Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Teoret.beräkn.körsträcka Leaf 24,30,40,60kWh batt.temp beakt
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 331

InläggPostat: 2018-08-28 21:27:02    Rubrik: Teoret.beräkn.körsträcka Leaf 24,30,40,60kWh batt.temp beakt Svara med citat

Jag har vid beräkning av körsträcka på en laddning tagit hänsyn till batteritemperaturens inverkan på batteriets tillgängliga kapacitet(kWh) i en Nissan Leaf med 24, 30, 40 och 60 kWh batteri och även för e-nv200 med 24 kWh och med 40 kWh batteri.

Dessutom beaktas följande:
Utomhustemperatur.
Om vatten på vägbanan.
Luftströmningsmotstånd.
Rullmotstånd däck mot väg.
Däckrullmotståndskoefficient, fR, dimensionslös,
DäckEnergieffektivitetsklass G som har C, 12 kg/ton, dvs fR=0,012

Beräkningen av däckrullmotståndskoefficienten, fR:
fR = a + b * hast + c * hast ^ 2 dimensionslös
Alltså fR är beroende av körhastigheten, ökar med hastigheten.
där:
a = 0.012 (är alltså G 12 kg/ton = 0,012 kg/kg)
b = -0.00000332792
c = 0.000000304383
hast= körhastighet, km/h


Verkningsgrad elmotor.
Verkningsgrad omriktare batteri till motor.
Verkningsgrad kraftöverföring.
Batteritemperatur(antas konstant batteritemp, nämligen den vid start.)

Antas,
Cd=0,28 för Leaf 24 kWh
projicerad frontarea Af = 2,28 m2 för Leaf 24 kWh

Cd=0,29 för Leaf 30 kWh
projicerad frontarea Af = 2,27 m2 för Leaf 30 kWh

Cd=0,27 för Leaf 40 och 60 kWh
projicerad frontarea Af = 2,29 m2 för Leaf 2018

Cd = 0,307 för e-nv200 för 24 kWh och 40 kWh.
projicerad frontarea Af =2,85 m2 för e-nv200 för 24 o 40 kWh

fordonsvikt Nissan Leaf 24kWh= 1572 kg
fordonsvikt Nissan Leaf 30 kWh= 1592 kg
fordonsvikt Nissan Leaf 40 kWh= 1600 kg
fordonsvikt Nissan Leaf 60 kWh= 1682 kg
fordonsvikt Nissan e-nv200 24 och 40 kWh= 1564 kg
Tillgänglig batterikapacitet 24 kWh= 21,0 kWh vid 20 oC (antagen)
Tillgänglig batterikapacitet 30 kWh= 26,25 kWh vid 20 oC (antagen)
Tillgänglig batterikapacitet 40 kWh = 36,0 kWh vid 20 oC (antagen)
Tillgänglig batterikapacitet 60 kWh = 54,0 kWh vid 20 oC (antagen)
Kupévärme: ingen, eller värme.
När klimatanläggningen går med värme, då antas att den drar 0,60 kW.
Vikt förare: 80 kg, och annan last.
Höjdskillnad, starthöjd minus stopphöjd.
Mot- sid- eller medvind: ingen
Antas konstant hållen hastighet., dvs inga accelereringar eller bromsningar.
Omriktarverkningsgrad: 0,95.
Elmotorverkningsgrad: 0,95.
Motor-hjulaxelverkningsgrad: 0,95.
Batteritemperatur = utomhustemperatur.
Alla 12 originalstaplar på instrumentpanelen kvar.

Justering av batterikapacitet pga batteritemperaturen -20 till +30 grader C
Nu 3 nov. 2018 egenanpassad funktion som jag gjort utgående från experimentella undersökningar(inte mina) av Li-jon-batterier vid kyla. Är nu mindre pessimistisk för körsträckan.
Innebär att batterikapaciteten vid olika temperatur jämfört den vid 20 oC blir:
vid -20 oC: 67,0 %
vid -10 oC: 82,2 %
vid 0 oC: 90,9 %
vid 10 oC: 97,0 %
vid 20 oC: 100,0 %
vid 30 oC: 95,0 %
fleetcarma diagram över statistisk körsträcka Leaf vid olika utomhustemperatur använder jag alltså inte längre. https://www.fleetcarma.com/nissan-leaf-chevrolet-volt-cold-weather-range-loss-electric-vehicle/


