Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Renault Kangoo ZE
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Renault (Zoe, Kangoo, Twizy...)
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
OskarP
intresserad


Registreringsdatum: 05 juni 2018
Inlägg: 39
Ort: Dingelvik

InläggPostat: 2018-08-25 21:23:04    Rubrik: Svara med citat

det jag oroar mig mest för är om det blir strömavbrott under natten (bor i område med luftledningar) eller om laddningen stannat för att en säkring gått eller nåt annat.. då står man där och ser dum ut.. jaja. just nu håller jag på att förhandla med säljaren av en kangoo jag hittat. jag vill köpa den med det felet den hade (trasig ac kompressor) och fixa själv då jag har utrustning och köldmedium, men dom vill försöka laga den själva., och det drar ut på tiden verkar det som..
_________________
Älskar 80-tals jänkare med V8 diesel som jag kör på HVO, och vill helst av allt ha en El-konverterad Fullsize US-van som bruksbil. Men kör just nu en Kangoo Maxi ZE -14 som är lite "usa-stylad"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eGolf2015
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 februari 2016
Inlägg: 109
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2018-08-25 21:55:37    Rubrik: Svara med citat

Laddkabel för schucko följer med bilen plus en som man kan använda till laddning vid laddstolpar. Den med schucko laddar med max 10 A men det lär räcka för dig hemma när du har så korta körningar för det mesta. Du kan även sätta ett ladduttag där hemma om du vill ha 16A-laddning, finns skattesubventionerat om det uppfyller vissa kriterier.

Det finns 16A laddare vid IKEA/jula men räkna med ganska lång tid där om du kört 8 mil...
_________________
VW e-Golf 2015 'The Black Pearl'
Renault Kangoo Express II Z.E. Skåp 2012
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eGolf2015
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 februari 2016
Inlägg: 109
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2018-08-25 22:01:27    Rubrik: Svara med citat

Det där med strömavbrott borde inte vara något att oroa sig över, säkringen har inte gått en enda gång här på mer än 6000 elbilsmil och då laddar vi med 10A schucko i motorvärmaruttaget (vilket ingen rekommenderar, men vi har inte hunnit spara ihop till 16A-laddstation än, kostar ca 10'). Sedan har vi 20A huvudsäkring i och för sig.
_________________
VW e-Golf 2015 'The Black Pearl'
Renault Kangoo Express II Z.E. Skåp 2012
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
OskarP
intresserad


Registreringsdatum: 05 juni 2018
Inlägg: 39
Ort: Dingelvik

InläggPostat: 2018-09-01 21:32:26    Rubrik: Svara med citat

Tack för svar. nä nån laddbox blir det inte hemma, villkoren är att den måste förses med betallösning och det innebär att jag riskerar få nån allmän laddplats på tomten, no way! dessutom måste den installeras av elektriker och det är jag emot då jag gör de jobben bättre själv.
men det kvittar ju på kangoo för den går ju ändå inte ladda med mer än 16amp. jag kommer börja med 10 amp originalkabeln och skulle jag känna behov av snabbare laddning så kommer jag skaffa en typ1 kabel med cee216 handske.

Egentligen när jag räknar på det så vette tusan om det kommer löna sig ekonomiskt med batterihyra, värdeminskning och eventuella svårreparerade digitala fel, jämfört med en skattebefriad dieselmerca på HVO för 13kr/litern, som jag kan skruva med själv, men jag är ändå sugen på att iallafall testa kangoon ett tag.. gäller bara att få tag på en.. firman i uppsala som har en till salu verkar enormt sega, eller så vill de inte sälja den. jag har erbjudit mig att köpa den med den trasiga AC kompressorn och byta själv men de insisterar på att de vill laga den, men vet inte när...
_________________
Älskar 80-tals jänkare med V8 diesel som jag kör på HVO, och vill helst av allt ha en El-konverterad Fullsize US-van som bruksbil. Men kör just nu en Kangoo Maxi ZE -14 som är lite "usa-stylad"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eGolf2015
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 februari 2016
Inlägg: 109
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2018-09-03 21:41:14    Rubrik: Svara med citat

räcker att den är förberedd för betallösning, du behöver inte sälja el till någon för att få avdraget/bidraget.

Det finns en på Netbil i Göteborg som säljs på auktion om några dagar, det var så jag köpte vår fast i Stockholm.

