Föregående ämne :: Nästa ämne |
Författare |
Meddelande |
Leaf Elbilsguru

Registreringsdatum: 13 januari 2012 Inlägg: 1662
|
Postat: 2018-10-07 08:45:38 Rubrik: Ägarupplevelser av Kia Soul 30 |
|
|
En tråd för upplevelser och erfarenheter av framförallt Soul 30kWh som elfi och kanske andra efterfrågar. Hjälp mig fylla på om era upplevelser när ni fått dom.
- Upplever hög kvalite på både inredning och karosspassning
- Finns 30kWh tillgängligt om man tar km x förbrukning
- Klimatanläggningen fungerar perfekt
- Låg ljudnivå i kupén, mer vindljud än vägljud vilket jag gillar.
- Som med Leaf, förbrukning skiljer mycket beroende på motorväg/småvägar
- Halvljus och helljus halvbra
- laddar alltid till 100% om man inte trixar med timers
- lättlastat bagage med stor öppning
- Förbrukningen har legat mellan 10,5 - 20,0 kWh/100km med klima på, 50-110km/t(verklig fart)
- Hastighetsmätaren visar 104km/t vid 100km/t
- rattvärme och justerbar ratt!
- stolvärme bak och ventilerade säten fram(skinnpaket)
- Kolla musikvideos eller film via USB minne (bara vid stillastående)
- tre valbara trögheter på servostyrningen
Totalt sett mycket nöjd, men den saknar en del lull lull,
Saknar regnsensor!!! App stöd får jag se hur mycket jag kommer sakna.
Känns inte lika pigg som leaf från start, har en fördröjning vid gaspådrag som på i3 _________________ Model 3
Köpa Tesla med 1500km gratis supercharging?
https://ts.la/magnus93984
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Elmil Elektrisk
Registreringsdatum: 15 mars 2015 Inlägg: 216 Ort: Smedjebacken
|
Postat: 2018-10-07 09:56:14 Rubrik: Re: Ägarupplevelser av Kia Soul 30 |
|
|
Leaf skrev: | Känns inte lika pigg som leaf från start, har en fördröjning vid gaspådrag som på i3 |
Kommer du ihåg att trycka av "Eco"? Lätt att missa (startar alltid i eco-läge) och gör stor skillnad i responsen. _________________ Soul EV -19
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Leaf Elbilsguru

Registreringsdatum: 13 januari 2012 Inlägg: 1662
|
Postat: 2018-10-07 12:57:46 Rubrik: Re: Ägarupplevelser av Kia Soul 30 |
|
|
Elmil skrev: | Leaf skrev: | Känns inte lika pigg som leaf från start, har en fördröjning vid gaspådrag som på i3 |
Kommer du ihåg att trycka av "Eco"? Lätt att missa (startar alltid i eco-läge) och gör stor skillnad i responsen. |
Nä just, mest kört på eco, ska testa utan.
Kom på en annan grej jag stör mig på, ett högfrekvent pip typ 15-20khz, måste vrida huvudet lite åt vänster för att minska pipet
Tror ljudet kommer ufrån elektroniken där fram eller från instrumenteringen, var samma i demo bilen. Typ samma ljud man störde sig på i euroleaf.
Annars bra utrymmen fram och bak inklusive takhöjd, bättre huvudutrymme bak jämfört med Leaf.
Sen är ju karossdesignen helt outstanding
 _________________ Model 3
Köpa Tesla med 1500km gratis supercharging?
https://ts.la/magnus93984
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Henke2 Elbilsguru

