Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Lastvakt/lastbalansering
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Laddplatser/Laddning
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
tombe691
Elektrisk


Registreringsdatum: 03 juni 2017
Inlägg: 119

InläggPostat: 2018-10-31 20:58:04    Rubrik: Lastvakt/lastbalansering Svara med citat

Har en Keba P30 laddbox till min Renault Zoe. På vintern när man kommer hem från jobbet och spis, micro, vattenkokare, diskmaskin, tvättmaskin och så vidare är igång löser huvudsäkringen ut lite för ofta.

Ska nu enligt min plan i flera steg få lite bukt på detta. Första steget handlar om att mäta och visualisera förbrukningen över dygnet och veckan, månaden och årets timmar för att försöka se mönster. Tänkte använda Resi9 från Schneider till detta, någon som provat?

Sen är nästa tanke att med någon lastvakt eller lastbalansering försöka optimera flrbrukningen över dygnet. Bilen har möjlighet att sätta timer, men vad jag märkt av timern för att slå på värmen så litar jag inte på den. Jag vill inte stå utan ström en morgon, vill att bilen laddar så fort det finns ström, men att den kanske går ner i effekt eller tar en paus om det blir ont om ström. Min laddbox som följde bilen har ethernetingång, jag har förberett och satt i kabel i ena änden, men inte dragit vidare till routern än så länge. Osäker på vilken funktionalitet detta skulle kunna tillföra.

Tacksam för information, förslag, tankar, egna lösningar och så vidare!
_________________
nybliven elbilsägare!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1782

InläggPostat: 2018-11-01 07:41:59    Rubrik: Svara med citat

Jag körde med timer när jag hade de här problemen. Min förbrukning går ner kraftigt efter klockan 9 på kvällen och då var det aldrig några problem att ladda.
Finns lastvakter som kan stänga ner laddningen när belastningen är hög. Vet inte hur boxen mår av en sådan behandling, kanske finns ett mjukare sätt att sänka laddströmen i boxen?
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Mksen
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 oktober 2017
Inlägg: 199
Ort: Töreboda

InläggPostat: 2018-11-01 08:36:37    Rubrik: Svara med citat

Finns ju boxar som har funktionen inbyggd, men möjligt det går lösa med en extern koppling med
_________________
Nissan Leaf 2018 40Kw
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2226
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2018-11-01 11:37:17    Rubrik: Svara med citat

På min leaf så kan jag ställa tid som bilen får ladda.
Så min laddar kl 01.00 på natten fram till kl 16.00
Jag laddar på jobbet och bär jag kommer hem 16.30 så pluggar jag i kabeln men då väntar bilen till kl 01.00.

Finns det nått liknande på zoe?
_________________
Nissan Leaf
Renault Express
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Q
Aktiv


Registreringsdatum: 28 december 2017
Inlägg: 75

InläggPostat: 2018-11-01 12:39:04    Rubrik: Svara med citat

Hej.

Jag har en kund som jag byggde en lösning åt med hjälp av en överbliven belastningsvakt till en elpanna.

Belastningsvakten släpper ett relä vid stor belastning. t.ex matlagning, tvätt.

Det var ett par år sedan men jag tror det var en Keba P30 vi gjorde den operationen på. För den kunden blev det mycket billigt eftersom han hade själva belastningsvakten över från tiden med elpanna.
En ny sådan elbaronen lastvakt tror jag ligger runt 3000 kr.

Vad gäller laddbox och bil så är det ingen fara att avbryta och återuppta laddning igen.

Jag brukar framhäva Garos boxar med inbyggd lastvakt men ibland måste laddboxen slås av helt för att kunna klara en viss huvudsäkring och då är ovan nämda lösning bra. Tycker jag.......
_________________
Eltekniker
Förr Honda Civic 2,2-12
Nu 25/1-19 Kia e-niro
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tombe691
Elektrisk


Registreringsdatum: 03 juni 2017
Inlägg: 119

InläggPostat: 2018-11-13 19:36:54    Rubrik: behöver hitta en lösning Svara med citat

nu har huvudsäkringen gått 3 gånger på 2 dagar. Försöker få kontakt med elektrikern, är det extern belastningsvakt som är säkraste/billigaste alternativet? Eller är det bättre att köpa en ny laddbox med denna teknik inbyggd om den inte redan finns i min box?

