Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Jordfelsbrytare TYP A eller TYP B ?

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Laddplatser/Laddning
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Q
Aktiv


Registreringsdatum: 28 december 2017
Inlägg: 66

InläggPostat: 2018-10-18 10:50:19    Rubrik: Jordfelsbrytare TYP A eller TYP B ? Svara med citat

På förekommen anledning vill jag visa vad elinstallationsreglerna
SS 436 40 00 anger för krav angående laddning av elfordon.

Sek handbok 444 rekommenderas för alla som vill sätta sig in i detta.
Pris 1200 kr på Adlibris.

Information om de nya elinstallationsreglerna SS 436 40 00 utg. 3, avseende laddning, jordfelsbrytare och användning av uttag för elfordonsladdning, är hämtade från Handbok 444. Notera att Handbok 444 tydliggör svenska avvikelser.
Vid AC­laddning av elfordon kan det generera DC­felströmmar från bilens omvandlare, vilket kan ge upphov till en mättad spole i vanliga jordfelsbrytare av typ A. Det innebär att en elanläggning kan bli livsfarlig då jordfelsbrytaren sätts ur funktion, eftersom den inte kommer att lösa ut vid en avvikande ström till jord. För att förhindra detta finns det nya krav. Detta är utdrag ur kapitel 722.531.2.101 Matning för elfordon i SS 4364000 utg:3
Varje inkopplingspunkt ska skyddas individuellt av JFB typ A eller B. Inkopplingspunkterna skall skyddas av: • Jordfelsbrytare typ B eller • Jordfelsbrytare typ A i samband med DC­felströmsövervakning som säkerställer frånkoppling vid en ström till jord i anläggningen. • Ovanstående gäller både 1­fas och 3­fas laddstationer, som är bestyckade med kontaktdon anpassade för el­fordonsladdning. Notera att kravet inte gäller för laddning av el­fordon med andra typer av uttag. Är en ladd­stolpe bestyckad med uttag för allmänbruk eller Industriuttag, är det inte krav för skydd mot nämnda DC­strömmar. Detta gäller då för Typ 1 och Typ 2­laddning. Man förbiser risken med eventuellt uppkomna DC­strömmar. Här gäller det att granska vad som ingår i en ladd station så den är försedd med kompletta skydd
_________________
Eltekniker
Förr Honda Civic 2,2-12
Nu 25/1-19 Kia e-niro
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1965
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-10-18 15:22:00    Rubrik: Svara med citat

Tack för att du tog dig tid att delge denna information.

Nu hoppas vi på en snar harmonisering av dessa regler i hela världen så att priserna på typ b går ned till lite mer rimliga nivåer.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Q
Aktiv


Registreringsdatum: 28 december 2017
Inlägg: 66

InläggPostat: 2018-10-18 18:50:07    Rubrik: Svara med citat

Tack tor.ake

Ja jag tror de flesta i branschen hoppas o tror att det går mer mot inbyggda dc skydd. Olika dc skydd är på stark frammarsch tack vare de allt fler solpanelinstallationer som utförs.

Förutom till laddboxar så är det inte så stor användning av JFB typ B.
Det kan behövas någon gång när en frekvensomriktare skall skyddas.
En typ A löser ofta ut då. Omvänt problem Very Happy

En typ B är dyr i huvudsak för att den är såpass ovanlig i jämförelse.
Kan inte säga exact men skulle tro att en typ B skulle kosta ungefär dubbelt så mycket som en typ A vid samma tillverkningsmängd o fabrikat.
Som det är nu så kostar den 4-6 gånger mera, det är för mycket.

Därför är det smartare att välja en box som inte behöver det skyddet.
Men det händer varje vecka att någon kund har köpt en box "billigt" själv och blir naturligtvis inte speciellt glad när jag då upplyser om detta med rätt JFB. Ofta blir det då dyrare än om kunden hade köpt en box av mig Very Happy
Men vadå, det är ju ett fritt land.

Kunden har alltid rätt att avböja ett installationsförslag.
Men vårt företag gör på det rätta sättet eller inte alls.

