, och att själva snabbladdningen är inbyggd i bilen redan från början?
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
bjn Elbilsguru
Registreringsdatum: 20 december 2011 Inlägg: 1181 Ort: Vänersborg
|
Postat: 2018-12-20 06:57:53 Rubrik: |
|
|
Zoe 41kWh I Sverige har inte chameleon-laddteknik (inbyggd 44kW-laddare) enligt detta forum.
Zoe 41kWh I Sverige har inbyggd 22kW-laddare.
Att ladda på laddstationer med 44, 22, eller 11kW AC tillgängligt ska inte vara något problem. Sladdarna som behövs ska finnas. Laddhastigheten blir 22, 22, eller 11 kW. _________________ Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
najkks intresserad
Registreringsdatum: 10 december 2018 Inlägg: 24
|
Postat: 2018-12-20 07:01:32 Rubrik: |
|
|
bjn skrev: | Zoe 41kWh I Sverige har inte chameleon-laddteknik (inbyggd 44kW-laddare) enligt detta forum.
Zoe 41kWh I Sverige har inbyggd 22kW-laddare.
Att ladda på laddstationer med 44, 22, eller 11kW AC tillgängligt ska inte vara något problem. Sladdarna som behövs ska finnas. Laddhastigheten blir 22, 22, eller 11 kW. |
någon sa till mig att det går att ladda 80% på ca 90min, är det korrekt?
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
najkks intresserad
Registreringsdatum: 10 december 2018 Inlägg: 24
|
Postat: 2018-12-20 07:01:32 Rubrik: |
|
|
bjn skrev: | Zoe 41kWh I Sverige har inte chameleon-laddteknik (inbyggd 44kW-laddare) enligt detta forum.
Zoe 41kWh I Sverige har inbyggd 22kW-laddare.
Att ladda på laddstationer med 44, 22, eller 11kW AC tillgängligt ska inte vara något problem. Sladdarna som behövs ska finnas. Laddhastigheten blir 22, 22, eller 11 kW. |
någon sa till mig att det går att ladda 80% på ca 90min, är det korrekt?
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
tor.ake Elbilsguru
Registreringsdatum: 17 november 2014 Inlägg: 2007 Ort: Åkersberga
|
Postat: 2018-12-20 09:27:28 Rubrik: |
|
|
41kwh laddar enligt Renault 80% på 100 minuter, ej 90.
Men eftersom man sällan rullar in med helt tomt kan väl 90 minuter sägas vara "ungefär" . _________________ Model 3 SR+ -19
Tidigare Nissan Leaf -14 och Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Gäst
|
Postat: 2018-12-20 09:30:30 Rubrik: |
|
|
tor.ake skrev: | 41kwh laddar enligt Renault 80% på 100 minuter, ej 90.
Men eftersom man sällan rullar in med helt tomt kan väl 90 minuter sägas vara "ungefär" . |
och detta är alltså vid en laddstation som ger 22kw?
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
tor.ake Elbilsguru
Registreringsdatum: 17 november 2014 Inlägg: 2007 Ort: Åkersberga
|
Postat: 2018-12-20 09:38:13 Rubrik: |
|
|
Naturligtvis. 22kw ggr 1,5h = 33kWh. Är det en 3,6kW stolpe så blir det bara 13%, exempelvis
Och så skall det ju tilläggas att dessa siffror är för ett varmt batteri. Är batteriet vinterkallt kan det ta flera timmar att ladda till 80%. _________________ Model 3 SR+ -19
Tidigare Nissan Leaf -14 och Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
bjn Elbilsguru
Registreringsdatum: 20 december 2011 Inlägg: 1181 Ort: Vänersborg
|
Postat: 2018-12-20 10:34:53 Rubrik: |
|
|
Anonymous skrev: | tor.ake skrev: | 41kwh laddar enligt Renault 80% på 100 minuter, ej 90.
