Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Toppladda SINOPOLY 200A

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Batterier, laddning, urladdning
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
muskatten
intresserad


Registreringsdatum: 13 november 2015
Inlägg: 19

InläggPostat: 2018-09-11 10:14:24    Rubrik: Toppladda SINOPOLY 200A Svara med citat

Hej..

Jag köpte nya Sinopoly 200A celler och firman lovade att toppbalansera cellerna, när de kom så hade alla celler 3.32 V. Så nu undrar jag om detta är ok eller om de skulle ha laddats till max (3.65V)

Jag är tacksam om någon här på forumet vill svara...

Peter
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1079
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-09-11 11:00:18    Rubrik: Svara med citat

LiFePO4 har "hysteres", vilket bl.a. betyder att laddspänningen är högre än obelastade spänningen. Det är särskilt tydligt i slutet av laddningen. Spänningen sjunker inom ett dygn till ca 3.3-3.4V, som är den egentliga spänningen för en fulladdad cell.

Om man ska koppla en LiFePO4 till konstant spänning är det max 3.4V, annars överladdas den. 3.65V är bara OK om laddningen avbryts när strömmen sjunkit till en viss nivå.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
muskatten
intresserad


Registreringsdatum: 13 november 2015
Inlägg: 19

InläggPostat: 2018-09-11 14:19:58    Rubrik: Svara med citat

bjn skrev:
LiFePO4 har "hysteres", vilket bl.a. betyder att laddspänningen är högre än obelastade spänningen. Det är särskilt tydligt i slutet av laddningen. Spänningen sjunker inom ett dygn till ca 3.3-3.4V, som är den egentliga spänningen för en fulladdad cell.

Om man ska koppla en LiFePO4 till konstant spänning är det max 3.4V, annars överladdas den. 3.65V är bara OK om laddningen avbryts när strömmen sjunkit till en viss nivå.


Tusen tack för att du gav mig av din tid....
Då kommer nästa "problem" för den som känner sig manad....

I morse så hade cellerna totalt 1,9kWh enligt BMS:en .... jag fortsatte i dag och tryckte in ytterligare 0.9kWh... (3.56Vx4x200 (4 celler 13.4V ) i cellerna för att se om cellerna och mitt system fungerar som det skall, bla. skall BMS:en stänga av laddning mm. men jag lyckas inte få cellerna till att komma över ca 3.35V/cell så inget hände, jag fick stänga laddningen manuell för att inte trycka in för mycket A i cellerna.

Laddar med ca 10-14A via solpaneler...Men bör/skall inte cellerna gå högre ?, eller är 10-14A för lite A att ladda med ?...

laddaren är en Votronic mpp350 och är inställd för lithium....

Kanske någon vet om jag gör rätt eller ?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1079
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-09-21 12:51:51    Rubrik: Svara med citat

Du behöver berätta mer om ditt system. Vad har du för BMS? Kan det kommunicera med MPPT-laddaren? Varför räknade du energin med 3.56V här ovan?

Jag har läst att Sinopoly har en del marginal på kapaciteten, så en cell märkt 200Ah har kanske 220Ah kapacitet ny. Ditt batteripack har därför nära 3kWh, och du bör inte utnyttja mer än ca 80% av det, d.v.s ca 2.4kWh.

Om cellerna var full-laddade när de levererades, borde de ganska omgående stuckit iväg förbi 3.6V. Kan du verifiera att laddströmmen är 10Ah?

Enligt detta datablad ska laddning ske CC/CV. I CV ska är parametrarna 3.65V med 6.67A cutoff. Ifall din laddare ger 10A bör det räcka för att nå CV-fasen.
http://www.sinopolybattery.com/userfiles/files/SP-LFP200AHA.pdf
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
muskatten
intresserad


Registreringsdatum: 13 november 2015
Inlägg: 19

InläggPostat: 2018-09-21 17:43:15    Rubrik: Svara med citat

bjn skrev:
Du behöver berätta mer om ditt system. Vad har du för BMS? Kan det kommunicera med MPPT-laddaren? Varför räknade du energin med 3.56V här ovan?
Tack för att du såg detta.... självklart skall det vara 3.65V.... men har man dyslexi så blir det fel även om jag läser om om igen det jag skrivit...SORRY...

Jag har läst att Sinopoly har en del marginal på kapaciteten, så en cell märkt 200Ah har kanske 220Ah kapacitet ny. Ditt batteripack har därför nära 3kWh, och du bör inte utnyttja mer än ca 80% av det, d.v.s ca 2.4kWh.

Om cellerna var full-laddade när de levererades, borde de ganska omgående stuckit iväg förbi 3.6V. Kan du verifiera att laddströmmen är 10Ah?

Enligt firman så hade de toppbalanserat cellerna, när jag fick dem så var alla 4 celler på 3.32V.... Jag frågade om de hade balanserat cellerna , de sa ja.!...


Enligt detta datablad ska laddning ske CC/CV. I CV ska är parametrarna 3.65V med 6.67A cutoff. Ifall din laddare ger 10A bör det räcka för att nå CV-fasen.

