Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Teoret beräkn. körsträcka Renault Zoé 41 kWh batt.temp beakt

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Renault (Zoe, Kangoo, Twizy...)
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 268

InläggPostat: 2018-10-12 06:12:25    Rubrik: Teoret beräkn. körsträcka Renault Zoé 41 kWh batt.temp beakt Svara med citat

Jag har vid beräkning av teoretisk beräknad körsträcka för Renault Zoé på en laddning tagit hänsyn till batteritemperaturens inverkan på batteriets tillgängliga kapacitet(kWh) i en Renault Zoé 41 kWh batteri.

Dessutom beaktas följande:
Utomhustemperatur.
Luftströmningsmotstånd.
Rullmotstånd däck mot väg.
Däckrullmotståndskoefficient = 0,012 dimensionslös,
motsvarar Energieffektivitetsklass G som har C, 12 kg/ton.

Beräkningen av däckrullmotståndskoefficienten, fR:
fR = a + b * hast + c * hast ^ 2 dimensionslös
Alltså fR är beroende av körhastigheten, ökar med hastigheten.
där:
a = 0.012 (är alltså G 12 kg/ton = 0,012 kg/kg)
b = -0.00000332792
c = 0.000000304383
hast= körhastighet, km/h

Verkningsgrad elmotor.
Verkningsgrad omriktare batteri till motor.
Verkningsgrad kraftöverföring.
Batteritemperatur(antas konstant batteritemp, nämligen den vid start.)

Att Zoé batteriet kan värmas, tas ingen hänsyn till.

Antas,
Cd=0,35 för Renault Zoé 41 kWh, som likställs med Renault Clio
projicerad frontarea Af = 1,86 m2

fordonsvikt= 1502 kg
Tillgänglig batterikapacitet 41 kWh = 35,88 kWh vid 20 oC (antagen)
Kupévärme: ingen, eller värme.
När klimatanläggningen går med värme, då antas att den drar 0,60 kW.
(Zoén har nog ingen värmepump, och elförbrukning för värme därför högre än 0,60 kW, men till det tas ingen hänsyn.)
Vikt förare: 80 kg, och annan last.
Höjdskillnad, starthöjd minus stopphöjd.
Mot- sid- eller medvind: ingen
Antas konstant hållen hastighet., dvs inga accelereringar eller bromsningar.
Omriktarverkningsgrad: 0,95.
Elmotorverkningsgrad: 0,95.
Motor-hjulaxelverkningsgrad: 0,95.
Batteritemperatur = utomhustemperatur.
Ingen batteridegradering antas

Justering av batterikapacitet pga batteritemperaturen -20 till +30 grader C. Nu 3 nov. 2018 egenanpassad funktion som jag gjort utgående från experimentella undersökningar(inte mina) av Li-jon-batterier vid kyla. Är nu mindre pessimistisk för körsträckan.
Innebär att batterikapaciteten vid olika temperatur jämfört den vid 20 oC blir:
vid -20 oC: 67,0 %
vid -10 oC: 82,2 %
vid 0 oC: 90,9 %
vid 10 oC: 97,0 %
vid 20 oC: 100,0 %
vid 30 oC: 95,0 %
fleetcarma diagram över statistisk körsträcka Leaf vid olika utomhustemperatur använder jag alltså inte längre. https://www.fleetcarma.com/nissan-leaf-chevrolet-volt-cold-weather-range-loss-electric-vehicle/

Här är resultatet i form av en pdf-fil:
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/file/n5015723/k%C3%B6rstr%C3%A4ckRenaultZoe41kWh.pdf

Det vinterdäck med sämst energiklass som jag hittar, har G
Bridgestone Blizzak LM-32 205/55 R16 91H MO

Det sommardäck med bäst energiklass som jag hittar, har A
Continental Conti.eContact 205/55 R16 91Q

Vad gör detta då på körsträcka utomhustemp 20 grader på en laddning vid 100 km/h?
Man kommer med energiklass G: 20,19 mil
Man kommer med energiklass A: 24,25 mil
Jo, man kommer 4,06 mil längre med de med energiklass A, dvs ca 20 % längre. Det är ingalunda försumbart.

Jag lade nu 20 okt 2018 in beräkningen för fallet med 1 mm vattenskikt på vägbanan i pdf-filerna i första inlägget i denna tråd. Vatten på vägen kortar förvånansvärt mycket körsträckan per laddning.

