Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Köpes - 10 kW BLDC-motor + controller + laddare + batteri

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> reservdelar
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Bjorn.O
intresserad


Registreringsdatum: 04 augusti 2015
Inlägg: 12
Ort: Gustavsberg

InläggPostat: 2018-08-16 19:40:14    Rubrik: Köpes - 10 kW BLDC-motor + controller + laddare + batteri Svara med citat

Jag behöver en motor 48 V 6 kW (cont.), controller, laddare och minst 20 kWh batterier. Och annat som kan behövas för att byta ut en 10 hk diesel mot elmotor.


Senast ändrad av Bjorn.O den 2018-09-13 18:59:34, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
becker
Elektrisk


Registreringsdatum: 25 februari 2011
Inlägg: 118
Ort: Utanför Gävle

InläggPostat: 2018-08-16 21:24:30    Rubrik: Svara med citat

Måste det vara 48V?? Det blir 125A, rätt saftigt tycker jag Shocked
_________________
e-Golf -17
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
dontommazo
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 oktober 2009
Inlägg: 240
Ort: Baerum

InläggPostat: 2018-08-17 10:33:45    Rubrik: Svara med citat

48V är en bra spänning för båtar med tanke på risken med hög spänning i kombination med vatten. 125A är inte särskilt hög ström heller, t.ex Netgain Warp motorerna klarar ju 300A eller mer.

20kWh @ 50V -> 400Ah kapacitet. Med batterier från skrotad Leaf, iMiev eller i3 så blir det många parallellkopplade celler. Ett alternativ är stora LiFePO4 celler, typ CALB eller Winston, men det kanske kan vara svårt att få tag på begagnat.
_________________
Tesla S 75D
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
Bjorn.O
intresserad


Registreringsdatum: 04 augusti 2015
Inlägg: 12
Ort: Gustavsberg

InläggPostat: 2018-08-17 15:33:36    Rubrik: Svara med citat

[quote="dontommazo"]... Med batterier från skrotad Leaf, iMiev eller i3 så blir det många parallellkopplade celler. Ett alternativ är stora LiFePO4 celler, typ CALB eller Winston, men det kanske kan vara svårt att få tag på begagnat.[/quote]
Ja, jag tänkte på LiFePO4, men eftersom jag ska prova mig fram så kan jag börja ned en mindre batteribank, till och med bly. Om jag tittar på kurvorna för dieseln behöver jag mellan 4 och 5 kW för att köra 5 knop, men vad jag verkligen behöver vet jag inte förrän jag har en elmotor på plats.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1091
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-08-17 16:00:34    Rubrik: Svara med citat

Jag tycker också att 48V är en utmärkt idé på en båt, då detta inte är farlig spänning, vilket inte kräver samma (dyra) el-installationer och elektronik, samt innebär mindre risker för människor både vid installation samt vid ev. olycka. Man får leva med den högre strömmen.

Litiumbatteri från en skrotad elbil, kopplat 14stycken 3,7V i serie är lämpligt. Ett Leaf-batteri har 48 moduler med två celler i serie per modul. Detta räcker till 14s6p, eller 14s7p om man skaffar en extra modul (7x7 = 49).

Möjligtvis kan man tänka sig tillåta något högre spänning, 16 i serie (16s). Då öppnar man upp för att använda många andra typer av moduler än just Leaf. Dessa kan vara t.ex. 4s, 8s. Även 12s är vanligt (BMW), vilket ger ca 44V nominellt.

Om du ska testa med bly, föreslår jag att i så fall att bara provköra med några gamla bilbatteriet du hittat utanför mackens sopkontainer eller liknande. Batterier från skrotar har samma pris per kWh som bly.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri


Senast ändrad av bjn den 2018-08-20 09:02:31, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pontiac
intresserad


Registreringsdatum: 20 april 2009
Inlägg: 36
Ort: Skällinge

InläggPostat: 2018-08-17 18:21:31    Rubrik: Svara med citat

Kolla in den här länken: http://elbil.forum24.se/elbil-about2718-0-asc-0.html

48V och 80A gav 5,2 knop i en Albin 25
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Bjorn.O
intresserad


Registreringsdatum: 04 augusti 2015
Inlägg: 12
Ort: Gustavsberg

InläggPostat: 2018-08-30 11:22:06    Rubrik: Svara med citat

Interessant - men jag vill testa med en billigare setup innan jag river ur dieseln helt.
Så, om någon här har uppgraderat och har lämpliga komponenter över skulle jag vara mycket interesserad. Om två veckor åker båten upp för vintern och då är det dags.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1091
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-08-31 12:40:14    Rubrik: Svara med citat

Vid vilket varvtal skall motorn producera 6kW?
D.v.s, vilket vridmoment behövs?
Om varvtalet är ca 2000rpm, behövs antingen en relativt stor elmotor eller en utväxling.

Körs din dieselmaskin på full effekt?

För att testa skulle du kunna använda begagnade elbilsmoduler utan parallelkoppling. D.v.s rätt spänning, men lägre kapacitet. T.ex. 16s Nissan Leaf. Då får du 60V och 60Ah, d.v.s 3600Wh och ca 3600kr. Sen är det bara att köpa fler att sätta i parallell senare.

