Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Elbilar med range extender (APU)
Gå till sida Föregående  1, 2
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt om elfordon
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1569

InläggPostat: 2018-08-16 07:18:14    Rubrik: Svara med citat

AS1 skrev:
Olle73 skrev:
Jag skulle gissa på att I3:an väldigt dåligt optimerad, troligtivs inte optimerad alls, utan bara en på-hyllan-lösning som BMW hade.

Det finns stora möjligheter till förbättringar där. Dessutom är REX:en intressant ur et annat optimeringsperspektiv; man vill använda ICE:n lite som möjligt, samtidigt vill man att, när den används, att den skall gå så effektivt som möjligt och inte vara den enda källan till den energin som behövs vid framdrift (vilket defacto skulle inträffa om man kör slut på batteriet och ändå vill ha mer mil).

Så om bilen hade vetat var du är på väg och om du har laddmöjligheter vid din destination, så skulle fordonet mer effektivt kunna nyttja sin charge depletion mode.


Ja hade det funnits en knapp på i3, där jag kunnat avstå Rex ner till 0% istället för 7% så hade mycket Rex kunnat undvikas.


Det går bra att köra ner till 0% när tanken är tom. Ha med en reservdunk.

Jag tror i3 rex är optimerad så gott det går, den går på massa olika varvtal beroende på hur mycket/lite den behöver ladda. Tror inte det går att få effektivare med alla ofrånkomliga förluster då motorn ej är ansluten till hjulen.
_________________
Model 3
Köpa Tesla med 7500km gratis supercharging?
https://ts.la/magnus93984
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1945
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-08-16 07:26:11    Rubrik: Svara med citat

Den hade kunnat optimeras ytterligare med avseende på effektivitet genom att byta till en liten dieselmotor, men då hade den blivit avsevärt tyngre och mer utrymmeskrävande, inte minst för utrustningen som behövs för att behandla emissionerna (SCR och AdBlue)

Olle73, jag tror du tillskriver det där med optimalt varvtal och optimal belastning alldeles för stort värde. En bensinmotor har ett relativt stort område där verkningsgraden är ungefär lika. Om du letar upp några diagram för BSFC (specifik bränsleförbrukning) så ser du att en typisk bensinmotor ligger på 250 gram bensin/kWh vid absoluta optimum, men mellan cirka 1250rm och 4500rpm och mellan 20 och 80% effektuttag är den bara 10% sämre, dvs 275 gr/kWh.

Och det spelar ingen roll hur mycket man optimerar och trixar, det blir inte bättre än 250 där på toppen, termodynamiken sätter stopp. Om man vill ha mer måste man byta princip, t.ex. till Atkinson eller direktinsprutning som en diesel, men då springer vikten och priset iväg...
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1734
Ort: Östersund

InläggPostat: 2018-08-16 10:20:06    Rubrik: Svara med citat

vad väger REx paketet i i3 ?

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1569

InläggPostat: 2018-08-16 10:55:03    Rubrik: Svara med citat

Lite off topic, men jag tror i3 kan bli en populär bil för ungdomar som precis sålt epa traktorn.

https://m.youtube.com/watch?v=1DEAEVnoipA
_________________
Model 3
Köpa Tesla med 7500km gratis supercharging?
https://ts.la/magnus93984
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-08-16 12:09:05    Rubrik: Svara med citat

Olle73 skrev:
Jag skulle gissa på att I3:an väldigt dåligt optimerad, troligtivs inte optimerad alls, utan bara en på-hyllan-lösning som BMW hade.


Motorn är tagen från deras 800cc parallell-twin motorcykel. Kan antagligen optimeras en aning, men jag tror att om det ska gå att få ner förbrukningen på en hybrid måste motorn driva hjulen via en transmission, och inte omvägen via generator och batteri.

Det borde ju gå att fixa så att bensinmotorn går på konstant last ändå, genom att reglera resten med elmaskinen. Dock måste bensinmotorn kopplas ur vid låga hastigheter i det fallet, vilket innebär att man alltid måste se till att det finns el i batteriet. Och sen kan man koppla in bensinmotorn från 50km/h eller något liknande. Jag tror att detta vore den mest energieffektiva lösningen. Samt också relativt billig. Behövs i princip bara en extra ingång i transmissionen och en koppling. Nackdelen är att bilen kan köra slut på el även om den har full bensintank, om föraren bara kör i låga hastigheter.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1945
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-08-16 13:35:48    Rubrik: Svara med citat

bjn skrev:
Olle73 skrev:
Jag skulle gissa på att I3:an väldigt dåligt optimerad, troligtivs inte optimerad alls, utan bara en på-hyllan-lösning som BMW hade.


Motorn är tagen från deras 800cc parallell-twin motorcykel. Kan antagligen optimeras en aning, men jag tror att om det ska gå att få ner förbrukningen på en hybrid måste motorn driva hjulen via en transmission, och inte omvägen via generator och batteri.