Kör man på våt vägbanan fungerar framdäcken(antas varje däcksbredd 185 mm) som vattenplog. Finns 1 mm vattenskikt på vägen, då om man kör i 100 km/h, plogas 0,001 x 0,370 x 100/3,6 = 0,0103 m3/s bort, dvs 37 m3/h.

Rapporten "Influence of Road Wetness on Tire-Pavement Rolling
Resistance" som är en expertimentell undersökning utförd år 2013 av svenska och polska forskare. Av Fig. 10 sidan 5 och 6 framgår att vid 80 km/h att rullmotståndet ökar pga vattenfilm på vägen redan vid 0,3 mm vattenfilm med ca 40 % jämfört torr väg.

Något man kanske inte tänker på är att däckets temperatur påverkar rullmotståndet. Minskad däcktemperatur, ökar däckets rullmotståndskoefficient. (Gäller givetvis även på torr vägbana.)
Vid vatten på vägbanan kyls däcket av vattnet, och av det anledningen ökar även rullmotståndet. Omnämns i rapporten ovan.

fR,t1 = fR,t0 * [1 + Kt * (t0 - t1)] dimensionslös

fR,t1 = rullmotståndskoefficient vid temperaturen t1
fR,t0 = rullmotståndskoefficient vid temperaturen t0
Kt = temperaturkoefficient, dimensionslös
Kt är ca 0,010 till 0,015 för olika däck.
t0 = temperatur, oC
t1= temperatur, oC

I beräkningarna i pdf-en ovan, har jag inte med denna temperaturpåverkan på däckens rullmotståndskoefficient. En minskning av däcktemperaturen med 7 grader, innebär ökad rullmotståndskoefficient med ca 10 %.


Senast ändrad av haralt den 2018-12-30 12:30:10, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Charger
intresserad


Registreringsdatum: 08 februari 2016
Inlägg: 28
Ort: Taby

InläggPostat: 2018-12-30 11:55:13    Rubrik: Svara med citat

Oj, kul att se att det finns värre tekniknördar än jag! Jag skall ta mig tid och granska ditt inlägg och försöka ge feedback.

Dock har jag nästan helt slutat oroa mig för räckvidden., datorn är jätteduktig på det.

Jag har haft min 41kwh Zoe i ett år nu och störs mest på att inte kunna veta laddtakten i kyla. Jag har moddat en tabell baserad på gamla Zoe 22kwh och den verkar stämma OK än så länge. MEN alla pratar batteritemperatur, hur får ni fram det? Via en ELM327 OBDII läsare eller en hemlig meny?

(Jag kan säga att jag är väldigt positivt överraskad över räckvidden på Zoe så länge man inte kör snabb landsväg. Vi har nått över 30 mil flertal gånger utan ansträngning och kör ofta 10-20 km/h högre än hastighetsbegränsningen, elbil är riskabelt för körkortet Smile BMW i3 samt speciellt e-Up var en besvikelse på det planet när vi kört dem på långfärd. Så ju längre jag ägt Zoe desto nöjdare.)

Tror dock starkt på VW ID när den kommer.




_________________
Zoe Intens -18, lev Mars, El-Clio -96, ägt i 14år. Såld!, Mazda Miata NC -06, Volvo P1800-64, BMW 330i E91 -06
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 268

InläggPostat: 2018-12-30 12:50:48    Rubrik: Svara med citat

Det finns 12 st batterimoduler i Zoé med batteriet 41 kWh. Batteriet har totalt 192 pouch-celler. 16 st pouch-celler i varje modul. En modul ser ut som en sardinburk av plåt modell större, men givetvis utan sardiner. Det verkar gå att se temperaturen i varje batterimodul. Se tyska forumet GoingElektric.de:

https://www.goingelectric.de/forum/renault-zoe-batterie-reichweite/r90-q90-details-zu-heizung-und-kuehlung-der-batterie-t22432-360.html

I slutet på tråden har JuGoing lagt in bild(verkar vara från en mobiltelefonen) där temperatur för varje batterimodul för hans 41 kWh Zoé framgår. Du får läsa där då kanske de nämner hur de får fram batteritemperaturen.

Angående bildatorn och dess prognos för återstående räckvidd:
Bildatorn vet endast hur du kört senast, och vet inte ett skvatt om hur du tänker köra i fortsättningen. Har du då kört stadtstrafik i 50 km/h, och datorn säger du har t.ex. 200 km återstående körsträcka, och du beger dig ut på autobahn och kör i 120 km/h, då kommer du inte 200 km, utan kanske bara 135 km.

