Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Renault Kangoo ZE
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Renault (Zoe, Kangoo, Twizy...)
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Carl S
intresserad


Registreringsdatum: 19 augusti 2017
Inlägg: 21

InläggPostat: 2018-08-02 12:27:07    Rubrik: Svara med citat

Räkna med 10 mils räckvidd...
Så slipper du bli helt besviken
Går att köra slut batteriet på 5 mil oxå ;)
Allt handlar om körstil hastighet väder vind berg o dal...
Sällan någon kör över 10 mil per laddning skulle jag tro snarare 8 eller så
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
OskarP
intresserad


Registreringsdatum: 05 juni 2018
Inlägg: 39
Ort: Dingelvik

InläggPostat: 2018-08-02 22:08:11    Rubrik: Svara med citat

så här svarar renault ang. batterihyran och att eventuellt köpa loss batteriet:
Hej Oskar,



Tack för ditt mail. Batterihyran på den bilen med minsta körsträckan (7500km per år) ligger på 520kr exklusive moms. I nuläget har jag bara ett ungefärligt pris att köpa loss detta batteri vilket är baserat på tidigare försäljningar. Ni får nog räkna med runt 30 000 – 35 000 kr exklusive moms att köpa loss detta batteri. Men måste som sagt kolla upp detta med vårt kontor i Frankrike. För att vi ska kunna göra det så behöver vi få in en förfrågan från en Renault återförsäljare. Anledningen till detta är att vi inte får fakturera er direkt för batteriet utan det måste gå via en återförsäljare.



Tyvärr finns det i nuläget ingen möjlighet att uppgradera till ett större batteri, vi har heller inga uppgifter på om/när det kan bli möjligt.



Hoppas ni fick svar era frågor och att köpet går bra J
_________________
Älskar 80-tals jänkare med V8 diesel som jag kör på HVO, och vill helst av allt ha en El-konverterad Fullsize US-van som bruksbil. Men kör just nu en Kangoo Maxi ZE -14 som är lite "usa-stylad"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
OskarP
intresserad


Registreringsdatum: 05 juni 2018
Inlägg: 39
Ort: Dingelvik

InläggPostat: 2018-08-03 22:34:14    Rubrik: Svara med citat

Kollade på denna idag: https://www.blocket.se/vi/80520716.htm
Blev lite besviken när AC'n var trasig fast att säljaren inte sagt det, ändå frågade jag om det fanns AC då det inte stod i annonsen, och då svarade han Ja... Blev inget köp. Jag bad honom reparera den och höra av sig sen. Det fanns tryck i systemet så troligtvis har kompressorn pajat eller så är det något elektroniskt fel..
_________________
Älskar 80-tals jänkare med V8 diesel som jag kör på HVO, och vill helst av allt ha en El-konverterad Fullsize US-van som bruksbil. Men kör just nu en Kangoo Maxi ZE -14 som är lite "usa-stylad"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gäst






InläggPostat: 2018-08-06 19:22:10    Rubrik: Svara med citat

Har tittat lite i någon tråd om Kangon fått en känsla av att det varit "strulbilar". Vad jag förstår är det inte snabbladdning på den . Vilket kan vara en fördel om man bor på landet och har 5 -6 mil till stan.
Personligen får jag lite negativa " vibbar" av Kango.
Göran i Björnarbo
Till överst på sidan
OskarP
intresserad


Registreringsdatum: 05 juni 2018
Inlägg: 39
Ort: Dingelvik

InläggPostat: 2018-08-07 17:22:30    Rubrik: Svara med citat

Anonymous skrev:
Har tittat lite i någon tråd om Kangon fått en känsla av att det varit "strulbilar". Vad jag förstår är det inte snabbladdning på den . Vilket kan vara en fördel om man bor på landet och har 5 -6 mil till stan.
Personligen får jag lite negativa " vibbar" av Kango.
Göran i Björnarbo

