Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Renault Kangoo ZE
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Renault (Zoe, Kangoo, Twizy...)
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
OskarP
Aktiv


Registreringsdatum: 05 juni 2018
Inlägg: 64
Ort: Dingelvik

InläggPostat: 2018-10-15 11:02:41    Rubrik: Svara med citat

eGolf2015 skrev:
å så vill jag ju inte göra dig besviken men att sitta i bilen och vänta medans den laddar Shocked då skulle du nog behövt köpa en elbil med snabbladdare, och det hade gissningsvis varit ca 40-50' dyrare, minst...

jag vet, min plan var att åka de 8 milen till uddevalla, och ha då kanske 20% batteri kvar, och plugga i typ2 laddaren som finns utanför Max direkt så den börjar ladda med 3.5kw, då tar det typ nån timme eller två att ta sig igenom biltema och jula och alla gubbdagis, sedan kommer jag tillbaka och käkar mat och sedan går jag ut i bilen och "sover middag" en timme typ, då har det gått runt 3 timmar totalt och jag bör ha kommit upp i kanske 80% så jag kan ta mig hem.. ska iallafall prova.. Det smidigaste är ju att helt sonika ta min HVO drivna pickup de gånger jag behöver åka dit, men det går ändå nästan 30 liter soppa på en sån resa..
frågan är om den inbyggda "doppvärmaren" segar ner laddningshastigheten? om laddaren kan ta 16amp, lägger sig den här doppvärmaren på laddarens sekundärsida och då tar en bit av 16-amp kakan som istället skulle gått till batteriet, eller plockar den strömmen före laddaren så att batteriet fortfarande får sina 3.5 kw medan laddstolpen får ge mer än 16 ampere? om det är det förstnämnda så är det ju lite trist, då laddhastigheten sjunker. då vill jag ju hellre köra dieselvärmaren. men den verkar ju inte gå att starta när man laddar, mycket dumt! måste koppla om det isåfall.
_________________
Älskar 80-tals jänkare med V8 diesel som jag kör på HVO, och vill helst av allt ha en El-konverterad Fullsize US-van som bruksbil. Men kör just nu en Kangoo Maxi ZE -14 som är lite "usa-stylad"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eGolf2015
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 februari 2016
Inlägg: 112
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2018-10-15 14:12:38    Rubrik: Svara med citat

8 mil kan fungera men jag hade väntat tills jag kände mig säker på vad du kan förvänta dig av bilen innan jag ger mig ut på en 16 mils tur, såvida det inte hade funnits något laddställe med affär/fika/mat på vägen förstås. Det är lite att leva på gränsen.

Dock har jag kört 10 mil en dag utan att ladda emellan så det går, men jag har den korta varianten och rejält med luft i däcken (3 bar). Hade 10 km kvar i batteriet den gången när jag kom hem (jag gillar att ha marginaler och kör sällan e-Golfen under 30km kvar på batteriet).

Jag hade provat i sommartid med ca 15-20°C utetemperatur och låg hastighet, aldrig över 90 km/h och kanske helst i 70-80km/h.

Om jag minns rätt så ingår bärgning vid batteristopp i hyran (men det kan man nog få vänta ett tag på + att det är till närmsta uttag).
_________________
VW e-Golf 2015 'The Black Pearl'
Renault Kangoo Express II Z.E. Skåp 2012
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1965
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-10-15 15:27:40    Rubrik: Svara med citat

Elvärmen tar sin kraft från högspänningsbussen, och laddaren begränsar hur mycket ström som kommer dit. Alltså, slår du på värmen laddar batteriet långsammare.
Pausa laddningen i 10 minuter när du kommer tillbaka till bilen och kör bränslevärmaren för fullt, sedan kan du ta en tupplur i restvärmen. En vindrutematta isolerar och undviker kondens medan du snarkar.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3142
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2018-10-15 18:14:28    Rubrik: Svara med citat

OskarP skrev:

jag vet, min plan var att åka de 8 milen till uddevalla, och ha då kanske 20% batteri kvar, och plugga i typ2 laddaren som finns utanför Max direkt så den börjar ladda med 3.5kw, då tar det typ nån timme eller två att ta sig igenom biltema och jula och alla gubbdagis, sedan kommer jag tillbaka och käkar mat och sedan går jag ut i bilen och "sover middag" en timme typ, då har det gått runt 3 timmar totalt och jag bör ha kommit upp i kanske 80% så jag kan ta mig hem.. ska iallafall prova..


