Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Byta ut blybatterierna mot lithium i en Vectrix VX-2

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmopeder och elcyklar
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Wessman
Passiv


Registreringsdatum: 07 oktober 2017
Inlägg: 2

InläggPostat: 2017-10-07 06:39:11    Rubrik: Byta ut blybatterierna mot lithium i en Vectrix VX-2 Svara med citat

Hej, tänkte höra i detta forum om någon har koll på hur det funkar med strömförsörjningen i allmänhet kring bly kontra lititum i elmopeder i allämenhet och Vectrix VX-2(delar även mycket design och innehåll med E-Max tror jag) i synnerhet.

Mina batterier börjar tröttna efter ett par års användande och åtminstone runt 300 laddningar. De kommer räcka säsongen ut, men det börjar väl bli dags att titta på ersättning.

Det jag främst undrar över är vad jag behöver skaffa och installera för att litiumbatterier ska fungera i en VX-2 som för närvarande har SLA-batterier?
Är det några speciella typer/märken/egenskaper på batterierna som är att föredra?
Om jag förstått rätt så behöver de åtminstone ett BMS för att hålla koll på dem och balansera belastningen/spänningen? Räcker det för att de ska fungera? Verkar som att mopeden mest bryr sig om spänningen från batterierna och så länge den är "OK" så spelar det inte så stor roll vad det sitter i för batterier? Gäller det även för den regenerativa bromsen?

Vectrixparts har ju två li-ion batteripaket för VX2 (48VDC VX-2 Li-ion Self-managing Battery) som jag antar är mer eller mindre "plug-and-play" - alltså att det inte är mycker mer komplicerat än att plocka ut de gamla batterierna och koppla in det nya paketet. Inget annat som måste bytas eller installeras (som sagt, jag antar detta, är inte säker).
Men de är så väldigt dyra, 1900 resp 2760 EUR för 40ah/60ah, 48V. Jag tycker mig ha sett motsvarande paket för betydligt billigare än det, men jämför jag då äpplen och päron? Jag funderar över hur mycket extra jag är beredd att lägga på faktumet att de är avsedda just för VX-2 och har en viss kundsupport, kontra generiska batterier och system? Men just nu har jag inte koll på vad motsvarande batteri med styrning kostar ungefär och ffa inte vad "risknivån" blir vid olika nivåer av DIY här...

Känns som att man borde kunna få tag på billigare "batterisystem" med motsvarande egenskaper, eller? Norska el-moped.no har litiutmbatteri med jämförbar energimängd, 60V 40Ah för 10 000 norska, men det kanske inte alls är jämförbart i övrigt?

Vectrixparts har ju egentligen exakt det jag letar efter, men ekonomin för användandet av moppen blir ju förstörd om man måste lägga nästan 20 papp för nya batterier, eller ännu hellre drygt 26 000 för stora batteriet... Vore också trist att stoppa i blybatterier igen på 80-100kg, istället för lithium på 15-20 kg, samt att de iaf måste bytas igen om ett par-tre år...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tordyvel
Passiv


Registreringsdatum: 13 oktober 2017
Inlägg: 2

InläggPostat: 2017-10-13 04:07:17    Rubrik: Svara med citat

Ku att hitta någon mer som kör VX-2, jag har precis samma problem.
Hittar överlag väldigt lite om den på www.
Har du hittat svaret någon annanstans?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
aixam
Elektrisk


Registreringsdatum: 23 januari 2008
Inlägg: 257
Ort: Billdal

InläggPostat: 2017-10-13 04:26:50    Rubrik: Svara med citat

Har bytt till lifepo4 celler i vår kina scoter, ett pack med smånceller och inbyggd BMS. Fick även byta laddaren pga ladd cyckel skilnaden, den gamla hade förstörs cellerna med överspänning.

Har även 2 city-el där jag har bytt till Lifepo4 cekker, separat BMS och ombyggda laddare.

Gemensamt är att jag fått nästan dubbla körsträckan på var laddning med samma kapacotet. Livslängden har på den första City-elen varit betydligt större, bly ca 250 mil och litium ca 2000 mil (fick byta 8 celler av 12 då blixten slogner under balanseringsladning och laddaren blev kortsluten då den var inkopplad på dessa 8 celler och dränerade dem helt) De resterabde 4 cellerna har nu gjort ca 300 mil till.

De färdiga packen låter dyra tycker jag, kolla med tex ev-power i tjekien på deras hemsida vad de har för celler som skulle passa i ditt utrymme. För att sänka priset kan du gå ner i kapacitet om du inte behöver så mycket med tanke på det större möjliga energiuttaget. Men för ökad livslängd så mår cellerna bättre av att inte dras ut så mycket.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1730
Ort: GBG

InläggPostat: 2017-10-13 11:47:50    Rubrik: Svara med citat

Fråga Ippe om han säljer 13-14 stycken C-zero celler, perfekt om de passar rent fysiskt.
http://www.elbil.forum24.se/elbil-about7650.html
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Wessman
Passiv


Registreringsdatum: 07 oktober 2017
Inlägg: 2

InläggPostat: 2017-10-16 08:49:54    Rubrik: Svara med citat

Känns som att det blir till att fortsätta försöka hålla koll om något billigare alternativ till Vectrixparts batterilösning dyker upp någonstans. Ju mer jag tänker på det desto mer känns någon form av litium-baserat batteri som ett måste och helst då i ett enkelt plug-and-play paket. Om jag inte ökar min kunskapsnivå och känner mig tryggare i någon mer DIY-betonad lösning...

Förutom förbättringen av livslängd, tillgänglig energimängd och ordentlig viktminskning så ger ju möjligheten att enkelt bära med sig batterierna chans till laddning när man parkerat t.ex. på gatan.
Som sagt, trist att de är såpass dyra ändå.

Tack för alla tipsen iaf! Ska kolla ev-power bl.a. och försöka förkovra mig vidare under vinterhalvåret...

Kul som sagt att det finns andra med samma/liknande moppar att diskutera lite med, man känner sig fortfaranade hyfsat unik ute på vägarna... Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eldrift.nu
intresserad


Registreringsdatum: 06 december 2012
Inlägg: 22
Ort: Gärdet

InläggPostat: 2018-08-14 16:56:22    Rubrik: Batteridoktorn kan fixa lithiumbatteri Svara med citat

Batteridoktorn kan fixa lithiumbatteri till dessa i valfri kapacitet.

Kostar lite extra för 4000W men kan erbjuda smarta BMS:
http://batteridoktorn.se/blog/introducerar-smarta-bms/

http://batteridoktorn.se/butik/52v-batteripack-max-25a1300w/

14S/52V är att föredra när man går från 4S bly till lithium.

13S går ända ner till 39V innan det är slut, för blybatterier bryter ofta controllern vid ca 46V eftersom de inte har BMS som kan bryta själva.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmopeder och elcyklar Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.06 sekunder att ladda.