 |
ELBIL för elbilsägare och blivande sådana...
|
Föregående ämne :: Nästa ämne |
Författare |
Meddelande |
Edis Elbilsguru

Registreringsdatum: 29 april 2013 Inlägg: 1209
|
Postat: 2017-01-13 13:33:05 Rubrik: |
|
|
Coolt! Bra jobbat!  _________________ Snabbladdad.se #WaitOrDrive
Kör Leaf 40kWh, har tidigare haft Leaf -14 och BMW i3 REX -16
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
bowerner Nyfiken
Registreringsdatum: 13 januari 2017 Inlägg: 8 Ort: Torsås
|
Postat: 2017-01-13 15:00:46 Rubrik: |
|
|
Enkelt sagt så kan alla bilar som skulle godkännas med utbytt fossil motor mot annan fossil motor även godkännas med fossil motor till elmotor.
Lagen säger nämligen inte vad för sort man får byta till bara att motorbyte utan mer modifieringar är ändrat fordon.
Branschorganisationen har lagt ett förslag till transportstyrelsen att man mer ska detaljstyra detta och då vill de att byte till elmotor alltid ska klassas som ombyggt fordon vilket knappast främjar övergång till miljövänligare fordon.
Detta förslag implementerade dom direkt efter det var framtaget i handboken som alla besiktningsorganisationer ska följa vilket gjorde att vid överklagandet så prövades det istället enligt lagen och då fick jag rätt.
Det speciella är att i branschorganisationen sitter en representant för transportstyrelsen så man kan säga att indirekt så när de gav mig rätt så gav de sig själva fel.
Det var ju samma sak med regbesiktningen av Jeepen som Sveriges första godkända hemmabyggda flexifuel så kontentan.
Wernersson-Transportstyrelsen 2-0
Hoppas vi nu banat väg för fler ombyggnader av gamla bilar till elbilar.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
therealpinto Passiv
Registreringsdatum: 07 september 2017 Inlägg: 1 Ort: Skellefteå
|
Postat: 2017-09-07 05:13:31 Rubrik: |
|
|
Lite sent in i detta men jag vill förklara varför SFRO har arbetat för att elkonvertering ensamt ska räcka för att en bil eller motorcykel ska kunna klassas som ombyggt fordon.
Anledningen är att i nyare bilar så finns flera system (framförallt bromssystem men i vissa fall även styrning) som påverkas när en förbränningsmotor byts ut mot en elmotor. När dessa system ändras i en bil som registreras med motorbyte, krävs normalt sett intyg (eller provning) om att systemen fortfarande uppfyller de krav som gällde när bilen typgodkändes.
Den typen av intyg eller provning är nästan omöjligt att ordna, för nyare bilar.
Som ombyggt fordon ersätts kraven om intyg med SFROs besiktning och de provningar som görs där.
Med tidigare tolkning om att man förutom byte till elmotor även måste byta till exempel kraftöverföring och hela bromssystemet, har gjort att en hel del byggare tyckt att man måste byta "onödigt mycket" för att bilen ska klassas som ombyggt fordon, så man slipper de krångliga kraven ovan.
Därför har vi ansett att för de flesta byggare blir det enklare om elkonvertering alltid kan räknas som ombyggt fordon.
För den som bygger på en äldre bil (generellt sett 1973 och äldre, med tanke på kraven för bromssystem) blir ombyggt fordon inte samma fördel. Samtidigt har vi ansett att elkonverteringen i sig är en betydande ändring av fordonet och det är viktigt att man kontrollerar säkerheten när det gäller installation av batterilager, styrenheter och själva elsäkerheten.
Detta är besiktningsorganens besiktningsingenjörer sällan utbildade på och kompetensen varierar stort. SFRO har jobbat med att utbilda våra besiktningsmän på elfordon och även om vi fortfarande är relativt gröna på området så har vi en systematik för vad som ska kontrolleras och hur.
Därför tror vi att vi hjälper kunderna att få till bra elfordon, något som vi hoppas är värdefullt även för den som bygger på ett äldre fordon.
Rent formellt sett kan man, som denna DKW visar, få en äldre bil godkänd utan att ta den som ombyggt fordon. Detta då äldre bilar formella grundkrav är få och relativt otydliga.
Gustaf Ulander, SFRO _________________ ------------------------
SFRO-besiktningsman
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
OskarP Aktiv
Registreringsdatum: 05 juni 2018 Inlägg: 68 Ort: Dingelvik
|
Postat: 2018-08-20 14:36:09 Rubrik: vilken dröm det vore! |
|
|
Åh jag skulle så hemskt gärna vilja köra en elkonverterad Buick Roadmaster 90-talare till vardags!! Jag avskyr verkligen bilar från fel sida millenieskiftet pga all trist grå plast, hårda säten, ful design, digital teknik och främst pga. felhjulsdriften som är det värsta som hänt i bilindustrin.