Ungefär som när man körde Leaf 2014 utan snabbladdare. Man lärde sig köra sakta och rulla in till jobbet med precis noll kvar! Laddstolpar på 3.7kW gav bara låga 3.X kW in till batteriet och det tog en salig tid att ladda. Sådana resor du nämner gjorde jag väldigt sällan. Där emot kunde man ju rulla in till jobbet med noll kvar på morgonen, eller till tågstationen när man skulle iväg så var det iaf hyfsat laddat när man skulle hem. Men om laddstolpen var upptagen eller ur funktion så var det kört.

Klurar själv på en enklare elbil igen att jobbpendla med men tyvärr hamnar man ju över 100k för Kangoo+batteri och då är det ju nära till en bil som även har snabbladdning så att den iaf går att ta till affären också och inte bara rulla till och från jobbet.


_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
OskarP
Aktiv


Registreringsdatum: 05 juni 2018
Inlägg: 64
Ort: Dingelvik

InläggPostat: 2018-10-16 07:03:32    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Elvärmen tar sin kraft från högspänningsbussen, och laddaren begränsar hur mycket ström som kommer dit. Alltså, slår du på värmen laddar batteriet långsammare.
Pausa laddningen i 10 minuter när du kommer tillbaka till bilen och kör bränslevärmaren för fullt, sedan kan du ta en tupplur i restvärmen. En vindrutematta isolerar och undviker kondens medan du snarkar.


Hmm, nää, så obekvämt vill jag inte ha det på tuppluren, jag får bygga om spänningsmatningen till dieselvärmaren så den får konstantström via knappen helt enkelt, eller åtminstone via "radioläget"
nån som vet var man får tag på elscheman?
_________________
Älskar 80-tals jänkare med V8 diesel som jag kör på HVO, och vill helst av allt ha en El-konverterad Fullsize US-van som bruksbil. Men kör just nu en Kangoo Maxi ZE -14 som är lite "usa-stylad"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
OskarP
Aktiv


Registreringsdatum: 05 juni 2018
Inlägg: 64
Ort: Dingelvik

InläggPostat: 2018-11-01 18:30:15    Rubrik: Svara med citat

Ingen här som vet hur man får tag i elscheman till kangoon för att kunna koppla om dieselvärmaren?

och så undrar jag hur besvärligt det hade varit att bygga in 2 laddare till så den kunde ladda med 3-fas 16amp? nån som provat? jag förstår ju att bilen kommunicerar med laddaren för att bryta laddningen när batteriet är fullt, frågan är om man skulle kunna lägga de 2 andra laddarna parallelt med den inbyggda så att de tar del av samma signal, eller om mina fördomar om modern teknik stämmer som vanligt så har det säkert byggts 2-vägskommunikation så laddaren svarar "OK" till bilen och därmed blir säkert en sån parallelkoppling omöjlig.
_________________
Älskar 80-tals jänkare med V8 diesel som jag kör på HVO, och vill helst av allt ha en El-konverterad Fullsize US-van som bruksbil. Men kör just nu en Kangoo Maxi ZE -14 som är lite "usa-stylad"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
C
Gäst





InläggPostat: 2018-11-08 22:26:00    Rubrik: Svara med citat

Oskar P, vad fick du ge för din Kangoo? Vad kostar leasingen av batteriet och var den värd köpet så här långt? Funderar på en som pendling bil samt bybil. Finns en på kvd nu.
Till överst på sidan
OskarP
Aktiv


Registreringsdatum: 05 juni 2018
Inlägg: 64
Ort: Dingelvik

InläggPostat: 2018-11-10 21:44:15    Rubrik: Svara med citat

C skrev:
Oskar P, vad fick du ge för din Kangoo? Vad kostar leasingen av batteriet och var den värd köpet så här långt? Funderar på en som pendling bil samt bybil. Finns en på kvd nu.