Jag vill gärna inte glömma sätta bilen på laddning så helst sätter jag i sladden så fort jag kommer hem, tyvärr ska det ju då lagas mat och diskas.

Bilen har timer för laddningen men jag är osäker på jag vågar lita på den.
Vet att det fanns ett nätverksuttag på boxen när vi installerade den, har dock inte kopplat in detta ännu, någon som provat och vet vad man kan göra med hjälp av den?

mvh

Tomas Berggren
_________________
nybliven elbilsägare!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1181
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-11-13 21:25:06    Rubrik: Svara med citat

Manualen:
https://www.keba.com/web/downloads/e-mobility/KeContact_KCP20_30_ih_sv.pdf

Ska gå att ansluta till ditt närverk och logga in med ett lösenord om jag förstod rätt. Finns mer info på hemsidan.

En "Frigivningsingång [X1]" (enable på engelska) kan användas för att "pausa" laddningen. Så med hjälp av strömsensorer på inkommande ledningar borde det gå att fixa avstängning, utan att behöva kapa matningen till laddaren med en effektvakt.

Men det enklaste är väl att säkra upp till större säkringar?

Och kan du inte ladda bilen med lägre effekt?
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Q
Aktiv


Registreringsdatum: 28 december 2017
Inlägg: 75

InläggPostat: 2018-11-13 21:34:20    Rubrik: Svara med citat

Exxaxt.

Denna frigivningsanslutning kan du använda.
Antingen med ett enkelt ur som drar igång laddningen när huset går på sparlåga.
Eller så låter du en effektvakt styra så att den alltid kan ladda när det finns tillräcklig effekt tillgänglig.
Båda lösningarna här att använda med denna anslutning.

Din bil borde ladda upp sig ganska snabbt så jag tror båda alternativen är okej
_________________
Eltekniker
Förr Honda Civic 2,2-12
Nu 25/1-19 Kia e-niro
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tombe691
Elektrisk


Registreringsdatum: 03 juni 2017
Inlägg: 119

InläggPostat: 2018-11-14 08:32:44    Rubrik: många möjligheter Svara med citat

Eftersom jag före senaste året saknar erfarenhet inom området försöker jag lära mig och skapa en egen strategi. Bilen går att ladda långsammare, det går också att höja huvudsäkringen. Laddaren klarar allt mellan 3.7-22 kw. Men att höja huvudsäkringen kostar extra pengar och en av anledningarna till att jag skaffade elbil var att spara pengar.. det handlar i princip bara om november, december, januari och februari som strömmen inte räcker till dygnets alla timmar, dock majoriteten av dem. I vintras körde jag enfas de kallaste dagarna för att inte belasta i onödan.

Därför är min första del i planen fortfarande att mäta förbrukning över tid men det verkar svårare än planerat enligt elektrikern. Om det bara är 1-2 timmar som inte fungerar så handlar det ju om att antingen schemalägga senare, eller tillfälligt begränsa. I väntan på den perfekta lösningen testade jag timern igår, ska se om den ligger kvar eller om jag måste sätta den manuellt varje dag.

Då man ibland efter jobbet ska skjutsa barn till fotbollsmatch eller liknande vill jag gärna att bilen laddar så fort det är möjligt så den alltid är redo. Att ladda clever på stan för 4 kr per kw känns onödigt.

Frigivningsanslutningen lät intressant, var kan jag lära mig mer om detta?
_________________
nybliven elbilsägare!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Q
Aktiv


Registreringsdatum: 28 december 2017
Inlägg: 75

InläggPostat: 2018-11-14 08:39:23    Rubrik: Svara med citat

Hej.
Manualen och en någorlunda kompetent elektriker löser detta !

