Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Biogas VS El?

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> diskutera övriga märken
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
OskarP
intresserad


Registreringsdatum: 05 juni 2018
Inlägg: 39
Ort: Dingelvik

InläggPostat: 2018-07-31 22:46:30    Rubrik: Biogas VS El? Svara med citat

Ja, jag vet vad detta är för forum, och jag är ju seriöst intresserad av elbil. Närmare bestämt en Kangoo ZE av den äldre modellen, det är vad min plånbok har råd med just nu, MEN.. jag inser att jag kommer inte kunna använda den till så mycket mer än att bara åka de 7km jag har till jobbet, jag bor på landet och har 8 mil till Uddevalla, dit jag ibland åker, och jag åker då och då 7 mil enkel för att hämta ett par fat HVO som jag kör mina andra bilar på.. dessa resor hade ju varit trevligt att göra med elbilen, men det går inte om jag väljer den äldre generationen Kangoo har jag nu förstått. och den nya generationen finns ju inte till salu för vettiga pengar ännu..
Så då började tankarna snegla på en biogasdriven caddy..
Det är ju en bensinmotor i grunden, och bensinare har sämre verkningsgrad än diesel, så egentligen kommer jag tillbaka till att en diesel som går på HVO ändå inte är så dumt.. Men Biogasen är väl ett par snäpp snällare att framställa på ett miljö-okej sätt kontra HVO, eller?
Sen har vi ju det här med elbilens batterier.. Visst de bilar som kommer på fråga för min del är ju redan tillverkade så utsläppet har ju skett, men på en biogasbil har ju inte ett lika stort klimatavtryck satts den dagen den rullade ur fabriken.. Har någon överhuvudtaget räknat på det här?
Sen skickade jag nyss ett mail till KonveGas och frågar hur dyrt det skulle bli att konvertera en veteranbil till biogas (jag trivs egentligen inte alls i felhjulsdrivna bilar från fel sida millenieskiftet, så drömmen vore ju en 80-tals elkonerterad jänkare, men den budgeten finns ju inte...)
_________________
Älskar 80-tals jänkare med V8 diesel som jag kör på HVO, och vill helst av allt ha en El-konverterad Fullsize US-van som bruksbil. Men kör just nu en Kangoo Maxi ZE -14 som är lite "usa-stylad"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gösta
Aktiv


Registreringsdatum: 31 januari 2018
Inlägg: 81
Ort: Björnarbo huddungeby

InläggPostat: 2018-08-01 20:34:30    Rubrik: Svara med citat

Det här är ett forum för dom som är intresserade av elfordon. Tror inte att det blir något svar.
Misstänker att det är svår att göra någon form av uträkning vad som är bäst för världen över långtid .
Om forskning , det som är intresant då, är att kika på vad vill den som betalar projektet ha för resultat .
Eller igentligen inte vi måste begränsa vårt behov av att flytta våra ändor.
Om vi flyttar oss med hjälp av något med en jättelik diesel slukande motor.
Eller gör det med en elbil har väldigt liten betydelse igentligen .
Jag är absolut inte negativ till elbilar , men jag är inte övertygad om att det är den enda lösningen.
Göran i Björnarbo
_________________
Prova det kan ju gå bra
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1841
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-08-01 21:17:02    Rubrik: Svara med citat

Biogas skulle jag absolut kunna tänka mig, för att driva t.ex. husbilen, men problemet är att jag, trots att jag bor i en stor tätort i utkanten av Stockholm, har två mil till närmsta gasmack.

Elektricitet däremot, kan jag både tanka och producera själv, hemma.
_________________
Outlander PHEV -17
Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
OskarP
intresserad


Registreringsdatum: 05 juni 2018
Inlägg: 39
Ort: Dingelvik

InläggPostat: 2018-08-02 09:20:59    Rubrik: Svara med citat

Tack för era svar! ja, som sagt, jag förstår ju forumets primära syfte, men jag vill gärna vara öppen för olika lösningar. jag är väldigt sugen på elbil och skulle föredra det då det är ett mycket mindre servicebehov, perfekt att slippa meka med vardagsbilen så en får tid över att meka med hobbybilarna!
tyvärr har jag blivit lite besviken på första generationens kangoo.. jag trodde väl lite för mycket på vad renault utlovade-- 16 mils räckvidd hade jag ju klarat mig med, men sedan läste jag här att 11-14 mil är rimligt, och under 7 på vintern! det är väldigt klent tyvärr. kommer i princip bara kunna använda den till jobbet och inget mer, och jag vill inte lägga allt för mycket mil och slitage på min pickup heller. därav tankarna om biogasbil som ett mellanting tills kangooerna med det stora batteriet börjar komma ut på begagnatmarknaden för under 80k
Biogasen produceras väldigt lokalt här i krokarna och det byggs en station 1.5 mil ifrån mig.
_________________
Älskar 80-tals jänkare med V8 diesel som jag kör på HVO, och vill helst av allt ha en El-konverterad Fullsize US-van som bruksbil. Men kör just nu en Kangoo Maxi ZE -14 som är lite "usa-stylad"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1764

InläggPostat: 2018-08-04 14:14:47    Rubrik: Svara med citat

Elbilar är bättre än HVO och Biogas även med batteriet inräknat. Det finns massor med uträkningar om det. Oftast så överdrivs däremot elbilens belastningar, vi i Sverige har ju ren el, och avgasbilarnas belastning underdrivs.



