Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Hur mycket elektricitet går det åt att producera 1l Bensin ?
Gå till sida Föregående  1, 2
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Länktips
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
forthen
Elektrisk


Registreringsdatum: 20 september 2010
Inlägg: 160
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2014-05-16 19:27:25    Rubrik: Fackla Svara med citat

Jag har för mig att det bara brinner när processen ballat ur på något vis.

Alltså att den tänds när det blir något fel. Då eldar man upp allt för annars skulle det bli ett gasmoln som är mycket svårhanterlig.

Det kanske var så för många år sedan. Gissar att även raffindustrin utvecklats. Embarassed
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
exile
Elektrisk


Registreringsdatum: 11 februari 2008
Inlägg: 123

InläggPostat: 2014-05-16 20:23:00    Rubrik: Svara med citat

Som jag förstår så används rest gaserna till att göra ånga, (i preems fall 150T/h)
Angående facklorna så verkar gå gasol och vid nödfall eldar man upp rest gasen, dock verkar som det brinner hela tiden.
Preem skrev:
Raffinaderiet har tre facklor, vardera med en höjd av cirka 100 meter. Facklorna utgör en viktig del av raffinaderiets säkerhetssystem. Vid en driftstörning i processanläggningarna kan det bildas stora mängder gas, mer än raffinaderiet kan ta hand om. Gasen ventileras då och förbränns i facklorna. För att facklorna, säkerhetssystemet, alltid ska vara igång drivs det alltid med en liten mängd gasol.


Som sagt det är svårt att få fram tillförlitlig data, vilket är synd men troligt så vill raffinaderierna mörka eller är totalt ointresserade redovisa siffrorna. Rolling Eyes
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2208
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2014-05-16 20:32:36    Rubrik: Svara med citat

exile skrev:
Som jag förstår så används rest gaserna till att göra ånga, (i preems fall 150T/h)
Angående facklorna så verkar gå gasol och vid nödfall eldar man upp rest gasen, dock verkar som det brinner hela tiden.
Preem skrev:
Raffinaderiet har tre facklor, vardera med en höjd av cirka 100 meter. Facklorna utgör en viktig del av raffinaderiets säkerhetssystem. Vid en driftstörning i processanläggningarna kan det bildas stora mängder gas, mer än raffinaderiet kan ta hand om. Gasen ventileras då och förbränns i facklorna. För att facklorna, säkerhetssystemet, alltid ska vara igång drivs det alltid med en liten mängd gasol.


Som sagt det är svårt att få fram tillförlitlig data, vilket är synd men troligt så vill raffinaderierna mörka eller är totalt ointresserade redovisa siffrorna. Rolling Eyes


Jag har läst att de drivs av gasol hela tiden och om något skulle gå fel så skickas gasen ut som bräns direkt...
_________________
Nissan Leaf
Renault Express
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
exile
Elektrisk


Registreringsdatum: 11 februari 2008
Inlägg: 123

InläggPostat: 2014-05-16 21:19:48    Rubrik: Svara med citat

AleX skrev:
exile skrev:
Som jag förstår så används rest gaserna till att göra ånga, (i preems fall 150T/h)
Angående facklorna så verkar gå gasol och vid nödfall eldar man upp rest gasen, dock verkar som det brinner hela tiden.
Preem skrev:
Raffinaderiet har tre facklor, vardera med en höjd av cirka 100 meter. Facklorna utgör en viktig del av raffinaderiets säkerhetssystem. Vid en driftstörning i processanläggningarna kan det bildas stora mängder gas, mer än raffinaderiet kan ta hand om. Gasen ventileras då och förbränns i facklorna. För att facklorna, säkerhetssystemet, alltid ska vara igång drivs det alltid med en liten mängd gasol.


Som sagt det är svårt att få fram tillförlitlig data, vilket är synd men troligt så vill raffinaderierna mörka eller är totalt ointresserade redovisa siffrorna. Rolling Eyes


Jag har läst att de drivs av gasol hela tiden och om något skulle gå fel så skickas gasen ut som bräns direkt...