Det går fint att köra utan BMS bara du inte använder mer än 50% av kapaciteten, och inte laddar fullt. D.v.s ladda till 4V per cell och håll dig till korta turer på max 10-15 minuter i det här fallet.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Bjorn.O
intresserad


Registreringsdatum: 04 augusti 2015
Inlägg: 12
Ort: Gustavsberg

InläggPostat: 2018-09-03 20:58:01    Rubrik: Svara med citat

Vid marchhastighet är propellervarvtalet 1400 rpm och dieselns uteffekt 5 kW (teoretiskt enligt kurva i dieselns datablad). Vid maxhastighet är varvtalet 2000 rpm och effekten 7,7 kW. Jag tänker mig en kuggrem med lämplig utväxling mellan motor och propelleraxel.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1091
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-09-04 15:22:47    Rubrik: Svara med citat

Med 48V systemspänning borde det ju gå att få tag på gamla truck-motorer billigt (men de har låg verkningsgrad). Eller borstad "pannkaksmotor", typ Mars/Motenergy eller Agni.

Men borstade motorer är ingenting att satsa på egentligen. De "borstlösa" är inte dyrare idag.

Ifall du vill satsa på nya grejer, tror jag att detta skulle passa:
*Motenergy ME1302
Vattenkyld 3-fas PMSM, klarar 180A kontinuerlig ström, vilket vid 48V blir 7,7kW innan förluster
*Sevcon G4845
Motorstyrning för 3-fas PMSM, 180A kontinuerlig ström

Blir väl ca 20 tusen för detta, med moms.

Möjligtvis går det att spara in på kontrollern. Finns en annons på en begagnad Kelly på forumet:
http://elbil.forum24.se/elbil-about7485.html
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Bjorn.O
intresserad


Registreringsdatum: 04 augusti 2015
Inlägg: 12
Ort: Gustavsberg

InläggPostat: 2018-09-06 15:15:30    Rubrik: Svara med citat

Tack för svar. Om någon av er elbilsfantaster kan tipsa mig om var jag kan finna lämplga saker, och kanske he mig råd.
(min budget för detta motsvarar att köpa en kinesisk diesel, så...)
_________________
Pensionerad elingenjör som saknar praktisk erfarenhet.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
OlaE
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 juli 2008
Inlägg: 231
Ort: Kalmar

InläggPostat: 2018-09-09 19:00:10    Rubrik: Svara med citat

Hej.
Någon som testat GM's prylar på länge?
https://www.goldenmotor.com/frame-bldcmotor.htm
De har en 5 alt. 10kW BLDC-motor och Sine Wave styrning för 48V.

Ser ut att vara 10kW modellen på detta klipp:
https://www.youtube.com/watch?v=9X44zHyAuME

och 5kW här förmodligen utan Sine Wave styrning:
https://www.youtube.com/watch?v=JpdIWfobyPI

/Ola
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Bjorn.O
intresserad


Registreringsdatum: 04 augusti 2015
Inlägg: 12
Ort: Gustavsberg

InläggPostat: 2018-09-10 18:41:58    Rubrik: Svara med citat

Jag har funderat på just det. Hur är det att köpa från GM?
_________________
Pensionerad elingenjör som saknar praktisk erfarenhet.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
riwe
Aktiv


Registreringsdatum: 08 oktober 2008
Inlägg: 57

InläggPostat: 2018-09-10 19:13:38    Rubrik: Svara med citat

Hej!

Kul med båtbygge. GM är kända för att låta en massa.
Jag rekommenderar starkt Motenergy me1304 tillsammans med Sevcon gen4. Kör själv den setupen i mim Ockelbo b600. Fungerar kanon. Kör 16s (50V) och skrovfart uppnås vid ca 40-60A beroende på väder.

Ett tips, när du går el så kommer du börja höra saker som tidigare dränktes av dieseldunk. Se till så att proppelern inte går för nära skrovet. Se till att använda rätt remmar i transmissionen, inte htd då dessa ger ett vinande ljud vid höga varv. Lösningen är goodyear nrg/eagle.

Mvh

Rikard
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Bjorn.O
intresserad


Registreringsdatum: 04 augusti 2015
Inlägg: 12
Ort: Gustavsberg

InläggPostat: 2018-09-12 15:52:35    Rubrik: Svara med citat

Hej Rikard, hur går det med båten. Din blogg slutade i augusti 2016 med orden ”Stay tuned”. Jag skulle gärna vilja se lite bilder på motorindtallationen, och kanske en video i drift.
/Björn
_________________
Pensionerad elingenjör som saknar praktisk erfarenhet.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
riwe
Aktiv


Registreringsdatum: 08 oktober 2008
Inlägg: 57

InläggPostat: 2018-09-13 11:15:39    Rubrik: Svara med citat

Hej!

Det går som tåget. Har dock inte haft tid att uppdatera bloggen.
Som du kanske vet så har jag byggt en hybrid, el+bensin. Den är dock konstruerad på så sätt att jag kan lyfta ut förbränningsmotorn och gå 100% el när jag känner att det är ekonomiskt försvarsbart.

Jag kommer att köra bilder och filmer via instagram i framtiden:

www.instagram.com/wildtech.eu

Den nya båten är med i förra nummret, Augusti, av båtnytt. 5 sidor Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
riwe
Aktiv


Registreringsdatum: 08 oktober 2008
Inlägg: 57

InläggPostat: 2018-09-14 09:50:24    Rubrik: Svara med citat

Det här kitet är nästan identiskt med min setup. Väldigt bra komponenter:

https://www.electricmotorsport.com/ev-parts/motor-drive-kits/pmac-12kw-30kw-liquid-cooled-motor-drive-system-48v-650a.html
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> reservdelar Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.