Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Degradering av batteriet

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> VW
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
becker
Elektrisk


Registreringsdatum: 25 februari 2011
Inlägg: 118
Ort: Utanför Gävle

InläggPostat: 2017-06-15 07:38:45    Rubrik: Degradering av batteriet Svara med citat

Ni som åker tidiga e-Golf hur är räckvidden i Era bilar?
Jag funderar på att köpa en äldre, (2015-16), e-Golf i väntan på att den "nya" ska sjunka i pris.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2501
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-06-15 08:45:11    Rubrik: Svara med citat

Jag kör E-UP från VW familjen av elbilar och efter 5500-ish mil så märker jag ingen degradering... tvärtom! tror att räckviden är stabil och har aldrig uplevd svikande eller minskning...

Panasonic batterierna i VW elbilar är ganska stabila... problemet kan uppstå om bilen är fel hanterad, har stått länge med fulladdat batteri eller om det finns tillverkningsfel... Rolling Eyes
_________________
i-MiEV & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
eGolf2015
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 februari 2016
Inlägg: 109
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2017-06-29 06:23:57    Rubrik: Svara med citat

De mäter upp detta vid service på bilen. Hade ingen degradering alls på vårt batteri (2000 mil).
_________________
VW e-Golf 2015 'The Black Pearl'
Renault Kangoo Express II Z.E. Skåp 2012
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eGolf2015
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 februari 2016
Inlägg: 109
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2017-06-29 06:28:43    Rubrik: Svara med citat

Räckvidden är 10-15 mil i praktiken men eftersom man använder snabbladdning kommer man ju så långt man vill där det finns infrastruktur för detta. Har efter mer än 3000 mil nu många dagar då jag kört 20-30 mil utan problem, ett till två laddstopp om ca 15 minuter är för mig helt oproblematiskt, finns ju alltid e-post m m att kolla på medan man laddar upp.
_________________
VW e-Golf 2015 'The Black Pearl'
Renault Kangoo Express II Z.E. Skåp 2012
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mans71
intresserad


Registreringsdatum: 07 januari 2016
Inlägg: 16

InläggPostat: 2018-09-08 08:50:24    Rubrik: Svara med citat

eGolf 2015 med 5400 mil. 164 fulladdad i morse. När bilen var ny visade den 190+. Tog upp det på senaste servicen och dom lite glidande sa bara "beror ju på hur man kör och temperatur". Önskar det fanns ett sätt för konsument att faktiskt veta.

Någon som minns/vet hur batterigarantin ser ut?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1459

InläggPostat: 2018-09-08 13:56:27    Rubrik: Svara med citat

Finns många sätt att uppskatta/beräkna batterikapacitet, men det enda tillförlitliga är att ha en energimätare som ser hur många kwh det går åt från 0-100% laddning. Jämföra när bilen var ny och testa senare. Då får man uppskatta hur mkt förlust det blir vid laddningen. Men uppskattar man samma vid testerna så blir det tillförlitligt.
Har för mig att förlusterna vid 230volt laddning enfas är ungefär
18% vid 10A laddning
12% vid 16A laddning
8% vid 32A laddning

Teslabjörn gör det näst bästa, litar på energiekonomimätaren i bilen och räknar.

Att lita på servicerapporten är inte tillförlitligt, det är vad bms uppskattar kapaciteten till.

Att kolla på räckviddsmätare är ett av dom sämsta sätten.
(Tesla lite undantaget, men kan ändras vid uppdateringar)
_________________
2016 i3 rex 22 kWh
2019 Soul 35 kWh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eGolf2015
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 februari 2016
Inlägg: 109
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2018-09-10 14:41:41    Rubrik: Svara med citat

mans71 skrev:
eGolf 2015 med 5400 mil. 164 fulladdad i morse. När bilen var ny visade den 190+. Tog upp det på senaste servicen och dom lite glidande sa bara "beror ju på hur man kör och temperatur". Önskar det fanns ett sätt för konsument att faktiskt veta.

Någon som minns/vet hur batterigarantin ser ut?


Vad gäller tid är den väl 8 år och upp till 15.000 mil, vad du uppnår först. 190 km är ju med läget Eco eller Eco+ tror jag så prova att trycka in det så får du se. Men räckviddsmätaren är ju som sagt ett trubbigt instrument för att mäta degradering i batteriet. Vår 2015 har nu gått ca 5.600 mil (om jag minns rätt) och jag som kör dagligen har inte märkt av någon försämring alls av batterikapaciteten, det är mer väder/vind/regn/temperatur/hastighet som spelar roll än att det verkar vara minskad kapacitet i batteriet.
_________________
VW e-Golf 2015 'The Black Pearl'
Renault Kangoo Express II Z.E. Skåp 2012
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> VW Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.06 sekunder att ladda.