Jisses jag skriver verkligen som en kratta galen
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
magnus_jo
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 november 2007
Inlägg: 826
Ort: Gärdhems-Lunden Björkelund i Trollhättan

InläggPostat: 2015-09-24 08:19:32    Rubrik: Bra info med beräknings länkar 6kWh / US Gallon Svara med citat

Bra info med beräknings länkar 6kWh / US Gallon longtailpipe.com
( nedan bilder är bara länkade från denna sida klicka på länken för att se texten och bilder)







Då ovan länkar slutat fungera försöker jag återskapa dem 20180816:

https://greentransportation.info/energy-transportation/gasoline-costs-6kwh.html






_________________
magnus_jo Har kör VW Golf ll City STROMer sedan 2006 http://www.evalbum.com/1485 bytt till Tesla X 2016


Senast ändrad av magnus_jo den 2018-08-16 12:50:14, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Yahoo Messenger
el<$
Forumstammis


Registreringsdatum: 01 juli 2014
Inlägg: 910

InläggPostat: 2015-09-24 09:30:10    Rubrik: Svara med citat

http://teslaclubsweden.se/bensinmyten/
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eUP
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 juni 2014
Inlägg: 1437
Ort: Linköping

InläggPostat: 2015-09-24 10:08:15    Rubrik: Svara med citat

Bensin = riktigt dålig verkningsgrad.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
magnus_jo
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 november 2007
Inlägg: 826
Ort: Gärdhems-Lunden Björkelund i Trollhättan

InläggPostat: 2015-12-01 15:04:35    Rubrik: den dåliga verkningsgraden av Bensin o Diesel Svara med citat



Källan till bilden http://mahb.stanford.edu/wp-content/uploads/2014/03/energy-policy_Hall_Lambert_Balogh_2013.pdf

Ny länk 20180816 då Stanford tagit bort artikel ovan



Fig. 1. Boundaries of various types of EROI analyses and energy loss associated with the processing of oil as it is transformed from “oil at the well-head” to consumer ready fuels (figure from Lambert and Lambert (in preparation) based on calculations by Hall et al. (2009))

EROI of different fuels and the implications for society
Author links open overlay panelCharles A.S.HallJessica G.LambertStephen B.Balogh
State University of New York, College of Environmental Science and Forestry, 1 Forestry Dr., Syracuse, NY 13210, USA
Received 7 May 2013, Accepted 16 May 2013, Available online 31 October 2013.


https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0301421513003856

https://doi.org/10.1016/j.enpol.2013.05.049
_________________
magnus_jo Har kör VW Golf ll City STROMer sedan 2006 http://www.evalbum.com/1485 bytt till Tesla X 2016


Senast ändrad av magnus_jo den 2018-08-16 11:10:25, ändrad totalt 3 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Yahoo Messenger
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1170
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2015-12-01 15:24:21    Rubrik: Svara med citat

Vad är "Infrastructure for transport"?
Hamnar, vägar, bensinmackar?

Reagerar på att 37,5MJ av 100MJ, eller 64% av återstående 58MJ,
förbrukas i detta steg. Krävs det så mycket energi att bygga vägar,
i förhållande till bränslet som transporteras och förbrukas på dem?
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1170
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2015-12-01 16:39:59    Rubrik: Svara med citat

Om det bara är de där 20 MJ av 100 MJ som sparas ifall vi slutar använda bensinen, känns det ju ganska meningslöst att försöka få stopp på användningen av oljan med hjälp av elbilar.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
magnus_jo
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 november 2007
Inlägg: 826
Ort: Gärdhems-Lunden Björkelund i Trollhättan

InläggPostat: 2015-12-01 18:10:18    Rubrik: Svara med citat

bjn skrev:
Om det bara är de där 20 MJ av 100 MJ som sparas ifall vi slutar använda bensinen, känns det ju ganska meningslöst att försöka få stopp på användningen av oljan med hjälp av elbilar.


Det är kanske så att för varje liter Bensin eller Diesel som du inte tankar slipper man ta upp 3 liter
_________________
magnus_jo Har kör VW Golf ll City STROMer sedan 2006 http://www.evalbum.com/1485 bytt till Tesla X 2016
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Yahoo Messenger
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1170
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2015-12-01 20:51:44    Rubrik: Svara med citat

Men om nu infrastrukturen (vägar + underhåll?) behöver 37.5MJ av 100MJ (samt övriga förluster tidigare i kedjan) skulle det ju betyda att bilismen ändå förbrukar massor av olja. Vägar behövs ju även med elbilar.

