Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Billigaste möjliga mil/förbrukning

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Tesla
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
gnidde
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 april 2014
Inlägg: 527
Ort: Borlänge

InläggPostat: 2018-08-14 06:42:04    Rubrik: Billigaste möjliga mil/förbrukning Svara med citat

Om jag dagligen kör sträckor på ca 4 mil om dagen samt minst en gång i veckan kör 30 mil i ett svep och snabbladdare inte finns eller är ett alternativ så går alla elbilar förutom Tesla som är för dyr för mig bort. Återstår BMW i3 Rex samt Prius plug in av olika årgångar samt Outlander phev och v60 plug in som begagnade. Kravet är att bilen inte kostar mera än 200.000 i inköp. Var hittar jag lägsta totalkostnaden mest problemfria bilägandet och totalt sett lägsta bensin förbrukningen?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
gnidde
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 april 2014
Inlägg: 527
Ort: Borlänge

InläggPostat: 2018-08-14 06:44:27    Rubrik: Svara med citat

Vid riktigt låg totalkostnad kan bilen få kosta 300.000 men helst inte
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
gnidde
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 april 2014
Inlägg: 527
Ort: Borlänge

InläggPostat: 2018-08-14 06:54:22    Rubrik: Svara med citat

Hur stor är den praktiska skillnaden i räckvidd mellan BMW i3 Rex med lilla resp stora batteriet?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
jellybear
Elektrisk


Registreringsdatum: 21 oktober 2016
Inlägg: 130
Ort: Nacka

InläggPostat: 2018-08-14 08:52:20    Rubrik: Svara med citat

Du är förmodligen ute efter en omöjlig kombo, d.v.s. bilen som har allt - lång räckvidd, billig och problemfri. Förmodligen kommer du att få kompromissa på någon parameter.

Men med det sagt så säger jag att du ska beställa en fabriksny Kia Niro laddhybrid. Ganska exakt 300k i inköp, går på pappret 58km på el (så 4 mil är borde gå, lite beroende på körsätt och förhållanden) och så får du 7 års nybilsgaranti.
_________________
Nu: Saab 9-5 SC aero -04.
Härnäst: Elbil. Dagsnotering: Kia Niro EV

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1822
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-08-14 09:19:47    Rubrik: Svara med citat

Outlander PHEV kan du nog räkna bort om ekonomi är målet. Din 30-milsresa kommer äta upp all besparing du gjorde på 4-milsresorna, eftersom den är ganska törstig på bensin (0,75 l/mil i 100-110km/h) Dessutom kommer den kallstarta motorn precis i början eller slutet på din 4-milsresa vintertid, med resultatet att de kilometrarna dricker den som en hingst!

Välj en så liten bil som möjligt om du inte har behov för utrymme. En Ioniq plug-in, kanske? De verkar finnas på blocket från c:a 255'
_________________
Outlander PHEV -17
Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1453
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-08-14 13:42:54    Rubrik: Svara med citat

Jag skulle nog säga att billigast blir att konvertera en gammal prius. Eller ännu bättre köpa en konverteras. Själv älskar jag min 60Ah Rex men hade gärna tagit dom 6-10 extra mil man får med 94Ah Rex, men mest för att den har 3-fasladdning
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1443

InläggPostat: 2018-08-14 17:26:31    Rubrik: Svara med citat

gnidde skrev:
Hur stor är den praktiska skillnaden i räckvidd mellan BMW i3 Rex med lilla resp stora batteriet?


+50%
_________________
2016 i3 rex 22 kWh
2019 Soul 35 kWh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1453
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-08-14 22:04:13    Rubrik: Svara med citat

Leaf skrev:
gnidde skrev:
Hur stor är den praktiska skillnaden i räckvidd mellan BMW i3 Rex med lilla resp stora batteriet?


+50%


60Ah Rex =8-14mil
94Ah Rex =14-24mil
Enligt mig, men går du på en 94Ah Bev så kommer du ungefär 7% längre.
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
gnidde
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 april 2014
Inlägg: 527
Ort: Borlänge

InläggPostat: 2018-08-15 11:33:07    Rubrik: Svara med citat

Jag vill inte köpa konverterad bil. Det verkar som om BMW ligger nära det jag söker som det låter.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
dontommazo
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 oktober 2009
Inlägg: 240
Ort: Baerum

InläggPostat: 2018-08-15 14:38:39    Rubrik: Svara med citat

Begagnad Chevy Volt/Opel Ampera då? Hyfsad eklektisk räckvidd och inte jättetörstig på bensin.