Tämligen övertygad om att jag kör billigare än en skattebfriad dieselmerca, och garanterat mer miljövänligt o tystare. Sedan är de väl inte helt billigt att hitta en fräsch skattebefriad merca, lär kosta mer än Renaulten i inköp Cool

Men det är klar att du kan köra ngn gammal häck billigt och lägga tid på att svetsa osv. Jag har några gamla dubbdäck på fälg i så fall som passar W123 Wink
_________________
VW e-Golf 2015 'The Black Pearl'
Renault Kangoo Express II Z.E. Skåp 2012
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
OskarP
intresserad


Registreringsdatum: 05 juni 2018
Inlägg: 39
Ort: Dingelvik

InläggPostat: 2018-09-09 13:08:48    Rubrik: Svara med citat

Ok, vad kostar en laddstation då? om den inte kostar mer än 10 papp så att bidraget betalar hela kostnaden så är det ju lönt. annars kör jag med en 16amp CEE216 laddkabel. skulle ju vara grymt nice att kunna bygga snabbladdning.. jag undrar hur svårt det egentligen kan vara att montera in en "stanalone" snabbladdare och bara koppla den på plus och minus på batteriet.. finns det inte såna på marknaden? krävs ju bara ett chademo-intag, några grova kablar och en liten styrenhet som övervakar batteriet och pratar med laddstolpen.. kan ju iofs hända att bilens datasystem får fnatt när det upptäcker att batteriet laddas utan att bilens laddare är inkopplad.. det är detta som är nackdelen med allt annat än en gammal mekanisk/analog 80-tals teknik..
om kangoon bara låter bli att krångla och kosta pengar i reparationer så kommer den ju bli billigare än en dieselmerca ja.. Batterihyran ca 5kr/mil och elen 3kr/mil. försäkring är dock dyrare på kangoon, samt det extremt retsamma faktum att kangoon har 360kr i årsskatt och en veteranare har inget.. dessutom om det är en 72:a eller äldre så blir det inga fler besiktningar.. kangoon går som lastbil och kostar över 500/år.
vi får se om kalkylen går ihop.. en skatte och besiktningsbefriad dieselmerca ligger ju på ca 13kr/milen borträknat försäkring och reservdelar..
_________________
Älskar 80-tals jänkare med V8 diesel som jag kör på HVO, och vill helst av allt ha en El-konverterad Fullsize US-van som bruksbil. Men kör just nu en Kangoo Maxi ZE -14 som är lite "usa-stylad"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eGolf2015
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 februari 2016
Inlägg: 109
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2018-09-10 14:32:34    Rubrik: Svara med citat

Med laddstation kommer du ändå inte kunna ladda snabbare än med 16amp CEE216 laddkabel men nog borde det kunna gå att få en laddstation under 10'.

Snabbladdning tror jag du helt kan glömma, krävs nog allt för omfattande ombyggnation + värsta expertkunskaperna av ett helt elingenjörs-team + att du behöver ha mer än 63A-elabbonemang hemma vilket kostar ca 5000-10000:-/månaden + förbrukning.

Att ha en helt krångel- och reparationsfri Kangoo kan du nog glömma tyvärr, servicen är inte så billig heller jämfört med en gammal Mercedes. Om pengarna är det styrande kanske det blir bäst med dieselmercan ändå, du får plocka fram svetsen och hörselkåporna Laughing

Men då kommer du ju inte få uppleva alla utmaningar med att köra elbil och att äga en Renault! Laughing
_________________
VW e-Golf 2015 'The Black Pearl'
Renault Kangoo Express II Z.E. Skåp 2012
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
OskarP
intresserad