Du kör lite korta sträckor för att en bra elbil ska gå att räkna hem. Kongoo saknar ju snabbladdning så den är väldigt tråkigt att åka långt med. En Nissan e-NV200 kanske kan vara något? Med snabbladdning kan du enkelt förlänga räckvidden.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
OskarP
intresserad


Registreringsdatum: 05 juni 2018
Inlägg: 39
Ort: Dingelvik

InläggPostat: 2018-08-06 14:08:32    Rubrik: Svara med citat

absolut skulle jag hellre vilja ha en e-nv200! mycket bättre bil än kangoon, men det finns tyvärr inte ekonomi till det.. har 60.000 just nu och det räcker ju inte till en sån. och nej, jag gillar inte avbetalningar och räntor.. sparar först, köper sen!
_________________
Älskar 80-tals jänkare med V8 diesel som jag kör på HVO, och vill helst av allt ha en El-konverterad Fullsize US-van som bruksbil. Men kör just nu en Kangoo Maxi ZE -14 som är lite "usa-stylad"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1764

InläggPostat: 2018-08-06 17:24:37    Rubrik: Svara med citat

Inget fel att betala en bil med avbetalning om totalsumman blir lägre per månad/mil. Men som sagt du kör lite för lite för att kunna räkna hem det.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1841
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-08-06 19:07:33    Rubrik: Svara med citat

Jag föredrar också att köpa kontant framför avbetalning, man har mer kontroll över situationen. Som Göran Persson sade - Den som är satt i skuld är icke fri.

Givetvis är det svårt med extremt dyra saker som hus och mark, men konsumtionsvaror som bilar kan man ju gott köpa kontant.

Ursäkta OT, ville bara nämna detta.
_________________
Outlander PHEV -17
Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1764

InläggPostat: 2018-08-06 19:14:03    Rubrik: Svara med citat

Fast då kommer det bli svårt att köpa elbilar och man kommer fortsätta att slösa pengar på bränsle istället.
Se bara till att avbetalningen följer bilens livslängd.

Det finns så mycket annat man kan göra med pengarna än att låsa upp dem i en bil.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gösta
Aktiv


Registreringsdatum: 31 januari 2018
Inlägg: 81
Ort: Björnarbo huddungeby

InläggPostat: 2018-08-06 19:36:31    Rubrik: Svara med citat

LarsL har du lust att ge en liten förklaring till digramet tidigare i tråden verkar vara något om energi per distans . Som upplägget i den studien är gjort verkar skillnaden mellan den bästa och den sämsta vara förvånansvärt liten. Min fundering är vad vill diagrammet visa?
Göran i Björnarbo
_________________
Prova det kan ju gå bra
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gösta
Aktiv


Registreringsdatum: 31 januari 2018
Inlägg: 81
Ort: Björnarbo huddungeby

InläggPostat: 2018-08-06 19:45:20    Rubrik: Svara med citat

LarsL har du lust att ge en liten förklaring till digramet tidigare i tråden verkar vara något om energi per distans . Som upplägget i den studien är gjort verkar skillnaden mellan den bästa och den sämsta vara förvånansvärt liten. Min fundering är vad vill diagrammet visa?
Göran i Björnarbo
_________________
Prova det kan ju gå bra
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gösta
Aktiv


Registreringsdatum: 31 januari 2018
Inlägg: 81
Ort: Björnarbo huddungeby

InläggPostat: 2018-08-06 20:21:00    Rubrik: Svara med citat

LarsL har du lust att ge en liten förklaring till digramet tidigare i tråden verkar vara något om energi per distans . Som upplägget i den studien är gjort verkar skillnaden mellan den bästa och den sämsta vara förvånansvärt liten. Min fundering är vad vill diagrammet visa?
Göran i Björnarbo
_________________
Prova det kan ju gå bra
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
OskarP
intresserad


Registreringsdatum: 05 juni 2018
Inlägg: 39
Ort: Dingelvik

InläggPostat: 2018-08-07 15:39:55    Rubrik: Svara med citat

LarsL skrev:
Elbilar är bättre än HVO och Biogas även med batteriet inräknat. Det finns massor med uträkningar om det. Oftast så överdrivs däremot elbilens belastningar, vi i Sverige har ju ren el, och avgasbilarnas belastning underdrivs.



