Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Teoret beräkn. körsträcka Renault Zoé 41 kWh batt.temp beakt

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Renault (Zoe, Kangoo, Twizy...)
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
haralt
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 208

InläggPostat: 2018-10-12 06:12:25    Rubrik: Teoret beräkn. körsträcka Renault Zoé 41 kWh batt.temp beakt Svara med citat

Kan moderatorn vänligen ta bort gästinlägget på samma tema!
Det råkade bli som Gäst av misstag. Jag kan inte radera inlägget, tyvärr.

Jag har vid beräkning av teoretisk beräknad körsträcka för Renault Zoé på en laddning tagit hänsyn till batteritemperaturens inverkan på batteriets tillgängliga kapacitet(kWh) i en Renault Zoé 41 kWh batteri.

Dessutom beaktas följande:
Utomhustemperatur.
Luftströmningsmotstånd.
Rullmotstånd däck mot väg.
Däckrullmotståndskoefficient = 0,012 dimensionslös,
motsvarar Energieffektivitetsklass G som har C, 12 kg/ton.

Beräkningen av däckrullmotståndskoefficienten, fR:
fR = a + b * hast + c * hast ^ 2 dimensionslös
Alltså fR är beroende av körhastigheten, ökar med hastigheten.
där:
a = 0.012 (är alltså G 12 kg/ton = 0,012 kg/kg)
b = -0.00000332792
c = 0.000000304383
hast= körhastighet, km/h

Verkningsgrad elmotor.
Verkningsgrad omriktare batteri till motor.
Verkningsgrad kraftöverföring.
Batteritemperatur(antas konstant batteritemp, nämligen den vid start.)

Att Zoé batteriet kan värmas, tas ingen hänsyn till.

Antas,
Cd=0,35 för Renault Zoé 41 kWh, som likställs med Renault Clio
projicerad frontarea Af = 1,86 m2

fordonsvikt= 1502 kg
Tillgänglig batterikapacitet 41 kWh = 35,88 kWh vid 20 oC (antagen)
Kupévärme: ingen, eller värme.
När klimatanläggningen går med värme, då antas att den drar 0,60 kW.
(Zoén har nog ingen värmepump, och elförbrukning för värme därför högre än 0,60 kW, men till det tas ingen hänsyn.)
Vikt förare: 80 kg, och annan last.
Höjdskillnad, starthöjd minus stopphöjd.
Mot- sid- eller medvind: ingen
Antas konstant hållen hastighet., dvs inga accelereringar eller bromsningar.
Omriktarverkningsgrad: 0,95.
Elmotorverkningsgrad: 0,95.
Motor-hjulaxelverkningsgrad: 0,95.
Batteritemperatur = utomhustemperatur.
Ingen batteridegradering antas

Justering av batterikapacitet pga batteritemperaturen -20 till +30 grader C
Anpassad funktion som jag gjort utgående från fleetcarma diagram över statistisk körsträcka Leaf vid olika utomhustemperatur. https://www.fleetcarma.com/nissan-leaf-chevrolet-volt-cold-weather-range-loss-electric-vehicle/
Innebär att batterikapaciteten olika temperatur jämfört den vid 20 oC blir:
vid -20 oC: 63,3 %
vid -10 oC: 69,5 %
vid 0 oC: 82,9 %
vid 10 oC: 94,6 %
vid 20 oC: 100 %
vid 30 oC: 89,2 %

Här är resultatet i form av en pdf-fil:
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/file/n5015723/K%C3%B6rstr%C3%A4ckRenaultZoe41kWh.pdf

Det vinterdäck med sämst energiklass som jag hittar, har G
Bridgestone Blizzak LM-32 205/55 R16 91H MO

Det sommardäck med bäst energiklass som jag hittar, har A
Continental Conti.eContact 205/55 R16 91Q

Vad gör detta då på körsträcka utomhustemp 20 grader på en laddning vid 100 km/h?
Man kommer med energiklass G: 20,19 mil
Man kommer med energiklass A: 24,25 mil
Jo, man kommer 4,06 mil längre med de med energiklass A, dvs ca 20 % längre. Det är ingalunda försumbart.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Renault (Zoe, Kangoo, Twizy...) Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.04 sekunder att ladda.