Registreringsdatum: 05 juni 2018
Inlägg: 39
Ort: Dingelvik

InläggPostat: 2018-09-11 17:43:45    Rubrik: Svara med citat

Haha! nä svetsa rost har jag slutat med. jag köper bara bilar som inte kräver det.. mekaniska reparationer är en annan sak, det kan vara kul ibland.
Brukar dessa Kangoo krångla mycket alltså? det känns ju som att en så ny bil som bara gått 2000mil inte borde hinna börja gå sönder.. ser iofs 2 st på kvarndammen som är ute till försäljning nu och verkar vara rejält nerkörda, men de verkar komma från samhall så de har nog blivit misshandlade, det var enormt många fel..
ja jag tänker också att en laddbox kommer jag ju inte ha nån större nytta av, kanske till nästa elbil då..
Jag har 25-amp tillgängligt hemma, så tänkte sätta ett cee 216 som jag kan ladda kangoon med över natten, tanken på snabbladdning var bara för att kunna ta bilen till platser där det finns laddstolpe med chademo eller ccs.
kan ju inte vara en omöjlighet att få det att funka tycker jag? vad är det för batterispänning på kangoon, och vad ger de olika likströmssnabbladdarna?
om spänningen matchar kangoons batterispänning så är det ju bara att peta in strömmen och ha en liten styrenhet som håller koll på batteriets laddstatus och pratar snällt med laddstationen och får den att tro att det är en eNv200 som står ipluggad, eller nåt?
_________________
Älskar 80-tals jänkare med V8 diesel som jag kör på HVO, och vill helst av allt ha en El-konverterad Fullsize US-van som bruksbil. Men kör just nu en Kangoo Maxi ZE -14 som är lite "usa-stylad"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1841
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-09-11 20:49:10    Rubrik: Svara med citat

OskarP skrev:
tanken på snabbladdning var bara för att kunna ta bilen till platser där det finns laddstolpe med chademo eller ccs.
kan ju inte vara en omöjlighet att få det att funka tycker jag? vad är det för batterispänning på kangoon, och vad ger de olika likströmssnabbladdarna?
om spänningen matchar kangoons batterispänning så är det ju bara att peta in strömmen och ha en liten styrenhet som håller koll på batteriets laddstatus och pratar snällt med laddstationen och får den att tro att det är en eNv200 som står ipluggad, eller nåt?


Många saker ter sig enkla till dess man börjar gräva djupare i dem. "Hålla koll på batteriets laddstatus", det är en gansk avancerad BMS som behövs. Litiumjonbatterier är bra mycket mer komplicerade än ett 12V startbatteri. Och "pratar snällt med laddstationen", det betyder att implementera CHadeMO eller CCS-protokollet. Det är bra många timmars bläddrande i manualer, bygge av hårdvara, programmering och testning. Ingenting finns att köpa färdigt för en lekman, jo kanske själva kontakten, den går nog att beställa en olicensierad kopia av, från Kina.

Men ingenting är omöjligt, jag tror att det finns ett flertal medlemmar här på forumet som skulle fixa det rent tekniskt! Men arbetet - 1000 mantimmar? räcker det?

Möjligen att det skulle gå att hacka ihop något snabbare genom att reversengineera teknik från krockade bilar... men jag bedömer detta projekts svårighetsgrad på en skala mellan 1 och 5 skiftnycklar som ungefär ... 19!
_________________
Outlander PHEV -17
Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
OskarP
intresserad


Registreringsdatum: 05 juni 2018
Inlägg: 39
Ort: Dingelvik

InläggPostat: 2018-09-13 06:34:00    Rubrik: Svara med citat

Ja denna förbaskade digitala teknik och biltillverkare som omöjliggör för hemmainnovatörer! Det är främsta anledningen att jag hellre håller mig till 80-90 talet. Jag tänkte att det kanske kommer att komma såna prylar på marknaden när efterfrågan ökar, men det finns väl för få elbilar utan snabbladdning för att det ska löna sig att ta fram.. Usch det är bra ruttet att storföretagen ska ha sån makt över privatpersoner! Sad
_________________
Älskar 80-tals jänkare med V8 diesel som jag kör på HVO, och vill helst av allt ha en El-konverterad Fullsize US-van som bruksbil. Men kör just nu en Kangoo Maxi ZE -14 som är lite "usa-stylad"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1841
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-09-13 08:58:17    Rubrik: Svara med citat

Självklart kommer det! Om man tittar på den digitala teknik som introducerades i början på nittiotalet, dvs digitala motorstyrenheter så finns det idag både hårdvara, mjukvara och kunskap i massor, så att "hemmainnovatörer" på några timmar och några tusenlappar i budget kan bygga bättre grejer än vad som satt från fabrik.
Ge det 20 år så skall du se att situationen är lika för elbilar.
_________________
Outlander PHEV -17
Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Wofflan
Passiv


Registreringsdatum: 16 september 2018
Inlägg: 2
Ort: Skövde

InläggPostat: 2018-09-16 14:17:46    Rubrik: Värme renault zoe Svara med citat

Någon som vet hur man ställer in värmen på zoe
Har precis köpt en och när jag ska köra står värmen på 23 grader, ändra jag till 21 grader, men nästa gång jag ska åka så står värmen på 23 grader igen
Någon som vet 👍
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
OskarP
intresserad