Du kör lite korta sträckor för att en bra elbil ska gå att räkna hem. Kongoo saknar ju snabbladdning så den är väldigt tråkigt att åka långt med. En Nissan e-NV200 kanske kan vara något? Med snabbladdning kan du enkelt förlänga räckvidden.


tack för infon!
det var ju inga enorma skillnader ändå.. Fast "life cycle" enligt konstruktörer och ekonomer är nåt helt annat än lifecycle enligt mig, nyligen körde jag en 33 år gammal GMC van som bruksbil, det är den jag sålde nu till förmån för elbil. Mina andra bilar är också 80-tals dieselbilar som körs på HVO som jag ger 12.50/litern för, så det är ju det jag jämför med..
Det är liksom noll i skatt och avbetalningar på såna bilar, och väldigt enkla att meka med. Vilket förvisso jag är trött på när det gäller vardagsbilen, därför ville jag ha elbil. Om jag nu inte råkar komma över nåt skit som bara kommer skapa felkoder som de tidigare 2 bilar från fel sida millenieskiftet jag ägt och lovat mig varje gång att jag aldrig ska köpa så nya grejer igen. Visst det är inte kul att ligga under en bil och laga avgassystemet eller byta växellåda, men det kan jag ändå göra själv och spara pengar, elektronikfelen reder jag inte ut och måste betala 1000lappar till någon som bara är ute efter att lura mig. Så ser jag på det..
Blandannat därför kommer jag inte att köpa en dyrare elbil och för att moderna bilar inte tilltalar mig överhuvudtaget. Jag avskyr skärmar och touchknappar och värst av allt avskyr jag felhjulsdrift, så att köpa en kangoo är bara för att prova att äga en elbil ett tag tills jag kommer spy på grävlingdriften. Jag kommer så småningom vilja elkonvertera en 80-tals jänkare så jag får en bil som passar mig bättre. Men först behöver det komma ut vettiga konverteringssatser på marknaden som är byggda med väldigt enkel och driftsäker teknik samt att regeringen behöver införa ett bidrag för efterkonverteringar, som i min mening är extremt mycket bättre för miljön än att gå och köpa nya elbilar.. Dessutom mycket bättre för nationalekonomin då det kan skapa lokala jobb för konverteringsföretag!
_________________
Älskar 80-tals jänkare med V8 diesel som jag kör på HVO, och vill helst av allt ha en El-konverterad Fullsize US-van som bruksbil. Men kör just nu en Kangoo Maxi ZE -14 som är lite "usa-stylad"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
OskarP
intresserad


Registreringsdatum: 05 juni 2018
Inlägg: 39
Ort: Dingelvik

InläggPostat: 2018-08-07 15:51:58    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Jag föredrar också att köpa kontant framför avbetalning, man har mer kontroll över situationen. Som Göran Persson sade - Den som är satt i skuld är icke fri.

Givetvis är det svårt med extremt dyra saker som hus och mark, men konsumtionsvaror som bilar kan man ju gott köpa kontant.

Ursäkta OT, ville bara nämna detta.

exakt så! jo jag har ju huslån.. men bara på 200.000.. Jag lyckades köpa ett hus för 250.000 genom kronofogden som jag renoverar själv utan att ta in hantverkare som bara kostar pengar. Så om 8 år är jag skuldfri igen..
_________________
Älskar 80-tals jänkare med V8 diesel som jag kör på HVO, och vill helst av allt ha en El-konverterad Fullsize US-van som bruksbil. Men kör just nu en Kangoo Maxi ZE -14 som är lite "usa-stylad"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1764

InläggPostat: 2018-08-08 19:33:08    Rubrik: Svara med citat

Förlåt den var lite fel... tänkte hitta denna som jämför kostnader och utsläpp. Ska finnas en interaktiv version på deras diagram också där man kan slå in egna värden. Nu är det amerikanska bränslepriser.

https://www.eenews.net/assets/2016/09/27/document_gw_01.pdf
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gösta
Aktiv


Registreringsdatum: 31 januari 2018
Inlägg: 81
Ort: Björnarbo huddungeby

InläggPostat: 2018-08-11 11:38:48    Rubrik: Svara med citat

Jag har lite svårt att få ut all data som är redovisad undersökningen ovan .
Slutsatsen jag gör är att vi kan igentligen inte unna oss lyxen att transportera runt oss i världen . En el bil är inte ett bra alternativ , det är igentligen bara det minst dåliga alternativet.
Göran i björnarbo
_________________
Prova det kan ju gå bra
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> diskutera övriga märken Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.