Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Norge visar vägen/elektrifierar även i luften

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt om elfordon
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 854
Ort: Gbg

InläggPostat: 2017-11-24 21:07:41    Rubrik: Norge visar vägen/elektrifierar även i luften Svara med citat

Norska flygplats-bolaget Avinor har inga dåliga ambitioner, förutom att bli först i Norden/Europa/ Världen (?) med eldrivet passagerarflyg, så har man även målet att norsk flygfart ska vara helt elektrisk redan 2040 (regionalflyg får vi förmoda?).
Är det månde en ny version av; Norge först, bäst och störst på elfordon, version 2.0, men nu i luften istället för på vägarna.
Första planet blir en slovensk tvåsitsig Pipistrel Alpha Electro G2.
https://www.nrk.no/rogaland/dette-er-norges-forste-elektriske-fly-1.13793390
http://media.avinor.no/pressreleases/norges-luftsportforbund-og-avinor-sammen-om-aa-kjoepe-norges-foerste-elektriske-fly-2296939
http://www.pipistrel.si/plane/alpha-electro/overview
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 854
Ort: Gbg

InläggPostat: 2017-11-28 17:39:25    Rubrik: Svara med citat

Vidare på temat el-flyg, ett test-plan med en 2 MW elmotor..!
http://www.airbus.com/newsroom/press-releases/en/2017/11/airbus--rolls-royce--and-siemens-team-up-for-electric-future-par.html
https://www.siemens.com/innovation/en/home/pictures-of-the-future/mobility-and-motors/the-future-of-mobility-e-fan-x.html
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 854
Ort: Gbg

InläggPostat: 2018-06-07 18:58:23    Rubrik: Svara med citat

Första gången att se tvåsitsiga el-flygplanet Pipistrel Alpha Electro, plats Säve Flygplats nu till helgen.
http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=12701
http://www.aeroklubben.se/fly-in-2018/
http://flyin.aeroklubben.se/default.asp
http://www.aeroklubben.se/
http://www.ecoflight.se/
https://ksak.se/2018/05/30/ecoflight-ett-initiativ-for-gronare-allmanflyg/
http://www.pipistrel.si/plane/alpha-electro/overview
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 854
Ort: Gbg

InläggPostat: 2018-06-09 16:48:40    Rubrik: Svara med citat

Så var det klart, inte Norge (?) men väl Säve Flygplats/Gbg som begåvas med Skandinaviens första serieproducerade el-flygplan !
Bygg-koncernen Serneke (ägare till Flygplats-området) är med och finansierar det slovenska planet Pipistrel Alpha Electro, medan Aeroklubben Göteborg ska sköta driften och använda planet för bla skolflyg.
Med andra ord dags och anledning att ta flygcertifikat !
http://news.cision.com/se/serneke-group-ab/r/forsta-elflygplanet-i-sverige-far-sin-bas-pa-save-flygplats,c2543432
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 854
Ort: Gbg

InläggPostat: 2018-06-10 17:59:15    Rubrik: Svara med citat

Mer på temat eldrivna flygfarkoster.
https://kittyhawk.aero/
https://youtu.be/uz0wLD_02nQ
https://youtu.be/h2cgovUFSVA
https://youtu.be/aBkHb8e3UAk
https://youtu.be/LeFxjRMv5U8
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1238
Ort: Falköping

InläggPostat: 2018-06-20 15:45:03    Rubrik: Svara med citat

Anders skrev:
Första gången att se tvåsitsiga el-flygplanet Pipistrel Alpha Electro, plats Säve Flygplats nu till helgen.


Vill lite blygt påpeka att när EAA Sweden hade sitt årliga flyin 1-3 juni så var pipistrel och visade upp i Falköping. Jag fick tyvärr inte tillfälle att provflyga men synnerligen intressant maskin.
Lite kuriosa, När Pipistrel's första prototyp för ett par år sedan skulle flyga över engelska kanalen så fick dom inte på nåt sätt färdtillstånd, och när det såsmåningom godkändes blev det andra blockader som hidrade dem från att komma till en lämplig flygplats i frankrike. Och rätt som det var så Lyfte Airbus/Siemens samarbetet "e-Fan" och flög över kanalen.

Lite synd kan jag tycka att ett "relativt" litet företag som pipistrel inte kunde få "äran" istället för Airbus/Siemens

Det bubblar i flygiet vad gäller elektrifiering om än lite sparsamt men då certifieringsprocessen är så lång inom flygindustrin så håller dom flesta på med hybridprojekt just nu, som senare sannolikt kommer dumpa hybriddrivlinan.
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 854
Ort: Gbg

InläggPostat: 2018-06-21 20:13:49    Rubrik: Svara med citat

Pipistrel säljer sitt el-flygplan även till Norge på liknande vis nyligen skett till Säve/Gbg Aeroklubb, som ett skol-flygplan.
Teslabjörn har gjort reportage.
https://youtu.be/gxhBI6KC-O8
http://nlf.no/forbund/f-rste-flyging-med-elfly-i-norge
https://www.nrk.no/norge/elfly-til-noreg-for-forste-gong-1.14088699

Och här flyger Teslabjörn hel-elektriskt !!!
(Spoiler alert, det är JÄTTEKUL att flyga elektriskt, roligare än att köra Tesla..!).
https://youtu.be/vgdj9HpdzvI
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3000
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2018-06-22 05:39:37    Rubrik: Svara med citat

Flygklubben på Feringe bytte från en gammal bensinmotor som sades dra 33liter i timmen till en diesel som drog 16liter om jag minns rätt.