kan skicka PM med priset..
Batteriet kostar 650kr/månad om jag väljer minsta körsträckan på 750 mil/år.
men jag funderar på att friköpa det.
största nackdelen så här långt är att det inte går att köra dieselvärmaren när man har laddningen inkopplad, och att den tyvärr har halvljusautomatik och inte varselljus som alla andra nya bilar. känns som slöseri att åka runt med alla lampor tända på dagen på en elbil även om det inte är den stora förbrukaren..
_________________
Älskar 80-tals jänkare med V8 diesel som jag kör på HVO, och vill helst av allt ha en El-konverterad Fullsize US-van som bruksbil. Men kör just nu en Kangoo Maxi ZE -14 som är lite "usa-stylad"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Emma
Gäst





InläggPostat: 2018-11-24 21:05:07    Rubrik: Svara med citat

Hej! Vi har köpt en begagagnad Reault kangoo maxi express -13 för 3 veckor sen och försöker lära oss hur den fungerar. (det är vår första elbil)
1. Har en fråga om laddsladd: Bilen kom med bara en sladd; en Nissansladd för laddning hemma i vanliga vägguttaget. Köpte bilen från Bilia, säljaren där säger att bara en sladd ingår, betyder det att jag inte alls kan ladda på laddstolpar på stan? Eller att jag ska köpa en annan sladd? Sen säger instruktionsboken att den hemmasladden jag har bara är till för tillfällig laddning?
Ursäkta men jag får ingen ordning på sladd-terminologin. Typ 1 verkar vara kontakten i bilen? Vad heter hemma-sladden?
2. Vi har problem med att den inte laddar fullt (ska tillbaka till bilia och kollas upp), det står alltid att den har 45 eller 50 min kvar att ladda, även om den har stått flera dagar på laddning. Har provat att ladda på flera olika ställen, men bara med medföljande sladd. Borde väl vara något fel eller??

När bilen innan färd beräknar hur långt vi kan köra är det väldigt ojämnt från dag till dag, och efter första veckan sjönk det så att det nu aldrig är över 8 mil. Känns inte rimligt, hade räknat med 8-9 mil vid ekonomisk körning. Vad säger ni med erfarenhet?
Tacksam för tankar och erfarenheter!
Till överst på sidan
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 295

InläggPostat: 2018-11-24 22:36:15    Rubrik: Svara med citat

Med Nissan Leaf årsmodell 2014 med 24 kWh-batteriet får man med endast 1 st laddsladd. Det är en sådan där med en "tegelsten" på sladden. I ena ändan Typ1 kontakt och i andra ändan vanlig Schucko-kontakt för att sticka i vanligt 230 volts uttag.

Det kan hända att de kallar den för "tillfällig" i instruktionsboken. De tänker nog då på att man ska skaffa sig en väggladdbox. Men den "tillfälliga" duger utmärkt att ladda med varje dag.

Det är förvirrande med olika Typer på kontakter, ja näst obegripligt. Jag tror Renault har Typ2 på sina bilar, då det är så kallad europeisk standard.

Kangon ni har kanske har gått många mil, vilket innebär många laddningar? Då slits batteriet och räckvidd tappas. Kanske tidigare var firmabil? Men om ni betalar batterimånadshyra är det inte ert batteri utan batteriets ägare får se till att det är bra. Om inte bra får han byta ut det.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
OskarP
Aktiv