Ja snabbladdning hade varit bra, då hade jag ju kunnat använda den även till lite längre resor än bara till jobbet. Vad är det för batterispänning på kangoo? Kan man inte installera en snabbladdare från ZOE och få det att funka?
_________________
Älskar 80-tals jänkare med V8 diesel som jag kör på HVO, och vill helst av allt ha en El-konverterad Fullsize US-van som bruksbil. Men kör just nu en Kangoo Maxi ZE -14 som är lite "usa-stylad"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
El_Ementary
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 april 2017
Inlägg: 153

InläggPostat: 2018-08-08 06:19:10    Rubrik: Svara med citat

OskarP skrev:
Ja snabbladdning hade varit bra, då hade jag ju kunnat använda den även till lite längre resor än bara till jobbet. Vad är det för batterispänning på kangoo? Kan man inte installera en snabbladdare från ZOE och få det att funka?


Jag förstår nog inte poängen med att ha en snabbladdare med så usel räckvidd. Ska man köra en timme, ladda en timme, köra en timme, ladda en timme etc? En resa Gbg-Sthlm skulle ta typ 10 timmar. Den typen av räckvidd passar bäst för att köra inom ett begänsat område.

Förutom det så har Zoe ingen snabbladdning så där finns inget att hämta.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1841
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-08-08 08:14:14    Rubrik: Svara med citat

OskarP skrev:

Ja snabbladdning hade varit bra, då hade jag ju kunnat använda den även till lite längre resor än bara till jobbet. Vad är det för batterispänning på kangoo? Kan man inte installera en snabbladdare från ZOE och få det att funka?


Problemet med snabbladdaren från Zoe är att den är integrerad i drivpaketet, den använder motorns lindningar på något slugt sätt. Man måste därför på något sätt transplantera hela Zoens drivlina till Kangoon.

Vill du ha snabbladdning till minsta möjliga kostnad är det i-MIEV/C-Zero/Ion som gäller. Priserna på blocket (100'+) överensstämmer inte med verkligheten, det går att hitta bilar även i din budget, men man får leta.

Jag tycker efter 5000 mil med Leaf precis tvärtemot föregående talare. Snabbladdningen på dessa bilar är A och O. Man skall givetvis inte stå en timme vid laddaren, CHAdeMO ger meningsfull räckvidd på ca 20 minuter, sedan åker man vidare. Om man stannar och äter lunch kan man ju passa på att ladda till 100%, men annars inte.

Men du kanske behöver en skåpbil som kangoon? Lastutrymmet på i-MIEV är ju inget att skriva hem om ens med urtaget baksäte. Japan-leaf med urtaget baksäte har tyvärr en stor plastlåda ivägen över bakaxeln så det blir inte heller någon lastare.
_________________
Outlander PHEV -17
Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
El_Ementary
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 april 2017
Inlägg: 153

InläggPostat: 2018-08-08 09:42:10    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Problemet med snabbladdaren från Zoe är att den är integrerad i drivpaketet, den använder motorns lindningar på något slugt sätt. Man måste därför på något sätt transplantera hela Zoens drivlina till Kangoon.


Bortsett från att det inte är en snabbladdare i Zoe (den kan möjligtvis klassas som semisnabb) så är det en korrekt teknisk beskrivning.

tor.ake skrev:
Jag tycker efter 5000 mil med Leaf precis tvärtemot föregående talare. Snabbladdningen på dessa bilar är A och O. Man skall givetvis inte stå en timme vid laddaren, CHAdeMO ger meningsfull räckvidd på ca 20 minuter, sedan åker man vidare. Om man stannar och äter lunch kan man ju passa på att ladda till 100%, men annars inte.


Snabbladdare är ju bra om man har en bra räckvidd till att börja med. Om man har en räckvidd på fem mil så måste man stanna minst 30 minuter per körd timme för att komma vidare. En resa som alltså har 4 timmar effektiv körning förlängs således med två timmar. Jag tycker att det blir en väldigt ineffektiv körning.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1764

InläggPostat: 2018-08-08 19:39:49    Rubrik: Svara med citat

El_Ementary skrev:
OskarP skrev:
Ja snabbladdning hade varit bra, då hade jag ju kunnat använda den även till lite längre resor än bara till jobbet. Vad är det för batterispänning på kangoo? Kan man inte installera en snabbladdare från ZOE och få det att funka?


