Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Ägarupplevelser av Kia Soul 30

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Kia
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1460

InläggPostat: 2018-10-07 08:45:38    Rubrik: Ägarupplevelser av Kia Soul 30 Svara med citat

En tråd för upplevelser och erfarenheter av framförallt Soul 30kWh som elfi och kanske andra efterfrågar. Hjälp mig fylla på om era upplevelser när ni fått dom.

- Upplever hög kvalite på både inredning och karosspassning
- Finns 30kWh tillgängligt om man tar km x förbrukning
- Klimatanläggningen fungerar perfekt
- Låg ljudnivå i kupén, mer vindljud än vägljud vilket jag gillar.
- Som med Leaf, förbrukning skiljer mycket beroende på motorväg/småvägar
- Halvljus och helljus halvbra
- laddar alltid till 100% om man inte trixar med timers
- lättlastat bagage med stor öppning
- Förbrukningen har legat mellan 10,5 - 20,0 kWh/100km med klima på, 50-110km/t(verklig fart)
- Hastighetsmätaren visar 104km/t vid 100km/t
- rattvärme och justerbar ratt!
- stolvärme bak och ventilerade säten fram(skinnpaket)
- Kolla musikvideos eller film via USB minne (bara vid stillastående)
- tre valbara trögheter på servostyrningen

Totalt sett mycket nöjd, men den saknar en del lull lull,
Saknar regnsensor!!! App stöd får jag se hur mycket jag kommer sakna.
Känns inte lika pigg som leaf från start, har en fördröjning vid gaspådrag som på i3
_________________
2016 i3 rex 22 kWh
2019 Soul 35 kWh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Elmil
Elektrisk


Registreringsdatum: 15 mars 2015
Inlägg: 209
Ort: Smedjebacken

InläggPostat: 2018-10-07 09:56:14    Rubrik: Re: Ägarupplevelser av Kia Soul 30 Svara med citat

Leaf skrev:
Känns inte lika pigg som leaf från start, har en fördröjning vid gaspådrag som på i3

Kommer du ihåg att trycka av "Eco"? Lätt att missa (startar alltid i eco-läge) och gör stor skillnad i responsen.
_________________
Kia Soul EV -15
SOH 97% / 11000 mil
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1460

InläggPostat: 2018-10-07 12:57:46    Rubrik: Re: Ägarupplevelser av Kia Soul 30 Svara med citat

Elmil skrev:
Leaf skrev:
Känns inte lika pigg som leaf från start, har en fördröjning vid gaspådrag som på i3

Kommer du ihåg att trycka av "Eco"? Lätt att missa (startar alltid i eco-läge) och gör stor skillnad i responsen.


Nä just, mest kört på eco, ska testa utan.

Kom på en annan grej jag stör mig på, ett högfrekvent pip typ 15-20khz, måste vrida huvudet lite åt vänster för att minska pipet Laughing
Tror ljudet kommer ufrån elektroniken där fram eller från instrumenteringen, var samma i demo bilen. Typ samma ljud man störde sig på i euroleaf.

Annars bra utrymmen fram och bak inklusive takhöjd, bättre huvudutrymme bak jämfört med Leaf.

Sen är ju karossdesignen helt outstanding galen



_________________
2016 i3 rex 22 kWh
2019 Soul 35 kWh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3002
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2018-10-07 13:26:08    Rubrik: Svara med citat

Innan det blir kallt... försätt bilen i 75kph enligt GPS och åk 50km på valfri landsväg. Jag upplever det som att efter 45km eller så så stabiliseras förbrukningen och man får ett värde som är vettigt. Just 75kph gör att vi kan jämföra mot mina tester i kraftpaketet Leaf 2 samt den lilla Zoe41.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JohanG
Passiv


Registreringsdatum: 06 augusti 2018
Inlägg: 3

InläggPostat: 2018-10-07 17:11:35    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:
Innan det blir kallt... försätt bilen i 75kph enligt GPS och åk 50km på valfri landsväg. Jag upplever det som att efter 45km eller så så stabiliseras förbrukningen och man får ett värde som är vettigt. Just 75kph gör att vi kan jämföra mot mina tester i kraftpaketet Leaf 2 samt den lilla Zoe41.