Ifall nu infrastruktur är vägar + underhåll. Det är därför jag är nyfiken på vad infrastruktur är i den där bilden.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2587
Ort: Örebro

InläggPostat: 2015-12-02 04:55:14    Rubrik: Svara med citat

bjn skrev:
Men om nu infrastrukturen (vägar + underhåll?) behöver 37.5MJ av 100MJ (samt övriga förluster tidigare i kedjan) skulle det ju betyda att bilismen ändå förbrukar massor av olja. Vägar behövs ju även med elbilar.

Ifall nu infrastruktur är vägar + underhåll. Det är därför jag är nyfiken på vad infrastruktur är i den där bilden.


Under framställnings processen av bensin/diesel/flygbränsle så finns det också så kallade onödiga genererade produkter som används för framställning av en annan varan eller fabrikat för att det blir en hel del av det... i praktiken är det olika gas som återvinns, massa olika detaljer som plast industri har nytta av, bygg rå massa som används för asfaltering, farmaceutiska produkter, osv.

det finns en rolig video som enkelt förklarar UK olja produktion/energi förbrukning:

https://youtu.be/BQpX-9OyEr4

elbilar är mycket renare t.o.m. i USA som har smutsigaste elproduktion:

http://www.treehugger.com/cars/ucs-study-electric-cars-50-greener-gas.html
_________________
ZOE & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
magnus_jo
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 november 2007
Inlägg: 826
Ort: Gärdhems-Lunden Björkelund i Trollhättan

InläggPostat: 2015-12-02 08:47:04    Rubrik: Re: en fin bild till på den dåliga verkningsgraden Svara med citat

magnus_jo skrev:


Källan till bilden http://mahb.stanford.edu/wp-content/uploads/2014/03/energy-policy_Hall_Lambert_Balogh_2013.pdf


Min tolkning när jag läst rapporten är att det är alla andra saker som är i de 37.5MJ Gula maskiner, fartyg petrokemisk industri plast mm som ej köper på mackar utan direkt av oljebolag men jag kan ha fattat fel vore trevlig om någon mer läser
_________________
magnus_jo Har kör VW Golf ll City STROMer sedan 2006 http://www.evalbum.com/1485 bytt till Tesla X 2016
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Yahoo Messenger
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1170
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2015-12-02 18:19:37    Rubrik: Svara med citat

elfi skrev:
Under framställnings processen av bensin/diesel/flygbränsle så finns det också så kallade onödiga genererade produkter som används för framställning av en annan varan eller fabrikat för att det blir en hel del av det... i praktiken är det olika gas som återvinns, massa olika detaljer som plast industri har nytta av, bygg rå massa som används för asfaltering, farmaceutiska produkter, osv.

det finns en rolig video som enkelt förklarar UK olja produktion/energi förbrukning:

https://youtu.be/BQpX-9OyEr4

elbilar är mycket renare t.o.m. i USA som har smutsigaste elproduktion:

http://www.treehugger.com/cars/ucs-study-electric-cars-50-greener-gas.html


Har sett den videon. Jag skrev ett inlägg i början av den här tråden, har alltså läst det som står i den. Jag är helt med på att elbilar är renare än fossiler.

Men jag är ändå intresserad av att få fram fakta/sanning. Om bilden stämmer, får jag det till att även om hela världens personbilar skulle bli 100% eldrivna, skulle vi bara minska användningen av olja med 20%.

magnus_jo skrev:
Min tolkning när jag läst rapporten är att det är alla andra saker som är i de 37.5MJ Gula maskiner, fartyg petrokemisk industri plast mm som ej köper på mackar utan direkt av oljebolag men jag kan ha fattat fel vore trevlig om någon mer läser


Jag skummade snabbt genom referens-rapporten, varifrån bilden är tagen, igår. Men jag blev inte klokare. Kanske missade något.

