Föregående ämne :: Nästa ämne |
Författare |
Meddelande |
Anders Elbilsguru

Registreringsdatum: 12 april 2007 Inlägg: 1042 Ort: Gbg
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Anders Elbilsguru

Registreringsdatum: 12 april 2007 Inlägg: 1042 Ort: Gbg
|
Postat: 2018-11-16 10:15:22 Rubrik: |
|
|
Så har vi då raskt fått den femte platsen i landet för ytterligare en IONIY-station, närmare bestämt Strömstad/Vättland vid E6:an och (som vanligt) en CK-station.
Utplacerings-strategin och prioritering synes som vanligt vara för alla miljarder elbilar i Norge, de ska kunna ta sig till och från kontinenten via sin andra elbils-huvudstad Gothenburg och Malmö/Köpenhamn, ibland är detta geografiskt fördelaktigt för även oss som hamnat på fel sida lands-gränsen, eftersom ladd-infrastrukturen ändå kommer oss till godo via E6:an.
Till dags dato 22 st aktiva IONITY-stationer och 41 st planerade i Europa, varav alltså 3 st längs E6:an, och fler ska det bli, även i övriga landet.
https://www.google.se/maps/@58.9147171,11.2599864,602m/data=!3m1!1e3?hl=sv
https://ionity.eu/ _________________ http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Anders Elbilsguru

Registreringsdatum: 12 april 2007 Inlägg: 1042 Ort: Gbg
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Anders Elbilsguru

Registreringsdatum: 12 april 2007 Inlägg: 1042 Ort: Gbg
|
Postat: 2018-12-03 04:26:30 Rubrik: |
|
|
En första Ionity-rapport med Teslabjörn i Norge.
Man tycker.., eftersom det är så vanligt med regn och snö i karga Nord.., att ett litet tak ovanför laddarna borde vara på sin plats.., det borde vara en försumbar kostnad i sammanhanget jämfört med själva laddarna/transformatorer mm..!
Tydligen (?) har laddarna ännu bara CCS1-kablar (okylda, max 200 A), det går alltså inte att ladda full kapacitet (CCS2, 800 V, 500 A, 350 kW), det dröjer, men CCS2-kablar ska komma senare.
I dagsläget bara ett fåtal (dyra) bilar som har dels 800 V och dels klarar kanske 400 A (runt 320 kW), det absoluta flertalet bilar har max 400 V i batteri-spänning och klarar ladda med max ca 200 A, varav tex Kona och Niro laddar med ca max 70 kW.
https://youtu.be/cH1gXGwVI9M
https://ionity.eu/ _________________ http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Anders Elbilsguru

Registreringsdatum: 12 april 2007 Inlägg: 1042 Ort: Gbg
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
eriksson25 Elektrisk
Registreringsdatum: 13 januari 2015 Inlägg: 263 Ort: Örebro
|
Postat: 2018-12-13 21:05:43 Rubrik: |
|
|
Äsh, jag som ville ha den i Västerås/Enköpings trakten. Men jag får väll hoppas att 7:de hamnar där... =) _________________ Citroen Berlingo first electric -11 powered by venturi (såld)
Hyundai Ioniq
Kia e-Niro beställd för 2020
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Anders Elbilsguru

