Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


e-nv200 med 40kWh nästa år
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1447

InläggPostat: 2018-03-14 20:44:35    Rubrik: Svara med citat

Tokigt äventyr med 24kwh versionen stundar, kanske inte behövs 40 😊

https://m.youtube.com/watch?v=BNDGS2NQJBU
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tompajo
intresserad


Registreringsdatum: 12 mars 2011
Inlägg: 31
Ort: Täby, Stockholm

InläggPostat: 2018-03-17 21:42:51    Rubrik: E-nv200 på KVD Svara med citat

Den bilen gick för drygt 180 000 kronor.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JFAH
Elbilsguru


Registreringsdatum: 31 juli 2014
Inlägg: 1130
Ort: STOCKHOLM

InläggPostat: 2018-03-20 08:13:51    Rubrik: Svara med citat

Leaf skrev:
Tokigt äventyr med 24kwh versionen stundar, kanske inte behövs 40 😊

https://m.youtube.com/watch?v=BNDGS2NQJBU

Såg den livestremaningen... Jag vet inte vem som var mest tokig, Björn som gjorde det eller jag som tittade...

Oavsett, det var en plågsam övning, men det visade också hur väl utbyggt snabbladdningsnätet är i norge, aldrig mer än 5 mil mellan laddanra och i majoriteten av fallen flera laddare på varje site, och flera leverantörer...

Men han besökte ju också varenda laddare längs vägen kändes det som...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 834
Ort: Gbg

InläggPostat: 2018-07-09 17:00:08    Rubrik: Svara med citat

Äntligen har Nissan kommit med priset på sin nya e-NV200-40 (Combi/skåp) och Evalia40 Electric med vardera 40 kWh batteri (tidigare 24 kWh).
Billigaste respektive utrustnings-modeller kostar 352.000 SEK resp 369.000 SEK inkl Bonusen.
Evalian (5-sitsig) kostar alltså troligen i direkt paritet med kommande Kona64 (ca 370.000 SEK ?).
Evalian är ju den största/rymligaste elbilen på marknaden, med nu också det större batteripaketet samma som begåvats Leaf40, men med den stora skillnaden att Evalia40 (likaledes gamla Evalia24) har batterikylning och därför borde kunna snabbladdas snabbare.
https://www-europe.nissan-cdn.net/content/dam/Nissan/se/brochures/pricelists/e-NV200-kundprislista-combi-evalia.pdf
https://www.nissan.se/fordon/fordon-utbud/e-nv200-evalia.html
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 525

InläggPostat: 2018-07-09 17:40:23    Rubrik: Svara med citat

Du har inte hittat priset för det 2-sitsiga skåpet?
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1758

InläggPostat: 2018-07-11 04:20:33    Rubrik: Svara med citat

Ska bli spännande och se om Tesla-Bjørn kan göra en test av 40kWh varianten. Han gjorde ju en riktig långkörning med den tidigare 24kWh bilen.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JFAH
Elbilsguru


Registreringsdatum: 31 juli 2014
Inlägg: 1130
Ort: STOCKHOLM

InläggPostat: 2018-07-11 16:14:33    Rubrik: Svara med citat

LarsL skrev:
Ska bli spännande och se om Tesla-Bjørn kan göra en test av 40kWh varianten. Han gjorde ju en riktig långkörning med den tidigare 24kWh bilen.


Han sade något i stil med; aldrig någonsin mer... Men det var ju som sagt med 24 kwh vairanten.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1758

InläggPostat: 2018-08-10 08:56:49    Rubrik: Svara med citat

Har testat eNV-200 nu och en i stort sett positiv upplevelse.

Men har vi en ny #rapidgate? Fick endast 27kW i genomsnitt vid snabbladdning.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.


Senast ändrad av LarsL den 2018-08-10 10:37:47, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1828
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-08-10 09:03:03    Rubrik: Svara med citat

LarsL skrev:
Har testat eNV-200 nu och en i stort sett positiv upplevelse.

Men har vi en ny #rappitgate? Fick endast 27kW i genomsnitt vid snabbladdning.


