Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Laddbox - vad ska man välja?
Gå till sida Föregående  1, 2
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Laddplatser/Laddning
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1993
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-10-31 09:47:31    Rubrik: Svara med citat

Frågan är hur avancerad lösning du behöver? Hur många mil åker ni med bilarna, och vid vilka tider på dygnet? Två bilar på varsin fas, som bara laddar 10A var på natten (timer) då ni inte badar bastu ger er ändå totalt 16 mil om dagen. Mindre med laddhybriden så klart. Räknar på två bilar i leafs storleksklass.
Om man någon gång har bråttom att ladda fullt, och endera bilen har trefasladdning så är det ju bra om man kan konfigurera om laddboxen tillfälligt.
Och frågan är hur många kronor är det värt att ha laddningen helt automatisk så att man aldrig behöver planera?
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Nissan Leaf -14 och Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jak
Passiv


Registreringsdatum: 27 augusti 2018
Inlägg: 4

InläggPostat: 2018-10-31 12:37:14    Rubrik: Svara med citat

Tack - relevanta frågor!

Jag kör 20-25 mil per dag, så när jag byter från laddhybrid till elbil så är det en märkbar mängd som behöver laddas varje natt. Och det är ungefär 18:30-06:00 som bilen är hemma och behöver laddas. Tyvärr har jag inte tillgång till någon destinationsladdare dagtid i normalfallet.

Den andra bilen kommer variera, men vi räknar med att det kan vara omkring 6 mil vissa dagar, andra dagar inget. Enstaka tillfällen 20-25 mil en dag, men då skall den kanske inte köras några märkbara sträckor dagen efter.

Och du sätter fingret på något viktigt - hur mycket är det värt för att göra det enkelt. Även om målsättningen är "så enkelt som möjligt", så finns det alltid ekonomiska aspekter att ta hänsyn till.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1993
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-10-31 13:57:12    Rubrik: Svara med citat

Ojdå, 25 + 6 mil = 60 kWh som skall laddas på 11,5 h, det innebär förutom lastbalansering att du i praktiken behöver trefasladdning och kontinuerligt strömuttag på 3x10A för den ena bilen och minst 1x10A i 6 timmar för den andra.

Du skulle kunna ha en box för bilen som skall åka långt, och se till att den alltid har sina 3x10A tillgängligt (säkra upp till minst 25A, kanske 30) och för den andra bilen en enklare enfasbox med strömvakt, så att den trottlar när bastaggregat, dammsugare etc går igång.

Om du lastbalanserar åka-långt-bilens box är det stor risk att den inte fått i sig tillräckligt under natten.
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Nissan Leaf -14 och Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jak
Passiv


Registreringsdatum: 27 augusti 2018
Inlägg: 4

InläggPostat: 2018-10-31 14:23:55    Rubrik: Svara med citat

Mm, det är många mil, men det är just det som gör att vi vill byta till elbil så snart som vi kan, både ur ekonomisk och miljösynvinkel.

Men intressant tanke att förenkla upplägget, och välja två boxar med olika inställningar. Och jag gissar att det skulle kunna bli en billigare lösning totalt sett. Den lösningen skall jag titta vidare på och se vad det kan innebära i kostnader. Men det skulle ju också göra att vi kan bygga ut stegvis och inte behöva ta hela investeringen på en gång.

Tack!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Mksen
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 oktober 2017
Inlägg: 199
Ort: Töreboda

InläggPostat: 2018-10-31 16:50:25    Rubrik: Svara med citat

inga problem klara behovet om man säkrar boxarna 20A med dynamisk lastvakt, sedan 25A huvudsäkring kör man båda boxarna (vissa har denna funktion) med en Master box och en slav box som fördelar tillgängligeffekt.
_________________
Nissan Leaf 2018 40Kw
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
delarium
Aktiv


Registreringsdatum: 10 november 2017
Inlägg: 92
Ort: Västerås

InläggPostat: 2018-10-31 19:04:58    Rubrik: Svara med citat

Någon som har hört något om Zappi 3-fas? Verkar vara den bästa boxen just nu, om man vill pricka in flera egenskaper men ändå vill göra boxen lite mer framtidssäkrad. Zappi skulle komma i slutet på året hörde jag, men inte hört något mer.
_________________
Nissan Leaf Tekna -19
Moderator
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 595

InläggPostat: 2018-10-31 20:01:58    Rubrik: Svara med citat

Det kryllar väl inte direkt av bilar med 3-fasladdning nu, och kanske inte om 1-2 år heller. Så risk finns att du måste säkra upp till 35A för att kunna ladda med 1-fas och få tillräckligt med energi under natten.

Så vilka elbilar kommer stå på gården om 1-2 år? Det kanske får bestämma tillvägagångssättet.
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jak
Passiv


Registreringsdatum: 27 augusti 2018
Inlägg: 4

InläggPostat: 2018-10-31 21:23:54    Rubrik: Svara med citat

Laddhybriden är en Kia Optima, och den kommer hänga med i 2-2,5 år till.

Den första elbilen blir mest troligt en mindre (för de kortare körsträckorna), typ en Zoe (som väl har 3-fas-laddning?). Kona ser ju intressant ut när den väl blir tillgänglig, men den är väl bara 1-fas (än så länge).

När laddhybriden skall bytas ut hoppas jag på lite fler bilar som har trefasladdning. Det behöver vara en kombi (hund...), helst med möjlighet till krok, och en bil som fungerar bra som pendlingsbil 20-25 mil om dagen.

Tesla S/X ligger för dyrt till (och 3 är en sedan). I-pace är trevlig att köra, men saknar ju 3-fas laddningen. E-tron verkar ju ha 3-fas laddning.

Men jag hoppas att jag 2021 har fler att välja på, som kanske pressar ner priset ett steg under I-Pace/E-Tron, men med vettiga laddmöjligheter.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
delarium
Aktiv


Registreringsdatum: 10 november 2017
Inlägg: 92
Ort: Västerås

InläggPostat: 2018-10-31 21:37:18    Rubrik: Svara med citat

MH skrev:
Det kryllar väl inte direkt av bilar med 3-fasladdning nu, och kanske inte om 1-2 år heller. Så risk finns att du måste säkra upp till 35A för att kunna ladda med 1-fas och få tillräckligt med energi under natten.

Så vilka elbilar kommer stå på gården om 1-2 år? Det kanske får bestämma tillvägagångssättet.


Allt handlar om tidshorisont. Idag eller 2-3 år framöver? Troligen främst 1-fas. Om 3-5år (förväntad livslängd, minst), inte alls otroligt ett fordon med 100-150kWh och 3fas ombordladdare.
_________________
Nissan Leaf Tekna -19
Moderator
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1645

InläggPostat: 2018-11-25 19:40:28    Rubrik: Svara med citat

Laddbox är i många fall dyrt och onödigt, röd handske eller blå med lite säkringar är väl lika säkert.
Men många boxar idag har olika bra funktioner.
Blev en eva connected för mig.
Det jag vill komma fram till är att man kan köpa laddbox ”begagnad” och ändå få ladda hemma stödet, vet ej om det framkommit i någon tråd.
Så för mig blev kostaden så här:
Nypris box ~ 14000kr
Ny box på blocket 7000kr
Installation 2400kr
Total kostnad box+installation 4700kr ink moms

Har sett många boxar på blocket till bra pris
_________________
Model 3
Köpa Tesla med 1500km gratis supercharging?
https://ts.la/magnus93984
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Laddplatser/Laddning Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2
Sida 2 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.06 sekunder att ladda.