Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Peugeot 106 - en projekttråd!
Gå till sida Föregående  1, 2, 3
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Peugeot och Citroën
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
FreThor
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 mars 2010
Inlägg: 389
Ort: Karlskoga

InläggPostat: 2015-09-22 17:43:17    Rubrik: Svara med citat

Skiiiiiiit!

Jag läser på norska elbilforumet att det kanske inte finns nån OBD2-kontakt på tidiga P106. Googlar vidare och inser att det tyvärr är så, det är en OBD1-kontakt jag har...
Så nu måste jag försöka lägga vantarna på en sån här adapter:

De finns ju på ebay, men det tar ju lite tid att få hem dem...
Jag ska ringa lokala Peugeotverkstaden och fråga om de har en och om jag kan få låna den över natten, de borde väl inte behöva den varje dag nuförtiden kan man tycka.
Sad
_________________
_____________________________________________________________
Peugeot 106 Electric, på G.
Och en Amica elkonverterad mopedbil, också på G.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
olev
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 november 2007
Inlägg: 246
Ort: Slagelse

InläggPostat: 2015-09-22 18:10:37    Rubrik: Svara med citat

Om jag minns rätt, då används bara 2 ledare i kontaktsättet samt nog 12V också , tjeck up på det og du kanske klarer dig med några enkla ledare mellan det gamla OBD1 ock nya. Konverterstikket fanns med på min Kina Lexia!
Mvh Ole
_________________
e = r x i
Clio electrique -98 x2
Saxo electrique -97 -99
Berlingo electrique -02
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
olev
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 november 2007
Inlägg: 246
Ort: Slagelse

InläggPostat: 2015-09-22 18:11:32    Rubrik: Svara med citat

Om jag minns rätt, då används bara 2 ledare i kontaktsättet samt nog 12V också , tjeck up på det og du kanske klarer dig med några enkla ledare mellan det gamla OBD1 ock nya. Konverterstikket fanns med på min Kina Lexia!
Mvh Ole
_________________
e = r x i
Clio electrique -98 x2
Saxo electrique -97 -99
Berlingo electrique -02
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
FreThor
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 mars 2010
Inlägg: 389
Ort: Karlskoga

InläggPostat: 2015-09-28 07:17:19    Rubrik: Svara med citat

Jag fick låna en adapter på lokala Citroënverkstaden (tack Adamsky!), Peugeotverkstaden hade inget till så gamla bilar...
Jag kommer in lite längre i programmet så det känns som att installationen nog fungerar som den ska, utan att ha provat i nån annan PSA-bil.
Jag anslöt också en vanlig OBD2-kabel som bevisligen fungerar och läser felkoder och status ur min SAAB, men den fick inte heller nån respons från 106:an. Den kunde inte avgöra vilket protokoll den skulle använda och fastnade i konfigureringen.

Summan av helgens tester är nog att jag får ta en ordentlig koll på alla sladdar, säkringar och relän jag hittar och se (hoppas) att nåt är fel där, annars känns det nästan som att jag måste ur med elektronikboxen och lyfta på locket där, nåt jag inte ser fram mot...
_________________
_____________________________________________________________
Peugeot 106 Electric, på G.
Och en Amica elkonverterad mopedbil, också på G.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
olev
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 november 2007
Inlägg: 246
Ort: Slagelse

InläggPostat: 2015-09-28 15:18:40    Rubrik: Svara med citat

Hej!
Du får sluta på en funkande diagnos- instrument.
Om du "går i SAGEM boksen" hur kommer du ut igen?
Det er inte någon saker at fixa om utan särskilt vetande. Jåg är fortfarande ovetande om elektronikdelen men kan ersätta en laddare eller en DC-DC del,
Fel syns icke utan det har brunnit! Det mätas!
Du kan sätta i an annan SAGEM boks för PSA Saxo/P106 men varifrån ock åt vilket pris?
_________________
e = r x i
Clio electrique -98 x2
Saxo electrique -97 -99
Berlingo electrique -02
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
FreThor
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 mars 2010
Inlägg: 389
Ort: Karlskoga

InläggPostat: 2015-11-09 06:38:46    Rubrik: Svara med citat

Jag jobbar vidare lite långsamt när andan faller på.