Registreringsdatum: 21 oktober 2013 Inlägg: 3205 Ort: Ljungby
|
Postat: 2018-10-07 13:26:08 Rubrik: |
|
|
Innan det blir kallt... försätt bilen i 75kph enligt GPS och åk 50km på valfri landsväg. Jag upplever det som att efter 45km eller så så stabiliseras förbrukningen och man får ett värde som är vettigt. Just 75kph gör att vi kan jämföra mot mina tester i kraftpaketet Leaf 2 samt den lilla Zoe41. _________________ http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
JohanG Passiv
Registreringsdatum: 06 augusti 2018 Inlägg: 3
|
Postat: 2018-10-07 17:11:35 Rubrik: |
|
|
Henke2 skrev: | Innan det blir kallt... försätt bilen i 75kph enligt GPS och åk 50km på valfri landsväg. Jag upplever det som att efter 45km eller så så stabiliseras förbrukningen och man får ett värde som är vettigt. Just 75kph gör att vi kan jämföra mot mina tester i kraftpaketet Leaf 2 samt den lilla Zoe41. |
Tror dessvärre att det blir svårt att få fram något bra jämförelseunderlag om förhållandena i övrigt inte är lika. Med/Motvind och höjdskillnader kan ge ganska betydande variationer, yttertemperatur, och ev värta på vägbanan också. Tror att det tyvärr blir lite svårt att få till en bra jämförelse om man inte kan köra vid samma tillfälle, eller har ett större antal mätningar att medelvärdesbilda över. Exvis som på tyska spritmonitor där medlet sannolikt är hyfsat representativt för skillnaden mellan olika modeller. _________________ Hyundai Ioniq -17
Zoe 22kWh -15
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Leaf Elbilsguru

Registreringsdatum: 13 januari 2012 Inlägg: 1662
|
Postat: 2018-10-07 22:42:59 Rubrik: |
|
|
JohanG skrev: | Henke2 skrev: | Innan det blir kallt... försätt bilen i 75kph enligt GPS och åk 50km på valfri landsväg. Jag upplever det som att efter 45km eller så så stabiliseras förbrukningen och man får ett värde som är vettigt. Just 75kph gör att vi kan jämföra mot mina tester i kraftpaketet Leaf 2 samt den lilla Zoe41. |
Tror dessvärre att det blir svårt att få fram något bra jämförelseunderlag om förhållandena i övrigt inte är lika. Med/Motvind och höjdskillnader kan ge ganska betydande variationer, yttertemperatur, och ev värta på vägbanan också. Tror att det tyvärr blir lite svårt att få till en bra jämförelse om man inte kan köra vid samma tillfälle, eller har ett större antal mätningar att medelvärdesbilda över. Exvis som på tyska spritmonitor där medlet sannolikt är hyfsat representativt för skillnaden mellan olika modeller. |
Japp! Men kan testa på relativt slät torr väg med samma start/slutpunkt.
Har en kompis som beställt en leaf40 leasing, kanske kan köra samtidigt som honom sen. _________________ Model 3
Köpa Tesla med 1500km gratis supercharging?
https://ts.la/magnus93984
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Leaf Elbilsguru

Registreringsdatum: 13 januari 2012 Inlägg: 1662
|
Postat: 2018-10-13 14:30:42 Rubrik: |
|
|
Har gjort Henke2 testet nu, 50km totalt.
20 grader ute, sidvind 5m/s, vinterdäck 2,5bar utan dubb, 8,6mm mönsterdjup, rullmotstånd C, samma start/mål punkt. Farthållare 79km/t, 75km/t gps, snitthastighet 70km/t. Lite kuperat, en rondell och en kort 60 zon men snittförbrukningen var samma före och efter dessa ”hinder”, bara fläkt på kliman.
Resultat 13,1kWh/100km _________________ Model 3
Köpa Tesla med 1500km gratis supercharging?
https://ts.la/magnus93984
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Henke2 Elbilsguru

