Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Stänga av DC-DC tillfälligt?

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Renault (Zoe, Kangoo, Twizy...)
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
OskarP
Aktiv


Registreringsdatum: 05 juni 2018
Inlägg: 57
Ort: Dingelvik

InläggPostat: 2018-12-01 20:00:18    Rubrik: Stänga av DC-DC tillfälligt? Svara med citat

Jag gillar ju att hitta på kluriga lösningar, och igår när jag hade 5km kvar hem men det stod 4km kvar i displayen så funderade jag på om jag inte skulle försöka hitta spänningsmatningen till DC-DC omvandlaren och sätta en brytare på den, för att få bort en del av förbrukningen i såna här tillfällen, 12-v systemet lever ju ett bra tag på det som är kvar i blybatteriet, och när man kopplar in laddkabeln så laddas ju även blyacken, så det lär ju inte ställa till det särskilt mycket tänker jag.. men så var det ju det här med att få fram elscheman till de här bilarna.. jag har ingen framgång på den fronten, vill ju sedan tidigare koppla om dieselvärmaren så den går att köra med nyckeln i första läget istället för att som nu behöva ha motorn igång (vilket omöjliggörs under laddning) så det här inlägget är egentligen ännu ett desperat försök att finna någon som sitter på kopplingscheman till kangoo..
_________________
Älskar 80-tals jänkare med V8 diesel som jag kör på HVO, och vill helst av allt ha en El-konverterad Fullsize US-van som bruksbil. Men kör just nu en Kangoo Maxi ZE -14 som är lite "usa-stylad"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1126
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-12-02 12:07:21    Rubrik: Svara med citat

Det är 400V likspänning du har att göra med. Farlig spänning. Är inte bara att sätta in en brytare...

12V utgången kanske skulle fungera att bryta iofs. Men föreslår att du utforskar insignalerna på 12V-sidan / CAN-bussen istället.

Fast jag skulle satsa på att pumpa däcken, köra 5km/långsammare, osv. Då ökar räckvidden mer än 1 km, och du riskerar inte att få stopp med en bil som varken kan laddas eller köras p.g.a tom 12V.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1865
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-12-02 15:14:58    Rubrik: Svara med citat

Hur stort blybatteri har du? I Leafen har jag för mig det var något i stil med 40 Ah, dvs om man tar ut de 2-300W eller vad det är 12V-systemet tar inkl belysning så klarar den att hålla spänningen uppe cirka 25 minuter inräknat peukerts lag, innan batteriet är så urladdat att det allvarligt påverkar livslängden ( < 50% )

300W/12V = 25A

20*(40/25*20)^1,25 = 0,85h = 51 minuter * 50% = 25 minuter

Men om Renaulten är som Leafen, dvs kass på att hålla batteriet laddat så är det kanske snarare 10-15 minuter som den orkar hålla igång systemet inkl belysning.

Mvh domedagsprofeten. Laughing

EDIT uppdaterade till ett 40Ah batteri
_________________
Outlander PHEV -17
Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
OskarP
Aktiv


Registreringsdatum: 05 juni 2018
Inlägg: 57
Ort: Dingelvik

InläggPostat: 2018-12-03 09:35:54    Rubrik: Svara med citat

Tack för svaren!

Jodå, jag vet att det är 400v.. och det finns ju brytare som klarar den spänningen. jag är inte så ängslig av mig så att jag lyder tillverkarnas varningstexter Wink
blybatteriet är faktiskt på 75Ah, och den verkar ladda det rejält, har en voltmeter i bilen och så fort nyckeln är i 1:ans läge laddar den med 14.6volt, och även när man pluggar in laddkabeln.

jo att köra sakta hjälper ju, men den gången det "nästan sket sig" så hade jag redan kört sakta (70-80 är skitsakta för mig, somnar nästan i de farterna) i flera mil, enbart använt dieselvärmaren, kört med enbart parkeringsljus, inte använt mer än 2:ans hastighet på fläkten etc. snittade på 12kwh/100km så nog hade jag snålkört.
_________________
Älskar 80-tals jänkare med V8 diesel som jag kör på HVO, och vill helst av allt ha en El-konverterad Fullsize US-van som bruksbil. Men kör just nu en Kangoo Maxi ZE -14 som är lite "usa-stylad"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1126
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-12-03 10:08:33    Rubrik: Svara med citat

OskarP skrev:
Jodå, jag vet att det är 400v.. och det finns ju brytare som klarar den spänningen


Kontrollfrågor:
Varför är det så mycket svårare för en strömbrytare att hantera 400VDC jämfört med 400VAC?
Varför har relän och brytare som hanterar 250-400VAC i regel en betydligt lägre märkström och märkspänning vid likströmsdrift jämfört med växelströmsdrift?

Jag tycker att det verkar mycket enklare att bryta på 12V-sidan, även om det är lite "brutalt" att göra detta under drift (precis som att bryta på 400VDC-sidan är det). Tomgångsförbrukningen med endast 400VDC-matning och ingen utström borde vara helt försumbar i sammanhanget, så resultatet blir ju detsamma.