Jag har en BMS123 och ställt maxV på 3.55V och min V på 2.8V... kalibrerat BMS:en, och kopplat allt till laddning via mina 350W solpaneler... inte en enda gång har jag lyckats komma över 3.4V....
Jag provade också att ladda via bilgeneratorn som ger 90A ... cellerna var vid detta tillfälle nere i 33%.... ändå tar cellerna bara emot 40A...för att ungefär 10 min senare bara ta emot 22A... Jag har också en 230V lifepo4 laddare (25A) hur länge den än laddar så kommer cellerna inte upp i 3.4V...


http://www.sinopolybattery.com/userfiles/files/SP-LFP200AHA.pdf


Här kommer en länk till den BMS jag har ....https://www.ev-power.eu/Battery-Management/BMS123-Smart/123-Smart-BMS-Complete-Set-4-cells-with-Bluetooth-4-0.html
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1079
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-09-21 21:05:06    Rubrik: Svara med citat

När man räknar energi i ett batteripack räknar man med den nominella spänningen, dvs 3.2V*4*200Ah = 2.56kWh.

Testet med bilgeneratorn visar inte på vad cellerna kan ta emot, utan vad generatorn kan leverera. Den ger inte 90A vid den aktuella spänningen utspänningen helt enkelt.

Har du verifierat med en multimeter att BMS mäter cellspänningen korrekt?
Kan BMS-appen, eller din 25A laddare, spara en logg från laddningen? Kan du visa mig loggen?
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
muskatten
intresserad


Registreringsdatum: 13 november 2015
Inlägg: 19

InläggPostat: 2018-09-22 16:49:09    Rubrik: Svara med citat

bjn skrev:
När man räknar energi i ett batteripack räknar man med den nominella spänningen, dvs 3.2V*4*200Ah = 2.56kWh.

Okey..... det köper jag ; )

Testet med bilgeneratorn visar inte på vad cellerna kan ta emot, utan vad generatorn kan leverera. Den ger inte 90A vid den aktuella spänningen utspänningen helt enkelt.

Detta vet jag inte så mycket om.... men jag är förvånad över att cellerna inte tog emot mer vid 33% nivån... efter testen så startade jag bensingeneratorn och fortsatte med 230V laddaren till 1.30 på natten stängde av då, då cellerna inte ökade mer i V....

Har du verifierat med en multimeter att BMS mäter cellspänningen korrekt? Ja.... både med tångampmeter och med två inkopplade cellog8
Kan BMS-appen, eller din 25A laddare, spara en logg från laddningen?
Tyvärr kan jag bara göra log med cellog8s jag har några som du kan titta på om du vill..javascript:emoticon('Very Happy').....
Kan du visa mig loggen?
Jodå .... senare i kväll eller i morgon då jag skall på "middag" med två grekiska damer... Very Happy Very Happy Very Happy
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
muskatten
intresserad


Registreringsdatum: 13 november 2015
Inlägg: 19

InläggPostat: 2018-09-24 19:48:23    Rubrik: Svara med citat

Hej ....
Jag sänder några prtSc på den 21-23 sept.
Som du inte kan se just nu så har jag enligt BMS:en laddat 0.39 + 0.73 + 0.80 kWh under dessa tre dagar allt som allt blir det 1.92 kWh
I dag har jag laddat 0.79 kWh... så totalt hitintills så är cellerna laddat med 2.71 kWh sen den 21 sept.
just nu står celler på
3.28V
3.28V
3.27V
3.29V
Tycker du inte att de borde vara höger...

Skall ladda upp foton i morgon som bekräftar alla värden dag för dag....
Men just nu känns det inte som att cellerna är ok.... eller tänker jag helt fel ?











Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1079
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-09-25 08:56:38    Rubrik: Svara med citat

Det ser ut som att du förutom laddningen har en last på cellerna, så jag antar att loggen är från "normal drift". Men svårt att avgöra exakt vad som händer om det inte finns med en strömkurva i loggarna.

Om skillnaden mellan laddström och last aldrig är en hög ström samtidigt som cellerna är nära 100% laddade, kommer cellerna aldrig nå 3.6V. Men den gula cellen ser ut att ha blivit full-laddad den 22:a. Det ser man på att spänningen sticker iväg uppåt. Men jag tror att ditt batteripack är ur balans. Blå och lila har konsekvens lägre spänning. Svårt att veta med hur mycket, men testa att ladda blå ch lila enskilt med några Ah i taget tills de ligger ungefär lika med resten under drift. Sen "fintrimma". När packet är i balans, ska det vara samma cell som först slår i botten vid urladdning, och först slår i taket vid full-laddning. Detta är då cellen med lägst kapacitet. Så ifall den utnyttjas fullt, vet du att du utnyttjar all kapacitet packet kan ge.

Sen tycker jag, att efter att du fått batteriet i balans, borde du ställa in BMS så att den aldrig utnyttjar batteripackets fulla kapacitet, då detta sliter. Om du kör en cell ned till 2.8V varje cykel kommer den slitas ut fort. Ställ in BMS så att den har en gräns på antalet utnyttjade amperetimmar, så att cellerna aldrig dyker i en "brant nedförsbacke" i slutet av urladdningen (som kvällen 23:e). D.v.s så att de aldrig behöver stiga i en "brant uppförsbacke" när laddningen påbörjas (som morgonen 21:a).