Tror dessvärre att det blir svårt att få fram något bra jämförelseunderlag om förhållandena i övrigt inte är lika. Med/Motvind och höjdskillnader kan ge ganska betydande variationer, yttertemperatur, och ev värta på vägbanan också. Tror att det tyvärr blir lite svårt att få till en bra jämförelse om man inte kan köra vid samma tillfälle, eller har ett större antal mätningar att medelvärdesbilda över. Exvis som på tyska spritmonitor där medlet sannolikt är hyfsat representativt för skillnaden mellan olika modeller.
_________________
Hyundai Ioniq -17
Zoe 22kWh -15
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1460

InläggPostat: 2018-10-07 22:42:59    Rubrik: Svara med citat

JohanG skrev:
Henke2 skrev:
Innan det blir kallt... försätt bilen i 75kph enligt GPS och åk 50km på valfri landsväg. Jag upplever det som att efter 45km eller så så stabiliseras förbrukningen och man får ett värde som är vettigt. Just 75kph gör att vi kan jämföra mot mina tester i kraftpaketet Leaf 2 samt den lilla Zoe41.


Tror dessvärre att det blir svårt att få fram något bra jämförelseunderlag om förhållandena i övrigt inte är lika. Med/Motvind och höjdskillnader kan ge ganska betydande variationer, yttertemperatur, och ev värta på vägbanan också. Tror att det tyvärr blir lite svårt att få till en bra jämförelse om man inte kan köra vid samma tillfälle, eller har ett större antal mätningar att medelvärdesbilda över. Exvis som på tyska spritmonitor där medlet sannolikt är hyfsat representativt för skillnaden mellan olika modeller.


Japp! Men kan testa på relativt slät torr väg med samma start/slutpunkt.
Har en kompis som beställt en leaf40 leasing, kanske kan köra samtidigt som honom sen.
_________________
2016 i3 rex 22 kWh
2019 Soul 35 kWh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1460

InläggPostat: 2018-10-13 14:30:42    Rubrik: Svara med citat

Har gjort Henke2 testet nu, 50km totalt.
20 grader ute, sidvind 5m/s, vinterdäck 2,5bar utan dubb, 8,6mm mönsterdjup, rullmotstånd C, samma start/mål punkt. Farthållare 79km/t, 75km/t gps, snitthastighet 70km/t. Lite kuperat, en rondell och en kort 60 zon men snittförbrukningen var samma före och efter dessa ”hinder”, bara fläkt på kliman.
Resultat 13,1kWh/100km
_________________
2016 i3 rex 22 kWh
2019 Soul 35 kWh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3002
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2018-10-13 14:40:09    Rubrik: Svara med citat

Leaf skrev:
Har gjort Henke2 testet nu, 50km totalt.
20 grader ute, sidvind 5m/s, vinterdäck 2,5bar utan dubb, 8,6mm mönsterdjup, rullmotstånd C, samma start/mål punkt. Farthållare 79km/t, 75km/t gps, snitthastighet 70km/t. Lite kuperat, en rondell och en kort 60 zon men snittförbrukningen var samma före och efter dessa ”hinder”, bara fläkt på kliman.
Resultat 13,1kWh/100km


Toppenbra gjort! Jämfört mot Leaf så är det ju i linje med vad man kunnat anta från det man sett på nätet.

Soul 30 1.31kWh/mil
Leaf40 1.4kWh/mil
Zoe41 R90 1.64kWh/mil

Hade varit kul om någon med Ioniq krokade på Smile
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1460

InläggPostat: 2018-10-15 11:22:10    Rubrik: Svara med citat

Hade lite småärenden på förmiddagen och kombinerade det med ett snåltest.
Mest stadskörning 30-40-50-60-70 zoner, snitthastighet 39km/t. 16 grader. Bara fläkt. Långsam acceleration/deceleration. 48km totalt.
Förbrukning 10,0kWh/100km
Känns som farthållaren och vinden ökade förbrukningen en del i Henke2 testet.
_________________
2016 i3 rex 22 kWh
2019 Soul 35 kWh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3002
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2018-10-15 11:36:49    Rubrik: Svara med citat

Leaf skrev:
Känns som farthållaren och vinden ökade förbrukningen en del i Henke2 testet.