Det borde ju gå att fixa så att bensinmotorn går på konstant last ändå, genom att reglera resten med elmaskinen. Dock måste bensinmotorn kopplas ur vid låga hastigheter i det fallet, vilket innebär att man alltid måste se till att det finns el i batteriet. Och sen kan man koppla in bensinmotorn från 50km/h eller något liknande. Jag tror att detta vore den mest energieffektiva lösningen. Samt också relativt billig. Behövs i princip bara en extra ingång i transmissionen och en koppling. Nackdelen är att bilen kan köra slut på el även om den har full bensintank, om föraren bara kör i låga hastigheter.


Eftersom effektiviteten går att få rimlig ända upp i 4500rpm kan man sätta direktutväxlingen på den extra ingången så att 4500rpm motsvarar 120km/h vilket är rimlig motorvägsfart i många länder, och då kan motorn driva fordonet även i så låga farter som 35km/h, motsvarade 1300rpm. Och för att klara en situation där batteriet börjar ta slut kan man låta elmaskinen regenerera medan motorn driver. Då är det enbart om man kör extremt långa sträckor i under 35km/h, eller uppför stora höjdskillnader (där förbränningsmotorn inte räcker till) som batteriet riskerar ta slut.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1482
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-08-16 13:39:04    Rubrik: Svara med citat

pm_dawn skrev:
vad väger REx paketet i i3 ?

Mvh
/Per


Jag har läst att den skall väga 120kg. Men vet ej om det stämmer
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1734
Ort: Östersund

InläggPostat: 2018-08-16 14:00:22    Rubrik: Svara med citat

Med Teslas energitäthet så skulle det motsvara drygt 20kwh om man skulle göra ett range extend pack som man stoppar i vid långturer.....

/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
dontommazo
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 oktober 2009
Inlägg: 247
Ort: Baerum

InläggPostat: 2018-08-16 14:39:48    Rubrik: Svara med citat

bjn skrev:

Det borde ju gå att fixa så att bensinmotorn går på konstant last ändå, genom att reglera resten med elmaskinen. Dock måste bensinmotorn kopplas ur vid låga hastigheter i det fallet, vilket innebär att man alltid måste se till att det finns el i batteriet. Och sen kan man koppla in bensinmotorn från 50km/h eller något liknande. Jag tror att detta vore den mest energieffektiva lösningen. Samt också relativt billig. Behövs i princip bara en extra ingång i transmissionen och en koppling. Nackdelen är att bilen kan köra slut på el även om den har full bensintank, om föraren bara kör i låga hastigheter.


Låter som Koenigsegg Regera drivlina i mina öron. 😁
_________________
Tesla S 75D
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-08-16 15:47:56    Rubrik: Svara med citat

dontommazo skrev:
Låter som Koenigsegg Regera drivlina i mina öron. 😁


Koenigseggen har ju dock en hydraulisk momentomvandlare som gör att dom får ca 2ggr mer vridmoment jämfört med direktdrift. Men jag tror inte att en sån momentomvandlare lämpar sig så bra ifall man är ute efter hög verkningsgrad=)
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsA
Forumstammis


Registreringsdatum: 08 februari 2016
Inlägg: 399
Ort: Rögla

InläggPostat: 2018-08-16 17:41:06    Rubrik: Svara med citat

Med tanke på bensinmotorers dåliga verkningsgrad kontra elmotor får man nog se rexen som en övergångsfas till i3 som ska komma i höst med 120 Ah.
Senast rexen kördes på vår i3a med lilla batteriet 60Ah var för underhålls drift.
_________________
Leaf LE40 -18
Hyundai Ioniq ev -19
Solel 5,4 kW & batt. 6 kWh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
vespaman
Elektrisk


Registreringsdatum: 11 mars 2017
Inlägg: 155
Ort: Sundbyberg

InläggPostat: 2018-08-17 07:45:14    Rubrik: Svara med citat

Även om jag initialt gillade konceptet med REX, och i viss mån gör det fortfarande, så tror jag att det kommer att vara en parentes i framtiden. Laddplatserna blir tätare och tätare, batterikapaciteterna högre och högre. Därmed inte sagt att REX-löst passar alla.

Jag tror &så att det är svårt att öka effektiviteten mer än marginellt, givetvis blir det förluster att föra över energin till batterier. En generator är såklart inte utan förluster, laddelektroniken inte heller. Sedan har vi ju fortfarande förlusterna i elmotorn kvar. Känns som att man skulle kunna förlora närmare 20-30% på att driva ett fordon på detta sätt, gentemot direktdrivning?
_________________
Kör i3/94 BEV ..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1482
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-08-17 16:38:35    Rubrik: Svara med citat

vespaman skrev:
Även om jag initialt gillade konceptet med REX, och i viss mån gör det fortfarande, så tror jag att det kommer att vara en parentes i framtiden. Laddplatserna blir tätare och tätare, batterikapaciteterna högre och högre. Därmed inte sagt att REX-löst passar alla.

Jag tror &så att det är svårt att öka effektiviteten mer än marginellt, givetvis blir det förluster att föra över energin till batterier. En generator är såklart inte utan förluster, laddelektroniken inte heller. Sedan har vi ju fortfarande förlusterna i elmotorn kvar. Känns som att man skulle kunna förlora närmare 20-30% på att driva ett fordon på detta sätt, gentemot direktdrivning?


Med 120Ah batteriet, skulle även jag kunna tänka mig att avstå Rex.
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt om elfordon Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2
Sida 2 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.28 sekunder att ladda.