Beräkningar presenteras som en pdf:
Nissan Leaf 24 kWh:
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/file/n5015723/k%C3%B6rstr%C3%A4ckNissanLeaf24kWh.pdf

Nissan Leaf 30 kWh:
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/file/n5015723/k%C3%B6rstr%C3%A4ckNissanLeaf30kWh.pdf

Nissan Leaf 40 kWh: justerad till Cd=0,27 och Af=2,29 m2.
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/file/n5015723/k%C3%B6rstr%C3%A4ckNissanLeaf40kWh.pdf

Nissan Leaf 60 kWh(finns inte på marknaden): justerad till Cd=0,27 och Af=2,29 m2.
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/file/n5015723/k%C3%B6rstr%C3%A4ckNissanLeaf60kWh.pdf

Nissan e-NV200 med 24 kWh: justerad till Cd=0,307 och Af=2,85 m2
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/file/n5015723/k%C3%B6rstr%C3%A4ckNissanEnv200_24kWh.pdf

Nissan e-NV200 med 40 kWh: justerad till Cd=0,307 och Af=2,85 m2
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/file/n5015723/k%C3%B6rstr%C3%A4ckNissanEnv200_40kWh.pdf

Det vinterdäck med sämst energiklass som jag hittar, har G
Bridgestone Blizzak LM-32 205/55 R16 91H MO

Det sommardäck med bäst energiklass som jag hittar, har A
Continental Conti.eContact 205/55 R16 91Q

Vad gör detta då på körsträcka utomhustemp 20 grader på en laddning vid 90 km/h för en Nissan Leaf 30 kWh?
Man kommer med energiklass G: 16,27 mil
Man kommer med energiklass A: 20,21 mil
Jo, man kommer 3,94 mil längre med de med energiklass A, dvs ca 24 % längre. Det är ingalunda försumbart.

Någon kan undra hur körsträckan påverkas vid våt vägbana? Då uppstår ett extra motstånd, nämligen svallmotstånd Fsvall som bilens motor måste övervinna. Bilen blir en slags vattenplog. Det motståndet beror på vattenfilmtjockleken på vägbanan, däckens bredd och bilens hastighet.
Om man antar att bakhjulen går i samma spår som framhjulen och har plogat fria från vatten, då om för varje framhjul antar däckbredden är 185 mm, då är total däckbredd 0,37 m. Det finns formel för att beräkna detta, som bygger på utförda mätningar, som jag nu har använt och är med i beräkningarna i pdf-erna ovan.

Fsvall = B/10 * [ v / N(h) ]^E(h) i Newton
B= total däckbredd, i cm
v= körhastighet, km/h
h = vattenskiktets tjocklek, mm
N(h) =funktion av vattenfilmtjockleken, km/h
E(h) = funktion av vattenfilmtjockleken, dimensionslös

Rapporten "Influence of Road Wetness on Tire-Pavement Rolling
Resistance" som är en expertimentell undersökning utförd år 2013 av svenska och polska forskare. Av Fig. 10 sidan 5 och 6 framgår att vid 80 km/h att rullmotståndet ökar pga vattenfilm på vägen redan vid 0,3 mm vattenfilm med ca 40 % jämfört torr väg. Det stämmer alltså att det kostar betydligt mer energi att köra på våt vägbana jämfört torr.

Om antas Leaf 40 kWh, körhastighet 90 km/h, utomhustemp 20 grader, endast förare, ingen klima, då kommer man om torr vägbana som visats tidigare ca 23,0 mil på en laddning.
Om 0,5 mm vattenskikt på vägbana, då kommer man 20,3 mil.
Om 1,0 mm vattenskikt på vägbana, då kommer man 16,3 mil.
Det verkar alltså ha ganska stor betydelse.

