Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Renault Zoe vs Nissan Leaf?
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Renault (Zoe, Kangoo, Twizy...)
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
FlipTheFrog
intresserad


Registreringsdatum: 21 mars 2017
Inlägg: 33

InläggPostat: 2018-07-18 10:43:59    Rubrik: Renault Zoe vs Nissan Leaf? Svara med citat

Är det någon av er här som har erfarenhet både av Zoe och Leaf?

Om man har varit nöjd med sin Leaf på alla sätt och vis, är det risk för att man blir besviken på något när det gäller Zoe?

Vi leasar en Leaf 30 kW i nuläget till ett kampanjpris till augusti 2019 och vi har insett att nästa Leaf kommer att bli rätt så mycket dyrare. Zoen har kampanjpris nu och är då rätt så mycket billigare.

I och för sig antar jag att det är tveksamt att teckna ett leasingavtal nu och boka bilen till sommaren 2019, men jag är ändå intresserad av ev skillnader på Leaf och Zoe.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3190
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2018-07-18 11:33:28    Rubrik: Svara med citat

http://www.elbil.forum24.se/elbil-post-77657.html#77657

Zoe är en väldigt liten och burkig bil. Den för oljud när den laddar, saknar snabbladdning och drar 20-25% mer juice än Leaf, trots att den ä mycket mindre.

Beroende på körmönster och hur du laddar så kan Zoe vara ett alternativ, men Leaf är betydligt mycket mera bil.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
becker
Elektrisk


Registreringsdatum: 25 februari 2011
Inlägg: 127
Ort: Utanför Gävle

InläggPostat: 2018-07-18 13:35:43    Rubrik: Svara med citat

Glöm inte ev. batterihyra.
_________________
e-Golf -17
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1180
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-07-18 19:39:06    Rubrik: Svara med citat

Fast drar den verkligen mer än Leaf?

En bekant med 41kWh har kört 40 mil på en laddning. Det var så klart inte motorväg, utan mest 70-vägar. Men ändå.

Och nu kan man ju köpa den med batteriet.

Men den är ju betydligt mindre till storleken än en Leaf. Så bäst för dig är väl att provköra innan du bestämmer dig.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
El_Ementary
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 april 2017
Inlägg: 160

InläggPostat: 2018-07-30 13:32:41    Rubrik: Svara med citat

bjn skrev:
En bekant med 41kWh har kört 40 mil på en laddning. Det var så klart inte motorväg, utan mest 70-vägar. Men ändå.


Jag tvivlar på den siffran. Jag kör själv en Zoe 41kWh och kör hyggligt försiktigt och jag har inte varit över 31 mil en endaste gång. I snitt ligger jag på 26-28 nu på sommaren.

Det är en trevlig bil, men tycks dra mer än liknande bilar, tyvärr.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1180
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-07-30 23:42:48    Rubrik: Svara med citat

Till och med 2 ton Tesla går att snålköra på 1kWh per mil. Så det borde gå även med Zoe.

Prova att köra konstant gaspådrag i ca 60 km/h, utan värme/ac t.ex. Borde gå väldigt snålt.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3190
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2018-08-02 14:10:46    Rubrik: Svara med citat

bjn skrev:
Till och med 2 ton Tesla går att snålköra på 1kWh per mil. Så det borde gå även med Zoe.


Vet att det är föga effektivt att dividera med dig, men jag provade att köra så snålt det går i Zoe, AC avslagen osv.... Den var inte under 1kWh/mil. Det är inget jag hittar på, det är så det var. Men ännu lägre snitt kanske man når under 1kWh, men då cyklar jag lika fort!

Model S med 245mm breda 19" kan köras på 0.8X kWh, det är för mig lika konstigt som att Zoe drar så mycket. Men man kan ju inte blunda för faktiska data.

Åk till Volvo och låna en Zoe så får du se själv.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1180
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-08-02 22:49:30    Rubrik: Svara med citat

Vore intressant att prova. Än så länge har jag som sagt bara min väns ord att gå på.

