Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


En dåres försvarstal

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Mitsubishi
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1841
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-08-10 10:41:03    Rubrik: En dåres försvarstal Svara med citat

Jag byter Leafen mot en Outlander PHEV!

Tiden har rullat på sedan jag köpte vår Leaf/24, och nu har det gått tre år. Till en början hade vi kvar en fossilkombi som backup, men efter vi köpte en husbil för semester- och skidresorna så blev den överflödig, och fick gå - den var i ganska dåligt skick och krävde mycket underhåll.

För ett par år sedan trodde jag givetvis att hösten 2018 - då skulle det finnas någon elbil som ar väsentligt bättre än Leafen, och som var stor nog för vår familj (två barn i dagis- resp skolålder). Men Icke! Ioniq är den som kommer närmast, men familjens (fruns) tålamod var slut - klagosången när vi måste tränga in oss hela familjen inkl bagage har vuxit sig starkare och starkare. En "något mindre" bil var inte acceptabelt, den måste vara större! (I rättvisans namn så har barnen faktiskt blivit lite större, så vi tar faktiskt mer plats än vad vi gjorde för 3 år sedan)

En Leaf/40 hade möjligen fungerat, eftersom jag kan argumentera för att den är exakt samma mått invändigt som den gamla, men #rapidgate gör faktiskt att den går bort. Ett laddstopp där man stannar och inser att man bara får 22kW och måste stå en timme eller mer för att komma vidare ... nej!

Ovanpå det - månaders leveranstid på både Leaf/40 och Ioniq. Huggsexa på demobilar, som annars är ett bra sätt att spara några kronor i inköp, gör att handlarna kan ta ut _mer_ än listpriset. Suck.

Mitsubishi to the rescue!



Kolla bagageutrymmmet! Bara att kasta in stora väskor, cyklar, barnvagnar etc! Och den kan ha takbox, och t.o.m. dragkrok! (Vår tidigare husbil fick tjänstgöra för att dra hem veden förra året eftersom Leafen inte får dra)

Jag har i flera månader gått och klurat, och nu hittade jag en lätt begagnad 2017 års modell hos en handlare här i närheten. Den har utrustning som jag absolut ville ha:
* Adaptiv farthållare som klarar kökörning (ner till 10km/h)
* Autobroms
* Vingelvarning (verkar dock inte vara så stabil)
* Android Auto (Waze!!!)
* App-stöd (uselt, mer om det senare)
* LED-strålkastare (tyvärr bara halvljus)
* EV-prio-knapp
Tidigare var man tvungen att köpa toppversionen "business nav safety" för att få autobromsen och adaptiva farthållaren, men nu får man den redan i billigaste paketet, vilket är bra för att det är lättare att hitta en bil med - samt att förmånsvärdet är några hundralappar lägre.

Bensinmotorn då? Ja, vad skall man säga...? Det är ju en stor nackdel med bilen, att räckvidden bara är cirka 4 mil där Leafen går 12. Jag provade snabbladda Outlandern i veckan, för att kunna köra hem från Kista utan att behöva elda döda dinosaurier, men 19kW laddeffekt - nej. Det ger bara 1,7km per minut pga den höga förbrukningen.

Jag får helt enkelt svälja dåliga samvetet och åka till macken och köpa bensin för nu. Det svider, men fördelarna överväger, och man kan inte få allt som man vill. Tesla modell 3 eller e-Golf kombi (e-Passat?) för runt 400' är vad som skulle kunna bli nästa bil efter denna!
_________________
Outlander PHEV -17
Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 536

InläggPostat: 2018-08-10 12:13:49    Rubrik: Svara med citat

En bättre begagnad Tesla var uteslutet?

Annars en Evalia?
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1764

InläggPostat: 2018-08-10 12:39:46    Rubrik: Svara med citat

Ska bli intressant att se hur länge du uthärdar. Wink
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1455
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-08-10 13:28:07    Rubrik: Svara med citat

LarsL skrev:
Ska bli intressant att se hur länge du uthärdar. Wink


LOL 😂 precis så var det i våran familj, frun (som givetvis bestämmer) samt barnen sa :sälj bilen det spelar ingen roll vad du får gör dig bara av med den.
Men jag saknar draget samt den blixtsnabba uppkopplingen och att backkameran var så lätt att bara dra fingret över när den var smutsig.
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1841
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-08-10 13:50:41    Rubrik: Svara med citat

MH skrev:
En bättre begagnad Tesla var uteslutet?