Även vid en halvering så kan man ju då kapa en hel del precis som björn visar.

Sen finns det andra aspekter också tex skolflyg där en bensinmotor inte gillar plötsliga avdrag från fullgas pga värmeväxlingarna. Cylindrarna spricker helt enkelt. Skolflyg med landningsträning är ett sådant exempel.

Så Pipistrel har helt klart redan idag en produkt som löser problem ungefär som en Leaf eliminerar kallstarter i stadskörning.

Sen undrar jag varför dom har en så liten trebladig propeller när en tvåbladig större är så mycket effektivare. Hade nog gått att hitta 30% mer verkningsgrad bara där.

Får googla lite igen Smile
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JFAH
Elbilsguru


Registreringsdatum: 31 juli 2014
Inlägg: 1130
Ort: STOCKHOLM

InläggPostat: 2018-06-22 06:49:18    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:
Flygklubben på Feringe bytte från en gammal bensinmotor som sades dra 33liter i timmen till en diesel som drog 16liter om jag minns rätt.

Även vid en halvering så kan man ju då kapa en hel del precis som björn visar.

Sen finns det andra aspekter också tex skolflyg där en bensinmotor inte gillar plötsliga avdrag från fullgas pga värmeväxlingarna. Cylindrarna spricker helt enkelt. Skolflyg med landningsträning är ett sådant exempel.

Så Pipistrel har helt klart redan idag en produkt som löser problem ungefär som en Leaf eliminerar kallstarter i stadskörning.

Sen undrar jag varför dom har en så liten trebladig propeller när en tvåbladig större är så mycket effektivare. Hade nog gått att hitta 30% mer verkningsgrad bara där.

Får googla lite igen Smile

Finns inget självklart i det. Propeller utformning är en hel vetenskap, och den måste avpassas mot varvtal, effekt, vridmoment och tänkt march fart. Du kan nog vara rätt säker på att de fnulat en hel del på att optimera den biten...

Att byta till diesel tror jag är ett frsta steg för privatflyget. Det löser många problem, och minskar förbrukningen drastiskt. man skall också komma ihåg att småflyget kör på 100 oktan blyad bensin fortfarande, och bara det är ju ett skäl att byta. En vanlig pa28 med klassisk lycoming (340, 140hk) snittar på runt 25-30 liter i timmen beroende på hur mycket du pressar den, och vad vädret är. När jag lade upp färdplaner räknade jag kallt med 30l/h. Att lägga in en diesel mer än halverade denna förbrukning, och planet blev dessutom enklare att sköta (blandning etc var saker man kunde glömma bort). Konverteringen är dock inte helt självklar eftersom det inbegriper en hel del plock med tankar och annat.

Det som skiljer use caset för en flygmotor mot en bilmotor är att den måste tåla en vid range av luftryck, ha lågt varvtal med högt vridmoment, och tåla att köras på höga effekter kontinuerligt. När man flyger ligger man stadigt mellan 55% (lägsta ekonomi) till 75%, högsta marchfart, i kontinuerligt effektuttag av max. En bilmotor ligger kanske på 20%. Dimensionerings fallen är alltså väldigt olika.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gösta
Aktiv


Registreringsdatum: 31 januari 2018
Inlägg: 81
Ort: Björnarbo huddungeby

InläggPostat: 2018-06-22 14:48:23    Rubrik: Svara med citat

En poäng till med diesel motorer i små flygplan är att det är lättare att få tag på bränsle , istort sett allt annat i aerodyn väg använder bränsle JET-A1
Göran i Björnarbo
_________________
Prova det kan ju gå bra
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 854
Ort: Gbg

InläggPostat: 2018-07-16 04:06:00    Rubrik: Svara med citat

Opener BlackFly, 12 kWh batteri, 6+ mil räckvidd i 130 km/h, - i luften !
Pris (framtida) som en SUV (300.000 SEK ?).
För en person, med Pilotcertifikat (UL-B).
https://www.opener.aero/
https://youtu.be/FI8AemQcclY
https://scroll.in/video/886397/watch-a-start-up-just-unveiled-a-flying-car-that-could-revolutionise-the-future-of-travel
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ultral%C3%A4tt_flyg
https://sv.wikipedia.org/wiki/Flygcertifikat
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
JFAH
Elbilsguru


Registreringsdatum: 31 juli 2014
Inlägg: 1130
Ort: STOCKHOLM

InläggPostat: 2018-07-21 15:12:46    Rubrik: Svara med citat

Anders skrev:
Opener BlackFly, 12 kWh batteri, 6+ mil räckvidd i 130 km/h, - i luften !
Pris (framtida) som en SUV (300.000 SEK ?).
För en person, med Pilotcertifikat (UL-B).
https://www.opener.aero/
https://youtu.be/FI8AemQcclY
https://scroll.in/video/886397/watch-a-start-up-just-unveiled-a-flying-car-that-could-revolutionise-the-future-of-travel
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ultral%C3%A4tt_flyg
https://sv.wikipedia.org/wiki/Flygcertifikat


Räcker för en stjärtsväng, men kanske inte så mycket mer... Har faktiskt inte kolla upp pipistrel, vad är egentligen räckvidden på de maskinen, och vilken laddningsmöjlighet har den? Och hur stort batteri?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 854
Ort: Gbg

InläggPostat: 2018-09-12 23:51:20    Rubrik: Svara med citat

https://youtu.be/SdM7eNJaCpc
https://elbil.no/pa-tur-med-luftens-buddy/
https://youtu.be/31Jkq2Yp490
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt om elfordon Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.09 sekunder att ladda.