Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Problem med hackaren

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> elektriska problem
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Svem
intresserad


Registreringsdatum: 26 augusti 2011
Inlägg: 15
Ort: Tollered

InläggPostat: 2018-07-24 10:35:23    Rubrik: Problem med hackaren Svara med citat

Hej

Min Clio har tidigare haft problem med drivningen när det har varit varmt ute. Den har tänt varningslampa 19 (ingen återmatande motorbroms) och inte svarat på gas. Oftast har man kunnat hitta något läge på gasen när det gått att få den att dra igen och så fort jag motorbromsat har lampa 19 slocknat och allt varit som vanligt igen. Ibland har det fungerat att starta om.

Nyligen fick jag dock inte bilen att driva mer (jag skulle ut från en korsning och bilen låg i D). Vid omstart ser allt ut som vanligt men så fort jag rör gasen tänds lampa 19 och 17 (elektronikfel). Jag har funderat på om det kanske skulle kunna vara fälttransistorn, men bilen rör sig inte alls (när den gick sönder kunde jag rulla försiktigt framåt). Laddningen av 12v fungerar också som den skall så jag tror inte min relativt nya kontaktor är felet.

Kan det vara överhettning som ligger bakom, skall det inte finnas en varningslampa för detta? Och om jag minns rätt skall det finnas en begränsande skyddsfunktion för sådant (jag hade heller inte kört många minuter när detta hände). Jag har också provat med annan gasgivare, men inte lyckats bättre.

Finns det någon kunnig som kan guida mig i detta?
_________________
Nybörjare
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1727
Ort: Östersund

InläggPostat: 2018-07-27 09:11:50    Rubrik: Svara med citat

Hej !

Min gissning är att det är gasreglaget som är paj.
Anledningen till att jag tror det är att man får exakt samma felutpekning på en Clio som byggts om med Jens BMS när den justerar ned gaspådraget.
Den visar elektronikfel och en lampa till.
Sedan funkar släcks båda lamporna när man motorbromsar.

Så mitt tips är att undersöka gasreglaget.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Svem
intresserad


Registreringsdatum: 26 augusti 2011
Inlägg: 15
Ort: Tollered

InläggPostat: 2018-08-03 17:34:50    Rubrik: Svara med citat

Hej igen

Tack för svaret. Jag skall se om jag kan rota fram mitt reservreglage, förhoppningsvis löser det problemet.

/ Sven
_________________
Nybörjare
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Svem
intresserad


Registreringsdatum: 26 augusti 2011
Inlägg: 15
Ort: Tollered

InläggPostat: 2018-08-05 19:25:51    Rubrik: Svara med citat

Liten uppdatering

Nu har jag bytt gasgivare och dessutom testat de styrkort jag har till hackare, med ett av dessa har jag fått bilen att fungera, men så fort jag försöker motorbromsa med mer än en markering släpper den och börjar rulla fritt, samt att varningslamporna tänds. Dock behöver jag inte starta om bilen (som när samma fenomen händer vid hög spänning) utan det går att gasa vidare. Vet någon vad som kan orsaka detta? Vågar man köra med bilen i detta läget?

Med ett annat av hackarens styrkort fick jag samma fenomen som vid trasig fälttrissa (vilket det ju inte var eftersom det är samma power-kort som jag använder och kör med nu och då fungerar drivningen åt bägge hållen). Kan det vara ucl om inte tillåter körning (låter långsökt) eller ligger felet på styrkortet? Vet någon något mer om detta?

/ Sven
_________________
Nybörjare
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1083
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-08-05 20:37:35    Rubrik: Svara med citat

Vid blir det för spänning vid hackaren när du motorbromsar?

Hackaren släpper vid 140 volt ungefär, dvs slutar motorbromsa. Min brukade därför inte kunna motorbromsa direkt efter laddning.

Visst var det dig jag fick låna en diagnosdator av häromåret? (Tack igen)
Jag minns att du hade några dåliga batterier som laddades via diverse prylar i baksätet. Med dåliga och / eller extra batterier kan det nog bli för hög spänning vid motorbroms även efter en stunds körning, dvs inte bara direkt efter laddning. Kan detta vara orsaken?

Kan ju också helt enkelt vara tempen som du är inne på. Vad säger hemliga menyn / XR25 att du har för temp på batterier samt kylvätska?
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Svem
intresserad


Registreringsdatum: 26 augusti 2011
Inlägg: 15
Ort: Tollered

InläggPostat: 2018-08-06 18:18:09    Rubrik: Svara med citat

Hej

Jag har tyvärr inte lyckats få tillgång till den hemliga menyn, gissar att ucl är en för gammal variant.

Min voltmeter i kupén visade dock runt 120v när jag körde hem igår och bilen började ändå frirulla så fort jag fått bara lite kraft via motorbromsen, knappast någon ökning av spänningen innan den släppte. (När den tidigare brutit på överspänning verkar det heller inte gå att köra vidare utan återstart). Jag har kört utan tempgivare för både batterilådor och kylare i flera år och det har åtminstone tidigare fungerat bra.

Kan det vara så att återmatningen ligger som en mjukvara (gissar detta eftersom den går att stänga av). Vet någon om detta i så fall styrs via det stora eller lilla kortet?

Min xr25 gjorde heller inte någon egenkontroll när jag kopplade in den, utan visade bara blandade lcd-markeringar, alla knapparna döda. Vet någon om det går att återställa denna?
_________________
Nybörjare
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1083
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-08-06 19:30:21    Rubrik: Svara med citat

Kanske är någon skillnad mellan UCL-version angående tempen. Min gick inte att ladda utan kylartempsensorn (stor och i mässing) inkopplad. Provade inte att köra bilen i detta skick iofs, men rent logiskt borde den ju då inte heller kunna ladda under körning.

Vet ej vilket kort som har processorn (har aldrig öppnat min), men kortet med processorn borde vara kopplat så att det får insignaler från bilen och skickar utsignaler till ett kort som driver kraftelektroniken.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> elektriska problem Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.78 sekunder att ladda.