Jag förstår nog inte poängen med att ha en snabbladdare med så usel räckvidd. Ska man köra en timme, ladda en timme, köra en timme, ladda en timme etc? En resa Gbg-Sthlm skulle ta typ 10 timmar. Den typen av räckvidd passar bäst för att köra inom ett begänsat område.

Förutom det så har Zoe ingen snabbladdning så där finns inget att hämta.


Har kört Göteborg - Stocholm flera gånger med en Nissan Leaf 30kWh. Den kommer 12 mil mellan snabbladdningarna som tar 30 minuter. När jag åkte avgas bil brukade vi pausa två gånger så i princip förlorar jag bara en halvtimme. Ungarna brukar börja tröttna innan räckvidden tar slut.

Nu är sträckan fullspäckad med snabbladdare så det går att köra bilen som det är tänkt och inte behöva kompromissa för att tajma laddare.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
El_Ementary
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 april 2017
Inlägg: 153

InläggPostat: 2018-08-09 06:36:31    Rubrik: Svara med citat

LarsL skrev:
Har kört Göteborg - Stocholm flera gånger med en Nissan Leaf 30kWh.


Och hade du haft en Tesla så hade det gått ännu smidigare.

Nu handlade tråden dock om en begagnad Renaul Kangoo av äldre modell.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1764

InläggPostat: 2018-08-09 06:51:44    Rubrik: Svara med citat

El_Ementary skrev:
LarsL skrev:
Har kört Göteborg - Stocholm flera gånger med en Nissan Leaf 30kWh.


Och hade du haft en Tesla så hade det gått ännu smidigare.

Nu handlade tråden dock om en begagnad Renaul Kangoo av äldre modell.


Ja och du hävdade att snabbladdning var meningslöst och oanvändbart vilket är helt fel. Jag skulle aldrig köpa en bil utan snabbladdning. Snabbladdningen är viktigare än batteristorleken, särskilt på längre resor.

En Tesla laddar med upp till 120kW, så ja den blir ännu smidigare/snabbare. Två stopp kommer jag få göra oavsett bil.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
OskarP
intresserad


Registreringsdatum: 05 juni 2018
Inlägg: 39
Ort: Dingelvik

InläggPostat: 2018-08-09 10:24:28    Rubrik: Svara med citat

Tack för svaren!
Ja hade det funnits snabbladdare så hade jag ju kunnat ta kangoon även till närmaste större stad som ligger 8 mil bort (Uddevalla) om jag ska dit och handla, då hade jag ju kunnat använda elbilen mycket mer istället för att köra med pickupen som drar över litern. jag får helt enkelt köpa en kangoo, och se hur ofta mer än till och från jobbet jag får användning för den.. blir det inte tillräckligt så får jag skaffa en billig skattebefriad dieselmerca också för att slippa köra så mycket med pickupen.
och ja, jag behöver fordon med mycket lastutrymme så personbilar annat än rymliga herrgårdsvagnar är inget alternativ.
_________________
Älskar 80-tals jänkare med V8 diesel som jag kör på HVO, och vill helst av allt ha en El-konverterad Fullsize US-van som bruksbil. Men kör just nu en Kangoo Maxi ZE -14 som är lite "usa-stylad"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
El_Ementary
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 april 2017
Inlägg: 153

InläggPostat: 2018-08-10 08:41:33    Rubrik: Svara med citat

LarsL skrev:
Ja och du hävdade att snabbladdning var meningslöst och oanvändbart vilket är helt fel.


Är du helt snurrig? Saker och ting hänger ihop. Läs hela texten jag skrev och fundera på vilket sammanhang du kommenterar i.

