Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Konvertera en Amica!

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmopeder och elcyklar
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
FreThor
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 mars 2010
Inlägg: 385
Ort: Karlskoga

InläggPostat: 2017-03-20 06:50:50    Rubrik: Konvertera en Amica! Svara med citat

Jag drar igång lite smått, fortfarande på tankestadiet och funderingar, men nånstans måste man ju börja!
Jag bytte till mig en trehjulig mopedbil (som naturligvis inte funkar) och tanken var lite blandningar av "en sån har jag aldrig haft", "cool.. eller ful... eller missförstådd ankunge", "dottern (13-år) börjar prata om mopedbil, klart hon ska ha en" och lite "jag kan lika gärna byta bort de där andra mopederna som aldrig används".

När den väl kom hem var första tanken att stoppa i en fyrtakts kinamotor, men sen kom tanken att den kanske borde elektrifieras istället.
Och för flera år sen köpte jag enlåda delar från en elektrisk packmoped, kanske kunde det passa nu?

För att göda tankarna lite mera så får man fråga här. Är det nåt att satsa på, detta gamla packmoppekit? En stor klumpig motor specad 24V 1500W, och en Curtiscontroller 24-36V?
Har nån kolla på vad delarna tål? Klarar motorn av 36V eller eldar man upp den då? Orkar det driva Amican i mer än promenadfart?
Eller ska man satsa på att investera lite mer kronor och få nåt modernare?
Jag skulle gärna se att den går att få upp i 40-50 km/h som jag sen kan justera ned till lämplig maxfart om dottern ska åka med den.







_________________
_____________________________________________________________
Peugeot 106 Electric, på G.
Och en Amica elkonverterad mopedbil, också på G.


Senast ändrad av FreThor den 2018-05-14 06:18:59, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
FreThor
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 mars 2010
Inlägg: 385
Ort: Karlskoga

InläggPostat: 2017-03-31 04:33:34    Rubrik: Svara med citat

Nu har jag kopplat ihop elkitet på garagegolvet och anslutit med två gamla bilbatterier och allt verkar fungera.
Motorn snurrar fint, så det här kan nog bli bra!
På motorn sitter idag en remskiva för tandrem, så i morse var jag förbi en bilverkstad och fick med mig ett kamdrev och en spännrulle hem från deras skrotlåda. Ingen aning om utväxlingen blir rätt, eller om en kamrem håller, men det ger sig så småningom!

Får se om jag kan lyckas inspirera dottern (blivande brukaren?) att hjälpa till att skruva ur resterna av bensinmotorn i helgen!
_________________
_____________________________________________________________
Peugeot 106 Electric, på G.
Och en Amica elkonverterad mopedbil, också på G.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
FreThor
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 mars 2010
Inlägg: 385
Ort: Karlskoga

InläggPostat: 2017-04-03 07:10:38    Rubrik: Svara med citat

Helgens jobb (förutom att byta olja på C5:an och fixa bromsar på 9-3:an) blev att skruva ur bensinmotorn och funder över montaget av elmotorn.
Första tanken blev att direktansluta den mot befintlig växellåda, men vid närmare eftertanke så kändes det inte helt klockrent. Dels skulle motorn hamnat direkt på bakaxeln, eller rent av lite snett bakom, dvs hela motorns tyngd hamnar fjädrad och svårt att montera den och ta upp tyngden av motorn på ett vettigt sätt. Dels behöver jag i så fall skaffa ett nytt nav till motorn som jag kan svetsa fast kopplingen på.
Så jag tror jag står kvar vid remdriften ett tag till. Motorn hamnar närmare mitten av bilen och fjädrar inte lika mycket med bakaxeln, och om så behövs är det enklare att ändra på utväxlingen. Och inte minst, jag har alla delar som krävs (utom remmen)
Behöver iofs en ordentlig plåt att göra motorfäste av, men den behövs oavsett lösning.
_________________
_____________________________________________________________
Peugeot 106 Electric, på G.
Och en Amica elkonverterad mopedbil, också på G.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
FreThor
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 mars 2010
Inlägg: 385
Ort: Karlskoga

InläggPostat: 2018-05-11 17:52:33    Rubrik: Svara med citat

Som alla bra projekt så måste de mogna tills sig lite, och det har det här projektet fått gjort.
Men nu, ett drygt år senare blev det aktuellt igen, jag kom på att dottern ju fyller 15 i höst och hon förväntar sig att den ska gå att åka i då. Plötsligt är det inte hur gott om tid som helst utan börjar dra ihop sig...
Och dessutom har jag snubblat över motorn och kontrollern på källargolvet i ett år nu och jag började tröttna på det (eller behövde sprida ut nya grejor på golvet...)
Och sist men inte minst vill ju jag hinna busa lite med den innan den hamnar i klorna på en tonåring...
Hur som helst, jag svetsade ett fäste för motorn och provmonterade, allt verkade ok, fast inte helt rakt.
Idag tiggde jag till mig en beg kamrem på skroten för en tjuga och fick göra om fästet så det passade längden på remmen och monterade dit allt igen. Kopplade ihop allt med två seriekopplade 12V-batterier. Och ta mig tusan om inte allt snurrade, till och med hjulen!
Med lite tur kan jag lägga upp en liten filmsnutt på spektaklet.
Nästa steg blir att koppla in batterierna lite mer permanent, släppa ner bilen på backen och testa om ork och fart är i närheten av vad en moped borde klara!
_________________
_____________________________________________________________
Peugeot 106 Electric, på G.
Och en Amica elkonverterad mopedbil, också på G.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
FreThor
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 mars 2010
Inlägg: 385
Ort: Karlskoga