Ja det är otroligt att teslan kan gå så snålt. Men angående breda däck visar faktiskt trenden om man plottar rullmotstånd mot bredd att bredare däck minskar rullmotståndet.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3190
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2018-08-05 14:56:44    Rubrik: Svara med citat

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=51&t=12952&start=50#p260339
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1180
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-09-05 13:16:02    Rubrik: Svara med citat

Jag läste ditt test, och såg att den Zoe du körde inte hade 15" eller 16" MICHELIN Energy EV-däcken (som är A-klassade).
https://www.michelin.co.uk/tyres/michelin-energy-e-v

Utan 17-tummare, och enligt en googling på 17"-däck till Zoe, verkar det vara MICHELIN PRIMACY 3 XL - 205/45/17 88V, vilka är C-klassade! Inte det bästa valet för en elbil direkt.
https://www.michelin.co.uk/tyres/michelin-primacy-3

Skillnaden mellan A och C är stor: http://elbil.forum24.se/elbil-post-41156.html#41156
A betyder rullmotstånd 6,5 kg/ton eller mindre
B 6,6 - 7,7 kg/ton
C 7,8 - 9,0 kg/ton

Med tanke på att några varianter av PRIMACY 3 205/45/17 till och med är E-klassade, får man anta att den aktuella varianten ligger i den övre delen av C-intervallet (7,8 - 9,0). Jag gissar alltså nära 9kg/ton, jämfört med Energy EV som har under 6.5kg/ton. Skillnaden i rullmotstånd skulle alltså kunna vara 35% eller mer!

Så detta skulle kunna vara hela förklaringen till att ditt exemplar förbrukade mycket, samt varför det skiljer så mycket mot vad min vän upplevt. (För han lär inte valt några 17"-fälgar.)

Leafen, som du jämförde med, har enligt googling Michelin Energy Saver 215/50/17. Dock finns inte dessa i EU. Men om den hade 215/55/17, är dessa av B-klass
https://www.michelin.co.uk/tyres/michelin-energy-saver

Så olika däck/rullmotstånd kan förklara skillnaderna du uppmätte i låg fart på ca 20%. Vikten är ju även olika mellan bilarna, men skillnaden har nog mindre påverkan än däcken.

Sen är det ju så att Zoe inte har en särskilt aerodynamisk form, utan är mer en stadsbil, så det är ju naturligt att den förbrukar relativt mycket i hög fart (över 80 km/h) eller i motvind. En Leaf är nog lite bättre, trots större frontarea. Och en Tesla Model S lär kunna vara snålare i 110km/h än en Zoe, med tanke på den låga luftmotståndskoefficienten.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1645

InläggPostat: 2018-09-05 14:13:44    Rubrik: Svara med citat

Bjn

Nja det där tror jag inte stämmer även om jag bara skummat ditt inlägg.
Om nu i värsta fall som du skriver så är rullmotståndet 35% högre.
Men rullmotståndet är bara 20% av förbrukningen, dvs 35% x 0,2= Dvs
7% högre förbrukning om dina 35% stämmer.
_________________
Model 3
Köpa Tesla med 1500km gratis supercharging?
https://ts.la/magnus93984
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1645

InläggPostat: 2018-09-05 14:17:13    Rubrik: Svara med citat

Här skiljer det 6,3% om man jämför A däck med G däck

https://vianor.se/information-om-dack/eu-dackmarkning/bransleekonomi/
_________________
Model 3
Köpa Tesla med 1500km gratis supercharging?
https://ts.la/magnus93984
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1180
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-09-05 14:34:26    Rubrik: Svara med citat

Vad du inte tänker på, är att dom där siffrorna är baserade på bilar med förbränningsmotor, och en sådan har en betydande friktion i själva motorn, vilket gör att rullmotståndet av själva däcken får en relativt låg betydelse för förbrukningen. Jämför motorbromsning med att lägga i friläget och rulla, för att känna skillnaden mellan däckens rullmotstånd, och bilens totala rullmotstånd med motorn inkopplad. (Inte riktigt sant i fallet bensinmotor, då motorbromsning på en bensinmotor även har en pneumatisk komponent. Men vid motorbromsning av en dieselmotor är det i princip själva motorns friktion, samt däckens rullmotstånd, du känner.)

En elmotor har nästan försumbar friktion, vilket gör att däcken står för i princip allt rullmotstånd på en elbil. I låg fart är det rullmotståndet som dominerar, så i låg fart ska det skilja 35% på en elbil mellan dessa däck (ifall all övrig förbrukning är låg, lysen avstängda etc.). I hög fart blir skillnaden såklart mindre. I en viss fart (omkring 80 km/h, beroende på bilens egenskaper och däck) är rull- och luftmotstånden samma, och däckens påverkan är då hälften. I detta fallet skulle förbrukningen skilja 17.5% i den farten.

Hybridbilars förbrukning borde också påverkas relativt mycket av däcken, då förbränningsmotorn används på ett annat sätt, samt stängs av rätt ofta.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1180
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-09-06 15:14:55    Rubrik: Svara med citat

Läste lite om laddningen av Zoe i Henkes blogg från provkörningen

Med 2.1kW in i laddaren, kom 1.4kW ut i batteriet
Och med 3.0kW in i laddaren, kom 2.2kW ut i batteriet.