Något man kanske inte tänker på är att däckets temperatur påverkar rullmotståndet. Minskad däcktemperatur, ökar däckets rullmotståndskoefficient. (Gäller givetvis även på torr vägbana.)
Vid vatten på vägbanan kyls däcket av vattnet, och av det anledningen ökar även rullmotståndet. Omnämns i rapporten ovan.

fR,t1 = fR,t0 * [1 + Kt * (t0 - t1)] dimensionslös

fR,t1 = rullmotståndskoefficient vid temperaturen t1
fR,t0 = rullmotståndskoefficient vid temperaturen t0
Kt = temperaturkoefficient, dimensionslös
Kt är ca 0,010 till 0,015 för olika däck.
t0 = temperatur, oC
t1= temperatur, oC

I beräkningarna i pdf-erna ovan, har jag inte med denna temperaturpåverkan på däckens rullmotståndskoefficient. En minskning av däcktemperaturen med 7 grader, innebär ökad rullmotståndskoefficient med ca 10 %.

Här en detaljberäkning för Leaf 40 kWh med mycket delresultat, bl.a ström ur pouch-celler, energiklass däck, våt vägbana och mycket mer.
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/file/n5015723/ber%C3%A4kningLeaf40kWh.pdf

Där varje kolumn på arket är ett beräkningsfall.


Senast ändrad av haralt den 2018-11-12 08:50:44, ändrad totalt 42 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3205
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2018-08-29 09:42:16    Rubrik: Svara med citat

Verkar väldigt nära verkligheten! Jättebra guide du gjort.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jilldris
intresserad


Registreringsdatum: 26 november 2011
Inlägg: 22

InläggPostat: 2018-08-29 19:19:42    Rubrik: Svara med citat

Snyggt jobbat!
Blir lite besviken på räckvidden på Leaf 40kWh dock. Klarar man inte ens 16 mil i 110km/h ensam i bilen och klimatanläggning på? Det måste ju vara sämre än Ioniq 28kWh?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 331

InläggPostat: 2018-08-29 19:37:26    Rubrik: Svara med citat

Jilldris,

du tänker på körning vid utomhustemperatur 20 grader och att köra i 110 km/h med en Leaf 40 kWh. Beräkningen jag har gjort är just teoretisk, och stämmer säkert inte alls exakt. Vid utomhustemperatur 20 grader behöver du väl egentligen ingen värme eller kyla i bilen? Du kommer då ensam i bilen 17,9 mil, enligt mina teorier. Med klima kortas bara körsträckan med ca 0,5 mil.

Ni kan väl testa om teorierna stämmer.
Vad jag egentligen vill visa är hur olika saker inverkar på körsträckan, dvs hastighet, utomhustemperatur, stigning på vägen, antal personer i bilen.
Hastigheten har väldigt stor inverkan på körsträckan.


Senast ändrad av haralt den 2018-09-02 07:04:30, ändrad totalt 4 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3205
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2018-08-29 20:04:24    Rubrik: Svara med citat

jilldris skrev:
Snyggt jobbat!
Blir lite besviken på räckvidden på Leaf 40kWh dock. Klarar man inte ens 16 mil i 110km/h ensam i bilen och klimatanläggning på? Det måste ju vara sämre än Ioniq 28kWh?


Leaf drar i häraden 2kWh per mil i 110km/h enligt GPS (det är stor skillnad som bekant)

2.1kWh *16.3mil blir ju 34.2kWh och batteriet har ca 36kWh att ge dig. Så när du kommit 16.3mil så är det säkert bara "---" på mätaren och hjärtat i halsgropen.

Tittar vi på EPA siffrorna så är dom ganska nära det du når om du kör 70-80väg. Leaf 30 har EPA 17.2mil, i tabellen ovan når vi EPA i just 80km/h med 20grader ute. Leaf40 i tabellen ovan samma fart ger 230km och har EPA på 241km, så det är också i rätt härad.

Problemet är inte 16.3mil i 110 utan att bilen inte kan snabbladda efter en sådan stint, samt att det är ganska långt från 37.8mil som det står på reklamskyltarna.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 331

InläggPostat: 2018-08-29 20:12:05    Rubrik: Svara med citat

I beräkningarna ovan har jag använt Cd=0,28, för 24 kWh och 0,29 för 30 kWh, och Cd=0,27 för Nissan Leaf 2018 för både 40 kWh och den framtida 60 kWh.