Registreringsdatum: 05 juni 2018
Inlägg: 39
Ort: Dingelvik

InläggPostat: 2018-09-24 08:16:36    Rubrik: Svara med citat

är det 32Amp laddning på alla kangoo med nya fronten och ladduttaget i mitten eller är det bara på de allra nyaste med 33kWh?
_________________
Älskar 80-tals jänkare med V8 diesel som jag kör på HVO, och vill helst av allt ha en El-konverterad Fullsize US-van som bruksbil. Men kör just nu en Kangoo Maxi ZE -14 som är lite "usa-stylad"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eGolf2015
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 februari 2016
Inlägg: 109
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2018-09-25 20:51:37    Rubrik: Svara med citat

Tror bara det är på nyaste.
_________________
VW e-Golf 2015 'The Black Pearl'
Renault Kangoo Express II Z.E. Skåp 2012
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
OskarP
intresserad


Registreringsdatum: 05 juni 2018
Inlägg: 39
Ort: Dingelvik

InläggPostat: 2018-10-09 23:12:05    Rubrik: Svara med citat

Nu har jag slagit till på en kangoo! hämtar den på fredag från kvarndammen i kungälv. den har tyvärr alkolås, vilket jag vill ta bort då jag inte har tålamodet att vänta på det varje gång jag ska köra. är det nån som har tagit bort det och vet hur pass avancerat det är? måste det programmeras eller räcker det att ta bort det och skarva ihop kablarna som det antagligen piggybackat's in på?
_________________
Älskar 80-tals jänkare med V8 diesel som jag kör på HVO, och vill helst av allt ha en El-konverterad Fullsize US-van som bruksbil. Men kör just nu en Kangoo Maxi ZE -14 som är lite "usa-stylad"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3000
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2018-10-10 04:51:52    Rubrik: Svara med citat

OskarP skrev:
Nu har jag slagit till på en kangoo! hämtar den på fredag från kvarndammen i kungälv. den har tyvärr alkolås, vilket jag vill ta bort då jag inte har tålamodet att vänta på det varje gång jag ska köra. är det nån som har tagit bort det och vet hur pass avancerat det är? måste det programmeras eller räcker det att ta bort det och skarva ihop kablarna som det antagligen piggybackat's in på?


Det bryter strömmen till bensinpumpen.



Har ni kollat pris på att köpa loss batterierna på dessa bilar? Någon hade fått ett pris tidigare i tråden men det verkade vara individuellt. Har ni fler riktvärden här tro?
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
OskarP
intresserad


Registreringsdatum: 05 juni 2018
Inlägg: 39
Ort: Dingelvik

InläggPostat: 2018-10-10 14:50:33    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:
OskarP skrev:
Nu har jag slagit till på en kangoo! hämtar den på fredag från kvarndammen i kungälv. den har tyvärr alkolås, vilket jag vill ta bort då jag inte har tålamodet att vänta på det varje gång jag ska köra. är det nån som har tagit bort det och vet hur pass avancerat det är? måste det programmeras eller räcker det att ta bort det och skarva ihop kablarna som det antagligen piggybackat's in på?


Det bryter strömmen till bensinpumpen.



Har ni kollat pris på att köpa loss batterierna på dessa bilar? Någon hade fått ett pris tidigare i tråden men det verkade vara individuellt. Har ni fler riktvärden här tro?

Bensinpumpen?? den enda bränslepump som finns på denna är den till dieselvärmaren..

ja jag har fått pris från renault på att friköpa, klistrar in mailet:

Citat:
Hej Oskar,



Tack för ditt mail. Batterihyran på den bilen med minsta körsträckan (7500km per år) ligger på 520kr exklusive moms. I nuläget har jag bara ett ungefärligt pris att köpa loss detta batteri vilket är baserat på tidigare försäljningar. Ni får nog räkna med runt 30 000 – 35 000 kr exklusive moms att köpa loss detta batteri. Men måste som sagt kolla upp detta med vårt kontor i Frankrike. För att vi ska kunna göra det så behöver vi få in en förfrågan från en Renault återförsäljare. Anledningen till detta är att vi inte får fakturera er direkt för batteriet utan det måste gå via en återförsäljare.



Tyvärr finns det i nuläget ingen möjlighet att uppgradera till ett större batteri, vi har heller inga uppgifter på om/när det kan bli möjligt.