Registreringsdatum: 12 april 2007 Inlägg: 1042 Ort: Gbg
|
Postat: 2018-12-20 11:51:01 Rubrik: |
|
|
Ionity har fått rejäl fart på sin utbyggnad av HPC-laddare (350 kW CCS), i dagsläget 40 stationer i bruk och 50 st under byggnad i hela Europa.
Mest intressant är ju förstås var stationerna hamnar längs vägarna i Norden, Norge tex har redan 4 stationer i bruk och 4 st under byggnad, medan Sverige nu har 8 st stationer under byggnad (inga i bruk), de senast tillförda är placerade i Mantorp (Linköping) E4:an vid en CK-station, och i Varberg (Nord) längs E6/E20 vid en CK-station.
I Danmark finns det 4 st stationer under byggnad och 1 i bruk.
Man får ändå vara lite imponerad över byggnations-takten, redan 90 stationer färdiga eller under byggnad, alltså nästan 100 stationer, närapå en fjärdedel av de 400 stationer som sägs ska stå klara år 2020, om bara två år, ett nätverk då lika stort som dagens Tesla Supercharger med 400 stationer, men med lägre ladd-effekt, ”bara” 140 kW mot Ionity´s 350 kW.
Laddinfra-struktur-utvecklingen har verkligen gått fort de senaste 5 åren, och de kommande åren lär fortsätta i samma takt, bla Clever/E.ON bygger även de ett stort europeiskt nätverk med HPC-laddare på 150-350 kW, hela 180 stationer ska byggas.
Allt detta utöver den ”vanliga” snabbladdnings-utbyggnaden, alltså stationer med till hittills 50 kW effekt byggda av lokala elbolag/kommuner/företag och operatörer, och den delikata frågan numera är hur ”snabbladdning” ska definieras när det nu skiljer så stort mellan den gamla och nya generationen, 50 kW är liksom inte lika snabbt som tex 200 kW...
Ett förslag till snabbladdnings-klassificering är att först skriva själva ladd-standarden (idag finns tre st, Tesla´s Supercharger, japanska Chademo, och europeiska CCS, med tiden lär Chademo övergå till CCS), och därefter ange max ladd-effekt (kW):
CCS50
CCS100
CCS150
CCS350
Tesla140
Tesla250 (?, ännu oklart).
Chademo50
Chademo150 (?, ännu oklart).
Tesla är på gång att införa kraftigare laddare men fortfarande oklart vilken effekt de får, och när och var (i vilken utbyggnad).
Möjligtvis håller Chademo fast vid sitt system även i Europa, och fortsätter sin utbyggnad med även kraftigare laddare, vilket är ett nästan måste i konkurrensen och speciellt för de kommande (huvudsakligen/enbart) Nissan-modeller med större batteri (+60 kWh), det förslår inte att ladda kanske ca 40 kWh med max 50 kW, laddningen skulle ta ca 1 timma (vilket egentligen är snabbt i sig), men tex en KIA Niro som kan ladda ca 70 kW från en +100-kW-laddare (CCS) skulle bara behöva vänta motsvarande ca halva tiden (ca 35 minuter) för att ladda i 40 kWh, Nissan/Chademo skulle klart tappa i konkurrensen (mot CCS-bilar).
Mot Chademo talar också att den koreanska bil-industrin övergått till CCS, alla deras nya bilar (KIA och Hyundai) i Europa använder numera CCS-standarden, i princip bara Nissan kvar.
https://www.google.se/maps/@58.3719775,15.2931133,504m/data=!3m1!1e3?hl=sv
https://www.google.se/maps/@57.1681085,12.2760894,520m/data=!3m1!1e3?hl=sv
https://ionity.eu/
https://www.electrive.com/2018/06/28/europe-tesla-supercharger-network-at-3200-charge-points/
https://clever.nu/framtidens-laddstation-ar-har/
https://www.eon.com/en/about-us/media/press-release/2017/eon-and%20-clever-are-creating-an-electric-highway-from-norway-to-italy.html
https://nextgencharging.com/
https://www.tesla.com/findus?v=2&bounds=62.515833494000795%2C29.741446776512362%2C51.56814727856049%2C-7.524178223487638&zoom=6&filters=supercharger _________________ http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Anders Elbilsguru

Registreringsdatum: 12 april 2007 Inlägg: 1042 Ort: Gbg
|
Postat: 2018-12-22 10:04:42 Rubrik: |
|
|
Så fick vi då äntligen den första aktiva Ionity-stationen, i Strömstad/E6:an, och med 3 st laddare.
Teslabjörn ska göra ett laddnings-test med Niro, kommer åka till Danmark där den i dagsläget närmaste Ionity-stationen med CCS2-laddare finns (kylda kablar), för att se hur många kilowatt som bilen verkligen max klarar ladda.
https://youtu.be/Y7J8L7dCelQ
https://www.youtube.com/teslabjornlive24
https://ionity.eu/
 _________________ http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
MH Forumstammis
Registreringsdatum: 14 juni 2017 Inlägg: 595
|
Postat: 2018-12-29 12:02:36 Rubrik: |
|
|
Från Björns video ser man att laddaren i Strömstad är från Veefil och visar upp till 350 kW på mätaren. Men är det alltså bara 200A kablar i den? _________________ Kör ett e-nv200 skåp från 2015
Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Anders Elbilsguru

Registreringsdatum: 12 april 2007 Inlägg: 1042 Ort: Gbg
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Anders Elbilsguru

Registreringsdatum: 12 april 2007 Inlägg: 1042 Ort: Gbg
|
Postat: 2019-02-14 01:36:23 Rubrik: |
|
|
Före påsk (21 April) ska Ionity-stationerna mellan Strömstad och Malmö vara klara.
I Norge har Ionity börjat installera de vattenkylda 350 kW-kablarna, idag klarar de okylda "bara" 150 kW.
https://elbil.no/ionity-apner-forste-lynlader-med-350-kw/ _________________ http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Anders Elbilsguru