Den projicerade frontarean Af kanske även är mindre för Leaf 2018 än för Nissan Leaf 2013 till 2017. Sådana uppgifter är väldigt svåra att hitta liksom Cd-värde.


Senast ändrad av haralt den 2018-09-02 07:06:21, ändrad totalt 2 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 331

InläggPostat: 2018-08-31 15:59:42    Rubrik: Svara med citat

Jag har i beräkningarna(pdf) i början på tråden justerat Cd och Af för Nissan Leaf 40 kWh och 60 kWh och satt datum på pdf-bladen.

Jag hittade i ADAC Autotest uppgifter över Cd och Af för Leaf 30 och Leaf 40 kWh. ADAC anger att de kommer från Nissan.

Leaf 30 kWh: Cd=0,29 och Af = 2,27 m2 (från ADAC Autotest maj 2017).
Leaf 40 kWh: Cd=0,27 och Af = 2,29 m2 (från ADAC Autotest juni 2018)

Leaf 24 kWh: Cd=0,28 men Af = anges ej (från ADAC Autotest mars 2014)

Nissan e-nv200 24 o 40 kWh: Cd=0,307 och Af = 2,85 m2 från artikeln:
"The effects of transient flow conditions on the aerodynamics of an LCV concept using CFD and wind tunnel experiments", 2016. Där data för nv200 anges, och jag antar samma för e-nv200.


Senast ändrad av haralt den 2018-09-02 16:59:47, ändrad totalt 4 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2694
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-09-01 04:49:14    Rubrik: Svara med citat

Leaf40 vinter siffror med 16” och original 17” hjul diffar en hel del, man kommer 10% mer än vad du hade räknat själv i bilen när kallt ute.

Vid optimala 10*C jag körde från Kumla till Lidl Kungsängen ca 190km och marsch fart i verkliga 100 där trafik regler tillåt samt vid ankomst hade batteri mer än 30% och ca 30*C... vintertid och -10 testade jag rapidgate och absolut max räckvidd vid optimala 80-90km/h och 240km kan man komma utan problem...

Så teoretisk om man skulle frysa bilen och batteri sen börja köra samt ta bilens batteri mätare som referens dina siffror stämmer... med LeafSpy och reserv energi på 15% och daglig användning där batteri har nån arbets temperatur kommer man mycket längre med Leaf40... pedal to the metal och max hastighet där stämmer allt i prick Wink
_________________
ZOE ZE40 & Blackie 30kW
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 331

InläggPostat: 2018-09-01 11:55:04    Rubrik: Svara med citat

Jag såg i ett utländskt forum att en debattör sa att när det är kraftigt kallt utomhus(kring minus 10 oC) och bilen stått ute över natten, att man skulle kunna först vid färden "bränna på" i hög hastighet på Autobahn i några minuter. Sedan kör man i normalfart. Hans idé var att på så vis värma upp batteriet litet. Han tror att man med tricket skulle få längre körsträcka per laddning vid kall väderlek. Annan debattör sa att det är direkt skadligt att göra så med kallt batteri.


Senast ändrad av haralt den 2018-11-03 18:28:06, ändrad totalt 6 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1663

InläggPostat: 2018-09-01 20:25:50    Rubrik: Svara med citat

Jag röstar för att det är skadligt, ökad degradering.
_________________
Model 3
Köpa Tesla med 1500km gratis supercharging?
https://ts.la/magnus93984
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 596

InläggPostat: 2018-09-01 20:51:35    Rubrik: Svara med citat

Skadligt för att oljepumpen inte har fått upp trycket och smort alla elektronerna? Cool
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2694
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-09-02 07:12:02    Rubrik: Svara med citat

Det är exakt vad jag brukar göra om bilen hade varit ute i brutalt låg temperatur, dock jag först går ut ic slår på värme max i 3-5 minuter med kabel inkopplad så att batteri måste anstränga sig lite först, sen ut på vägg och lite mer aggressivt sen har man vaknat batteri till liv och kan köra vidare normal med mindre förlust eftersom det initiala upptiningen sväljer mycket energi och är mest skadlig... Rolling Eyes
_________________
ZOE ZE40 & Blackie 30kW
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Electrique Erik
Forumstammis


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 444
Ort: Lund

InläggPostat: 2018-09-02 07:26:58    Rubrik: Svara med citat

https://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?t=4295
_________________
Är det inte lätt att få sladd med en elbil?