Om en bil har ett batteri som är för litet så hjälper det inte med snabbladdning. Även om laddningen går fort så tar det tid att leta upp laddplatser och köra omvägar och ta tid för att stanna.

En resa där laddningen tar lika mycket eller mer tid än körningen blir väldigt märklig.


LarsL skrev:
Jag skulle aldrig köpa en bil utan snabbladdning. Snabbladdningen är viktigare än batteristorleken, särskilt på längre resor


Nej det kan säkert vara så. Vad du väljer för bil är irrelevant. Tråden handlar inte om dina preferenser utan om hur man kan köra med en begagnad Kangoo.

LarsL skrev:
En Tesla laddar med upp till 120kW, så ja den blir ännu smidigare/snabbare. Två stopp kommer jag få göra oavsett bil.


Mmm, återigen. En massa ovidkommande flamsande. Känner du att det är viktigare för dig att driva din agenda än att faktiskt svara på frågan?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1764

InläggPostat: 2018-08-10 08:50:26    Rubrik: Svara med citat

Ingen mening att försöka förklara för en som inte begriper. Rolling Eyes
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1841
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-08-10 08:58:42    Rubrik: Svara med citat

El_Ementary skrev:

Är du helt snurrig? Saker och ting hänger ihop. Läs hela texten jag skrev och fundera på vilket sammanhang du kommenterar i.

Om en bil har ett batteri som är för litet så hjälper det inte med snabbladdning. Även om laddningen går fort så tar det tid att leta upp laddplatser och köra omvägar och ta tid för att stanna.

En resa där laddningen tar lika mycket eller mer tid än körningen blir väldigt märklig.



Jag undrar - har hen faktisk erfarenhet av att resa med elbilar med litet batteri och snabbladdningsmöjlighet? När jag läser vad hen skriver får jag inte den uppfattningen.

Om man har en Leaf är det extremt lätt att emulera en Kangoo ZE. Det är bara att plocka ur laddkorten och glömma dem hemma i byrålådan. Det är utifrån det, och tusentals resor med elbil vi uttalar oss. Inte "flams" och inte "agenda".
_________________
Outlander PHEV -17
Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
OskarP
intresserad


Registreringsdatum: 05 juni 2018
Inlägg: 39
Ort: Dingelvik

InläggPostat: 2018-08-21 08:15:56    Rubrik: Svara med citat

fick en tanke i huvet idag.. hur mycket laddar den om man bogserar?
om jag skulle köra slut på batteriet och har nån mil hem, och hittar en vänlig själ som vill bogsera mig en bit, kan den ladda med några kilowatts effekt då? så att t.ex. en mils bogsering ger 2-3 mil fortsatt räckvidd?
_________________
Älskar 80-tals jänkare med V8 diesel som jag kör på HVO, och vill helst av allt ha en El-konverterad Fullsize US-van som bruksbil. Men kör just nu en Kangoo Maxi ZE -14 som är lite "usa-stylad"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1841
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-08-21 08:39:23    Rubrik: Svara med citat

Om den är som Zoe borde den kunna regenerera 20-30kW om man bogserar den lite fortare, så om du bogserar den en mil i 60 km/h = 10 minuter så har du fått in 2,5kWh i batteriet efter effektivitetsförluster - det bör räcka till två mil långsam (snål) körning.

Men dragbilen måste ju tillhandahålla de där 20kW PLUS dra rullmotståndet och luftmotståndet för två bilar = säg 40kW, så om det är en vanlig bil är det låg växel och mycket gas som gäller. Vet inte om den vänliga själen tycker det är så roligt? Laughing



(bilden kommer från clipartxtras.com)
_________________
Outlander PHEV -17
Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
OskarP
intresserad


Registreringsdatum: 05 juni 2018
Inlägg: 39
Ort: Dingelvik

InläggPostat: 2018-08-21 13:35:46    Rubrik: Svara med citat

Ja, helt klart är det lättare om dragbilen har en automatlåda, en manuell blir kanske tungt att komma igång med.. Jag har ju en dylik dragbil som du avbildade, så i värsta fall får jag ju ringa någon som kan komma med den till undsättning..