Annars en Evalia?


Verkar som att även en 2013 års tesla 85 (det är vad som finns på blocket i lägsta prisklassen) kostar ett par hundratusen mer än vad den här bilen gjorde, sedan är det en femhunka högre förmånsvärde (jag trodde faktiskt det var mer), och sedan en extremt dyr försäkring på det, typ ett par tusen i månaden är de uppgifter jag fått. Som siffrorna landar för mig skulle en Tesla kosta ~65ksek mer om året (företagets pengar) och det är faktiskt så pass mycket att det täcker kostnaderna för att ha kvar Leafen *också*. Eller två hela arbetsveckor till, om man räknar så. Året har ju tyvärr bara 52, och semester är ju också trevligt. Wink
Tesla 3 kommer definitivt tippa över vågskålen, eller om man kunde hittat en fin S 60 till bra peng.

Evalian skulle kunna vara ett alternativ om den vore lite mindre spartansk, och säkerhetsutrustning som autobroms och vingelvarning hade jag som ett benhårt krav. I den trafik jag kör är det bara en tidsfråga innan man i ett ögonblicks ofokus touchar en annan bil. Runt 100.000 trötta människor som skall ta samma väg till och från jobbet varje dag, och en handfull idioter som sicksackar och till varje pris ska tränga sig fram.
_________________
Outlander PHEV -17
Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1841
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-08-12 11:51:00    Rubrik: Svara med citat

AS1 skrev:
LarsL skrev:
Ska bli intressant att se hur länge du uthärdar. Wink


LOL 😂 precis så var det i våran familj, frun (som givetvis bestämmer) samt barnen sa :sälj bilen det spelar ingen roll vad du får gör dig bara av med den.
Men jag saknar draget samt den blixtsnabba uppkopplingen och att backkameran var så lätt att bara dra fingret över när den var smutsig.


Det var panikläge i förrgår, frugan sade "det luktar för starkt, jag blir åksjuk". Jag fick flashbacks från ~15 år sedan när jag hade en SAAB, vi åkte från Stockholm till Gällivare och tillbaka - 200 mil - och var tvungen att stanna varannan timme för att hon behövde kräkas. galen En vuxen människa.

Misstänkte att det var antingen en egenskap hos Mitsubishin pga plasten de använder, eller att rekondfirman som gjort i ordning bilen använt några "nybilsdoft"-produkter men chansade på det senare och gjorde ett försök att ordna till det. Gick över HELA inredningen med såpvatten och ny mikrofibertrasa, högtryckstvättade alla gummimattor med såpa som tillsats. Slutligen satte in två såna luktavlägsnare "AirWick" som har nån slags gel inuti. 24 timmar senare dags för lukttest, nu var det "okej...lite bättre".

Otroligt märkligt att vi inte haft detta problem i NÅGON av våra 6(!) Mercor inkluderande en fabriksny och en som gått 35' mil och allt däremellan. Bara i andra bilar. Laughing

Upptäckte en till negativ grej med hur Mitubishi implementerat batterikylningen - luftkonditioneringen är inte tillgänglig vid snabbladdning :-/ Snabbladdade hos Lidl i Kungsängen i går, och fick det tråkiga beskedet i appen att "Klimatanläggning kan ej aktiveras medan snabbladdning pågår". Barnen brukar sitta kvar och spela på sina surfplattor så man får handla i fred, men det funkar ju inte med den här bilen.