Chargeur,
vad kan du säga om problembenägenheten och fel på Renault Zoé 41 kWh? Man läser en del om tekniska fel på Zoé och verkstadsbesök och att fransosen inte verkar vara skickliga på att programmera Zoé. Hade du problem när du bytte till vinterhjul och däcktrycksensorerna inte gav sig till känna?


Senast ändrad av haralt den 2019-01-02 15:23:19, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Charger
intresserad


Registreringsdatum: 08 februari 2016
Inlägg: 28
Ort: Taby

InläggPostat: 2019-01-02 15:06:30    Rubrik: Svara med citat

Charger,
vad kan du säga om problembenägenheten och fel på Renault Zoé 41 kWh? Man läser en del om tekniska fel på Zoé och verkstadsbesök och att fransosen inte verkar vara skickliga på att programmera Zoé. Hade du problem när du bytte till vinterhjul och däcktrycksensorerna inte gav sig till känna?[/quote]

Tack haralt för input om batteritemp- Jag fann en enkel app som gör att jag skall kunna plocka fram batteritempen via ODB II.

Du har rätt om förbrukningsestimatet. Jag tycker ( och även reportrarna) att Zoe beräknar ovanligt bra utifrån den data den har att tillgå, mina 14 år med El-clio var lite mer spännande på den fronten även om NiCd var mycket mindre påverkade av kyla.

Jag har inte haft ett minsta fel eller konstighet på min Zoe än men har bara kört 1200 mil och 9 månader, dock mååånga starter, få långkörningar. Jag försöker hålla toppfarten en bit varje dag från jobbet, så den går "Franskt".

Clion var även den ovanligt problemfri bil under alla 14 år jag körde den, kanske Renault skärper sig lite extra på elbilarna?
Annars är ju Renault en testvinnare när det gäller rostskydd sedan några år tillbaka vilket betyder mycket för mig som har bilarna länge.

TPMS varningen löste jag med en svart tejpbit över den starkaste lampan. Den kan jag ta bort i vår. Tyckte inte det var värt att programmera om, inte resten av familjen heller, jag kollar däcken ofta ändå.

Ps: Körde i värsta ishalkan i gårdagens storm på skogsvägar med blå-is. Vilken suverän vinterbil och supersnabbt antispin och antisladd! Nästan omöjligt att göra något klantigt även med friktionsdäck. Man kan lappa på fullgas mitt i snorhala kurvan och den hinner fixa allt i tid.

Det man skulle önska, är att som Tesla 3, kunna ställa laddgränsen till t.ex 85% eftersom jag ytterst sällan behöver mer än så och på så sätt öka batterilivslängden på batteriet lite.
_________________
Zoe Intens -18, lev Mars, El-Clio -96, ägt i 14år. Såld!, Mazda Miata NC -06, Volvo P1800-64, BMW 330i E91 -06
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 268

InläggPostat: 2019-01-02 15:31:18    Rubrik: Svara med citat

chargeur,

Du har alltså inga tryckgivare i vinterhjulen, är det så? Genialt, skulle fransosen säga om den tekniska problemlösningen av en ilsken röd varningslampa genom övertejpning medelst svart tejp.

På en Nissan Leaf 30 kWh, vet jag inte om tejpmetoden räcker till för att överlista däcktrycksvarningen. Nissans tekniker är tyvärr stormförtjusta i varingssignaler, och de tjuter och piper irriterade ideligen. Kan man sätta svart tejp över tjut-generatorerna?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gäst






InläggPostat: 2019-01-02 19:50:02    Rubrik: Svara med citat

haralt,

Jag råkar ha TPMS även i vinterhjulen men dom är inte gifta med bilen. Zoe har korkat nog bara 4st minnespositioner. Men jag ids inte lämna in för omgifte. Jag kopplade upp min ELM327 till OBDII uttaget för första gången nyss ( med hjälp av FB Zoe communityns beskrivning) samt appen "Can ZE". Där kunde jag läsa att den inte fick kontakt med några TPMS sensorer SAMT jag kunde nu äntligen läsa ut batteritempen Razz

På Clion pep det irriterade då och då. Det fixade jag med en skruvmejsel och en svordom. Tejp är väl lite mildare.
( Japaner är väl lite rigorösare än Fransmän. Det som inte går att lösa med en cigg och kaffe, löser man med en vinare och tejp ) Laughing
Till överst på sidan
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Renault (Zoe, Kangoo, Twizy...) Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.06 sekunder att ladda.