Men eftersom man sällan rullar in med helt tomt kan väl 90 minuter sägas vara "ungefär" . |
och detta är alltså vid en laddstation som ger 22kw? |
Ja, eller 44kW, då inbyggda laddaren i bilen använder 22kW av dessa 44kW ifall bilen inte har chameleon-laddteknik (inbyggd 44kW-laddare). _________________ Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Petter Gäst
|
Postat: 2019-05-14 07:58:16 Rubrik: Ladda Zoe hemma med laddbox |
|
|
Är det någon som vet varför jag inte kan ladda min nya Zoe med mer än 7.7kW hemma?
Vi har en laddbox (iofs Tesla) som ger 3-fas 16A, dvs 11 kW.
På stan verkar den kunna ta till sig mer, kanske går att lurades på något sätt?
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
elfi Elbilsguru

Registreringsdatum: 09 oktober 2008 Inlägg: 2694 Ort: Örebro
|
Postat: 2019-05-14 08:08:46 Rubrik: Re: Ladda Zoe hemma med laddbox |
|
|
Petter skrev: | Är det någon som vet varför jag inte kan ladda min nya Zoe med mer än 7.7kW hemma?
Vi har en laddbox (iofs Tesla) som ger 3-fas 16A, dvs 11 kW.
På stan verkar den kunna ta till sig mer, kanske går att lurades på något sätt? |
jag misstänker att faser är blandade och därför vägrar ZOE skicka dem igenom motor tillbaka till laddaren... sen har jag läst nånstans om att Teslas utrustning inte äe 100% kompatibel med ZOE beroende vilken version man har... testa faser först skulle jag rekommendera! _________________ ZOE ZE40 & Blackie 30kW
It’s just me myself and I
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Petter Gäst
|
Postat: 2019-05-14 08:13:58 Rubrik: Re: Ladda Zoe hemma med laddbox |
|
|
elfi skrev: | Petter skrev: | Är det någon som vet varför jag inte kan ladda min nya Zoe med mer än 7.7kW hemma?
Vi har en laddbox (iofs Tesla) som ger 3-fas 16A, dvs 11 kW.
På stan verkar den kunna ta till sig mer, kanske går att lurades på något sätt? |
jag misstänker att faser är blandade och därför vägrar ZOE skicka dem igenom motor tillbaka till laddaren... sen har jag läst nånstans om att Teslas utrustning inte äe 100% kompatibel med ZOE beroende vilken version man har... testa faser först skulle jag rekommendera! |
Kanonbra, tack.
Teslas mobila 3-faskabel fungerar inte alls, den låser ZOEns laddfunktion. Jag ska be elektrikern kasta om faserna så får vi testa. Det lustiga är att Renault skriver att ZOEn kan laddas med 7.7kW om du har en laddbox hemma, men inte mer. Vet inte om de har lagt in en spärr för att du inte ska blåsa säkringarna för hus med 16A? (jag har säkrat upp till 20A)
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
OskarP Aktiv
Registreringsdatum: 05 juni 2018 Inlägg: 68 Ort: Dingelvik
|
Postat: 2019-05-14 14:11:17 Rubrik: |
|
|
vill den bara dra typ 11-12 amp per fas då eller? hur blir verkningsgraden? vid 10 amp laddström tappar den ju nästan 50% i laddförluster, men vid 16A bara knappt 15%.. _________________ Älskar 80-tals jänkare med V8 diesel som jag kör på HVO, och vill helst av allt ha en El-konverterad Fullsize US-van som bruksbil. Men kör just nu en Kangoo Maxi ZE -14 som är lite "usa-stylad"
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Anders Elbilsguru

Registreringsdatum: 12 april 2007 Inlägg: 1042 Ort: Gbg
|
Postat: 2019-06-17 16:29:13 Rubrik: |
|
|
Någon som vet ifall kampanjen gäller även med batteriköp ?
Står enbart om batterihyra vid kampanjen, bla 27.000 kr nybilsrabatt.
Ca 333.000 kr med batteriköp för enklaste modellen, ev minus 27.000 kr rabatt, minus 60.000 kr Bonus, slutpris 246.000 kr för 30+ mil räckvidd, riktigt bra ?
https://www.renault.se/bilar/kampanjer/zoe.html _________________ http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
|