Detta fick mig att misstänka hög tomgångsförbrukning i bilens elsystem, ett ämne jag tagit upp tidigare på forumet. Om vi antar runt 95% verkningsgrad på laddaren, verkar det som att bilen förbrukat ca 600W under laddningens gång. Henke, var bilen igång när du mätte detta?

600W är hög förbrukning för en stillastående bil! Jag googlade lite i ämnet, och på ett forum var det en person som påstod att Zoe har 500-600W "base load". Det tycker jag är dåligt. Det hjälper definitivt inte för förbrukningen i låg fart, eller någon fart alls egentligen. Leafen (gamla modellen) har tydligen 160W med alla förbrukare avstängda, 230W med halvljus, 360W med helljus. Det är ju betydligt bättre.

Angående luftmotstånd har jag fått fram att Leaf (gamla modellen) har 0.65 m² CdA, medan har Zoe 0.75 m² CdA. Det ger 15% högre luftmotstånd.

Så jag får väl backa lite från det var inne på, att allt skulle berott på däcken. Det verkar ju som att Zoe har hög förbrukning i elsystemet (om det inte går att stänga av någon förbrukare), som påverkar förbrukningen vid låg fart också. Nu blir jag sugen på att låna en bil, förhoppningsvis med A-klassade däck, och se ifall det går att mäta upp den där tomgångsförbrukningen, och se om det går att stänga av några förbrukare.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders
Elbilsguru


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 1042
Ort: Gbg

InläggPostat: 2018-09-06 16:06:22    Rubrik: Svara med citat

Ja, vore intressant att veta tomgångsförbrukningen i ZOE, kan det vara så att bra verkningsgrad och optimering i detta system är en anledning till att tex Ioniq är så energieffektiv ?
Koppla en tångampere-meter över 12V-batteriets plus-kabel, och koppla i/ur diverse förbrukare, kanske även (med viss risk ?) några säkringar som driver tex lampor, fläktar, kyl-pump-motorer mm.
600 W kontinuerligt för att hålla igång en bil låter väldigt mkt och snudd på konstruktionsfel...
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3190
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2018-09-06 18:12:23    Rubrik: Svara med citat

Skall försöka prova en e-up också och se hur den fungerar på samma sträckor.

Däck-biten är en klurig nöt som jag inte tror på med hänvisning till Teslas modeller som väger mera och drar mindre respektive MYCKET mindre med 235-245mm breda 19" hjul.

Det finns brister i mina tester, men jag gör dom främst för mig själv i jämförande syfte.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1180
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-09-07 15:21:26    Rubrik: Svara med citat

Jag kom på att det är ganska enkelt att räkna ut hur mycket rullmotståndet påverkar förbrukningen

Antag en bil på 1.6 ton som ska rulla en mil
A-däck:
6.5*1.6*9.81*10000/3600 = under 0.3 kWh / mil
C-däck:
9.0*1.6*9.81*10000/3600 = ca 0.4 kWh / mil
G-däck:
12.1*1.6*9.81*10000/3600 = drygt 0.5 kWh / mil

Detta betyder att i en 1600kg tung bil, förbrukar C-däck 0.1 kWh / mil mer än A-däck, oavsett fart. Och G-däck drygt 0.2 kWh / mil mer.

Angående skillnaden i tomgångsförbrukning, kan man räkna ut hur mycket 400W högre påverkar i 40 km/h:
400W * 10km / 40km/h = 0.1 kWh / mil

Totalt borde alltså Zoe med C-däck dra ca 0.2kWh mer per mil än Leaf med A-däck i 40 km/h. Vilket mer eller mindre överensstämmer med Henkes test!
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
FlipTheFrog
intresserad


Registreringsdatum: 21 mars 2017
Inlägg: 33

InläggPostat: 2018-12-07 22:22:57    Rubrik: Svara med citat

Ja, nu är det kampanjpris på Zoe igen (2950 kr/månad inkl batterihyra) och jämfört med priser på nya Leafen så är det ju bra mycket billigare.

Hur är utrymmet i bagaget på en Zoe jämfört med en Leaf?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1993
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-12-08 09:41:22    Rubrik: Svara med citat

Zoe är en 40 centimeter kortare bil. Självklart har den mycket mindre utrymme i både bagage och kupé.

Här har du alla mått för Zoe, tyvärr hittar jag inte en lika bra sida för Leaf:

https://www.renault.se/bilar/personbilar/nya-zoe/mattangivelser.html
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Nissan Leaf -14 och Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1180
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-12-08 10:15:27    Rubrik: Svara med citat

Zoe 338liter (1225 fällt baksäte)
Golf 341
Ionic 350
Gamla Leaf 370
Nya Leaf 435
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Renault (Zoe, Kangoo, Twizy...) Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.