Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Lågbudget Lithium konvertering

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmopeder och elcyklar
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Cyprezz
Aktiv


Registreringsdatum: 10 mars 2016
Inlägg: 61

InläggPostat: 2018-08-12 11:18:40    Rubrik: Lågbudget Lithium konvertering Svara med citat

Hej!

Tänkte dela med mig lite gällande en konvertering som jag gjort av en blymoppe till lithium.

Efter att pendlat med elcykel ett par år var jag redo för att övergå till moped. Självklart var det el som gällde. Ville fortfarande susa förbi alla bilköer på cykelbanan vid rusningstrafik så jag valde en klass 2.

Fann en lämplig moppe som endast gått ca 30 mil för ett bra pris. Ett eller flera av batterierna hade givit upp då det börjar ryka vid laddning.



Efter att kolla på priser för att ersätta en eller ett par av blybatterierna och känt tyngden i blyet så valde jag att gå för lithium istället.

Jag har hållt på en del med 18650-batteriet när jag hållt på med elcyklar och har provat det mesta inklusive vruzends paket utan lödning. Är inte så bra på att löda så håller mig ifrån det så mycket som möjligt.

På forumet fann jag Ippes batterier från elbilar vilket jag måste säga är väldigt prisvärda. Frakten, tull och moms från utlandet brukar landa på en hel del vilken man slipper då.
http://elbil.forum24.se/elbil-about8559.html

Jag berställde två hela moduler av honom. De hade en lite annorlunda kemi än 18650 celler som det finns massor av tillbehör till men de går ju till 4,2 volt blev det lite bökigt. Fann dock tillslut ett BMS som var ställbart inställningsmässigt.

https://www.aliexpress.com/item/16S-60V-Smart-Li-ion-Battery-PCB-board-Bluetooth-Mobile-BMS-for-67-2VLi-Ion/32793597854.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dBEiBeJ

Valde en enkel laddare på 2 ampere då jag åker ca 1,5 mil om dagen och har hela kvällen på mig att ladda.

https://www.aliexpress.com/item/great-quality-67-2V-2A-charger-DC-head-for-60V-Lithium-Li-ion-e-bike-bicycle/32601971797.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dJ67ac4

Det som är bra med Ippes moduler är att det gick bra att plocka isär dem och sedan klipte jag blecken med plåtsax på mitten för att sedan sätta tillbaka dem i serie. Jag valde att seriekoppla 16 stycken. Det blir riktigt stadigt med skruvar istället för mer eller mindre bra lödningar. Det blev riktigt tajt för att få till det i utrymmet under sadeln men det gick. Jag fick hela den extra batterilådan som finns under förarens fötter över som tog två batterier i anspråk när det var blybatterier!









Paketerades sedan med gummimattor från Jula och silvertejp
Very Happy




Laddaren och inkopplingen till PC år åtkompligt från under sadeln.




Såhär ser mina BMS inställningar ut:





Det kom även med en blåtands dongel för att använda mobilen men den har jag inte fått att fungera ännu.

Di som vill veta mer om Smart BMS kan läsa följande jättetråd på endless:
https://endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?t=88676

Härligt tänkte jag. Nu är det bara att koppla in och åka. Innan jag gjorde det så bytte jag dock däcken från kinapuckarna som satt på till mer kvalitetsdäck. Sedan bytte jag fram och baklampan till LED för att inte ödsla energi på lyse.

Nu var det bara att ut och köra tänkte jag men nejdå. Det gick bra ett tag men det första som hände var att 12 voltsomvandlaren packade ihop. Efter det började även moppen gå som den misstände eller något. Controllern var troligen trasig men plockade ned hela hubmotorn för säkerhets skull för att se att det inte var en HAL-sensor som var sönder. Det visade sig då att kabeln där den gick in i axeln såg sådär ut. Fick löda om det men controllern verkade fortfarande död.

Då var det dags att leta upp en ny. Fann en spännande tråd på endelss gällande sunwin-controller.

https://www.endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?t=71128

Jag nöjde mig med 1000watts verionen som jag fann på ebay
https://www.ebay.com/itm/60V-1000W-Electric-Bicycle-Brushless-Speed-Motor-Controller-For-Scooter-E-bike/391604567276

Ställde in den på lägsta hastighet och då gör moppen med fulladat batteri 35 på kinamätaren ca 30 i verkligheten.