Om elektrikern inte känns kompetent så skall du ringa nästa.

Själv så opererar jag i Sörmland. Var bor du ?
_________________
Eltekniker
Förr Honda Civic 2,2-12
Nu 25/1-19 Kia e-niro
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tombe691
Elektrisk


Registreringsdatum: 03 juni 2017
Inlägg: 119

InläggPostat: 2018-11-14 08:59:00    Rubrik: Svara med citat

Finns på gränsen mellan sydöstra östergötland och nordöstra småland.

Försökte googla frigivningsanslutning men hittade i princip ingenting, finns det något annat namn för samma sak?
_________________
nybliven elbilsägare!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1181
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-11-14 09:27:33    Rubrik: Svara med citat

Som jag skrev, på engelska heter X1-ingången "Enable", d.v.s "Aktivera". Det är inget avancerat. Det är en av/på-ingång helt enkelt. Fördelen med att använda X1 jämfört med att klippa strömmen med en effektvakt är att kommunikationen med bilen lär fortsätta ifall X1 används. Avaktivering av laddningen med X1 lär göra att laddboxen säger åt bilen att den inte får förbruka ström för tillfället, vilket är snällare mot komponenterna än en trefaskontaktor som öppnar.

Ifall det finns någon enkel elektronik som kan övervaka strömmen över huvudsäkringarna och sedan aktivera/avaktivera X1 har du av/på lösningen ordnad. Borde vara billigare än en effektvakt eftersom att elektroniken inte behöver innehålla en stor trefaskontaktor. Men vad jag vet finns det inte någon färdig elektronik för detta, utan den behöver i så fall utvecklas. Det behövs 3 strömsensorer och några andra elektronikkomponenter. Jag tror att komponenterna skulla kosta ca 500kr om jag skulle göra det utan att ta betalt för arbetstiden (men jag har inte tid).

För att få en finare (dynamisk) reglering att fungera, behöver du antingen utforska vad som går att göra via nätverksanslutningen, eller helt enkelt köpa en box som är förberedd för strömreglering baserat på strömsensorer från början.

Om det går att ladda enfas men inte trefas låter det som att ditt hus belastar en av faserna mer än resten. Är det alltid samma huvudsäkring som går?
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1181
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-11-14 09:50:17    Rubrik: Svara med citat

Jag kom på ett annat sätt att lösa styrningen av X1 på!
Mät temperaturen på huvudsäkringen och avaktivera laddningen när säkringen når en viss temperatur (eller en viss temperatur över omgivningen).

Elektronikkomponenterna för att ordna detta kostar bara några tior. Kräver lite labbande för att hitta rätt gränser.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tombe691
Elektrisk


Registreringsdatum: 03 juni 2017
Inlägg: 119

InläggPostat: 2018-11-14 17:21:51    Rubrik: Svara med citat

1-fasladdaren klarar sig på en 10-amperesäkring och tar ca 24 timmar för att fylla batteriet, 3-fasladdaren har jag för mig om är satt på att dra ca 7 kw just nu. Det är tyvärr inte alltid samma fas som går. Jag testade timern igår i bilen och var tvungen att aktivera den idag igen, men det är ju ett enkelt alternativ, att den inte börjar ladda innan klockan 21 eller så. Tycker mest det är lite spännande generellt, och när jag såg att schneider har sitt system resi9 och att t.ex. chargestorm har boxar som kan anpassa efter vad som finns tillgängligt vill jag självklart ha en lösning där övriga i familjen slipper tänka mer än nödvändigt! Byta huvudsäkring mitt i vintern när det är 1 meter snö framför skåpet och det är 20 grader kallt ute är inte det roligaste..
_________________
nybliven elbilsägare!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
OskarP
Aktiv