Nissan Leaf Tekna -14
Nissan Leaf Acenta -14 (såld)
Renault Clio El -97 (såld)
Renault Clio El -96 (såld)
VW Golf Citystromer -92 (såld)
Reliant Fox Elbil -87 (såld)
VW Polo Elbil -82 (såld)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 331

InläggPostat: 2018-10-13 17:52:33    Rubrik: Svara med citat

Jag lade in i beräkningen i första inlägget, längst ner, vad det gör för skillnad i körsträcka med olika energiklass på däck. Det gör mycket.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Joel80
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 november 2015
Inlägg: 190
Ort: Gävle

InläggPostat: 2018-10-13 21:32:11    Rubrik: Svara med citat

Blir väldigt intressant att se hur det här stämmer sen!

Jag har precis beställt en Leaf 40kwh (N-connecta) på privatleasing 12 månader för 2995kr. Smile
Kör t.o.r Sollentuna - Gävle ungefär 2ggr per vecka. Räknar med att klara det i motorvägsfart under sommar, höst och vår.. Och möjligen vintertid om det inte är kallare än runt nollan samt snöfritt på vägen. (dock med lite lägre hastighet).

Har 3-4 laddställen på vägen, så känns inte som att jag behöver vara orolig om det nu visar sig bli för svårt.
Men det kommer bli konturneliga resor på ca 160km som kommer låta Leafen få bekänna färg i alla möjliga olika väder och temperaturer. Smile
_________________
Kör: V60 D5 TE -16 Summum, Driver support
Snart: Nissan Leaf 40kwh
Samt via jobbet: E-NV200 -16 24kwh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2694
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-10-13 22:27:04    Rubrik: Svara med citat

Joel80 skrev:
Blir väldigt intressant att se hur det här stämmer sen!

Jag har precis beställt en Leaf 40kwh (N-connecta) på privatleasing 12 månader för 2995kr. Smile
Kör t.o.r Sollentuna - Gävle ungefär 2ggr per vecka. Räknar med att klara det i motorvägsfart under sommar, höst och vår.. Och möjligen vintertid om det inte är kallare än runt nollan samt snöfritt på vägen. (dock med lite lägre hastighet).

Har 3-4 laddställen på vägen, så känns inte som att jag behöver vara orolig om det nu visar sig bli för svårt.
Men det kommer bli konturneliga resor på ca 160km som kommer låta Leafen få bekänna färg i alla möjliga olika väder och temperaturer. Smile


Sommartid efter 160km körd visar Leaf 30-ish procent kvar i batteri som är 40-ish verklig... vintertid kan man köra 160km med Leaf40 om bilen har stått i garage eller om förvärmning används, no problem...
_________________
ZOE ZE40 & Blackie 30kW
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
dhanjel
intresserad


Registreringsdatum: 04 september 2018
Inlägg: 24

InläggPostat: 2018-10-14 12:55:40    Rubrik: Svara med citat

Joel80 skrev:
Blir väldigt intressant att se hur det här stämmer sen!

Jag har precis beställt en Leaf 40kwh (N-connecta) på privatleasing 12 månader för 2995kr. Smile
Kör t.o.r Sollentuna - Gävle ungefär 2ggr per vecka. Räknar med att klara det i motorvägsfart under sommar, höst och vår.. Och möjligen vintertid om det inte är kallare än runt nollan samt snöfritt på vägen. (dock med lite lägre hastighet).

Har 3-4 laddställen på vägen, så känns inte som att jag behöver vara orolig om det nu visar sig bli för svårt.
Men det kommer bli konturneliga resor på ca 160km som kommer låta Leafen få bekänna färg i alla möjliga olika väder och temperaturer. Smile


Känns som de 1500 mil som ingår kan förbrukas rätt fort Smile
Bokade samma. 15kr för övermil är ju faktiskt riktigt prisvärt, tror vår kostar 9-10kr/mil bara i diesel idag. Räknar man in värdeminskning och service så är det nog över 15kr/mil.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Joel80
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 november 2015
Inlägg: 190
Ort: Gävle

InläggPostat: 2018-10-14 18:23:23    Rubrik: Svara med citat

dhanjel skrev:
Joel80 skrev:
Blir väldigt intressant att se hur det här stämmer sen!