Gula maskiner kan jag förstå om de räknas in i infrastruktur. I alla fall de som används för att bygga/underhålla vägar. Fartyg borde väl ingå i "transport of oil"? plast-tillverkning borde väl höra till "byproducts of refining"?
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1936
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2015-12-03 04:36:17    Rubrik: Svara med citat

Trafikverkets budget för vägar 2015 är 19 miljarder kr. Total säljs bensin och diesel för 100mdkr i sverige i år om vi räknar bort momsen.
Även om trafikverket skulle använda ALLA pengarna till att köpa diesel kommer de inte upp i den siffra som indikeras av bilden.
Mellan tummen och pekfingret gissar jag snarare på att gula maskiner står för 1-2% av totalförbrukningen som hör till en väg.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2587
Ort: Örebro

InläggPostat: 2015-12-03 07:34:15    Rubrik: Svara med citat

bjn skrev:

Har sett den videon. Jag skrev ett inlägg i början av den här tråden, har alltså läst det som står i den. Jag är helt med på att elbilar är renare än fossiler.

Men jag är ändå intresserad av att få fram fakta/sanning. Om bilden stämmer, får jag det till att även om hela världens personbilar skulle bli 100% eldrivna, skulle vi bara minska användningen av olja med 20%.


Det är svårt att hitta energi förbrukad för produktion av bensin/diesel exakt siffra från utvinning tills vi tankar i bilen... däremot det finns folk och tyckare som har eminent status och vars siffror man kan lita på... typ som en spekulation där USA's raffinering process kostar 6kWh/gallon bränsle:

http://gatewayev.org/how-much-electricity-is-used-refine-a-gallon-of-gasoline

http://longtailpipe.com/ebooks/green-transportation-guide-buying-owning-charging-plug-in-vehicles-of-all-kinds/gasoline-electricity-and-the-energy-to-move-transportation-systems/the-6-kwh-electricity-to-refine-gasoline-would-drive-an-electric-car-the-same-distance-as-a-gasser/
_________________
ZOE & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1170
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2015-12-03 18:14:52    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Trafikverkets budget för vägar 2015 är 19 miljarder kr. Total säljs bensin och diesel för 100mdkr i sverige i år om vi räknar bort momsen.
Även om trafikverket skulle använda ALLA pengarna till att köpa diesel kommer de inte upp i den siffra som indikeras av bilden.


Hm, ja de kanske räknar in saker som busstrafik i "infrastructure".
Sen kanske inte lastbilstrafiken räknas in i "Consumer ready fuel", och alltså också ingår i "infrastructure"?

Hade ju varit enklare att begripa detta om akademikerna hade varit en aning mer specifika/tydliga. De har gått upp på en mer abstrakt nivå, kanske för att enklare kunna få en överblick.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
magnus_jo
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 november 2007
Inlägg: 826
Ort: Gärdhems-Lunden Björkelund i Trollhättan

InläggPostat: 2017-10-29 14:58:59    Rubrik: Något nytt? Svara med citat

Detta är ett intressant ämne som sopas bort ser många rapporter om "well to wheel efficiency" diesel/Bensin/CNG men de flesta går bara till macken.... någon som har en bättre rapport?
_________________
magnus_jo Har kör VW Golf ll City STROMer sedan 2006 http://www.evalbum.com/1485 bytt till Tesla X 2016
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Yahoo Messenger
magnus_jo
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 november 2007
Inlägg: 826
Ort: Gärdhems-Lunden Björkelund i Trollhättan

InläggPostat: 2018-10-06 18:25:35    Rubrik: Ny rapport om tillverkningen av bränsle från fossil olja Svara med citat

Hej

Denna från Chalmers

https://www.chalmers.se/en/departments/see/news/Pages/Crude-oil-carbon-footprint.aspx

Samt denna artikel

http://science.sciencemag.org/content/361/6405/851.summary

Värt att läsa

Även på Svenska för den som vill ha det

https://www.chalmers.se/sv/institutioner/see/nyheter/Sidor/Ny-studie-om-oljans-totala-klimatavtryck.aspx
_________________
magnus_jo Har kör VW Golf ll City STROMer sedan 2006 http://www.evalbum.com/1485 bytt till Tesla X 2016
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Yahoo Messenger
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Länktips Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2
Sida 2 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.1 sekunder att ladda.