Registreringsdatum: 05 juni 2018
Inlägg: 64
Ort: Dingelvik

InläggPostat: 2018-11-27 12:54:57    Rubrik: Svara med citat

Emma skrev:
Hej! Vi har köpt en begagagnad Reault kangoo maxi express -13 för 3 veckor sen och försöker lära oss hur den fungerar. (det är vår första elbil)
1. Har en fråga om laddsladd: Bilen kom med bara en sladd; en Nissansladd för laddning hemma i vanliga vägguttaget. Köpte bilen från Bilia, säljaren där säger att bara en sladd ingår, betyder det att jag inte alls kan ladda på laddstolpar på stan? Eller att jag ska köpa en annan sladd? Sen säger instruktionsboken att den hemmasladden jag har bara är till för tillfällig laddning?
Ursäkta men jag får ingen ordning på sladd-terminologin. Typ 1 verkar vara kontakten i bilen? Vad heter hemma-sladden?
2. Vi har problem med att den inte laddar fullt (ska tillbaka till bilia och kollas upp), det står alltid att den har 45 eller 50 min kvar att ladda, även om den har stått flera dagar på laddning. Har provat att ladda på flera olika ställen, men bara med medföljande sladd. Borde väl vara något fel eller??

När bilen innan färd beräknar hur långt vi kan köra är det väldigt ojämnt från dag till dag, och efter första veckan sjönk det så att det nu aldrig är över 8 mil. Känns inte rimligt, hade räknat med 8-9 mil vid ekonomisk körning. Vad säger ni med erfarenhet?
Tacksam för tankar och erfarenheter!



1. det ska finnas 2 sladdar, en med vanlig schuko stickpropp och passande laddkontakt till bilen (typ 1 på årsmodell 12med excentriskt placerad laddlucka och typ 2 på 13 och uppåt med ladduttaget bak renaultmärket. Denna laddar med 10 amp enfas, 2.2kW
Den andra sladden ska ha kontakt mot bilens ladduttag samt en typ-2 kontakt för anslutning till offentliga laddstolpar. med denna kan man max ladda 16amp enfas, alltså 3.5kW
2. nu på vintern vill inte min heller ladda fullt, nålen stannar strax före 1:an på mätaren. om jag öppnar förardörrren så "vaknar den till liv" och börjar ladda en kort stund igen, upprepar jag detta 3-4 ggr så kommer den nästan upp i full laddning, men det tar tid.

att rangeberäkningen är ojämn beror på att den utgår från de senast körda milen för att beräkna återstående sträcka. ju snålare man kör desto högre beräknad range får man. har man kört hårt och nollställer så kan det stå typ 50km i range, men det ökar snabbt om man nollställer range och börjar köra långsamt, då ökar värdet "medan man kör"
om du håller inne en av knapparna längst ut på torkarspaken så nollställer du range.
_________________
Älskar 80-tals jänkare med V8 diesel som jag kör på HVO, och vill helst av allt ha en El-konverterad Fullsize US-van som bruksbil. Men kör just nu en Kangoo Maxi ZE -14 som är lite "usa-stylad"


Senast ändrad av OskarP den 2018-11-27 19:21:47, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
OskarP
Aktiv


Registreringsdatum: 05 juni 2018
Inlägg: 64
Ort: Dingelvik

InläggPostat: 2018-11-27 12:58:55    Rubrik: Svara med citat

haralt skrev:


Kangon ni har kanske har gått många mil, vilket innebär många laddningar? Då slits batteriet och räckvidd tappas. Kanske tidigare var firmabil? Men om ni betalar batterimånadshyra är det inte ert batteri utan batteriets ägare får se till att det är bra. Om inte bra får han byta ut det.

tyvärr har renault gjort om avtalen nu så alla som tecknar nya avtal får bara garanti för 60% av batterikapaciteten på 22kWh batteriet, och när batteriet blivit så dåligt är ju bilen näst intill oanvändbar. så de har allt listat ut hur de ska göra för att tjäna så mycket som möjligt, dessa skrivbordskapitalister!
min har dock gått 7000mil och enligt appen CanZE som jag installerade och kopplade upp via ELM327 interface så säger den att jag har 99% kapacitet kvar.. inte illa. funderar på att friköpa batteriet.
_________________
Älskar 80-tals jänkare med V8 diesel som jag kör på HVO, och vill helst av allt ha en El-konverterad Fullsize US-van som bruksbil. Men kör just nu en Kangoo Maxi ZE -14 som är lite "usa-stylad"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
drakbane
Nyfiken


Registreringsdatum: 06 oktober 2009
Inlägg: 5
Ort: Asmundtorp

InläggPostat: 2019-02-06 08:59:09    Rubrik: Svara med citat

https://shop.quickchargepower.com/DC-Fast-Charging_c10.htm

Ang snabbladdning
_________________
Joakim - the Optimizer....
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
OskarP
Aktiv


