Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Hyundai Kona 2018 50 kWh
Gå till sida Föregående  1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Hyundai
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 854
Ort: Gbg

InläggPostat: 2018-08-08 13:03:29    Rubrik: Svara med citat

Landstigningen i Normand.., i Drammen, vikinga-hamnen i Oslo-fjorden.
Ett skepp kommer lastat, med Kona, Norges mest efterfrågade bil, fyr-hjuliga eldrivna stolta ”riddare” som anstormar norsk mark för att befria landet från förbrännings-ockupanterna Otto och Diesel...
Så har det äntligen skett; drygt 100 st nya Kona-bilar som skeppats i hamn i Norge, och fler skepp är på väg, tusentals Kona ska levereras !!!
https://youtu.be/uPKuH4ZU7_8
https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2018/08/07/195421786/her-kommer-norges-mest-etterspurte-bil
https://www.hyundai.no/magasinet/endelig-har-forste-last-med-kona-electric-ankommet-norge/
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2501
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-08-09 04:59:24    Rubrik: Svara med citat

Anders skrev:
Landstigningen i Normand.., i Drammen, vikinga-hamnen i Oslo-fjorden.
Ett skepp kommer lastat, med Kona, Norges mest efterfrågade bil, fyr-hjuliga eldrivna stolta ”riddare” som anstormar norsk mark för att befria landet från förbrännings-ockupanterna Otto och Diesel...
Så har det äntligen skett; drygt 100 st nya Kona-bilar som skeppats i hamn i Norge, och fler skepp är på väg, tusentals Kona ska levereras !!!
https://youtu.be/uPKuH4ZU7_8
https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2018/08/07/195421786/her-kommer-norges-mest-etterspurte-bil
https://www.hyundai.no/magasinet/endelig-har-forste-last-med-kona-electric-ankommet-norge/


BRA för Norge!

Hyundai SWE hittils i år 3721 bilar sålda... 8

Hyundai Norge bara Ioniq 1528st:




och dem kan få mängd elktrifierade i förväg med bra pris eftersom dem är Hyundai, inga mellanhänder... Rolling Eyes
_________________
i-MiEV & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 854
Ort: Gbg

InläggPostat: 2018-08-09 05:47:22    Rubrik: Svara med citat

Den norska statistiken verkar inte inbegripa privatimport..?
Tex saknas ju Kia Soul i tabellen, men hittills tom Maj månad har1645 st Soul privatimporteras, och inräknat även Juni och Juli kanske (?) totalt ca 2000 bilar tagits in i Norge, och skulle då hamna runt 9:e plats av alla registrerade elbilar, i nivå med antal sålda Tesla Model S.
Nu privatimporteras ju även andra elbilar, tex Leaf och Ioniq, varpå list-placeringen blir därefter.

Så om man ska summera det här gigantiska flödet av elbilar till Norge, så räcker det inte med att Norge tar större delen av all nybils-försäljning, norrmännen köper även upp stora volymer av ”vår” begagnat-marknad...
Borde det inte lagstiftas mot detta, en elbil med erhållen skatte-svensk Bonus borde tvingas vara kvar på den svenska marknaden i minst 5 år..?
Med nuvarande system tar Norge allt som går att komma över, nytt såväl begagnat.
https://www.dinside.no/motor/flere-henter-bilen-fra-utlandet/69872152
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1764

InläggPostat: 2018-08-09 06:47:09    Rubrik: Svara med citat

Bonusen birde vara återbetalningsskyldig vid export, ja. Kanske med minskning med 1/5 per år under de första 5 åren?
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 854
Ort: Gbg

InläggPostat: 2018-08-09 19:16:01    Rubrik: Svara med citat

Teslabjörn pressar ur 83 hyper-mil under smådåliga körförhållanden (delvis regn, och kurvig test-bana), uppskattar Kona vara lika effektiv som Tesla Model 3, vid snitt-hastigheten ca 40 km/h.
Ca 0,78 (?) kWh milen slutade snittförbrukningen på, och med en batteri-pack på uppskattat 65.5 kWh ges en max körsträcka på ca 84 mil (men då stannar bilen helt, vid noll % batteri).

Hyper-miling-testet med en Tesla Model 3 som klarade ca 100 mil på en laddning, gav 0,7 kWh/mil i förbrukning (vid 36 km/h i snitthastighet), och att batteriet innehåller ca 70 tillgängliga kWh.