Registreringsdatum: 05 juni 2018
Inlägg: 68
Ort: Dingelvik

InläggPostat: 2018-11-14 18:52:40    Rubrik: Svara med citat

jag har 3st överblivna eltech strömtrafos till salu för en hundring om någon vill bygga nåt eget.. de har varit till en 22kW elpatron jag hade hemma, har tyvärr inte kvar elektronikboxen då den smälte och satt ihop med pannan som byttes ut.
_________________
Älskar 80-tals jänkare med V8 diesel som jag kör på HVO, och vill helst av allt ha en El-konverterad Fullsize US-van som bruksbil. Men kör just nu en Kangoo Maxi ZE -14 som är lite "usa-stylad"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
becker
Elektrisk


Registreringsdatum: 25 februari 2011
Inlägg: 128
Ort: Utanför Gävle

InläggPostat: 2018-11-14 20:25:48    Rubrik: Svara med citat

Hur långt kör trådskaparen med sin Zoe?? Den klarar ju trefas och borde kunna laddas med ganska låg effekt per fas, och ändå få i skapligt med mil. Jag laddar med 10A en fas och har inga problem med att ladda tillbaka de 8 mil jag normalt åker per dag.
_________________
e-Golf -17
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tombe691
Elektrisk


Registreringsdatum: 03 juni 2017
Inlägg: 119

InläggPostat: 2018-11-15 11:40:52    Rubrik: Svara med citat

jag kör normalt mellan 15-20 mil om dagen men ibland blir det ytterligare 5 mil så det kan i princip vara tomt när jag kommer hem, alternativt att man ska iväg några mil senare på dagen med barnens fritidsaktiviteter. Som sagt för det mesta fungerar allt som det ska, men jag vill undvika de problem som uppstår under de tillfällen andra tunga laster konkurrerar om strömmen.
_________________
nybliven elbilsägare!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1181
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-11-15 12:57:23    Rubrik: Svara med citat

tombe691 skrev:
1-fasladdaren klarar sig på en 10-amperesäkring och tar ca 24 timmar för att fylla batteriet, 3-fasladdaren har jag för mig om är satt på att dra ca 7 kw just nu.


7kW trefas innebär 10A per fas. Ifall det alltid går att ladda enfas 10A, betyder det att den fasen är mindre belastad av huset. Om det går att jämna ut belastningen något mellan faserna, samt möjligtvis sänka laddströmmen till 8 eller 9A 3-fas borde ju problemet vara löst.

Har du även ett värmesystem/panna i huset som går på 3-fas?
En möjlighet att styra X1 är att koppla ett normalt slutet relä till X1, som aktiveras av pannan, så att laddboxen pausar laddningen när pannan går. Men då finns risk att bilen inte laddas alls ifall det är riktigt kallt någon natt.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tombe691
Elektrisk


Registreringsdatum: 03 juni 2017
Inlägg: 119

InläggPostat: 2018-11-15 13:56:35    Rubrik: Svara med citat

Förra året körde jag som sagt 1-fas större delen av vintern utan problem. Vet att man i nödfall ibland går upp till 13ampere, skulle det vara ett alternativ? Tror dock att 1-fasladdaren anpassar sig upp till 16 ampere? Så det kanske inte blir någon annan skillnad än att det går snabbare?

Det varierar vilken propp som går på huvudsäkringen men det är framförallt 2 det växlar mellan så jag kan tänka mig att den som inte har diskmaskin eller uttaget vi kör fritösen på slipper spikarna. Yes, elpatronen vill också ha sin 9 kw när det behövs, dock ganska sällan, men i värsta fall när det är -10 kanske det behövs lite varmvatten den tiden...

Men mäta först för att se hur det ser ut, därefter åtgärda

Såg i din signatur att du bytt batteri på din renault, har du skrivit om
det i någon annan tråd? Lät intressant... skicka gärna pm så slipper alla andra se detta i den här tråden.
_________________
nybliven elbilsägare!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1181
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-11-15 15:22:27    Rubrik: Svara med citat

Vad har du för huvudsäkringar då?

Ifall du kunde köra 10A enfasladdning samtidigt som 9kW elpatron var ju belastningen på en fas 23A
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Laddplatser/Laddning Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.