Jag tog en drastisk metod gällande diagnosuttaget, jag pillade loss det och tiggde till mig ett OBD2-uttag på skroten och knipsade helt enkelt bort det gamla och lödde dit OBD2-uttaget istället!
Det jag fick tag på på skroten hade bara 4 stift, och 3 av dem anslöt jag, +12V, jord och K-line. Den 4:e satt på L-line och den har jag ingen användning av.
Eftersom bara dessa stift varit anslutna på donatorbilen räknar jag kallt med att det ska räcka för att kommunicera på rätt sätt. Var annars lite fundersam på om t ex både +12V konstant och +12V över nyckel behövdes.

Sen har jag precis lyckats konstatera att min PP2000-installation fungerar som den ska. Jag anslöt den på lillebrors Peugeot 406 och konstaterade att han hade fel på en ABS-givare på höger fram.

Så nästa steg blir att göra en sista mätning i min 106:a innan elektronikboxen åker ut och öppnas för vidare diagnos...
_________________
_____________________________________________________________
Peugeot 106 Electric, på G.
Och en Amica elkonverterad mopedbil, också på G.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
FreThor
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 mars 2010
Inlägg: 389
Ort: Karlskoga

InläggPostat: 2017-03-31 06:17:12    Rubrik: Svara med citat

Och boxen har varit ur, utan att se nåt uppenbart fel, och nyss åkte den tillbaka in i bilen igen. Har inte kopplat färdigt allt så för tidigt att säga om nåt magiskt fixat sig...

Men jag plockade ur brytaren i dörrkarmen för att mäta den, den verkar fungera, dock lossnade sladden på baksidan och det var gräsligt pilligt att få dit den igen.
Det är två flatstift på själva brytaren, men jag hittar bara en sladd som ska dit. Ska det vara så eller finns det nån mer sladd därinne som jag inte känner med fingrarna genom det patetiskt lilla hålet???
_________________
_____________________________________________________________
Peugeot 106 Electric, på G.
Och en Amica elkonverterad mopedbil, också på G.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
FreThor
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 mars 2010
Inlägg: 389
Ort: Karlskoga

InläggPostat: 2018-08-19 09:52:54    Rubrik: Svara med citat

Äntligen något positivt i detta projekt!
Jag har fått styrdatorn testad och befunnen död, ny inköpt från Norge och nu händer det faktiskt saker, så sen en halvtimme så står den faktiskt och laddar!
Ska bli väldigt spännande att se om det händer mer saker när laddningen är klar!!!
_________________
_____________________________________________________________
Peugeot 106 Electric, på G.
Och en Amica elkonverterad mopedbil, också på G.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
FreThor
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 mars 2010
Inlägg: 389
Ort: Karlskoga

InläggPostat: 2018-08-21 19:12:17    Rubrik: Svara med citat

Den laddade fullt, energimätaren på 100%.
Men tyvärr vill den fortfarande inte gå över i körläge när jag vrider på nyckeln, det bara klickar i ett relä under instrumentbrädan, inget mer.
Jag har anslutit Checkelec och läst ut felkoder, hade en på motorstyrning, hackare, men den kunde jag släcka och den kom inte tillbaka.
En annan konstig sak är att energimätaren inte längre visar någon laddning, men jag har ca 140V över batterierna. Jag minns att den visade laddning med den gamla datorn.

Så, vad gör jag nu?
Tips mottages gärna på vad jag ska försöka för få liv i bilskrället!
_________________
_____________________________________________________________
Peugeot 106 Electric, på G.
Och en Amica elkonverterad mopedbil, också på G.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
olev
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 november 2007
Inlägg: 246
Ort: Slagelse

InläggPostat: 2018-08-21 19:27:30    Rubrik: Svara med citat

Kanske styrdatorn känner at gaspedalet er aktiverat, speederen skal nollställas i relation til den 'nya' styrdator. Kommer inte i håg hur det går for sig, men det var Ellit'en der var i gång.
Kanske kan checelec ?
Fråga evt. På Norska forumet dom har många Saxo.
Mvh Ole
_________________
e = r x i
Clio electrique -98 x2
Saxo electrique -97 -99
Berlingo electrique -02
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
FreThor
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 mars 2010
Inlägg: 389
Ort: Karlskoga

