Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Byggtråd - El-konvertera HD Street-rod
Gå till sida Föregående  1, 2
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmotorcyklar
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
holm_marcus80
Elektrisk


Registreringsdatum: 04 november 2011
Inlägg: 143
Ort: Göteborg - Lindome

InläggPostat: 2018-03-13 07:39:46    Rubrik: Svara med citat

Nu har även Laddare och Dc-Dc kommit, båda köpta på Thunderstruck-ev.

Dc-Dc blev lite överdimensionerad med 12V @ 50A men det är bättre att ha för mycket än för lite.

Laddare är CANBUS styrd, har stöd för J1772 samt levererar Max 3kW.
Skall vara ganska lätt att konfigurera för olika laddströmm och andra funktioner.

/M

_________________
Konverterad el-mc, HD Street Rod
Konverterad el-mc, Cagiva Mito
Peugeot Ion
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
holm_marcus80
Elektrisk


Registreringsdatum: 04 november 2011
Inlägg: 143
Ort: Göteborg - Lindome

InläggPostat: 2018-05-19 19:14:04    Rubrik: Svara med citat

Tiden springer iväg.

Nu har äntligen de trådgnistade och bearbetade delarna blivit klara.
För den som inte känner till det så går svensk (och internationell) verkstad på högvarv vilket gör det svårt att få saker gjort.

Det som är roligt när man väl får grejerna är att toleranserna är extremt bra! Allt passar perfekt.

Motorfästen och sidostycken till batterilådan samt distansen som skall ersätta motorfästet som sitter i svingarmsaxeln.


_________________
Konverterad el-mc, HD Street Rod
Konverterad el-mc, Cagiva Mito
Peugeot Ion
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
holm_marcus80
Elektrisk


Registreringsdatum: 04 november 2011
Inlägg: 143
Ort: Göteborg - Lindome

InläggPostat: 2018-05-19 19:39:29    Rubrik: Svara med citat

Även bakre remhjulet var färdigt. Blev riktigt bra och passade med perfekt.

Kommer lämnas på anodisering efter jag testat utväxlingen.



_________________
Konverterad el-mc, HD Street Rod
Konverterad el-mc, Cagiva Mito
Peugeot Ion
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Edis
Elbilsguru


Registreringsdatum: 29 april 2013
Inlägg: 1206

InläggPostat: 2018-05-19 20:01:05    Rubrik: Svara med citat

Grymt! Bra jobbat! Very Happy
_________________
Snabbladdad.se #WaitOrDrive
Kör Leaf 40kWh, har tidigare haft Leaf -14 och BMW i3 REX -16
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
holm_marcus80
Elektrisk


Registreringsdatum: 04 november 2011
Inlägg: 143
Ort: Göteborg - Lindome

InläggPostat: 2018-09-17 11:51:43    Rubrik: Svara med citat

Har varit på första av två möten med SFRO. Är obligatoriskt och en del av "paketet" för att kunna regga in ett ombyggt fordon.

Gick bra. Ganska mycket frågor som man behöver ha svar på.

Så här ser mc ut nu. Skall försöka koppla ihop elsystemet provisoriskt för en provkörning innan vintern.


_________________
Konverterad el-mc, HD Street Rod
Konverterad el-mc, Cagiva Mito
Peugeot Ion
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Varsa
Passiv


Registreringsdatum: 01 november 2018
Inlägg: 1
Ort: Stockholm

InläggPostat: 2018-11-28 10:30:06    Rubrik: Svara med citat

Härligt att följa,

Hur kommer du lösa det här med EG-typgodkännande och Ombyggt fordon.

Vad för förändringar kommer du göra för att SFRO skall vara nöjda att klassa den som ombyggt? (antar du inte kommer göra amatörbyggt då ramen i princip är ofärändrad)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
holm_marcus80
Elektrisk


Registreringsdatum: 04 november 2011
Inlägg: 143
Ort: Göteborg - Lindome

InläggPostat: 2019-01-21 10:40:03    Rubrik: Svara med citat

Varsa: När man "endas" ändrar drivning så blir det ombyggt fordon. Det var inte svårare än så. Sen så har SFRO en ganska bra och tydlig manual för vad man skall tänka på och inkludera i sin konvertering.

Och förövrigt så rullar det på i normal takt.
Har fått all elektronik med laddare, bms, styrenhet, original larm och tändningslås att samspela snyggt.
Dock så har jag inte löst något snyggt sätt att presentera hastighet, energi kvar, blinkers, helljus... Lutar åt att jag bygger en Raspberry Pi lösning som läser från CANbus och visar det på en 7" skärm.