Det skall ju gå att göra ett test utan att gå på dass innan och hålla andan hela vägen. Farthållare och AC är ju naturligt okej, men det är ju mera rättvist ju mer kring 20grader man kan hålla sig för att trolla bort yttre påverkningar.

Björn nyland fortsätter ju sina tester i 90km/h vilket också är enormt värdefullt.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Cyprezz
intresserad


Registreringsdatum: 10 mars 2016
Inlägg: 33

InläggPostat: 2018-10-29 21:44:26    Rubrik: Svara med citat

Min upplevelse är som första inlägget. 

Bilen känns gediget ihoppskruvat inget som skramlar eller liknande. Samma kvalite på laddkablar. 

Kör läge B på automaten härligt att styra inbromsningen med gaspedalen istället för bromsen. 

Kör eco off tycker gasen blir för svampig annars. Den drar 81kw vid full gas oavsett så tror inte det hjälper så mycket med eco jämfört med utan om man inte har okänslig högerfot. 

Bra att kunna ställa in styrresponsen. 

Tycks som medtrafikanter stör sig på varseljuset som jag ej finner var jag kan stänga av det. 

Stör mig att det inte går att ställa in att laddningen skall sluta vid exempelvis 80%
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Cyprezz
intresserad


Registreringsdatum: 10 mars 2016
Inlägg: 33

InläggPostat: 2018-11-05 20:49:09    Rubrik: Svara med citat

Vad har ni andra för beräknad räckvidd vid fullt batteri? Jag har 169km går den efter senaste körmönstret eller temperatur o.s.v?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1460

InläggPostat: 2018-11-05 21:21:15    Rubrik: Svara med citat

Cyprezz skrev:
Vad har ni andra för beräknad räckvidd vid fullt batteri? Jag har 169km går den efter senaste körmönstret eller temperatur o.s.v?


Haft mellan 160-220km. Den verkar räkna ett snitt under lång sträcka, flera laddningar verkar det som. Så om du kör som du gjort innan så kommer du 169km. Du kommer lätt längre om du kör saktare.
När Leaf visade 169km kom jag ungefär 100km, fast jag inte ändrat körsätt.

Jämfört med vår gamla Leaf24 (87% SOH leafspy) kommer vi precis dubbelt så långt på en laddning med soul30

Batteriet verkar inkört nu, 31-32kWh tillgängligt!
_________________
2016 i3 rex 22 kWh
2019 Soul 35 kWh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Cyprezz
intresserad


Registreringsdatum: 10 mars 2016
Inlägg: 33

InläggPostat: 2018-11-06 21:45:38    Rubrik: Svara med citat

Ok inte kört några långresor än. Kört stadskörning det är ju så härligt vridmoment så det blir ingen snålkörning.

Har du hittat vilken hastighet förbrukningen skeenar på motorväg d.v.s. vilken hastighet bör man hålla sig under?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1460

InläggPostat: 2018-11-06 22:13:19    Rubrik: Svara med citat

Nja, har inget bra svar på det.
Men det som jag spontant upplever är att man måste köra väldigt sakta, typ max 60-65km/t (gröna området på hastighetsmätaren) för att få låg förbrukning. Redan vid 80 så är förbrukningen mycket högre, men sen om jag ökar till 100km/t så tycker jag inte förbrukningen ökar så mycket jämfört med 80km/t alltså.
Men det låter ju lite konstigt och i leafen steg förbrukningen mycket mer 80-100. Men bara en känsla, inte testat så noga.
_________________
2016 i3 rex 22 kWh
2019 Soul 35 kWh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Cyprezz
intresserad


Registreringsdatum: 10 mars 2016
Inlägg: 33

InläggPostat: 2018-11-07 17:39:42    Rubrik: Svara med citat

Det gröna området stämmer ganska väl med vad jag upplever. Det går ju inte att nå econivå 8 om man inte håller sig där.

Av det lilla jag testat olika hastigheter på motorväg verkar det vara en ganska linjär ökning av förbrukningen mellan 90, 100, och 110
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Kia Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.