Kollade du batteritempmätaren? Såg att man måste bläddra lite i menyerna, men att den finns där.
_________________
Outlander PHEV -17
Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1758

InläggPostat: 2018-08-10 09:08:07    Rubrik: Svara med citat

Har skrivit en rapport om hela resan.

https://llowgren.wordpress.com/2018/08/09/testkorning-nissan-env-200/
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1828
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-08-10 10:49:33    Rubrik: Svara med citat

LarsL skrev:
Har skrivit en rapport om hela resan.

https://llowgren.wordpress.com/2018/08/09/testkorning-nissan-env-200/


Tack för en bra rapport! Hur upplevde du ljudnivån?
_________________
Outlander PHEV -17
Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1758

InläggPostat: 2018-08-10 12:41:44    Rubrik: Svara med citat

Ljudnivån var som i Leaf 30kWh, ungefär. Inget direkt störande bara lite vindbrus från dörrarna.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 212

InläggPostat: 2018-08-10 13:42:42    Rubrik: Svara med citat

Beräkningsresultat för Leaf e-nv200 med 40 kWh batteri med fulladdat batteri. Endast förare, inga passagerare.

Antas,
Cd=0,35
projicerad frontarea Af =2,75 m2
fordonsvikt= 1564 kg
Förarvikt: 80 kg
Tillgänglig batterikapacitet= 36 kWh (antagen)
Kupévärme: ingen
Last= 0 endast en förare.
Höjdskillnad, start - stopp: 0 meter
Utomhustemp: 20 oC
Mot- sid- eller medvind: ingen
Antas konstant hållen hastighet., dvs inga accelereringar eller bromsningar.
Omriktarverkningsgrad: 0,95
Elmotorverkningsgrad: 0,95
Motor-hjulaxelverkningsgrad: 0,95


Hastighet.....körsträcka.....effektöverför. däck-mark...förbrukn.
km/h..............mil...............kW.................................kWh/mil
80..................21,2.............11,6...............................1,70
90..................18,3.............15,2................................ 2,00
100.................15,8.............19,5.................................2,28
110.................13,8.............24,6.................................2,60
120.................12,1.............30,7.................................2,98

Lars Löwgren rapporterar:
vid 100km/h: upp mot 16 mil
Vid 120 km/h: upp mot 12 mil

Min beräknade körsträcka stämmer alltså ganska bra överens med Lars Löwgrens verklighet.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gråben den förste
intresserad


Registreringsdatum: 14 juli 2017
Inlägg: 22
Ort: Avesta

InläggPostat: 2018-08-16 22:16:30    Rubrik: Svara med citat

intressant provkörning upplever även att 23 kw är trög i laddning
temp ibatt blir aldrig kritisk ens med last o släp priset är någott högt
då borde handeln betala bra för våra äldre 23 or
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Caffe
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 september 2007
Inlägg: 162
Ort: Linköping

InläggPostat: 2018-08-17 08:26:32    Rubrik: Svara med citat

Nv200-plattformen känns utdaterad, någon som vet något om en nästa generation? Den har ändå producerats i 9 år nu...
_________________
Plånboken säger nej. 😂
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 834
Ort: Gbg

InläggPostat: 2018-08-23 00:50:35    Rubrik: Svara med citat

Norskt test.
Förefaller som batterikylningen inte är aktiv under körning..?
Härav att laddningen kan gå lite långsammare om man nyligen kört långt och fort.
-Rapidgate 2.0 ? (Vad sysslar Nissan med ???).
Kan fås med dragkrok ( i Norge iaf), förvisso inte många kg, i praktiken inget vanligt släp man kan dra efter bilen.
https://elbil.no/test-av-nissan-e-nv200-evalia-gar-lett-200-kilometer/

"Et minus ved kjølingen er at den kun er aktiv under hurtiglading – ikke under kjøring. Ved kjøring i høyere hastigheter på motorvei kan temperaturen øke betydelig, og våre stikkprøver kan tyde på at kjølingen under lading ikke nødvendigvis er nok."