Registreringsdatum: 05 juni 2018
Inlägg: 64
Ort: Dingelvik

InläggPostat: 2019-02-09 13:16:16    Rubrik: Svara med citat

spännande... allt utom priset, och att behöva öppna huven för att plugga in..
_________________
Älskar 80-tals jänkare med V8 diesel som jag kör på HVO, och vill helst av allt ha en El-konverterad Fullsize US-van som bruksbil. Men kör just nu en Kangoo Maxi ZE -14 som är lite "usa-stylad"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
drakbane
Nyfiken


Registreringsdatum: 06 oktober 2009
Inlägg: 5
Ort: Asmundtorp

InläggPostat: 2019-04-09 20:34:09    Rubrik: Svara med citat

Så då har jag oxo köpt en Kangoo, en 5sitsig Maxi -13
Typ 1, 22kwh
Någon som vet var man köper billigast lösning för att kunna stoppa 16A i den?
Fick med båda kablarna, schuko > Typ 1, med tegelsten, samt type 2 > Typ 1 för att ladda från boxar.
_________________
Joakim - the Optimizer....
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1965
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2019-04-10 07:57:00    Rubrik: Svara med citat

Billigast är att köpa en begagnad 6-10-16A typ1 laddsladd, de dyker upp bl.a. här på forumet allt som oftast.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
C
Gäst





InläggPostat: 2019-04-11 11:27:11    Rubrik: Svara med citat

Hur vet jag vilken batteristorlek en begagnad Kangoo har? Finns två på KvD just nu som jag funderar på men har sett att det verkar vara ganska vanligt att fel batteristorlek anges i blocketannonser, ibland anges motorns effekt i annonsen. Finns det någonstans man kan kolla upp det?

Och när kom det större batteriet?
Till överst på sidan
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1965
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2019-04-11 12:58:27    Rubrik: Svara med citat

Du tar regnar och söker fordonsinfo hos transportstyrelsen. Under tekniska data finns "elektrisk räckvidd". 170km=lilla batteriet 270km=stora batteriet.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Lator
Elbilsguru


Registreringsdatum: 07 april 2007
Inlägg: 1246
Ort: Frösön

InläggPostat: 2019-04-17 11:50:54    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:
OskarP skrev:

jag vet, min plan var att åka de 8 milen till uddevalla, och ha då kanske 20% batteri kvar, och plugga i typ2 laddaren som finns utanför Max direkt så den börjar ladda med 3.5kw, då tar det typ nån timme eller två att ta sig igenom biltema och jula och alla gubbdagis, sedan kommer jag tillbaka och käkar mat och sedan går jag ut i bilen och "sover middag" en timme typ, då har det gått runt 3 timmar totalt och jag bör ha kommit upp i kanske 80% så jag kan ta mig hem.. ska iallafall prova..


Ungefär som när man körde Leaf 2014 utan snabbladdare. Man lärde sig köra sakta och rulla in till jobbet med precis noll kvar! Laddstolpar på 3.7kW gav bara låga 3.X kW in till batteriet och det tog en salig tid att ladda. Sådana resor du nämner gjorde jag väldigt sällan. Där emot kunde man ju rulla in till jobbet med noll kvar på morgonen, eller till tågstationen när man skulle iväg så var det iaf hyfsat laddat när man skulle hem. Men om laddstolpen var upptagen eller ur funktion så var det kört.

Klurar själv på en enklare elbil igen att jobbpendla med men tyvärr hamnar man ju över 100k för Kangoo+batteri och då är det ju nära till en bil som även har snabbladdning så att den iaf går att ta till affären också och inte bara rulla till och från jobbet.


Fick syn på detta inlägg nu och insåg då hur det såg ut i Sverige då vi körde hem den första Leafen från Malmö till Östersund i början av augusti... Wink
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Renault (Zoe, Kangoo, Twizy...) Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5
Sida 5 av 5

 
Hoppa till:  
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.09 sekunder att ladda.