Hoppas ni fick svar era frågor och att köpet går bra J



Sincerely yours / Med Vänliga Hälsningar,



Gustav Helin

Product Coordinator Services

_________________
Älskar 80-tals jänkare med V8 diesel som jag kör på HVO, och vill helst av allt ha en El-konverterad Fullsize US-van som bruksbil. Men kör just nu en Kangoo Maxi ZE -14 som är lite "usa-stylad"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
OskarP
intresserad


Registreringsdatum: 05 juni 2018
Inlägg: 39
Ort: Dingelvik

InläggPostat: 2018-10-13 22:57:35    Rubrik: Svara med citat

Då så, nu har jag köpt kangoon, det blev en 2014 maxi med nya fronten.



Har grejat lite med den idag och givetvis monterat amerikanska blinkers med 2-poliga lampor fram så jag har orange P-ljus, får ju försöka efterlikna en jänkare när det ännu inte finns vettiga el-ombyggnadssatser till vettiga bilar Smile



Kopplade även förbi alkolåset, hade redan hunnit irritera mig på att vänta de 10 sekunderna före start, som tur var så var det bara att skarva ihop startsignalkabeln bak tändningslåset. alkolåset sitter kvar så jag kan använda det som en mätare istället.
Dessutom kopplade jag bort det oerhört irriterande bältespipet. har ju bara haft gamla bilar där man har frihet att välja så jag står inte ut med att saker piper, ska jag köra ut på stora vägen tar jag på mig bältet, men hemma på byvägen vill jag kunna välja att inte använda det.




Apropå valfrihet så märker jag ju redan att kangoon är ganska "styrd" av vad en överbetald fransk programmerare fått för sig är "lämpligt"
Blandannat så gick det ju varken köra stolsvärme eller dieselvärmaren med laddkabeln inkopplad, det är ju riktigt illa!, hur har dom tänkt att man ska kunna sitta i bilen medan man laddar på vintern?
jag hade faktiskt planerat att ta en tur till Uddevalla snart för att testa hur länge jag behöver ladda för att få tillräcklig räckvidd för att ta mig hem, men det lär inte vara möjligt att kunna ta en tupplur i bilen om jag ska sitta och frysa. Går detta att programmera om? Likadant på sommaren så vill man ju kunna köra kylanläggningen under laddning..

_________________
Älskar 80-tals jänkare med V8 diesel som jag kör på HVO, och vill helst av allt ha en El-konverterad Fullsize US-van som bruksbil. Men kör just nu en Kangoo Maxi ZE -14 som är lite "usa-stylad"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eGolf2015
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 februari 2016
Inlägg: 109
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2018-10-15 09:26:02    Rubrik: Svara med citat

Grattis till din Kangoo! När du har bilen ansluten till laddning kan du värma via bilens egen värme (ej dieselvärmare). Detta ställer du in genom att ställa in avfärdstiden under "comfort program" och så kör värmaren igång ca 30 minuter innan så att det är varmt när du skall åka. Blir skitvarmt även när det är kallt på vintern, särskilt om du har tillgång till 16A att ladda med, blir inte lika varmt om du laddar på 10A.

Finns mycket räckvidd att spara på att köra värmaren innan du åker på vintern, liksom i att du har igång dieselvärmaren då.

Se till så att värmereglaget är längt till höger bara (på varmaste) och det skall stå "comfort program on" i displayen när du slår av tändningen.

Finns förstås mer utförligt beskrivit i manualen.

Jag begärde offert från närmsta ÅF på att köpa loss batteriet i augusti med har inte fått någon än...
_________________
VW e-Golf 2015 'The Black Pearl'
Renault Kangoo Express II Z.E. Skåp 2012
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eGolf2015
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 februari 2016
Inlägg: 109
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2018-10-15 09:32:59    Rubrik: Svara med citat

å så vill jag ju inte göra dig besviken men att sitta i bilen och vänta medans den laddar Shocked då skulle du nog behövt köpa en elbil med snabbladdare, och det hade gissningsvis varit ca 40-50' dyrare, minst...
_________________
VW e-Golf 2015 'The Black Pearl'
Renault Kangoo Express II Z.E. Skåp 2012
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Renault (Zoe, Kangoo, Twizy...) Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Sida 4 av 5

 
Hoppa till:  
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.09 sekunder att ladda.