Registreringsdatum: 21 oktober 2013 Inlägg: 3205 Ort: Ljungby
|
Postat: 2018-10-13 14:40:09 Rubrik: |
|
|
Leaf skrev: | Har gjort Henke2 testet nu, 50km totalt.
20 grader ute, sidvind 5m/s, vinterdäck 2,5bar utan dubb, 8,6mm mönsterdjup, rullmotstånd C, samma start/mål punkt. Farthållare 79km/t, 75km/t gps, snitthastighet 70km/t. Lite kuperat, en rondell och en kort 60 zon men snittförbrukningen var samma före och efter dessa ”hinder”, bara fläkt på kliman.
Resultat 13,1kWh/100km |
Toppenbra gjort! Jämfört mot Leaf så är det ju i linje med vad man kunnat anta från det man sett på nätet.
Soul 30 1.31kWh/mil
Leaf40 1.4kWh/mil
Zoe41 R90 1.64kWh/mil
Hade varit kul om någon med Ioniq krokade på  _________________ http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Leaf Elbilsguru

Registreringsdatum: 13 januari 2012 Inlägg: 1662
|
Postat: 2018-10-15 11:22:10 Rubrik: |
|
|
Hade lite småärenden på förmiddagen och kombinerade det med ett snåltest.
Mest stadskörning 30-40-50-60-70 zoner, snitthastighet 39km/t. 16 grader. Bara fläkt. Långsam acceleration/deceleration. 48km totalt.
Förbrukning 10,0kWh/100km
Känns som farthållaren och vinden ökade förbrukningen en del i Henke2 testet. _________________ Model 3
Köpa Tesla med 1500km gratis supercharging?
https://ts.la/magnus93984
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Henke2 Elbilsguru

Registreringsdatum: 21 oktober 2013 Inlägg: 3205 Ort: Ljungby
|
Postat: 2018-10-15 11:36:49 Rubrik: |
|
|
Leaf skrev: | Känns som farthållaren och vinden ökade förbrukningen en del i Henke2 testet. |
Det skall ju gå att göra ett test utan att gå på dass innan och hålla andan hela vägen. Farthållare och AC är ju naturligt okej, men det är ju mera rättvist ju mer kring 20grader man kan hålla sig för att trolla bort yttre påverkningar.
Björn nyland fortsätter ju sina tester i 90km/h vilket också är enormt värdefullt. _________________ http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Cyprezz Aktiv
Registreringsdatum: 10 mars 2016 Inlägg: 82
|
Postat: 2018-10-29 21:44:26 Rubrik: |
|
|
Min upplevelse är som första inlägget.
Bilen känns gediget ihoppskruvat inget som skramlar eller liknande. Samma kvalite på laddkablar.
Kör läge B på automaten härligt att styra inbromsningen med gaspedalen istället för bromsen.
Kör eco off tycker gasen blir för svampig annars. Den drar 81kw vid full gas oavsett så tror inte det hjälper så mycket med eco jämfört med utan om man inte har okänslig högerfot.
Bra att kunna ställa in styrresponsen.
Tycks som medtrafikanter stör sig på varseljuset som jag ej finner var jag kan stänga av det.
Stör mig att det inte går att ställa in att laddningen skall sluta vid exempelvis 80%
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Cyprezz Aktiv
Registreringsdatum: 10 mars 2016 Inlägg: 82
|
Postat: 2018-11-05 20:49:09 Rubrik: |
|
|
Vad har ni andra för beräknad räckvidd vid fullt batteri? Jag har 169km går den efter senaste körmönstret eller temperatur o.s.v?
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Leaf Elbilsguru

Registreringsdatum: 13 januari 2012 Inlägg: 1662
|
Postat: 2018-11-05 21:21:15 Rubrik: |
|
|
Cyprezz skrev: | Vad har ni andra för beräknad räckvidd vid fullt batteri? Jag har 169km går den efter senaste körmönstret eller temperatur o.s.v? |
Haft mellan 160-220km. Den verkar räkna ett snitt under lång sträcka, flera laddningar verkar det som. Så om du kör som du gjort innan så kommer du 169km. Du kommer lätt längre om du kör saktare.
När Leaf visade 169km kom jag ungefär 100km, fast jag inte ändrat körsätt.
Jämfört med vår gamla Leaf24 (87% SOH leafspy) kommer vi precis dubbelt så långt på en laddning med soul30
Batteriet verkar inkört nu, 31-32kWh tillgängligt! _________________ Model 3
Köpa Tesla med 1500km gratis supercharging?
https://ts.la/magnus93984
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Cyprezz Aktiv
Registreringsdatum: 10 mars 2016 Inlägg: 82
|
Postat: 2018-11-06 21:45:38 Rubrik: |
|
|
Ok inte kört några långresor än. Kört stadskörning det är ju så härligt vridmoment så det blir ingen snålkörning.
Har du hittat vilken hastighet förbrukningen skeenar på motorväg d.v.s. vilken hastighet bör man hålla sig under?
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Leaf Elbilsguru

