Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Punktering Leaf, vad göra?

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
haralt
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 223

InläggPostat: 2018-09-12 20:53:11    Rubrik: Punktering Leaf, vad göra? Svara med citat

Om man får punktering på en Nissan Leaf 2015 till 2017, hur ska man lösa situationen? Det finns inget reservhjul, men istället en sats med tätningsklister för däck och en 12 V kompressor. Det är ju elektronisk lufttrycksmätning i däcken. Om man använder sprayflaskan med tätningsklistret och pumpar klistret in i däcket via däckventilen med kompressorn, förstör man inte då trycksensorn i det däck man haft i tätningsklister?

Eller ska man låta någon hämta ett av vinterdäcken som ligger hemma, om man inte är alltför långt hemifrån, och köra hem på det?

Visst, kan man ringa Nissan Assistans. Men bärgning kanske inte är gratis då man får punktering, utan bara vid tomt batteri?


Senast ändrad av haralt den 2018-09-15 11:41:49, ändrad totalt 2 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1841
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-09-13 06:16:00    Rubrik: Svara med citat

Nissan assistans är självriskfri, och om man inte vill betala den årliga onödiga servicen så kan man teckna t.ex Falcks assistansförsäkring som inte heller har självrisk.
Gäller självklart även punktering. Läs villkoren.
_________________
Outlander PHEV -17
Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 223

InläggPostat: 2018-09-13 06:53:18    Rubrik: Svara med citat

Tack för synpunkt om bärgningstjänst.
Men det var egentligen inte det som jag önskade synpunkter på utan däckklister-spray och däcktryckssensor och huruvida man förstör den om man gör som det står i instruktionsboken vid punktering, dvs spruta in däckklister och pumpa upp med kompressorn. Är det adjöss med däcktrycksenorn i det däcket då?

Har någon här på forumet överhuvudtaget använt sådant däckklister och sprutat in i däck på en Nissan Leaf och pumpat med kompressorn?
Det känns i alla fall motbjudande att spruta in klägg i trycksensor och däck.


Senast ändrad av haralt den 2018-09-15 15:55:19, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1841
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-09-13 08:05:10    Rubrik: Svara med citat

Jag har ingen erfarenhet av punktering på just leaf, men den har standardsensorer, och de blir förstörda av punkteringskletet. Används endast i nödfall och sedan får man ta konsekvenserna i form av kostnad och arg däckgubbe.
Spik/skruv i däcket lagar du bättre med en sådan pluggningssats som finns på t.ex. jula för 200kr. Jag har lagat flera däck med sådan, med stor framgång.
_________________
Outlander PHEV -17
Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 223

InläggPostat: 2018-09-15 11:49:31    Rubrik: Svara med citat

Tipset om Falcks Assistansförsäkring är inte så dumt.
Kostar ca 580 kr/år.
Mycket lägre än Nissans dyra Nissan-service för den elbilen, som kostar vid årlig service ca 3000 till 4000 kr. I princip fyller de bara på spolarvätska och byter bromsvätska samt byter kupéluftfiltret.
Efter det att den 5-åriga batterigarantin har löpt ut, är det nog bättre och billigare att själv fylla på spolarvätska, byta bromsvätska samt byta kupéluftfiltret, och inte byta bromsvätska och kupéluftfiltret varje år.


Senast ändrad av haralt den 2018-09-15 15:54:26, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jellybear
Elektrisk


Registreringsdatum: 21 oktober 2016
Inlägg: 138
Ort: Nacka

InläggPostat: 2018-09-15 12:28:03    Rubrik: Svara med citat

Att spruta in gegga i ett punkterat däck skulle jag undvika. Dels funkar det sådär (håller inte alltid tätt), dels är det krångligare för däckverkstaden (=dyrare för dig) eftersom de måste rengöra fälgen från geggan innan de monterar ett nytt däck.

Så jag skulle ta bärgning direkt till däckverkstaden och fixa nytt däck/laga på en gång. Bärgning vid punktering brukar ingå i godtycklig assistansservice.
_________________
Nu: Saab 9-5 SC aero -04.
Härnäst: Elbil. Dagsnotering: Kia Niro EV

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 536

InläggPostat: 2018-09-15 17:15:44    Rubrik: Svara med citat

Hur ofta får ni punktering? Jag tror inte jag har fått det en enda gång, och då jag haft körkort i 30 år. Inte kört jättemycket, säg 30 000 mil.
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1841
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-09-15 19:36:58    Rubrik: Svara med citat

Jag har nog haft det i snitt vart femte år, men utöver det har jag behövt byta åtminstone fyra däck på bara de fem senaste åren, som antingen frugan eller jag kört mot trottoar- och stenkanter varpå korden har gått sönder. Hade man inte märkt att korden var trasig hade det kunnat bli punkteringar av det, och då hade garanterat inget klet hjälpt.

Det har blivit nån jäkla trend att sätta vassa granitstenar istället för de gamla hederliga fasade betongstenarna överallt. Man undrar hur fanken man tänker när man sätter en sådan t.ex. som kant vid infarten till en jobbparkering? Alla måste passera över den jäkla kanten två gånger om dagen, och med stressade bilister bakom som vill förbi och fram, så man kan inte ta det i ultrarapid heller...

Reservhjul for the win.
_________________
Outlander PHEV -17
Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.06 sekunder att ladda.