Registreringsdatum: 12 april 2007 Inlägg: 1042 Ort: Gbg
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
MH Forumstammis
Registreringsdatum: 14 juni 2017 Inlägg: 595
|
Postat: 2019-03-27 13:24:55 Rubrik: |
|
|
Ionitys station i Yterpån utanför Östersund har länge sett ut att vara öppen. Någon som varit på plats och verifierat? _________________ Kör ett e-nv200 skåp från 2015
Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
LarsA Forumstammis
Registreringsdatum: 08 februari 2016 Inlägg: 408 Ort: Rögla
|
Postat: 2019-03-28 18:17:53 Rubrik: |
|
|
MH skrev: | Ionitys station i Yterpån utanför Östersund har länge sett ut att vara öppen. Någon som varit på plats och verifierat? |
Här ej varit där, men det skrevs mycket om den i tidningarna i samband med att skidtävlingarna började. _________________ Leaf LE40 -18
Hyundai Ioniq ev -19
Solel 5,4 kW & batt. 6 kWh
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
MH Forumstammis
Registreringsdatum: 14 juni 2017 Inlägg: 595
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
eriksson25 Elektrisk
Registreringsdatum: 13 januari 2015 Inlägg: 263 Ort: Örebro
|
Postat: 2019-04-15 05:05:01 Rubrik: |
|
|
Provade Fortums nya 175kW laddare vid McD Hälla västeras. Funka fint, klättra från 61 till 69 kW innan jag var tvungen att avbryta vid 70procent och rulla vidare. _________________ Citroen Berlingo first electric -11 powered by venturi (såld)
Hyundai Ioniq
Kia e-Niro beställd för 2020
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Anders Elbilsguru

Registreringsdatum: 12 april 2007 Inlägg: 1042 Ort: Gbg
|
Postat: 2019-04-17 11:54:09 Rubrik: |
|
|
Ionity har nu sin tredje ladd-station aktiverad längs E6:an, förutom de i Strömstad och Varberg finns nu även en i Spekeröd (Stenungsund), kvar är Malmö.
Alltså inte längre bara Tesla-bilar som kan åka i ”Express-fart” längs den Nordiska huvud-vägen E6, tex Audi e-Tron laddar i max 150 kW på Ionity´s stationer.
https://ionity.eu/
https://insideevs.com/audi-e-tron-charging-service/
https://youtu.be/V1QIJk7jxow
Edit 18/19 April:
Så var då även Malmö aktiv, nu är hela E6 färdig med HPC-laddare från Ionity, upp till 350 kW laddeffekt på 4 stationer hela vägen från Oslo till Köpenhamn och kontinenten.
På norska sidan en station kvar i Rygge vid E6:an.
 _________________ http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Anders Elbilsguru

Registreringsdatum: 12 april 2007 Inlägg: 1042 Ort: Gbg
|
Postat: 2019-05-10 21:53:21 Rubrik: |
|
|
Skandinaviens huvud-väg – E6an – från elbils-landet Norge, via Gothenburg och Malmö till Copenhagen och kontinenten, inte bara är huvud-väg för elbilar, utan numera även för supersnabb-laddare från Ionity (HPC, 350 kW), detta efter en officiell invigning av Cirkle K i Torsdags.
Utöver det publika nätverket från Ionity (vid CK-kol-väte-stationer) finns även Tesla´s egna nätverk med Superchargers (120 till kommande 250 kW), där tex laddstationen i norska Rygge har 42 st laddplatser, och stationen i Kungälv snart kommer öka till 40 från dagens 20, det är således mkt gott om superladdare längsmed E6-korridoren, att åka elbil långa sträckor i Skandinavien är numera lika smidigt och bekvämt som för förbrännings-bilar.
https://www.mynewsdesk.com/se/circlek_sverige/pressreleases/circle-k-inviger-foersta-korridoren-av-supersnabbladdare-knyter-ihop-oslo-med-koepenhamn-laengs-e6-an-2871625
http://www.energinyheter.se/20190510/21201/ny-korridor-av-supersnabbladdare-knyter-ihop-oslo-med-kopenhamn-langs-e6an
https://ionity.eu/
https://www.tesla.com/sv_SE/findus#/bounds/65,55,34,-11,d?search=supercharger&name=Europe&place=kung%C3%A4lvsupercharger
 _________________ http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
stålis Passiv
Registreringsdatum: 07 januari 2017 Inlägg: 1
|
Postat: 2019-05-23 21:32:42 Rubrik: |
|
|
Idag har Ionity öppnat sin nya station med 4 snabbladdare vid Circle K i Mantorp (E4 avfart 110).
 _________________ Kia e-Niro Advance Plus 64kWh -19
Nissan Leaf 30kWh Tekna -17 (återlämnad)
Opel Zafira 1.6 CNG turbo -09 (biogas)
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Anders Elbilsguru

Registreringsdatum: 12 april 2007 Inlägg: 1042 Ort: Gbg
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
|