Spontant ser det ut som att du har för liten kapacitet, eller använder för hög last, om batteriet tar slut var och varannan dag.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1079
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-09-25 11:15:26    Rubrik: Svara med citat

Jag kollade lite mer på loggen, och jag tror att jag hade fel att gul cell bli full. Vad är det som händer där egentligen?
Är det du som grejar med sladdarna?
Gul sticker iväg till högre spänning, och grön faller till lägre, och det ser symmetriskt ut. Är det BMS som balanserar?

Hur är det kopplat? och hur långa kablar har du mellan celler och BMS? och var någonstans är Cellog inkopplad? Är Cellog inkopplad parallellt med BMS, i slutet på de (förmodat) långa kablarna till batteriet?
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
muskatten
intresserad


Registreringsdatum: 13 november 2015
Inlägg: 19

InläggPostat: 2018-09-25 14:55:04    Rubrik: Svara med citat

Jag tror att jag har råkat komma åt kontakten till cellogen, kan bli så när någon rör lite mycket på kontakten.
BMS:en är 4 enheter och varje cell har en enhet fastskruvad på kontakterna så dr är ingen kabel till BMS:en... förutom minuskabel på ca 10cm....
Cellogen har egna kablar (0.75mm) och är ca 1M långa...

I förra inlägg så är alla beräkninga gjorda efter att jag har räknat bort förbrukning, och jag har annvänt så lite power som möjligt bara för att laddningen skall gå snabbare.... men som du ser så är där några djupa uttag på ca 5 min och 55A, jag kokar vatten till the Very Happy
Varför cellerna sjunker snabbt efter att solen börjar gå ner vet jag inte, i stanby läge (när jag använder inget) så drar viss eletronik ca -1.5A /tim... men jag tycker inte att det skall påverka cellerna så mycket....

sänder också över foton så du kan se in-ut ström flödet per dag..
och om du summerar allt från foton så borde väl cellerna var ganska så fulla... eller ?








Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1079
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-09-25 16:56:11    Rubrik: Svara med citat

Om din BMS säger att batteriet varje dygn laddas med mer energi än vad som förbrukas, verkar det vara något fel här. För enligt spänningskurvan i slutet av 23:e är batteriet nästan helt tomt. Bara några procent kvar.

Jag undrar om din BMS strömsensor mäter rätt, eller om någon förbrukare är kopplad direkt på cellerna, d.v.s går inte genom BMS strömsensor?
En annan orsak kan vara att strömsensorn inte är kalibrerad rätt, d.v.s är förskjuten åt en positiv riktning.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
muskatten
intresserad


Registreringsdatum: 13 november 2015
Inlägg: 19

InläggPostat: 2018-09-25 18:19:14    Rubrik: Svara med citat

Ja du..! du ställer kloka och bra frågor...
Jag har en clampmeter och en extern A-meter de visar samma som BMS:en så jag uteslöt tidigare detta problem... den enda förbrukare som inte är inkopplad efter BMS:en det är mina två cellog8 så där kan ju inte försvinna speciellt mycket... Enligt BMS123 i Holland så sa de att jag skall absolut inte röra sensorna för de har kalibretar dem... allt sitter väl skydda och sensorna är "plomberad" med en färgklick, och installationen är väl skyddad och inbyggd....
Jag kollade kurvan igen för den 23:e det ser nog ut som att jag har lagt dem i fel ordning skall kontrollera dem ingen.... sorry att det blev så men dessa celler håller på att göra mig "gråhårig".... ge mig några dagar så skall jag kolla kurvorna... 8
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
muskatten
intresserad


Registreringsdatum: 13 november 2015
Inlägg: 19

InläggPostat: 2018-10-14 16:16:11    Rubrik: Svara med citat

Hej igen...

Jag skippade cellog:ens diagram, för jag anser att så länge jag inte har några diagram på A så vet jag ju inte så mycket om diagramen är rätt eller fel....
För mer än 1 vecka sedan bestämde jag att använda så lite A som möjligt (Cellerna är inkopplad i en H-bil) Jag struntade också i hur många kW som laddaes från solpanelerna, jag var nu bara intreserad av V....
och i slutet av veckan så började jag se att V ökade på cellerna Very Happy ....
Jag har ställt max V på 3.55V/cell och balancering på 3.4V.... och sakta ökade V på cellerna.... jag hade tänkt gå upp till 3.55V bara för att se så allt fungera som det skall.... Men till min förvåning så ökade värmen i 1 cell när den kom upp i 3.5V.... och vid 3.51V så var tempen på cellen +48
BMS:en hade stängt av vid 45 grader men cellen ökade till 48+ innan den började gå ner....
Nu är jag oerhörd tacksam om någon har en aning om varför en cell ökar i värme så mycket innan den har nått max V....

Tusen tack på förhand.. Wink
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Batterier, laddning, urladdning Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.09 sekunder att ladda.