Vad många kunder missar är att de är anläggningsägare och därmed har fullt ansvar för sin anläggning. I det stora hela menat, inte specifikt laddboxar.
_________________
Eltekniker
Förr Honda Civic 2,2-12
Nu 25/1-19 Kia e-niro
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1781

InläggPostat: 2018-10-18 19:25:37    Rubrik: Re: Jordfelsbrytare TYP A eller TYP B ? Svara med citat

Q skrev:

Notera att kravet inte gäller för laddning av el­fordon med andra typer av uttag. Är en ladd­stolpe bestyckad med uttag för allmänbruk eller Industriuttag, är det inte krav för skydd mot nämnda DC­strömmar. Detta gäller då för Typ 1 och Typ 2­laddning. Man förbiser risken med eventuellt uppkomna DC­strömmar. Här gäller det att granska vad som ingår i en ladd station så den är försedd med kompletta skydd


Det betyder alltså att om man vill slippa en dyr investering i Typ B jordfelsbrytare så ska man ladda med laddsladden.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Q
Aktiv


Registreringsdatum: 28 december 2017
Inlägg: 66

InläggPostat: 2018-10-18 20:03:46    Rubrik: Svara med citat

Fritt land. Än så länge......
_________________
Eltekniker
Förr Honda Civic 2,2-12
Nu 25/1-19 Kia e-niro
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3143
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2018-10-19 04:47:16    Rubrik: Re: Jordfelsbrytare TYP A eller TYP B ? Svara med citat

LarsL skrev:
Q skrev:

Notera att kravet inte gäller för laddning av el­fordon med andra typer av uttag. Är en ladd­stolpe bestyckad med uttag för allmänbruk eller Industriuttag, är det inte krav för skydd mot nämnda DC­strömmar. Detta gäller då för Typ 1 och Typ 2­laddning. Man förbiser risken med eventuellt uppkomna DC­strömmar. Här gäller det att granska vad som ingår i en ladd station så den är försedd med kompletta skydd


Det betyder alltså att om man vill slippa en dyr investering i Typ B jordfelsbrytare så ska man ladda med laddsladden.


Eller en typ A jordfelsbrytare precis som det står ovan, A eller B. Samtliga Garos "stolpar" säger sig ha den inbyggda DC fel-mojängen som behövs.

jobbigt, jag vet. Men det är ju så det står.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1781

InläggPostat: 2018-10-19 05:41:41    Rubrik: Svara med citat

Ja, fast kostnadsmässigt är ju den medlevererade sladden svårslagen.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Q
Aktiv


Registreringsdatum: 28 december 2017
Inlägg: 66

InläggPostat: 2018-10-19 07:34:02    Rubrik: Svara med citat

Nja jag tror att det billigaste blir att skita i elbilen och istället köpa sig en cykel..... utan elmotor. Jag tror den vanliga cykeln slår alternativet att gå. Jag kan tänka mig att det går åt rätt mycket skor om man skall gå.

Ja alltså om det är billigt och snålt vi nu pratar...........................
_________________
Eltekniker
Förr Honda Civic 2,2-12
Nu 25/1-19 Kia e-niro
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1781

InläggPostat: 2018-10-19 16:05:23    Rubrik: Svara med citat

Fast förbaskat svårt att åka 7mil om dagen varav 1 mil med 2-3 ungar...

Ledsen Q om jag tar din lunch Rolling Eyes ... men det går faktiskt alldeles utmärkt att ladda en elbil meden medföljande laddsladden OCH det är lagligt. Men det dröjer väl inte länge innan elektriker skrået/lobbyn förbjuder det också?

Hade en dagskurs(!) i elsäkerhet nyligen. Blir riktigt konstigt att vi då får veta att det dör typ en till två personer om året pga el. Stegar är farligare, det dör betydligt fler pga fall från stegar, men vi har ingen heldags utbildning om stegar och dess användning.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1965
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-10-19 16:26:33    Rubrik: Svara med citat

Jag är lite fundersam över varför inte typ B krävs i samband med solanläggningar? Man kör ju dem varje dag i 30 år eller till växelriktaren pajar, och där är det ofta dubbla spänningen mot ett elbilsbatteri och rätt många ampere likström som kan levereras.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1781

InläggPostat: 2018-10-19 16:39:30    Rubrik: Svara med citat

Solceller konkurrerar ju inte lika tydligt mot fossilbilsindustrin som elbilar gör i sin sektor.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Q
Aktiv


Registreringsdatum: 28 december 2017
Inlägg: 66

InläggPostat: 2018-10-19 17:01:57    Rubrik: Svara med citat

Ha ha ha.

Ja det är klart att jag fattar att det både är möjligt och lagligt att ladda med tegelstenen Very Happy

Jag gjorde det under några dagar då jag lånade en Leaf.
Jag kände också på temperaturen i uttaget.
Det kändes inte bra. Hellre då att ha tege lstenen monterad på en cee stickpropp.

Läste också i senaste numret av den eminenta tidningen Elinstallatören att den första klart bekräftade totalbranden i fastighet orsakad av elbilsladdning nu var utredd och fastslagen.