Intressant att förbrännings-versioner numera har kortare räckvidd per energi-påfyllning än el-versioner, motsvarande Kona förbränning klarar ca 56 mil (blandad körning ?, och beroende på modell), kanske går det att snålköra med liknande hyper-metod (40 km/km konstant) och få ut ca 70 mil ur Kona Otto-förbrännare ?
Hur som helst är kort räckvidd per laddning relativt en förbrännings-bil inte längre ett faktum, tvärtom, elbilar går idag längre än förbrännings-bilen !
https://youtu.be/E3jPq2BNcxM
https://electrek.co/2018/05/27/tesla-model-3-range-new-hypermiling-record/
https://www.youtube.com/channel/UCD3YwI6vR9BSHufERd4sqwQ
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 854
Ort: Gbg

InläggPostat: 2018-08-10 19:28:52    Rubrik: Svara med citat

Ingen hejd på Teslabjörns Kona-tester..!
Det visar sig att även Kona, liksom Tesla´s modeller, har ett ”Camper mode” (Utility mode), ett läge som stänger ner bilen (lampor, styrelektronik mm) men bibehåller funktioner som aktiv AC och radio mm, allt för att kunna campa och ev sova över i bilen på ett effektivt och diskret sätt.
https://youtu.be/J0Z2H_kfCBA
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3000
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2018-08-10 21:02:05    Rubrik: Svara med citat

Anders skrev:

Intressant att förbrännings-versioner numera har kortare räckvidd per energi-påfyllning än el-versioner, motsvarande Kona förbränning klarar ca 56 mil (blandad körning ?, och beroende på modell), kanske går det att snålköra med liknande hyper-metod (40 km/km konstant) och få ut ca 70 mil ur Kona Otto-förbrännare ?


Ja, nu ska vi inte banka för mycket. Min V70 D5 med 250hk från 2007 har jag kört på 0.33/mil över 70mil i ca 80km/ efter lastbilarna på autobahn.

Undra inte varför, det bara ÄR så. 70liters tank ger alltså över 200mil. Kanske eventuellt orkar hitta en bild på detta dessutom.

Roadster might get it.... Kona not
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1764

InläggPostat: 2018-08-10 21:46:10    Rubrik: Svara med citat

Vokvo V70 är väl inte en kompaktbil från Hyundai?
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3000
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2018-08-10 22:03:47    Rubrik: Svara med citat

LarsL skrev:
Vokvo V70 är väl inte en kompaktbil från Hyundai?


Nä, den är väl dubbelt så stor och 3ggr så gammal.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 854
Ort: Gbg

InläggPostat: 2018-08-10 23:38:28    Rubrik: Svara med citat

Tesla Roadster gen2 ca 200 kWh i batteripaketet, och max 0,7 kWh/mil vid ca 40 km/h (gissningsvis, i paritet med eller mindre än Tesla Model 3 motsvarande test), ger (trumvirvel...) hyper-miling-räckvidd på 285 mil..!
Körs bilen non-stop blir det 71 timmar, eller ca 3 dygn (stackars Teslabjörn, måtte någon hjälpa honom !) innan det är dags att mega-ladda bilen igen (den nya kommande starkare Superchargern)...
Antaget Roadstern kan/vill lägga sig bakom en tradare i 80 knyck skulle nog minst 200 mil gå att erhålla, så länge inte förbrukningen överstiger 1 kWh milen (någon som har en kvalificerad gissning ?).
Detta förutsätter ju förstås att försökspersonen orkar stirra in i en tradar-häck i dryga dygnet (25 timmar)...
Diesel-avgaserna gör väl inte saken lättare heller, såtillvida det inte är en Tesla-tradare...

Angående Kona., där har förbrännings-versionerna endast 50 liters kol-väte-behållare (energilager), enligt blandad körning kommer så en Otto-Kona 63 EPA-mil, detta ger en snittförbrukning på 0,8 L/mil (notera, 4WD och automat, USA...), samtidigt som max snitthastighet under specifikt EPA-cykelns motorvägs-test är 77 km/h.
WLTP-testen har en max snitthastighet på 53 km/h (?), vilket så förbrukar mindre och ger längre räckvidd, ca 70 mil (4WD, automat, blandad körning 0,71 L/mil enl svensk agentur).
Det finns en snik-modell av Otto-Kona som drar blott 0,49 L/mil vid landsvägs-körning (ca 70 km/h ?), vilket skulle innebära 102 mil innan bilens ett-tusen-tvåhundra-tjugo-sex motor-delar packar ihop och går på semester.
Så, beroende på Kona-modell, och medelhastighet, erhålls olika räckvidd, vad den skulle bli för snik-modellen i 40 km/h kan bara gissas, kanske 150 mil ?
Okej, kanske Kona64 inte rätt av räckvidds-krossar alla sina förbrännings-gemener (samma storlek, samma kol-väte-volym 50 L), men inte mkt som skiljer mot vissa modeller.

