Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Laddbox - Med eller utan fast sladd

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Laddplatser/Laddning
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
delarium
Aktiv


Registreringsdatum: 10 november 2017
Inlägg: 61
Ort: Västerås

InläggPostat: 2018-10-09 16:04:45    Rubrik: Laddbox - Med eller utan fast sladd Svara med citat

Tänkte beställa laddbox, och tittar på flera olika alternativ. Ser att vissa boxar har fastmonterade sladdar med antingen Typ1 eller Typ2. Smidigt, och svårare att stjäla (kommer monteras utomhus).
Men, låt säga jag beställer en typ2-box med fast sladd. Kommer någon besökare med en bil med typ1, så blir det utmaningar direkt. Krävs en adapter då?
Fördelen med lös sladd (uttag i boxen) borde således vara att den (typ2-typ2) går att plugga ur, och gästen kan koppla in sin typ1 till typ2-sladd. Tänker jag rätt nu?
_________________
Beställt Nissan Leaf Tekna.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsA
Forumstammis


Registreringsdatum: 08 februari 2016
Inlägg: 367
Ort: Rögla

InläggPostat: 2018-10-09 18:14:50    Rubrik: Svara med citat

Kan ju även installera ett schuko uttag sidan om när du ändå drar fram el.
_________________
BMW i3rex -15
Leaf LE40 -18
fd Leaf24 -15
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Mksen
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 oktober 2017
Inlägg: 152
Ort: Töreboda

InläggPostat: 2018-10-09 18:16:41    Rubrik: Svara med citat

stämmer bra med kontakt kan man använda lös kabel som är typ2 till typ1 dock är väl inte typ 1 så himla vanligt, men klart känner du folk som har typ1 bilar så är ju det ett alternativ, Finns även dyra boxar som har både typ2 sladd och ett typ2 uttag, dock är de nästan dubbelt så dyra då de i princip är två laddboxar i 1 skal.

Jag har med fast sladd väldigt smidigt.
_________________
Nissan Leaf 2018 40Kw
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
delarium
Aktiv


Registreringsdatum: 10 november 2017
Inlägg: 61
Ort: Västerås

InläggPostat: 2018-10-09 19:00:26    Rubrik: Svara med citat

En bekant har nyligen hämtat ut Outlander PHEV MY19. Typ1.

Tror det får bli med fast sladd, om de vill ladda på får de ta med laddklumpen och plugga in i Schuko.

Tack.
_________________
Beställt Nissan Leaf Tekna.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1443

InläggPostat: 2018-10-09 20:49:39    Rubrik: Svara med citat

Min Soul 2019 har typ1
_________________
2016 i3 rex 22 kWh
2019 Soul 35 kWh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Drivmedel
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 juli 2008
Inlägg: 206
Ort: Södra Sandby

InläggPostat: 2018-10-10 06:42:08    Rubrik: Svara med citat

Med fast laddkabel blir proceduren enklare vid laddning/urkoppling för körning.
Laddkabeln kan ligga kvar i bilen tills det är tid för offentlig laddning.
Det går klart ha en extra lös laddkabel isittande.
Egen erfarenhet
_________________
Minst 550.000 km med elbil.
Nu BMW i3 2018 BEV 8kWp solceller
6kWp solfångare vacumrör
Förr
VW Polo 82 egenkonv.
Reliant FOX
W City Strom
Renault Clio x2


Senast ändrad av Drivmedel den 2018-10-10 07:00:04, ändrad totalt 2 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
ingemargavle
Elektrisk


Registreringsdatum: 15 juni 2008
Inlägg: 107
Ort: Gävle

InläggPostat: 2018-10-10 06:42:26    Rubrik: Svara med citat

Jag valde en laddbox med typ2 uttag just för friheten att enkelt kunna ladda min elbil med typ1 uttag (trilling Citroen C-Zero) och kunna byta till en typ 2 bil senare. En fördel med uttag i stället för fast sladd är också att elsladdar har en tendens att åldras snabbare om de hänger ute i solen.



_________________
Med 9.6kW solceller på taket tankar vi vår Tazzari och C-Zero miljövänligt och ekonomiskt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 2972
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2018-10-10 07:02:59    Rubrik: Svara med citat

ingemargavle skrev:
Jag valde en laddbox med typ2 uttag just för friheten att enkelt kunna ladda min elbil med typ1 uttag (trilling Citroen C-Zero) och kunna byta till en typ 2 bil senare. En fördel med uttag i stället för fast sladd är också att elsladdar har en tendens att åldras snabbare om de hänger ute i solen.




Snyggt!
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Laddplatser/Laddning Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.06 sekunder att ladda.