Jag har precis beställt en Leaf 40kwh (N-connecta) på privatleasing 12 månader för 2995kr. Smile
Kör t.o.r Sollentuna - Gävle ungefär 2ggr per vecka. Räknar med att klara det i motorvägsfart under sommar, höst och vår.. Och möjligen vintertid om det inte är kallare än runt nollan samt snöfritt på vägen. (dock med lite lägre hastighet).

Har 3-4 laddställen på vägen, så känns inte som att jag behöver vara orolig om det nu visar sig bli för svårt.
Men det kommer bli konturneliga resor på ca 160km som kommer låta Leafen få bekänna färg i alla möjliga olika väder och temperaturer. Smile


Känns som de 1500 mil som ingår kan förbrukas rätt fort Smile
Bokade samma. 15kr för övermil är ju faktiskt riktigt prisvärt, tror vår kostar 9-10kr/mil bara i diesel idag. Räknar man in värdeminskning och service så är det nog över 15kr/mil.


15kr? För mig är det 12kr/ övermil. Jag räknar med att det kan bli runt 1000 övermil. De flesta i tjänsten och då kan jag plocka ut 18.50kr/mil.
Att köra en helt ny bil för 12kr + kanske 2kr el per mil och 1kr för halvförsäkring (det enda som inte ingick) är svårslaget!
Ser man till kostnad per mil blir de första 1500 milen faktiskt lite dyrare. Wink

Då är man uppe på 24kr plus 2kr el.. Även det är ju rätt svårslaget för en helt ny bil.. Men milkostnaden går som sagt ner om det blir fler mil. För mig blir 2500mil en kostnad på 47940kr + 5000kr el.. eller säg 7000kr el om det blir lite snabbladdning. Sen ca 2000kr försäkring. Totalt 57000. Knappt 23kr/mil.

Kör jag 3000mil är jag nere på ca 21kr/mil. Smile

Jag pratade också till mig Nokia Hakka 8 som vinterdäck då jag inte gillade de som de tänkte skicka med.



_________________
Kör: V60 D5 TE -16 Summum, Driver support
Snart: Nissan Leaf 40kwh
Samt via jobbet: E-NV200 -16 24kwh


Senast ändrad av Joel80 den 2018-10-14 18:48:27, ändrad totalt 2 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Joel80
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 november 2015
Inlägg: 190
Ort: Gävle

InläggPostat: 2018-10-14 18:27:54    Rubrik: Svara med citat

elfi skrev:

Sommartid efter 160km körd visar Leaf 30-ish procent kvar i batteri som är 40-ish verklig... vintertid kan man köra 160km med Leaf40 om bilen har stått i garage eller om förvärmning används, no problem...


Det beror ju såklart på vilken hastighet jag håller. Jag är tveksam till om jag kommer kunna hålla vanliga 110-120km/h (GPS) när det är kallare än 0-gradigt. Men jag får ju rätt snart veta. Very Happy Antingen får jag väl stanna 5-10min på vägen för att få dom där extra kwh eller sakta ner.

När det är snorkallt (-15 och kallare) eller snöar för fullt, räknar jag med att dels köra saktare (det gör man ju ändå när det är halt) och kanske ändå få stanna på vägen och ladda lite.
_________________
Kör: V60 D5 TE -16 Summum, Driver support
Snart: Nissan Leaf 40kwh
Samt via jobbet: E-NV200 -16 24kwh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 331

InläggPostat: 2018-10-18 06:46:45    Rubrik: Svara med citat

I 1:a inlägget i denna tråd, längs ner, har jag lagt in hur energiklass däck, väglutning, våt vägbana och mycket mer, påverkar körsträckan för Leaf 40 kWh för en laddning.


Senast ändrad av haralt den 2018-11-11 13:51:41, ändrad totalt 4 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Sida 1 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 2.55 sekunder att ladda.