Tyvärr kommer jag behöva köpa en kangoo-ZE som första elbil eftersom jag ännu inte har råd att konvertera. Men om politikerna visade viljan, och det fanns enkla standalone-konverteringssatser med en 70-80kW motor, 50-70kWh batteri och 70-100kW snabbladdning för max 150k att köpa på marknaden (det är väl ändå ett ganska rimligt pris för de specifikationerna?) och att en kunde få tillgodoräkna sig bonusen på 60.000 efter konvertering, det skulle verkligen göra skillnad, då skulle jag kunna tänka mig att ta ett lån för att finansiera resten. I dagsläget skulle jag aldrig kunna tänka mig att lägga de pengarna på att köpa t.ex. en fabriksny Nissan E-NV200 eller nåt motsvarande, det skulle vara bortkastade pengar då jag ändå inte skulle trivas med den, trots eldriften.
Det måste ju finnas fler som mycket hellre kör gamla bilar med känsla och charm utan att vilja ha dåligt samvete för utsläppen? Tyvärr har troligtvis ingen storstadspolitiker ens förstått att folk kan ha ett bilintresse  _________________ Älskar 80-tals jänkare med V8 diesel som jag kör på HVO, och vill helst av allt ha en El-konverterad Fullsize US-van som bruksbil. Men kör just nu en Kangoo Maxi ZE -14 som är lite "usa-stylad"
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Twohundred Passiv
Registreringsdatum: 18 november 2018 Inlägg: 3
|
Postat: 2018-11-19 21:30:11 Rubrik: |
|
|
Håller med dig Oskar.
Jag äger en lågmilad och superfin Buick Estate Wagon från -87. Funderar seriöst på att nästa sommar bygga om till eldrift. Bilen är helt perfekt till en konvertering och genomför jag detta så beställer jag nog delarna från EV West. De har i dagsläget inget färdigt kit för min bil, men det är inte "rocket science". Att få hem delarna går med container och kostar inte skjortan. Även om totalsumman nog blir kännbar.
Kan Mike & Edd på Wheeler Dealer fixa till en Maserati så kan jag fixa min Buick.
Kontaktade idag Transportstyrelsen för att få veta vilken lag/förordning som gäller. Skall lusläsa den innan jag sätter igång.
Blir min konvertering lyckad kanske jag get mig på min original och lågmilad Cadillac från mitten av 60-talet. För en sak är säker, bensinpriset kommer gå upp, upp, upp...
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
OskarP Aktiv
Registreringsdatum: 05 juni 2018 Inlägg: 68 Ort: Dingelvik
|
Postat: 2018-11-19 21:42:22 Rubrik: |
|
|
Twohundred skrev: | Håller med dig Oskar.
Jag äger en lågmilad och superfin Buick Estate Wagon från -87. Funderar seriöst på att nästa sommar bygga om till eldrift. Bilen är helt perfekt till en konvertering och genomför jag detta så beställer jag nog delarna från EV West. De har i dagsläget inget färdigt kit för min bil, men det är inte "rocket science". Att få hem delarna går med container och kostar inte skjortan. Även om totalsumman nog blir kännbar.
Kan Mike & Edd på Wheeler Dealer fixa till en Maserati så kan jag fixa min Buick.
Kontaktade idag Transportstyrelsen för att få veta vilken lag/förordning som gäller. Skall lusläsa den innan jag sätter igång.
Blir min konvertering lyckad kanske jag get mig på min original och lågmilad Cadillac från mitten av 60-talet. För en sak är säker, bensinpriset kommer gå upp, upp, upp... |
Kul. Även om jag personligen inte skulle vilja bygga om en lågmilare då de enligt mig ska hållas så original som möjligt, en E85 konvertering skulle vara OK, eller om bilen avviker lite från original eller inte är i ett perfekt skick skulle en biogaskonvertering passa bra. Eller som i mitt fall med Oldsmobilen så kör jag den på HVO så behöver inget byggas om. Den har knappt gått 10.000mil och är i toppskick och känns som en ny bil att köra så det vore synd att ge sig på den, jag tycker att de lite mer "använda" bilarna lämpar sig bra till konvertering, om det fanns det kit jag pratar om på marknaden skulle jag direkt köpa en van eller buick roadmaster 90-talare med fräsch kaross men kanske långmilare eller sliten växellåda, så man får den billigt, och då är det ju ett perfekt objekt för elkonvertering. Tänk vad praktisk en sån elbil skulle bli, dessutom skulle jag ju få den exakt som jag vill ha den, allt analogt, enkelt uppbyggt, drivning i rätt ände osv. Vilken dröm!