InläggPostat: 2018-05-14 06:16:23    Rubrik: Svara med citat

Och igår kunde jag inte hålla mig längre utan släppte ner den från pallbockarna och provade om den ville röra på sig.
Och det ville den! Visserligen lät jag den inte gå mer än ett par meter fram och tillbaka på grusgången hemma, men den hade inga problem att flytta på både sig själv och mig!
Bromsarna är obefintliga och motorfästena bara punktsvetsade så därför vågade jag inte göra nån större utflykt och inte heller ta mer fart. Så fortfarande återstår frågan om vad toppfarten är.
Men just nu kvittar det, bara så himla roligt att den fakiskt rör på sig, och att konceptet med kamrem verkar fungera som drivrem!
Och efter att ha tagit bort allt bensinmotorrelaterat så finns det faktiskt rätt gott om plats under huven där bak, så det blir nog inga större problem att få ner några batterier där, när den dan kommer.
_________________
_____________________________________________________________
Peugeot 106 Electric, på G.
Och en Amica elkonverterad mopedbil, också på G.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
FreThor
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 mars 2010
Inlägg: 385
Ort: Karlskoga

InläggPostat: 2018-05-21 05:54:09    Rubrik: Svara med citat

Och efter ett bakslag med ett annat projekt så frigjordes lite tid i helgen så bromsarna kunde nödtorftigast renoveras. Åtminstone så pass att jag skulle våga mig ut på gatan med Amican.
Och så blev det, i den svindlande hastigheten av 15 km/h susade jag kvarteret runt! Då fick jag åtminstone ett kvitto på utväxlingen, som ju kanske inte var riktigt så hög (låg?) som jag hoppats. Men trots den blygsamma hastigheten så kändes väldigt märkligt att åka i den lilla plastbaljan, utan säkerhetsbälten och allt...
Men, jag har ett ess i rockärmen, det kamdrev som jag satt på växellådan har två utväxlingar, så nästa steg blir att lägga över remmen på de mindre av dreven och se var hastigheten hamnar då. Men då behöver jag också en kortare kamrem. Skulle vara fint om man kunde hitta en lista över kamremmar sorterade på längd...
Och om man ökar spänningen dessutom så kanske det närmar sig användbara farter!
_________________
_____________________________________________________________
Peugeot 106 Electric, på G.
Och en Amica elkonverterad mopedbil, också på G.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
FreThor
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 mars 2010
Inlägg: 385
Ort: Karlskoga

InläggPostat: 2018-10-11 09:59:11    Rubrik: Svara med citat

I obevakade stunder fixar jag lite med Amican...
Efter att ha misslyckats med att hitta en kamrem med rätt profil, rätt bredd och rätt längd så hittade jag en där åtminstone längd och profil stämde, och sen var det ganska enkelt att kapa bredden med en vass kniv.

Sen har jag experimenterat på batterifronten lite. Jag har provat 5 seriekopplade överblivna SAFT-batterier som alltså ger nominellt 30V. Med detta och den nya utväxlingen så gör den ungefär 30 km/h (enligt mätaren på instrumentbrädan). Fortfarande lite snålt kan jag tycka.
Nästa steg blir nog att koppla in ett sjätte batteri och därmed kräma ur 36V vilket är max vad Curtisen ska klara. Och sen hålla tummarna att motorn inte brinner upp. Men det är ju en stor och klumpig motor, så det vore väl konstigt om den inte skulle klara 36V, eller???
Alternativet är väl att leta upp en kraftigare motor som orkar lite mer, för de 1500W den är specad för är absolut i minsta laget för att kännas användbart.
_________________
_____________________________________________________________
Peugeot 106 Electric, på G.
Och en Amica elkonverterad mopedbil, också på G.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
FreThor
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 mars 2010
Inlägg: 385
Ort: Karlskoga

InläggPostat: 2018-10-14 20:37:32    Rubrik: Svara med citat

Provkörd med 36V och det gick fint!
Det verkar vara ungefär 1V/kmh, dvs nu gjorde den kanske 36 km/h enligt sin egen mätare. Kändes helt ok så länge man höll sig inne i villakvarteren...
Blir säkert lite tradigt om man ska åka en längre sträcka. Och dessutom känns den hyfsat pigg i acceleration med 36V.
Och en liten stunds körning verkade varken göra kontroller eller motor särskilt varm, så (peppar, peppar) verkar den klara av 36V!

Nästa steg blir att skaffa en ordentlig gaspedal och en DC/DC-omvandlare så man får lite lysen och sånt. Och en 36V-laddare vore ju inte heller fel.
Sen funderar jag på att fortsätta köra med dessa gamla SAFT-batterier i brist på annat, och då behöver jag göra om motorfästena så motorn kommer ur vägen lite mer så jag får plats för en batterilåda till dem.

(1,5 månader kvar tills dottern fyller 15, men hon har spanat in EU-mopeder istället, så det här kanske förblir min leksak)
_________________
_____________________________________________________________
Peugeot 106 Electric, på G.
Och en Amica elkonverterad mopedbil, också på G.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmopeder och elcyklar Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.