"Den gode nyheten er at dette utstyrstillegget finnes på e-NV200 evalia. Den dårlige er at testbilen med sju seter har «brukt opp» totalvekten sin, og dermed er diskvalifisert. Femseteren kan trekke en fjærlett henger på 150 kilo, mens varebilutgaven har tillatt tilhengervekt på 410 kilo."
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1758

InläggPostat: 2018-08-23 05:52:50    Rubrik: Svara med citat

Ja, som jag upptäckte vid min testkörning så verkar ”snabbladdningen vara begränsad till 27kW, Nissan har gjort det igen.

https://llowgren.wordpress.com/2018/08/09/testkorning-nissan-env-200/
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 834
Ort: Gbg

InläggPostat: 2018-08-26 06:00:42    Rubrik: Svara med citat

Ett ”Rapidgate2.0-fix” för e-NV200/Evalia40 är att ansluta en effekt-klen Schuko-laddning (AC 230V) en stund och så låta den aktiva batteri-kylningen få ner temperaturen på batterierna.
Metoden förefaller dock kräva sin tid, ca 20-30 minuter (?), sedan kan man koppla i DC-laddningen, och så erhålla en högre ladd-effekt eftersom batterierna inte längre är för varma, frågan är dock om man får någon tidsvinst med denna extra väntan ?

Det räcker dock inte att bara parkera och tro att batterierna kyls aktivt, någon form av laddning måste vara inkopplad, allra bäst en effekt-klen sådan, typ Schuko.
Kylningen fungerar även vid vid DC-snabbladdning, men effekten ligger bara runt ca 25 kW när man ansluter laddningen samtidigt som batterierna är varma (efter vanlig ordinär körning), även fast batterierna sakta kyls ner så stiger inte ladd-effekten nämnvärt motsvarande (om alls ?), vad man då kan göra är att starta om laddningen när batteri-temperaturen sjunkit till ca 36 grader, då gör laddaren en ny-start och anpassar om ladd-effekten (ca 40 kW) till den nya kallare temperaturen.

Dessutom.., (suck..) bilen måste vara påslagen (”tändningen” på) även vid laddning för att batteri-kylningen ska vara aktiv, man kan inte stänga av bilen medan den laddar, annars stoppar kylningen.., förhoppningsvis kan man i alla fall låsa bilen och göra ärenden under laddnings-tiden, fastän bilen är på, men detta förutsätter väl att nyckeln inte måste vara i eller vid bilen (?).., och hur tolkar försäkringsbolagen en stulen bil som man lämnat med ”tändningen” på (alltså körklar), om det bara räcker för tjuven att lirka upp dörrlåset..?

Nu gäller det alltså att inte stänga av bilen när man laddar och samtidigt ska lämna bilen parkerad för ett tag, vilket är tvärs emot vanligt sunt bil-handhavande, glömmer man bort detta tar laddningen mkt längre tid, tänk alla bryderier som uppstår, tex att inte glömma tala om denna egenskap för någon som lånar bilen (tänk om den vore en hyrbil...), eller nästa bilägare som blir varse egenskapen först 1 vecka efter köpet, för att säljaren ”glömde” nämna den...

Kylnings-tiden beror på batteriernas massa (ca 210 kg), dess temperatur, och kylsystemets värme-bortlednings-förmåga. Någon som kan räkna ut hur 210 liter vatten kan kylas från tex 44 grader till 36 grader, hur mkt energi (i pump-systemet) som krävs för detta (kWh), och en ungefärlig tid medelst ett ordinärt kylsystem ?

Teslabjörn spekulerar under sin test-körning (regnigt, normal-kyliga ca 12 gr ) att Nissan inte låter den aktiva batteri-kylningen vara på under körning endast för att spara energi och öka räckvidden.
Men hur Nissan tänker där verkar konstigt, eftersom den effektiva räckvidden inklusive alla eventuella DC-snabbladdningar (över tid) troligen blir kortare pga långsammare laddning...
Vidare torde den aktiva batteri-kylningen inte vara allt för energi-slukande, en vattenpump som cirkulerar kylvätska runt i ett system med kylare torde inte förbruka mer än vadå; 200 Watt ?
Sedan är frågan hur kyl-systemet tekniskt fungerar, i varma klimat med 40 gr omgivande temperatur, kan då alls någon värme avledas, behövs inte en AC då..?

