Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Teoret.beräkn.körsträcka Leaf 24,30,40,60kWh batt.temp beakt
Gå till sida Föregående  1, 2, 3
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
LarsA
Forumstammis


Registreringsdatum: 08 februari 2016
Inlägg: 369
Ort: Rögla

InläggPostat: 2018-11-07 17:23:26    Rubrik: Svara med citat

Om du följer hastighetsgränsen enligt Leafens mätare så klarar du det galant.

Körde idag 19 mil varav 13 mil 110 km/h, 5 mil 100 km/h och resten 50-70 km/h. 15% kvar i batteriet dock fint väder med nästan vindstilla och +10 C. Hastigheterna enligt Leafens mätare.
_________________
BMW i3rex -15
Leaf LE40 -18
fd Leaf24 -15
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 223

InläggPostat: 2018-11-11 10:30:44    Rubrik: Svara med citat

raderat inlägg


Senast ändrad av haralt den 2018-11-12 09:12:45, ändrad totalt 3 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 223

InläggPostat: 2018-11-12 09:11:43    Rubrik: Svara med citat

Jag lade in i 1:a inlägget, längs ner, en länk till min detaljberäkning för Leaf 40 kWh, med mängder med delberäkningsresultat.

Man ser bl.a att det kostar 0,058 kWh/grad C om man skulle värma batteripacket. Skulle man värma batteripacket från -10 grader till +10 grader, kostade det 1,16 kWh energi ur batteriet.

Man ser också, 3:e kolumn från vänster, att om man kör i 90 km/h, ingen klima, plan väg, Energiklass G på däcken, batteri och utomhustemp 20 grader, torr väg, att varje pouch-cell levererar 20,14 Ampère. (varje enskild battericell kallas pouch-cell och finns 192 st). Imponerande! Man kan då hålla på att köra i 2,55 h, och kommer 23,0 mil.

Man ser också att vid 90 km/h är lagrad rörelseenergi i bilen 0,15 kWh. De får man tillbaka då man regenererar, minus förluster, när man går ner till 0 km/h. Vidare ser man att elmotorn ger 0,67 kW värmeförlust. Omriktaren ger 0,71 kW värmeförlust. Det skulle kunna användas för kupévärme. Gör det det idag?

Man ser där också vad energiklassen på däcken gör på räckvidden.

En uppskattning av ökningen av batteripacktemperaturen visas. Inre motståndet för Leaf 40 kWh-batteripacket antas då till 6 milliOhm vid 20 oC, om det är korrekt inre motstånd, vet jag inte. Det är tagit från tillverkaren Kokams liknande Li-jonbatterier som anges ha 8 milliOhm av pouchcell-typ.

Jag har inte lyckats få någon klarhet i huruvida Leaf 24, 30 och 40 kWh har någon kylning av batteripacket. Det verkar vara en kåpa om batteripacket. Hermetisk? Finns fläkt för att med luft kyla modulerna i batteripacket?
Eller sker kylning av luft med hjälp av fartvinden? Eller ingen kylning över huvudtaget, utan bara kylning via värmeledningen genom batteripackkåpan till omgivningen, i så fall erbarmligt dålig kylning.

I 4:a kolumnen från höger i pdf-arket, är en konstant acceleration på 0,5 m/s^2 angiven. Beräkningsresultaten såsom accelerationsmotstånd[N], är endast momentant för den. Jag vill visa att det kostar att accelerera. Det går ju inte att accelerera så länge med 0,5 m/s^2 utgående från 90 km/h. Faktiskt bara ca 30 sekunder, då man är uppe i bilens maxmala hastighet på 144 km/h. (Accelererar man ett föremål konstant med 0,50 m/s^2 utgående från 90 km/h under 0,56 h, då skulle man komma upp i svindlande 3719 km/h, dvs ca 3 Mach, överljudsfart alltså.) Beräkningsresultaten är för en konstant hållen hastighet under hela färden.

17 nov. 2018: lade till litet fler beräkningsfall i pdf-beräkningsarket, "beräkningLeaf40kWh.pdf". och anger nu även förbrukningen kWh/mil.
Jag såg att jag hade räknat fel på batteripackuppvärmningen. Den ökar mer än min tidigare beräkning visade, nämligen dubbelt. Jag räknar med att batteripaket är adiabatiskt, dvs har inget energiutbyte med omgivningen. Det är klart inte helt korrekt. Men Leafs batteripack har ingen som helst aktiv kylning, inte ens en liten luftfläkt, som cirkulerar luften inne i den hermetiska stängda batteripacklådan, vad jag förstår.
Jag tror jag sett en vatteninläckagetest, där batteripacket dränkts i vatten och tydligen var tätt. Då måste det vara väldigt tätt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Sida 3 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.42 sekunder att ladda.