Med 51 mil räckvidd vid 90 km/h i snittfart (Teslabjörn), och vissa Kona förbränningsmodeller som enl statliga tester inte kommer längre än 63 mil (blandad EPA-körning) innan det tar stop, torde ändå indikera att elbilars räckvidd inte längre är ett motargument att köpa, Kona64 går de facto längre än vissa andra förbrännings-modeller, om än inte lika långt som vissa Hisings-vidunder till landsvägs-lok konstruerade specifikt för att korsa intergalaktiska avstånd, då kanske egentligen det vore bättre med tåg, flyg, Hyperloop, eller varför inte ett rymdskepp modell SpaceX..?

Orkar inte googla, men borde inte Tesla Model S 100 kWh kunna hyper-mila runt 140 mil (40 km/h) ?

Fel-reservation mot alla siffror ovan, rätta mer än gärna !
https://www.fueleconomy.gov/feg/Find.do?action=sbs&id=39823
https://en.wikipedia.org/wiki/Worldwide_harmonized_Light_vehicles_Test_Procedure
https://kenwilsonford.wordpress.com/2013/06/17/what-does-epa-estimated-fuel-economy-mean/
https://assets.ctfassets.net/lanby4dmv0sh/2uxaaLfh4swS2eY62iEgkU/93a4f01c05e66af063ead4bd8afe0369/HY1806_KONA_Produktfakta.pdf
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1459

InläggPostat: 2018-08-11 06:39:35    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:
Anders skrev:

Intressant att förbrännings-versioner numera har kortare räckvidd per energi-påfyllning än el-versioner, motsvarande Kona förbränning klarar ca 56 mil (blandad körning ?, och beroende på modell), kanske går det att snålköra med liknande hyper-metod (40 km/km konstant) och få ut ca 70 mil ur Kona Otto-förbrännare ?


Ja, nu ska vi inte banka för mycket. Min V70 D5 med 250hk från 2007 har jag kört på 0.33/mil över 70mil i ca 80km/ efter lastbilarna på autobahn.

Undra inte varför, det bara ÄR så. 70liters tank ger alltså över 200mil. Kanske eventuellt orkar hitta en bild på detta dessutom.

Roadster might get it.... Kona not


Litade du på färddatorn?
Man brukar inte ha medvind och nedförbacke i 200mil 😍
_________________
2016 i3 rex 22 kWh
2019 Soul 35 kWh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 854
Ort: Gbg

InläggPostat: 2018-08-11 12:48:36    Rubrik: Svara med citat

Teslabjörns hypermiling-video.
Han uppskattar runt 100 mil räckvidd under ideala körförhållanden (nu blev det "bara" 83 mil).
Vid testet regnade det delvis, och de många kurvorna på test-banan suger mer energi än om rak jämn körning.
Däcktryck 2,9 Bar (annars 2,6 Bar).
https://youtu.be/wAan04PPH3s
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 854
Ort: Gbg

InläggPostat: 2018-08-11 15:12:53    Rubrik: Svara med citat

Informativ graf som visar laddnings-effekten över laddnings-procent (SOC) från en 50- resp 175 kW-laddare (CCS), snitt-effekt 45 resp 70 kW under dessa första 60 %, en skillnad på ca 25 kW.
Den största och egentliga ladd-effekt-skillnaden ligger alltså mellan 0-60 % laddning/SOC, därovan märks ingen större skillnad i laddnings-hastighet.

60 % SOC motsvarar ca 39 kWh, av de totala 65,5 kWh (100 %).
175-kW-laddaren laddar ca 39 kWh på ca 34 minuter, medan 50-kW-laddaren laddar 39 kWh på ca 52 minuter.
175-kW-Ultrasnabb-laddaren laddar alltså 39 kWh, 0 till 60 % SOC, 18 minuter snabbare än den vanliga 50 kW-snabb-laddaren (max 400 V, och begränsad till max 120 A).

Måhända Ultrasnabb-laddaren med en kraftigare handske och/eller kyld laddkabel (?) kan ge mer än de idag begränsade max 200 A enl CCS-standarden, förutsatt att Kona´s batteri-system också kan ta emot högre ström, först då kan teoretiskt ladd-effekten också höjas ännu mer.