Teslabjörn konstaterar i sitt test att Nissan e-NV200/Evalia40 är en Rapidgate (2.0).

En ytterligare negativ konsekvens av Rapidgate är att tredje part, alltså andra elbilar som står i kö och ska snabb-ladda, drabbas av den långsamma laddningen i Leaf40 och e-NV200/Evalia40, de får helt enkelt vänta längre på sin tur, hela snabb-laddnings-systemet/infrastrukturen blir lidande...
(Video från lång live-streaming, kommer troligen en redigerad video så småningom).
https://youtu.be/B22L_ugn6ik?t=5653
http://www.bioenergiportalen.se/?p=5577
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
haralt
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 212

InläggPostat: 2018-08-26 08:32:56    Rubrik: Svara med citat

Enl. den franska broschyren vid tekniska data för Leaf 40 kWh, väger batteriet 303 kg. (i den svenska, tyska saknas tyvärr viktuppgiften för batteriet).

Antas att batteriet har värmekapacitet som anges nedan, då åtgår
Q= m x CpH2O x (T1 - T2) (kJ)
Q= 303 kg x 1,00 kJ/(kg K) x (44 - 36) = 2424 kJ

1 kWh =kJ/s* 3600 s = 3600 kJ

Vilket motsvarar = 2424/3600 = 0,673 kWh.

Vill du kyla ner från 44 till 36 grader på en timma, ja då behövs kyleffekten 0,673 kW, gör du det på halvtimma, ja då istället 1,35 kW kyleffekt osv.

Stål alltså järn har vid ca 20 grader ganska låg värmekapacitet, nämligen bara 0,47 kJ/(kg K). Men stål är tungt, så Nissan-teknikerna har säkert reducerat till ett minimum om de skulle använda stål som emballage för batteriet. Varför inte aluminium?

I en Chalmers-rapport "Battery thermal management systems of
electric vehicles", 2014, sid 24 anges batteri-värmekapaciteten vara 1000 J/(kg K) dvs 1,0 kJ/(kg K). Jag tror det är ett litium-jon-batteri de då menar. Fig. 2 på sidan 6 är där intressant också, är nämligen effekt mot batteritemperatur.


Senast ändrad av haralt den 2018-08-26 12:33:50, ändrad totalt 10 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1828
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-08-26 08:49:18    Rubrik: Svara med citat

haralt skrev:
Enl. tekniska data årsmodell Nissan Leaf 2017 med 30 kWh-batteriet som har 192 celler och 360 Volt, väger 296 kg.
Leaf 40 kWh-batteriet borde väl väga motsvarade mer?

I tekniska data för Nissan Leaf 2018 med 40 kWh-batteriet som tydligen också har 192 celler men är på 350 Volt, saknas batteriviktsangivelse.

Men det borde väl väga motsvarande mer, dvs 40/30= 1,33 gånger mer än 296 kg, dvs 397 kg.

Antas att batteriet har samma värmekapacitet som vatten, då åtgår
Q= m x CpH2O x (T1 - T2) (kJ)
Q= 397 kg x 4,18 kJ/(kg K) x (44 - 36) = 13285,7 kJ

1 kWh =kJ/s* 3600 s = 3600 kJ

Vilket motsvarar = 13285,7/3600 = 3,69 kWh.

Men det är nog högt räknat då vatten är ett speciellt material med väldigt hög värmekapacitet. Kanske hälften är närmare sanningen, dvs 1,8 kWh.


Batteriet består till största delen av järn. Använd järn! Och vikten är givetvis inte linjär mot kapaciteten, det är gunket mellan plattorna som ändrad mest, inte batteriets yttermått och totalvikt. Det skiljer tex bara 20kg mellan 24 och 30-batteriet. Hitta bättre uppgifter! Smile
_________________
Outlander PHEV -17
Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Sida 3 av 4

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.09 sekunder att ladda.