Ja den klart vanligaste olycksorsaken bland elektriker är fallolyckor från stegar. Strömgenomgång kommer ganska långt ner på listan men ack så sorglig och onödig. Tack och lov har jag inte någon kamrat som blivit grillad. Men det sägs att många tappar matlusten i flera dagar efter en sådan olycka med en kamrat. Ska visst vara vidrig stank av genomgrillad människa.

Säkerhetstänket måste alltid vara nr 1.
_________________
Eltekniker
Förr Honda Civic 2,2-12
Nu 25/1-19 Kia e-niro
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Q
Aktiv


Registreringsdatum: 28 december 2017
Inlägg: 66

InläggPostat: 2018-10-19 17:36:26    Rubrik: Svara med citat

Solanläggningar.

Ja där är det information som bestämmer om det skall vara A eller B
En omformare kan konstrueras för att klara A det handlar om isolation och dc skydd. Den sitter ju där tills den byts ut.
Skillnaden mot en elbil blir ju den att laddboxen eller ägaren inte kan hålla reda på vad för slags omformare/laddare som sitter i bilen.

Vissa bilar, kanske de flesta skulle vara okej med typ A. Men inte alla.

En person med insyn i detta sade till mig att huvudanledningen till kravet på Typ B eller dc skydd var omformarna som sitter i Renault Zoe . De har tydligen en säkerhetsmässig feldesign.
Det har tydligen hänt en del mycket otrevliga saker med dessa bilar.
Därför ville man inte chansa.
Och jag känner mig tryggare om jag skulle få hem någon bekant som vill ladda sin Zoe.

Jag vet inte om detta är sant. Men den personen som så det till mig verkar trovärdig i övrigt.

Så skyll inte på mig nu. Jag säger att detta är hörsägen men att det mycket väl kan vara sant.
Så skyll på Fransmännen istället för elektrikerskrået.
_________________
Eltekniker
Förr Honda Civic 2,2-12
Nu 25/1-19 Kia e-niro
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3143
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2018-10-19 18:05:50    Rubrik: Svara med citat

Q skrev:

En person med insyn i detta sade till mig att huvudanledningen till kravet på Typ B eller dc skydd


Se där, då var det alltså INTE krav på typ B. Suck
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1781

InläggPostat: 2018-10-19 18:18:42    Rubrik: Svara med citat

Nej, självklart inte ditt fel, du måste ju göra vad myndigheterna kräver av dig.

Så det är alltså de där sketna Zoe som ska kosta oss andra flera tusen i typ B brytare? Det är ju skandal, vore då bättre att förbjuda dessa bilar att ladda eller att de sätter TypB brytare i bilen.

Har aldrig känt minsta tendens till värme i kontakten när jag laddat med shucko. Då har jag iofs alltid laddat genom en adapter från en CEE.

Trodde det var hjärtstörningar som är problemet vid 230V och inte genom bränning. Ännu troligare att det är hjärtproblem som ställer till det vid läckströmar, som vi talar om här i samband med jordfelsbrytare.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Kalle Sweden
Passiv


Registreringsdatum: 15 oktober 2018
Inlägg: 3
Ort: Åtvidaberg

InläggPostat: 2018-10-20 09:21:02    Rubrik: Svara med citat

Q skrev:
Solanläggningar.

Ja där är det information som bestämmer om det skall vara A eller B
En omformare kan konstrueras för att klara A det handlar om isolation och dc skydd. Den sitter ju där tills den byts ut.
Skillnaden mot en elbil blir ju den att laddboxen eller ägaren inte kan hålla reda på vad för slags omformare/laddare som sitter i bilen.

Vissa bilar, kanske de flesta skulle vara okej med typ A. Men inte alla.

En person med insyn i detta sade till mig att huvudanledningen till kravet på Typ B eller dc skydd var omformarna som sitter i Renault Zoe . De har tydligen en säkerhetsmässig feldesign.
Det har tydligen hänt en del mycket otrevliga saker med dessa bilar.
Därför ville man inte chansa.
Och jag känner mig tryggare om jag skulle få hem någon bekant som vill ladda sin Zoe.

Jag vet inte om detta är sant. Men den personen som så det till mig verkar trovärdig i övrigt.

Så skyll inte på mig nu. Jag säger att detta är hörsägen men att det mycket väl kan vara sant.
Så skyll på Fransmännen istället för elektrikerskrået.


Hej,
Detta om Zoe har även jag hört från min bror som är elkonstruktör.

Zoe har väl ingen regelrätt laddare utan laddar via motorn på samma sätt som regenereringen vid motorbroms har jag förstått det?!

Hälsningar
Kalle
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Laddplatser/Laddning Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.52 sekunder att ladda.