Prova att koppla bort DC/DC från CAN-bussen (om den är CAN-styrd). Eller se om det finns en enkel "enable"-signal in till DC/DC, som du kan sätta låg.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
OskarP
Aktiv


Registreringsdatum: 05 juni 2018
Inlägg: 57
Ort: Dingelvik

InläggPostat: 2018-12-03 10:38:06    Rubrik: Svara med citat

bjn skrev:
OskarP skrev:
Jodå, jag vet att det är 400v.. och det finns ju brytare som klarar den spänningen


Kontrollfrågor:
Varför är det så mycket svårare för en strömbrytare att hantera 400VDC jämfört med 400VAC?
Varför har relän och brytare som hanterar 250-400VAC i regel en betydligt lägre märkström och märkspänning vid likströmsdrift jämfört med växelströmsdrift?

Jag tycker att det verkar mycket enklare att bryta på 12V-sidan, även om det är lite "brutalt" att göra detta under drift (precis som att bryta på 400VDC-sidan är det). Tomgångsförbrukningen med endast 400VDC-matning och ingen utström borde vara helt försumbar i sammanhanget, så resultatet blir ju detsamma.

Prova att koppla bort DC/DC från CAN-bussen (om den är CAN-styrd). Eller se om det finns en enkel "enable"-signal in till DC/DC, som du kan sätta låg.


Jo jag vet att likström skapar en "jävligare" ljusbåge när den bryts pga att den aldrig passerar en nollpunkt. det jag menade med att det finns brytare för "den spänningen" är givetvis att jag väljer en brytare godkänd för minst 500vDC, och inte nån vanlig "hemma-huvudbrytare"
men visst, bryta 12v kan ju också funka, jag vill helst undvika en massa felkoder men det lär jag ju få ändå då så här modärna bilar i princip inte tillåter några avsteg från medelsvenssoninställningarna utan att protestera och "göra sig omöjliga" (finns inte ord för hur mycket jag avskyr att känna mig styrd av överbetalda programmerare)
_________________
Älskar 80-tals jänkare med V8 diesel som jag kör på HVO, och vill helst av allt ha en El-konverterad Fullsize US-van som bruksbil. Men kör just nu en Kangoo Maxi ZE -14 som är lite "usa-stylad"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3034
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2018-12-03 10:41:02    Rubrik: Svara med citat

Ännu ett ickesvar, men plocka ur bilbatteriet helt? Ersätt med 4S li-ion på ett par Ah.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1126
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-12-03 12:31:13    Rubrik: Svara med citat

OskarP skrev:
men visst, bryta 12v kan ju också funka, jag vill helst undvika en massa felkoder men det lär jag ju få ändå då så här modärna bilar i princip inte tillåter några avsteg från medelsvenssoninställningarna utan att protestera och "göra sig omöjliga" (finns inte ord för hur mycket jag avskyr att känna mig styrd av överbetalda programmerare)


Ja, det lär bli en varning/felkod oavsett. Men förhoppningsvis inte någon allvarlig felkod som lagras permanent och varnar varje dag tills den nollas.

Har du elscheman? om du skickar en bild på kontaktdonet med pinout kan jag ge ett förslag på hur du kan avaktivera utan några grova strömbrytare.

Att sätta i ett mindre litiumbatteri tror jag inte hjälper. För att grundprincipen som Oskar vill använda är ju riktig. Ett 75Ah batteri lagrar ju nästan 1kWh. Så genom att stänga av DC/DC och utnyttja hela 12V-batteriets energireserv kan bilen gå nästan en mil längre i teorin. I praktiken tror jag att några km är möjligt. Men som sagt, en riskfylld operation eftersom att dött 12V innebär att kontaktorerna öppnas under färd, och sedan står bilen där och kan inte ens laddas vid en stolpe utan att samtidigt ha en 12V-laddare eller startkablar från annan bil inkopplat.

En annan sak man kan göra för att öka räckvidden är att sätta solpaneler på taket som laddar 12V. Hjälper inte mycket på vintern/natten dock.

(Jag tillhör dom här "programmerarna" och jag tycker inte alls att det är så dumt med CAN-bus och felkoder etc. Blir ju mycket enklare att felsöka då, förutsatt att man har utrustningen för det. Och numera med OBDII-donglar för ett par hundralappar och billiga / gratis mobilappar är det inte så dyrt heller. Men visst, jag kan förstå vad du menar, är ju på sätt och vis enklare att felsöka med en multimeter. Och blir svårare att modifiera bilen om den förväntar sig vissa CAN-signaler.