Appen förresten... Maken till dålig räckvidd och instabil uppkoppling har jag inte sett. Nästan så jag ångrar att jag pröjsade 450kr till J Bil/Täby och satt och väntade i 1 1/2 timme för att de skulle läsa ut lösenordet med diagnosdatorn. Men man kan ju tända och släcka framlysena med appen. Kul Rolling Eyes

Får väl säga nånting positivt också - farthållaren är mycket mjukare implementerad, och den nollställer regenereringskraften till mittläget när man deaktiverar, så att man inte som i Leaf först skallar ratten (valt B) och sedan nackstödet när man trycker på "resume". Om man bara justerar +/- 15km så frihjular den ned, resp. undviker växla hybridläge upp (håller sig på gröna området). Den bara justerar farten så som man själv hade gjort. Som det skall vara givetvis, men inte en självklarhet!
_________________
Outlander PHEV -17
Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1455
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-08-13 05:09:57    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
AS1 skrev:
LarsL skrev:
Ska bli intressant att se hur länge du uthärdar. Wink


LOL 😂 precis så var det i våran familj, frun (som givetvis bestämmer) samt barnen sa :sälj bilen det spelar ingen roll vad du får gör dig bara av med den.
Men jag saknar draget samt den blixtsnabba uppkopplingen och att backkameran var så lätt att bara dra fingret över när den var smutsig.


Det var panikläge i förrgår, frugan sade "det luktar för starkt, jag blir åksjuk". Jag fick flashbacks från ~15 år sedan när jag hade en SAAB, vi åkte från Stockholm till Gällivare och tillbaka - 200 mil - och var tvungen att stanna varannan timme för att hon behövde kräkas. galen En vuxen människa.

Misstänkte att det var antingen en egenskap hos Mitsubishin pga plasten de använder, eller att rekondfirman som gjort i ordning bilen använt några "nybilsdoft"-produkter men chansade på det senare och gjorde ett försök att ordna till det. Gick över HELA inredningen med såpvatten och ny mikrofibertrasa, högtryckstvättade alla gummimattor med såpa som tillsats. Slutligen satte in två såna luktavlägsnare "AirWick" som har nån slags gel inuti. 24 timmar senare dags för lukttest, nu var det "okej...lite bättre".

Otroligt märkligt att vi inte haft detta problem i NÅGON av våra 6(!) Mercor inkluderande en fabriksny och en som gått 35' mil och allt däremellan. Bara i andra bilar. Laughing

Upptäckte en till negativ grej med hur Mitubishi implementerat batterikylningen - luftkonditioneringen är inte tillgänglig vid snabbladdning :-/ Snabbladdade hos Lidl i Kungsängen i går, och fick det tråkiga beskedet i appen att "Klimatanläggning kan ej aktiveras medan snabbladdning pågår". Barnen brukar sitta kvar och spela på sina surfplattor så man får handla i fred, men det funkar ju inte med den här bilen.

Appen förresten... Maken till dålig räckvidd och instabil uppkoppling har jag inte sett. Nästan så jag ångrar att jag pröjsade 450kr till J Bil/Täby och satt och väntade i 1 1/2 timme för att de skulle läsa ut lösenordet med diagnosdatorn. Men man kan ju tända och släcka framlysena med appen. Kul Rolling Eyes

Får väl säga nånting positivt också - farthållaren är mycket mjukare implementerad, och den nollställer regenereringskraften till mittläget när man deaktiverar, så att man inte som i Leaf först skallar ratten (valt B) och sedan nackstödet när man trycker på "resume". Om man bara justerar +/- 15km så frihjular den ned, resp. undviker växla hybridläge upp (håller sig på gröna området). Den bara justerar farten så som man själv hade gjort. Som det skall vara givetvis, men inte en självklarhet!


😂 Nu skall jag komma med ett ytterligare tips på big NOOOOO! Prova INTE recharge battery knappen inne i staden eller när du står still. Om du gör det kommer garanterat alla känsliga i familjen klaga på dofter i dagar efteråt.
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knabb
Elektrisk


Registreringsdatum: 20 maj 2016
Inlägg: 249
Ort: Blentarp

InläggPostat: 2018-08-13 16:17:28    Rubrik: Svara med citat

Hehehe, en till som räknar bilkostnad i arbetstimmar 😀
_________________
Ampera
Esho pluto
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Mitsubishi Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.