skulle haft en lasso-bogserlina som jag kan kasta ut när jag ligger bakom en timmerbil, det lär ju inte märkas med 750 hästkrafter i dragbilen även om den är fullastad.
_________________
Älskar 80-tals jänkare med V8 diesel som jag kör på HVO, och vill helst av allt ha en El-konverterad Fullsize US-van som bruksbil. Men kör just nu en Kangoo Maxi ZE -14 som är lite "usa-stylad"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eGolf2015
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 februari 2016
Inlägg: 109
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2018-08-24 09:34:27    Rubrik: Svara med citat

Hur långt är det du behöver köra till jobbet Oskar P? Jag har 5 mil till jobbet och med 16A laddning under tiden jag jobbar så laddar Kangoon upp till fullt på mindre än en halv dag ungefär. Samma om du skall ta Kangoon till Uddevalla så kan du t ex ladda med 16A på Torp medan du handlar. Om du handlar några timmar och t ex äter på IKEA också så har du säkert tillräckligt med kräm i batteriet för att komma hem igen.

Det gäller att tänka lite annorlunda när man kör elbil. Jag undviker t ex att köra över 90km/h om jag är ute på en tur där jag behöver tänka särskilt på räckvidden. Högerfilen bakom en långtradare så går det lite snålare. De senaste ca 300 milen har jag snittat 17,8 kWh/100km. Detta är klart mycket mer än e-Golfen som lätt går att köra under 14 kWh/100km men också klart mycket under en Tesla som verkar ligga klart över 20kWh/100km. Kangoons fördel är ju priset, vår e-Golf är fortfarande värd mer än 200' nu efter snart 6000 mil och en ny går loss på mer än 400', då skall vi inte tala om vad en Tesla landar på...

Jag har haft flera problem med min Kangoo men alla fanns på den när jag köpte den; Dieseltanken till tillsattsvärmaren var trasig vid infästningen av påfyllningsröret, Vacumpumpen till bromsarna var kass och luftkonditioneringen behövdes fyllas på med bara lite köldmedel för att den skulle fungera igen. Nu fungerar dock allt som det skall och det blir ju billiga mil Smile
_________________
VW e-Golf 2015 'The Black Pearl'
Renault Kangoo Express II Z.E. Skåp 2012
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
OskarP
intresserad


Registreringsdatum: 05 juni 2018
Inlägg: 39
Ort: Dingelvik

InläggPostat: 2018-08-25 21:18:38    Rubrik: Svara med citat

Tack för svar, bra input där!
Ja jag har inte mer än 7km till jobbet enkel väg, men ibland blir det 2 turer fram och tillbaka, och ibland kör jag i tjänsten också till "grannbyn" 1.5 mil bort.
jag har försökt "träna" genom att köra med bara reserven i tanken nu, det är ungefär som 10 mil räckvidd.. det är en utmaning..
kanske kommer jag prova en resa till uddevalla, men det duger ju länge om jag klarar mig med elbilen hemmavid.. ofta när jag är på Torp behöver jag in både på biltema och jula, och jula har de ju tyvärr flyttat så jag kommer ju behöva avbryta laddningen, finns det även 16amp stolpe vid jula/ikea?
som jag förstod det så går det inte kräma på med 16amp genom original schuko-kabeln, utan jag kommer behöva köpa en laddkabel till för 4000kr, dåligt!
_________________
Älskar 80-tals jänkare med V8 diesel som jag kör på HVO, och vill helst av allt ha en El-konverterad Fullsize US-van som bruksbil. Men kör just nu en Kangoo Maxi ZE -14 som är lite "usa-stylad"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Renault (Zoe, Kangoo, Twizy...) Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Sida 3 av 5

 
Hoppa till:  
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.1 sekunder att ladda.