InläggPostat: 2018-08-21 19:31:15    Rubrik: Svara med citat

Ja, jag har tänkt den på gaspedalen också.
Tror inte checkelec kan nollställa i denna version, men v3 ska nog kunna betydligt mer, jag får försöka se om jag kan få en betaversion...
Och jag ska skriva en fråga på norska forumet oh hoppas de kan hjälpa till!
_________________
_____________________________________________________________
Peugeot 106 Electric, på G.
Och en Amica elkonverterad mopedbil, också på G.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
FreThor
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 mars 2010
Inlägg: 389
Ort: Karlskoga

InläggPostat: 2018-08-24 09:00:20    Rubrik: Svara med citat

Jag har hittat min Lexia/PP kabel och datorn, så igår anslut jag och kunde konstatera att gaspedalen är en av bovarna, den visar över 1V i viloläge och gränsen står satt till 0.82V.
Tyvärr hittade jag ingenstans var man kunde göra en kalibrering av värdena, så där fastnade jag. Jag försökte juster potentiometerns position rent mekaniskt, men det var så stor skillnad att jag börjar tro att det kanske finns fler varianter på gaspedal, för min kunde jag vrida tills den tog i fästet rent mekaniskt och gick ändå inte att få ner till 0.82V, och då passade definitivt inte skruvhålen längre.

Vidare hade jag lite problem att aktivera lampor och sånt via diagnosprogrammen. Några funktioner reagerade (motorrelä och ekonomi/energimätaren), men varken varningslampor inne i bilen eller lampor utanpå eller fläktstyrningen reagerade.
_________________
_____________________________________________________________
Peugeot 106 Electric, på G.
Och en Amica elkonverterad mopedbil, också på G.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
FreThor
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 mars 2010
Inlägg: 389
Ort: Karlskoga

InläggPostat: 2018-08-24 17:35:59    Rubrik: Svara med citat

Och äntligen så startar den!

Jag fick gå in med Lexia och göra en ändring av laddningsströmmen, då gör den tydligen en kalibrering av gaspedalen. Så nu är värdena korrekta. Och när jag nu vrider på nyckeln tänds den magiska gröna lampan och när jag trycker ner pedalen så snurrar hjulen!!!

Helt otroligt, efter så mycket strul. Synd att jag tappade sugen förra gången och inte gjorde det här sista. Så nu ska den väl kunna komma ut på vägarna om inte allt för lång tid. Men först ska förstås bromsarna renoveras.

Och en pilsner ikväll blir det nog också! Mr. Green
_________________
_____________________________________________________________
Peugeot 106 Electric, på G.
Och en Amica elkonverterad mopedbil, också på G.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
FreThor
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 mars 2010
Inlägg: 389
Ort: Karlskoga

InläggPostat: 2018-08-28 12:46:24    Rubrik: Svara med citat

Glädjen varade inte länge...
I söndags ersatte jag en sprucken slang till vakuumpumpen för bromsarna och luftade bromsarna. Sen kände jag att bilen kanske skulle vara redo för en liten tur runt kvarteret.
Men när jag då vrider på nyckeln så går det återigen inte att få den över i körläge. Jag försöker då ansluta med checkelec men lyckas inte. Samma sak när jag tar fram Lexia, den får inte igång kommunikationen med styrdatorn. Jag försöker också att sätta den på laddning, men inte heller detta fungerar.
Så nu är jag tillbaka på ruta noll igen och vet inte vad som kan ha hänt.
Jag får undersöka så jag inte råkat lossa någon när jag tog loss slangen mellan vakuumpumpen och bromsservot. Om inte nån har bättre idéer???
_________________
_____________________________________________________________
Peugeot 106 Electric, på G.
Och en Amica elkonverterad mopedbil, också på G.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Peugeot och Citroën Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Sida 3 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.