Nu går den galant och jag har nu avverkat ca 40 mil med den. Det enda problemete jag har är att sunwin controllern inte tycks ha någon begränsning vid accelreration. Även om jag har lägsta hastighets inställningen så slår begränsningen på BMS:en om 60 Ampere in under långa accelerationer i backar. Det blir till att köpa en ny med 100A kapacitet.

Till sist vill jag tacka för all information på detta forum som gjort projektet möjligt!

Uppdatering 2019-08-19

Jag beställde en ny blåtandsdongel medan jag fortsatt försöker reklamera min egen. Beställde nu från IC GOGOGO som rekomenderas på endless gällande smart BMS.
https://www.aliexpress.com/store/2856009?spm=2114.10010108.0.0.33cf54d8wQgJky

Det funkade nu betydligt bättre.

Appen är riktigt bra. Det är mer info än man behöver såsom cellnivåhistorik för varje individuell cell!











Min misstanke om att BMS:en var lite för klen för controllens stämde jag var upp i sstrax över 70 ampere vid acceleration i backe.


Senast ändrad av Cyprezz den 2018-08-19 09:49:16, ändrad totalt 2 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jonandse
intresserad


Registreringsdatum: 07 augusti 2015
Inlägg: 14
Ort: Vallentuna

InläggPostat: 2018-08-12 12:02:03    Rubrik: Svara med citat

Oj, 16S?

Det innebär ju att du har en toppspänning vid full laddning med 4,1V * 16 = 65,6V?

Motsvarande 4 * blybatteri toppladdat skulle vara 14,4 * 4 = 57,6V så det skulle kunna vara din överspänning på 9V som stjälpt controllern.

Jag har ett liknande bygge på gång men jag nöjer mig med 14S - byggtråd om detta är på gång. Har beställt samma BMS som du men det är nog ~3 veckor postgång kvar innan den är hemma.

Med 14S har jag 58,8V som max spänning vid full laddning, 51,2V vid nominell 3,7V och 42V vid urladdat.

Edit: rättade spänningsberäkningarna.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Cyprezz
Aktiv


Registreringsdatum: 10 mars 2016
Inlägg: 61

InläggPostat: 2018-08-12 12:11:07    Rubrik: Svara med citat

jonandse skrev:
Oj, 16S?

Det innebär ju att du har en toppspänning vid full laddning med 4,2V * 16 = 67,2V?

Motsvarande 4 * blybatteri toppladdat skulle vara 14,4 * 4 = 57,6V så det skulle kunna vara din överspänning på 10V som stjälpt controllern.

Jag har ett liknande bygge på gång men jag nöjer mig med 14S - byggtråd om detta är på gång. Har beställt samma BMS som du men det är nog ~3 veckor postgång kvar innan den är hemma.

Med 14S har jag 58,8V som max spänning vid full laddning, 51,2V vid nominell 3,7V och 42V vid urladdat.


Jo jag misstänker att det vart lite för mycket volt för såväl controllern som DC-omvandlaren. Tankmätaren står ständigt på max så fick köpa en ny sådan med. Men har BMS:en på 4,05volt x 16 = 64,8 Volt. Det stod i specen att det var 5st 12 voltsbatterier men fann bara 4 när jag plockade ut dem jag borde ja reagerat redan där. Tänkte att ett hade givit upp och att de hade kört utan ett.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1957
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-08-12 12:14:13    Rubrik: Svara med citat

Tack för en fin beskrivning, jag skickade bums ett meddelande till Ippe om att få köpa en modul till mitt eget elmopedprojekt!
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Cyprezz
Aktiv


Registreringsdatum: 10 mars 2016
Inlägg: 61

InläggPostat: 2018-08-12 13:28:39    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Tack för en fin beskrivning, jag skickade bums ett meddelande till Ippe om att få köpa en modul till mitt eget elmopedprojekt!


Gör så. Det är också en fördel att det går att använda ringkabelskor på terminalerna för såväl balanskablar som terminalanslutningar för den som inte vill löda. Var försiktig dock en hylsnyckel fick sätta livet till när jag svetsade om den då jag råkade kortsluta mot andra polen!

Ett annant tips är att köpa ett sådant här set. Jag har använt det till de flesta kopplingar för svagström som jag gjort på mopeden. Vattentätt och håller bra när man får det rätt.

https://www.aliexpress.com/item/30-sets-Kit-1-2-3-4-5-6-Pin-Way-Waterproof-Electrical-Wire-Connector-Plug/32678093392.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4d6eDZ8r
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmopeder och elcyklar Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.