och tänk också vad bra om "svensson" kunde ta sin volvo 740 och bygga om till eldrift genom att lämna in på en firma i Sverige som tar säg 200k för en komplett konvertering med material och att man får 60-70K i bonus istället för att som nu gynna nykonsumtion, det vore ett sant miljötänk, dessutom skulle en massa lokala verkstäder få jobb och pengarna skulle stanna lokalt, och inte hamna i globala börshajars fickor! (Och ja det är min dröm att en 740 eller 940 återigen skulle vara en vanlig bil på vägarna) _________________ Älskar 80-tals jänkare med V8 diesel som jag kör på HVO, och vill helst av allt ha en El-konverterad Fullsize US-van som bruksbil. Men kör just nu en Kangoo Maxi ZE -14 som är lite "usa-stylad"
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Twohundred Passiv
Registreringsdatum: 18 november 2018 Inlägg: 3
|
Postat: 2018-11-19 22:19:26 Rubrik: |
|
|
E85 konvertering stod först på listan, men samtidigt kan jag ändå tycka att el är rätt väg att gå. Då blir det mindre skatt till Magdalena, för skatten på E85 är tyvärr inte liten. Och det verkar som att E85 är på väg att bli ett passerat kapitel. Inga nya bilar säljs för E85 så snart är det borta från mackarna.
Men jag är alltid öppen för förslag. Min Buick har en original Oldsmobile 307 5.0 ltr vin code Y. Förgasaren är fyr-ports med CCC System (dator!). Känner du till någon bra och vettig sats för ombyggnad till E85? Kan ju köra på E85 några år tills eldriften är mer utvecklad.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
OskarP Aktiv
Registreringsdatum: 05 juni 2018 Inlägg: 68 Ort: Dingelvik
|
Postat: 2018-12-09 18:15:47 Rubrik: |
|
|
Twohundred skrev: | E85 konvertering stod först på listan, men samtidigt kan jag ändå tycka att el är rätt väg att gå. Då blir det mindre skatt till Magdalena, för skatten på E85 är tyvärr inte liten. Och det verkar som att E85 är på väg att bli ett passerat kapitel. Inga nya bilar säljs för E85 så snart är det borta från mackarna.
Men jag är alltid öppen för förslag. Min Buick har en original Oldsmobile 307 5.0 ltr vin code Y. Förgasaren är fyr-ports med CCC System (dator!). Känner du till någon bra och vettig sats för ombyggnad till E85? Kan ju köra på E85 några år tills eldriften är mer utvecklad. |
nåja, det är inte magdalena som ska ha pengarna, utan vårt allt dyrare och mer resurskrävande samhälle..
men hur som, om den har CCC förgasaren så är det lite knepigare att bygga om än en TBI motor, det måste nog göras den hårda vägen genom att öka munstyckenas storlek med 30%. iofs inte jätteavancerat. _________________ Älskar 80-tals jänkare med V8 diesel som jag kör på HVO, och vill helst av allt ha en El-konverterad Fullsize US-van som bruksbil. Men kör just nu en Kangoo Maxi ZE -14 som är lite "usa-stylad"
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
bowerner Nyfiken
Registreringsdatum: 13 januari 2017 Inlägg: 8 Ort: Torsås
|
Postat: 2019-01-02 10:15:07 Rubrik: Konvertering |
|
|
Konvertera en gammal kärra måste ju vara det mest miljövänliga som går att göra då man slipper utsläpp vid tillverkning av grundbilen. Håller ju som alla förstår inte med SFRO om att det förenklar att den blir ombyggt fordon och hade nyligen kontakt med Transportstyrelsen att nu 2 år efter jag fick rätt på DKW:n så är fortfarande inte besiktningens handbok ändrad utan alla får gå den långa vägen. I marknadsförings syfte så är ju de ombyggda största reklampelaren då de oftast är ute på alla bilträffar där det inte bara är elbils entusiasters. Vi håller nu på att uppgradera batterierna till återvunna Tesla batterier och har lyckat bygga en kommunikations lina så vi kan läsa ut all data från batterierna dator så vi kan använda den till vår dator i DKW:n.
Vad det gäller annan konvertering så var vårt nya projekt klart i höstas och kommer förbättras lite under vinter en Roadster Quadrafuel med en ombyggd Volvo B18, som går på 4 bränslen (Bensin, E85, Biogas, Vätgas) och ger på max effekt 300 hk. Motorn ser precis ut som den gjorde förr med fördelare, mekanisk pump, förgasare men allt är fejk väl dolt sitter direktinsprutning med alla givare som kan tänkas för att optimera en motor betydligt mer avancerat än de flesta produktionsbilarna idag. Så visst kan man behålla den gamla känslan av veteranbil men ändå få en högeffektiv miljövänlig motor. Så nu har man ju möjlighet att köra den på alla typer av bränsle.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
|
|
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet Du kan inte svara på inlägg i det här forumet Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet Du kan inte rösta i det här forumet
|
|