För att kunna nyttja dagens Ultrasnabb-laddare på 175 kW fullt ut (typ 150 kW), förutsätts att bilens batterispänning är på tex 800 V, istället för den vanliga på drygt 400 V. Max 200 A gäller oavsett spänning i bilen, men 400 V (gånger 200 A) ger max möjlig effekt på 80 kW, medan 800 V (gånger 200 A) ger max ladd-effekt på 160 kW.
https://insideevs.com/hyundai-kona-electric-charges-at-up-to-72-kw/

_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 854
Ort: Gbg

InläggPostat: 2018-08-16 12:27:07    Rubrik: Svara med citat

Engelska officiella Kona-priserna, notera att det blå-färgade priset inkluderar bonus på 4500 GBP (ca 52.800 SEK).
Billigaste Kona64 (Premium, 33.995 GBP, 346.000 SEK med UK bonus) skulle med svensk moms kosta 408.000 SEK, minus bonusen på 60.000 SEK, ger slutpris på 348.000 SEK, bara 2000 SEK dyrare än i England (vår högre bonus kompenserar vår högre moms), vad faktiskt pris blir återstår att se, men detta är iaf en indikation.

Som pris-referens kostar Leaf40 (N-Connecta) i England 31.390 GBP (368.000 SEK) exkl bonus, en skillnad mot Kona64 på 2605 GBP, det skiljer alltså endast 31.000 SEK mellan en Leaf40 och en Kona64..! Leaf torde tappa försäljning avsevärt mot Kona, avhängigt förstås att Kona kan leverera, vilket verkar vara inte alls lika mkt som Leaf (max ca 30.000 bilar totalt av Kona och Ioniq, resp ca 100.000 Leaf ?).

Återigen noterbart, den nästan obefintliga pris-skillnaden mellan Kona39 och Kona64 (modell Premium) på endast 3175 GBP, ca 36.700 SEK, för 25 kWh större batteri (motsvarande hela gamla Leaf24´s batteri-paket...).

Svenska priser saknas fortfarande, men bilen ska ”lanseras vintern -18/-19”, vad nu ”lanseras” innebär; de första beställningarna tas, de första 20 demoexen till handlarna, eller ett skepp lastat med 100 bilar för direkt leverans till kunder ?
https://www.hyundai.co.uk/new-cars/kona-electric#pricing
https://www.hyundai.se/bilar/kona-electric
https://www.nissan.co.uk/vehicles/new-vehicles/leaf/prices-specifications.html#grade-LEAFZE1A-1|overview
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 536

InläggPostat: 2018-08-16 15:39:10    Rubrik: Svara med citat

Kia hoppas få in sina Niro i sluitet av året också. Lite skumt att de lanseras så samtidigt?
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Svampen
Aktiv


Registreringsdatum: 07 mars 2018
Inlägg: 61
Ort: Halmstad

InläggPostat: 2018-08-16 16:14:17    Rubrik: Svara med citat

MH skrev:
Kia hoppas få in sina Niro i sluitet av året också. Lite skumt att de lanseras så samtidigt?


Niro ska väl lanseras inom kort enligt Kia?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 536

InläggPostat: 2018-08-16 16:54:49    Rubrik: Svara med citat

Pratade idag med en Kia-handlare, de visste ännu inget men hoppades på slutet av året.
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 854
Ort: Gbg

InläggPostat: 2018-08-19 17:44:00    Rubrik: Svara med citat

Första 20 minuterna i Teslabjörn´s föredrag nedan ( i Tyskland nyligen) handlar om Tesla Model 3, Hyundai Kona och Kia Niro, med för- och nackdelar bilarna emellan.
https://youtu.be/QieBqz6LKzo
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 854
Ort: Gbg

InläggPostat: 2018-08-21 16:49:13    Rubrik: Svara med citat

Hyundai Kona kommer 41 EPA-mil i blandad körning, energi-effektivast är alltjämt Ioniq och Tesla Model 3.
https://pushevs.com/2018/08/21/hyundai-kona-electric-gets-epa-ratings/
https://www.tek.no/artikler/na-har-hyundai-kona-fatt-epa-rekkevidde/444105
https://www.fueleconomy.gov/feg/Find.do?action=sbs&id=40585&id=39860&id=39641&id=39836
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
jaaacob
intresserad


Registreringsdatum: 14 augusti 2018
Inlägg: 14

InläggPostat: 2018-08-22 12:13:31    Rubrik: Svara med citat

Fick följande info igår:

"De indikationer vi får från Hyundai är leverans under första halvåret 2019 för de som orderläggs nu, närmare info än så kan jag inte ge för stunden"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Hyundai Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11  Nästa
Sida 9 av 11

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.1 sekunder att ladda.