Edit: här finns en billig nära dig. https://www.blocket.se/vi/80113442.htm
_________________
Tesla S 75D
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
PoloPrinsen
intresserad


Registreringsdatum: 14 oktober 2007
Inlägg: 27
Ort: Borås

InläggPostat: 2018-09-24 11:38:29    Rubrik: Svara med citat

Inte åtkomlig NU, men en Sion från Sonomotors kommer förmodligen vara överlägset billigast i drift.

Finns endel läsbara kommentarer och provkörningsintryck på svenska teslaforumet.

Själv var det nog de många kombinationerna av bra egenskaper som fick mig till att beställa ett exemplar, tex räckvidd 25 "riktiga" mil, lågt pris, rymlig kupe, riktigt miljötänk, praktisk lådform, självladdande mha solceller i karossen, dragkrok.

Mvh PP.
_________________
Polo dieseln (SDI 1998, 64hk) Blir snart Volvo S60 D om inte en kraftig stöt från himmlen ger min bil en så kraftig chock att den kommer rulla 500 km på några timmars "220V-slangande" istället för det vanliga dieseklunket/PP
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Klintan
Elektrisk


Registreringsdatum: 30 juli 2014
Inlägg: 142

InläggPostat: 2018-09-25 06:55:20    Rubrik: Svara med citat

Sono Sion finns ju inte än, provkörningarna görs med en konceptbil baserad på BMW i3-drivlina. Räckvidden är överoptimistisk, en bil med såpass stor frontarea och 35 kWh-batteri kommer inte komma 25 mil utan extrema åtgärder, inte verklig räckvidd i alla väder som de talar om.

De har inte heller något kontrakt med någon legotillverkare än, de har gått ut med att legotillverkaren ska konstruera bilen. Långt kvar innan de kan leverera något. Den ligger så långt fram att VW ID kan vara ett alternativ istället, ett säkrare kort. Ska kosta 25'EUR minus miljöbonus.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1079
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-09-25 08:58:44    Rubrik: Svara med citat

Fast har den verkligen så stor frontyta?
Och med drygt 40kWh borde det gå fint att komma 25 mil.

EDIT: Jag visste inte att de ändrat till 35kWh. Det var uppgifter om 40kWh för något år sedan.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Klintan
Elektrisk


Registreringsdatum: 30 juli 2014
Inlägg: 142

InläggPostat: 2018-09-25 09:24:39    Rubrik: Svara med citat

bjn skrev:
Fast har den verkligen så stor frontyta?
Och med drygt 40kWh borde det gå fint att komma 25 mil.

EDIT: Jag visste inte att de ändrat till 35kWh. Det var uppgifter om 40kWh för något år sedan.

Den är en decimeter högre än BMW i3, samma bredd, blir ganska mycket luft att flytta. De säger i alla väder verklig räckvidd, alltså i normaltempo. Fungerar kanske vid 18 grader och torra vägar 70 km/h, men en rejält blöt vägbana slukar energi. Grundarna har också i intevjuer sagt München-Berlin (58 mil Autobahn) med en halvtimmes laddpaus . Ganska optimistiskt/orealistiskt.
Batteriet ska kosta 4000 EUR och uppgifterna om storlek har varierat. 35 kWh är det som står i Fact Sheet på hemsidan för tillfället.
Jag väntar till de tagit fram en helt fungerande prototyp baserad på de delar de ska ha i produktion och verifierat allt innan jag tror på det. TS gör nog bättre i att skaffa en i3 Rex så länge.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1079
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-09-25 10:03:21    Rubrik: Svara med citat

Ja, att göra en elbil kort och hög ger inte någon räckvidd på motorvägen. Lång och låg är bättre. Man får sitta bakåtlutad helt enkelt. Men inne i stan är ju kraven tvärtom. Där vill man sitta högt och ha stora fönster för att känna tryggheten av att ha bra överblick över trafiken.

i3 tror jag inte är någon bil för långkörning. Så ifall TS kör denna sträcka ofta tror jag nog Ampera som föreslogs, är ett bättre val.

Amperan på blocket för 130 tusen verkar såld (till TS?). De som finns kvar kostar mer. Om man vill ha en Ampera för runt 100 tusen finns en del i Nederländerna och Tyskland. Verkar vara något speciellt med att importera från Nederländerna p.g.a en "lyxskatt" på bilar de har där. Jag har inte riktigt förstått hur det fungerar. Men jag är lite sugen på en Ampera faktiskt.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsA
Forumstammis


Registreringsdatum: 08 februari 2016
Inlägg: 367
Ort: Rögla

InläggPostat: 2018-09-25 17:58:51    Rubrik: Svara med citat

Vad är långkörning?
Vi har kört 50 mil med vår i3 utan problem, sätena är riktigt bekväma. Med 33 kWh batteriet borde det gå ännu bättre då den har en bra laddningskurva.
_________________
BMW i3rex -15
Leaf LE40 -18
fd Leaf24 -15
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Tesla Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.