Registreringsdatum: 13 januari 2012 Inlägg: 1662
|
Postat: 2018-11-06 22:13:19 Rubrik: |
|
|
Nja, har inget bra svar på det.
Men det som jag spontant upplever är att man måste köra väldigt sakta, typ max 60-65km/t (gröna området på hastighetsmätaren) för att få låg förbrukning. Redan vid 80 så är förbrukningen mycket högre, men sen om jag ökar till 100km/t så tycker jag inte förbrukningen ökar så mycket jämfört med 80km/t alltså.
Men det låter ju lite konstigt och i leafen steg förbrukningen mycket mer 80-100. Men bara en känsla, inte testat så noga. _________________ Model 3
Köpa Tesla med 1500km gratis supercharging?
https://ts.la/magnus93984
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Cyprezz Aktiv
Registreringsdatum: 10 mars 2016 Inlägg: 82
|
Postat: 2018-11-07 17:39:42 Rubrik: |
|
|
Det gröna området stämmer ganska väl med vad jag upplever. Det går ju inte att nå econivå 8 om man inte håller sig där.
Av det lilla jag testat olika hastigheter på motorväg verkar det vara en ganska linjär ökning av förbrukningen mellan 90, 100, och 110
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Cyprezz Aktiv
Registreringsdatum: 10 mars 2016 Inlägg: 82
|
Postat: 2019-01-11 22:35:07 Rubrik: Android auto |
|
|
Hej!
Hur får man igång Android auto?
Får kontakt via bluetooth men ej med kabel. Har laddat ner appen (om det är rätt). Funktionen är på i bilens radio.
Iphone funkar ju utan problem.
Behövs speciell kabel? _________________ Vespa custom elmoped
Kia Soul -19
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Beetleboy1963 Forumstammis
Registreringsdatum: 18 juni 2015 Inlägg: 323 Ort: Falköping
|
Postat: 2019-01-11 22:39:16 Rubrik: |
|
|
Vad jag förstått så måste kabeln ha trådar för data i sig vilket tydligen inte alla laddsladdar har.
Jag har inte ännu hunnit prova på min e-Niro men kan rapportera hur det går. _________________ Nutid: Kia e-Niro
Förut: BMW i3 60Ah 2016, Nissan Leaf 24 kWh 2015
Fossilt: VW 1200 typ-1 1963
Bygger: Eldriven ATV
Övrigt: 6,4 kW solceller
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Cyprezz Aktiv
Registreringsdatum: 10 mars 2016 Inlägg: 82
|
Postat: 2019-01-11 23:13:06 Rubrik: |
|
|
Ok tack skall prova med en originalsladd istället. _________________ Vespa custom elmoped
Kia Soul -19
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Beetleboy1963 Forumstammis
Registreringsdatum: 18 juni 2015 Inlägg: 323 Ort: Falköping
|
Postat: 2019-01-13 17:43:00 Rubrik: |
|
|
Jag provade Android auto idag, förvisso i e-Niro. Jag tog min telefons originalkabel och med den fungerade det fint. Har du provat? _________________ Nutid: Kia e-Niro
Förut: BMW i3 60Ah 2016, Nissan Leaf 24 kWh 2015
Fossilt: VW 1200 typ-1 1963
Bygger: Eldriven ATV
Övrigt: 6,4 kW solceller
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
|