/M
_________________
Konverterad el-mc, HD Street Rod
Konverterad el-mc, Cagiva Mito
Peugeot Ion
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
zerous
intresserad


Registreringsdatum: 14 augusti 2013
Inlägg: 30

InläggPostat: 2019-01-30 16:11:47    Rubrik: Svara med citat

holm_marcus80 skrev:
Nu har även Laddare och Dc-Dc kommit, båda köpta på Thunderstruck-ev.

Dc-Dc blev lite överdimensionerad med 12V @ 50A men det är bättre att ha för mycket än för lite.

Laddare är CANBUS styrd, har stöd för J1772 samt levererar Max 3kW.
Skall vara ganska lätt att konfigurera för olika laddströmm och andra funktioner.

/M


Grym kit. Har två st TSM2500 själv.

Styr du laddarna via EVCC eller direkt från BMS?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
holm_marcus80
Elektrisk


Registreringsdatum: 04 november 2011
Inlägg: 143
Ort: Göteborg - Lindome

InläggPostat: 2019-02-04 13:26:29    Rubrik: Svara med citat

zerous skrev:
holm_marcus80 skrev:
Nu har även Laddare och Dc-Dc kommit, båda köpta på Thunderstruck-ev.

Dc-Dc blev lite överdimensionerad med 12V @ 50A men det är bättre att ha för mycket än för lite.

Laddare är CANBUS styrd, har stöd för J1772 samt levererar Max 3kW.
Skall vara ganska lätt att konfigurera för olika laddströmm och andra funktioner.

/M


Grym kit. Har två st TSM2500 själv.

Styr du laddarna via EVCC eller direkt från BMS?


Hej!
Jag styr via EVCC. Vill kunna använda olika laddningshastigheter i framtiden samt kunna använda laddhandske (J1772).

Kommer även att läsa av CANbus och presentera det på Raspberryn, som i sin tur skickar via Wifi/gsm till mobilen när det är fullladdat eller problem.
_________________
Konverterad el-mc, HD Street Rod
Konverterad el-mc, Cagiva Mito
Peugeot Ion
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
holm_marcus80
Elektrisk


Registreringsdatum: 04 november 2011
Inlägg: 143
Ort: Göteborg - Lindome

InläggPostat: 2019-03-01 06:52:02    Rubrik: Svara med citat

Nu har jag fått RPi enheten att fungera. Och även gjort en första utkast på designen.
De som används är en Raspberry Pi, Pican kort för CANbus, reläkort samt en 7" touchskärm (touch inaktiverad till att börja med).

CAN-datan plockar jag från Curtis-styrningen. Blev riktigt bra.

Kommer även kunna koppla in EVCC enheten senare som också använder CANbus.

Reläkortet kommer styra all elektronik vilket gör att jag kan plocka bort HDs orginal elsystem.


_________________
Konverterad el-mc, HD Street Rod
Konverterad el-mc, Cagiva Mito
Peugeot Ion
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
holm_marcus80
Elektrisk


Registreringsdatum: 04 november 2011
Inlägg: 143
Ort: Göteborg - Lindome

InläggPostat: 2019-05-08 11:21:14    Rubrik: Svara med citat

Nu har motorcykeln godkänts av SFRO och är reg. besiktigad. Så nu är motorcykel registrerad och laglig för gatan!

Gick ganska smärtfritt. Dock en hel del arbete Smile

Har inte testat räckvidd ännu. Troligen runt 10-14mil.
Toppfart 165km/h. Accelerationen är bra och jämt upp till toppfart.

Det som saknas är någon kåpa och lite färg så designen ser mer genomarbetad ut.



_________________
Konverterad el-mc, HD Street Rod
Konverterad el-mc, Cagiva Mito
Peugeot Ion
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1730
Ort: GBG

InläggPostat: 2019-05-08 12:04:36    Rubrik: Svara med citat

Wow, grymt jobbat!

Fler bilder?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2215
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2019-05-08 13:23:01    Rubrik: Svara med citat

hur står sig accelerationen mot original?
_________________
Nissan Leaf
Renault Express
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
holm_marcus80
Elektrisk


Registreringsdatum: 04 november 2011
Inlägg: 143
Ort: Göteborg - Lindome

InläggPostat: 2019-05-09 08:09:55    Rubrik: Svara med citat

Tack!
Har inte mätt upp accelerationen ännu. Återkommer när jag mätt upp den. Märket igår när jag testade lite, att den drar bra vid över 80kmh när styrningen börja leverera 30+ kw. Max verkar ligga på ca 50kw.

Hojen väger 280 kg så det är en del massa att accelerera. Toppar 165 kmh med nuvarande remhjul.

Vid hård körning så snittade jag 1,1kwh / mil Smile
Ca: 11 kwh batteri.

Lägger in bilder på eldragningen när jag hinner!


_________________
Konverterad el-mc, HD Street Rod
Konverterad el-mc, Cagiva Mito
Peugeot Ion
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmotorcyklar Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2
Sida 2 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.