Angående detta så vet jag att det numera jobbas hårt på att införa svårknäckt kryptering och liknande i bilens diagnossystem. Syftet är att förhindra "hackning" bl.a. Men detta kommer göra det mycket svårare för oss bilägare att läsa ut information från våra bilar. Och detta ogillar jag skarpt. Tycker mycket bättre om initiativ som Sono-motors, som har mer "open source"-tänk. De kommer göra verkstadsmanualen öppen och så.

http://elbil.forum24.se/elbil-about7588.html
)

Har du en tångamperemeter så att du kan mäta hur mycket ström bilen förbrukar i 12V-systemet ungefär?
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
OskarP
Aktiv


Registreringsdatum: 05 juni 2018
Inlägg: 57
Ort: Dingelvik

InläggPostat: 2018-12-03 18:08:15    Rubrik: Svara med citat

[quote="bjn"]
OskarP skrev:


(Jag tillhör dom här "programmerarna" och jag tycker inte alls att det är så dumt med CAN-bus och felkoder etc. Blir ju mycket enklare att felsöka då, förutsatt att man har utrustningen för det. Och numera med OBDII-donglar för ett par hundralappar och billiga / gratis mobilappar är det inte så dyrt heller. Men visst, jag kan förstå vad du menar, är ju på sätt och vis enklare att felsöka med en multimeter. Och blir svårare att modifiera bilen om den förväntar sig vissa CAN-signaler.

Angående detta så vet jag att det numera jobbas hårt på att införa svårknäckt kryptering och liknande i bilens diagnossystem. Syftet är att förhindra "hackning" bl.a. Men detta kommer göra det mycket svårare för oss bilägare att läsa ut information från våra bilar. Och detta ogillar jag skarpt. Tycker mycket bättre om initiativ som Sono-motors, som har mer "open source"-tänk. De kommer göra verkstadsmanualen öppen och så.


jag förstår dig, har man verktygen att komma in i systemen så är det helt klart lättare än att fysiskt ändra funktion på reläer och kretsar. Men jag vill alltid göra allt med låg budget och enkla verktyg, 1700 för renaults "clip" som jag nu tvingades köpa i hopp om att kunna få bort halvljusautomatiken är åt h-vete för mycket när jag hade kunnat lösa det på nån timme och högst några kabelskor om bilen inte haft Canbus.. Därför gillar jag 80-talare, jag renoverar och modifierar växlingspunkter i en hydraulstyrd amerikansk automatlåda med enbart vanliga garageverktyg.. Som när jag klurade ut hur man får lockupen att låsa även på 3:ans växel:
https://www.garaget.org/?car=35375&image=874467
https://www.garaget.org/?car=35375&image=904232
https://www.garaget.org/?car=150334&image=1934393

eller när jag vill montera automatiskt skymningsrelä som slår om från varselljus till halvljus, som jänkarna haft sedan 70-talet fast analogt..

Problemet när biltillverkarna vill styra sånt här ännu hårdare är att de som är intresserade och gillar att ändra tröttnar, hade det inte varit för att jag vill köra på el för miljöns skull så hade jag aldrig i helsike köpt en bil från fel sida millenieskiftet, har haft 2 st och det räckte.. Men i framtiden vill jag elkonvertera en Buick roadmaster 90-talare när det kommer lämpliga konverteringssatser och regeringen fattar att det är mer miljövänligt än att kasta bidrag åt redan välbeställda nybilsköpare..

grejen med även "öppen källkod" är att biltillverkarna och lagen sätter gränser för vad du får rota i, inte ens det kallar jag frihet.. jag vill kanske göra avsteg från vad "svensson" anser är lämpligt och lagligt, t.ex. vill jag ha möjlighet att sladda med en bil som driver i rätt ände om jag vill, men det tycker säkert inte vägverket eller biltillverkaren är lämpligt och därför går det inte stänga av antisladdsystemet på vissa bilar. (är väl den dolda agendan till varför felhjulsdriften blivit så populär)
Eller så vill jag för att bli mer miljövänlig kunna ta bort partikelfiltret på en dieselbil, ja, det stämmer, bilen blir mer miljövänlig då den förbrukar mindre bränsle på att inte behöva bränna ur filtret då och då, och därmed släpper ut mindre Co2, vilket är det viktiga.. att den släpper ut mer partiklar är bara dåligt för stadsbors hälsa, och hade det inte varit för de överbefolkade städerna där dieselmotorer egentligen inte lämpar sig så hade vi sluppit dessa system som EGR, SCR och DPF och bilarna hade dragit ännu mindre soppa.

Eller en sån sak som att jag vill kunna köra värme eller luftkonditionering i min kangoo medan den står och laddar för att kunna vistas i bilen under laddning, det har ju nån programmerare sett till att det inte går, och det är inte säkert att de anser att det ska gå ens om de släpper en bil med öppen källkod där du får en viss begränsad frihet..
_________________
Älskar 80-tals jänkare med V8 diesel som jag kör på HVO, och vill helst av allt ha en El-konverterad Fullsize US-van som bruksbil. Men kör just nu en Kangoo Maxi ZE -14 som är lite "usa-stylad"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Renault (Zoe, Kangoo, Twizy...) Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.